Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 28 aug 2019, 15:56
gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.
Det var flere faktorer inne i bildet når jeg registrerte at 250en gikk bedre etter at kjede og drev var skiftet. Det faktum at delene var nye, og antakelig i god stand, kan kanskje ha hatt vel så mye å si som vekten på kjedet.

Nå har jeg et annet spørsmål: Jeg fjernet i ettermiddag dekslet over drevet (foran), og oppdaget at framre tannhjul ikke satt fast, men kunne rikkes fram og tilbake, i "periferien". Tipper bevegelsen var mer enn 1 mm, i ytterkant av drevet.
(Sist jeg skiftet kjede og drev var på en GSX 750, og da kan jeg ikke huske annet enn at drevet satt bom fast..)
Akslingen kan også beveges langs sin egen akse, med anslagsvis 0.5-1 mm.
Virker dette normalt? Skal det på enkelte sykler være bevegelse på tvers av rotasjonsretningen, på framre drev?
Eller er (var) det noe riv ruskende galt på min sykkel. Den aktuelle sykkelen er en Honda CBR 250 R.
Ser ut som fra rundt 1:26 ute i følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=1k6GyrgBVA0
Drevet mitt kan man holde i ytterkant og rikke ut og inn i akslingens lengderetning, i tillegg til at det kan "vris" frem og tilbake ved å ta tak i ytterkantene...
Det synes jeg var merkelig, men da håper jeg det skyldes manglende kompetanse hos meg selv, heller enn at det er noe riv ruskende galt med sykkelen.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 18:11
cannon skrev: 28 aug 2019, 15:56
gsx750_80 skrev: 28 aug 2019, 12:11 mekkern, haaheik, cannon. Takk for info! Mye nyttig i svarene deres.
Ellers søkte jeg litt på nett i denne forbindelse, og oppdaget enkelte forskjeller på kjeder jeg ikke kan huske å ha tenkt på.
https://www.carbibles.com/best-motorcycle-chains/
I artikkelen over kan man bla se at vekten på kjeder av ulike fabrikat varierer svært mye. Noen kan veie dobbelt så mye som andre.
Vekt og friksjon hos kjede kan variere såpass mye, kan det virke som ut fra artikkelen, at det kan påvirke ytelsen merkbart.

I det daglige kjører jeg stort sett små motorsykler på 250 cc. I motsetning til feks en 1000 cc sykkel, kan man ved lovlig bruk presse syklene (Ninja 250R, CBR 250R) til grensene for ytelse, i mange situasjoner. Ser ikke bort fra at akselerasjon kan påvirkes merkbart, avhengig av valg av kjede og drev.
Jeg husker at det kjentes ut som om min Kawasaki 250R hadde fått noen hk ekstra etter skifte av kjede og drev, i Sverige. Ellers var det bare skift av olje og filter, tennplugger og "rengjøring av luftfilter" som ble utført, såvidt jeg kan huske.
Nedsatt friksjon forbundet med nytt kjede og drev, samt evt lavere vekt på kjede, antas å kunne ha ikke uvesentlig forbindelse med økt akselerasjon jeg kunne registrere rett etter servicen, siden motoren var såpass effektsvak (33-34 hk oppgitt).
Redusert roterende masse er alltid et pluss for bedre ytelse (ved akselerasjon og brems) og for bedre kjørbarhet grunnet mindre vekt og gyro-krefter. Om det er merkbart ved vanlig veikjøring, det kan kanskje diskuteres?
Jeg tror man kan oppnå mye ved å ha et ikke slitt/strukket kjede, rengjort og riktig smurt, og ikke minst riktig strammet. Har sett mange eksempler på slakke kjeder med stor vertikal bevegelse i dynobenk. Dette stjeler effekt. For stramt er også feil.
Det var flere faktorer inne i bildet når jeg registrerte at 250en gikk bedre etter at kjede og drev var skiftet. Det faktum at delene var nye, og antakelig i god stand, kan kanskje ha hatt vel så mye å si som vekten på kjedet.

Nå har jeg et annet spørsmål: Jeg fjernet i ettermiddag dekslet over drevet (foran), og oppdaget at framre tannhjul ikke satt fast, men kunne rikkes fram og tilbake, i "periferien". Tipper bevegelsen var mer enn 1 mm, i ytterkant av drevet.
(Sist jeg skiftet kjede og drev var på en GSX 750, og da kan jeg ikke huske annet enn at drevet satt bom fast..)
Akslingen kan også beveges langs sin egen akse, med anslagsvis 0.5-1 mm.
Virker dette normalt? Skal det på enkelte sykler være bevegelse på tvers av rotasjonsretningen, på framre drev?
Eller er (var) det noe riv ruskende galt på min sykkel. Den aktuelle sykkelen er en Honda CBR 250 R.
Ser ut som fra rundt 1:26 ute i følgende video: https://www.youtube.com/watch?v=1k6GyrgBVA0
Drevet mitt kan man holde i ytterkant og rikke ut og inn i akslingens lengderetning, i tillegg til at det kan "vris" frem og tilbake ved å ta tak i ytterkantene...
Det synes jeg var merkelig, men da håper jeg det skyldes manglende kompetanse hos meg selv, heller enn at det er noe riv ruskende galt med sykkelen.
Ved å se til 2:35 ute i den aktuelle videoen oppdaget jeg for et par minutter siden at drevet var montert feil veg. Det er jo neppe fra fabrikkens side, men hvem vet.
Kjøpte sykkelen i september i september i fjor, med 14400 km på meteret? Nå er kjede og drev utslitte, på kmstand 23600 km. Det er vel egentlig tvilsomt at 2 kjede- og drevsett er utslitte på 23600 km (?). På den annen side - om det har vært nærmest totalt neglisjerte komponenter av tidligere eiere, så kan vel det og gå an.
Skal gå ut og sette på drevet riktig vei, så håper jeg det blir andre boller.. At akslingen kan beveges inn og ut vil fortsatt være et faktum da..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Har ikke sett annet enn metall på dette drevet..
Snudde drevet nettopp, men registrerte fortsatt slakk. Får studere det litt nøyere og se hvordan det er konstruert..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg hadde trodd at et drev skulle sitte fast, og ikke ha annen bevegelse enn en jevn rotasjon, der drevets massesenter og periferi har en konstant posisjon i forhold til drivaksling.
Innbilte meg at det ikke skulle være mulig å flytte på et fastmontert drev med fingrene, annet enn i eller mot normal rotasjonsretning.

Dersom disse antakelsene er riktige, var det definitivt noe som ikke var i orden med drevet og dets feste, på min sykkel..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 28 aug 2019, 18:47
Nomade skrev: 28 aug 2019, 18:24 Er ikke hullet i fremdrevet gummibelagt for å ta opp evt vibrasjon? Tror det er vanlig med litt bevegelse selv på nytt drevsett.
Vibrasjonsdempere/rykkutjevnere pleier å sitte inne i drevhub på bakhjulet.
Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

LarsE skrev: 28 aug 2019, 19:02
Får også dempede fremdrev. KTM har dette på en del sykler originalt.
Det stemmer.
Men jeg er usikker på om hensikten er å dempe vibrasjoner. Jeg heller mer til den oppfatningen at det har med å dempe lyd, faktisk.
Det kom nemlig mer drivverksstøy fra kjedegangen etter at jeg bytta kjede og drev på den forrige KTM'en og erstattet det originale drevet med dempergummi med et uten fra JT.

Antakelig har dette noe med Euro kravene å gjøre, hvor man måler allverdens lyd på sykkelen, som fra motor, eksos og drivlinje...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 28 aug 2019, 20:16 Har en cbr1000 og der mener jeg også at drevet er " løst" på splines...600 xl`n også?
"Løst på splines" høres ut som en god beskrivelse av det jeg observerte.

Kan faktisk se ut som det skal være slik, fra noe jeg fant på et forum der CBR 250 R diskuteres;

"loose front sprocket
Taking off the front sprocket cover to have a look, I put a socket on the 10mm bolts to make sure they are tight and they are, but notice that the sprocket has got lateral movement on the spline, meaning I can rock it sideways!

This does not seem at all normal. I think I need a new front sprocket. When I got the bike (3000km) the chain was dry and slightly tight. Jumping ahead of myself here, could a tight chain damage the F.sprocket spline?

Second question. The rear sprocket assembly has slight forward and backward movement (approx. 2mm), when the wheel is stationary. But no lateral movement. How does that sound.?

Any suggestions / observations would be appreciated. Thank you.
Share
Red is offline
Quote Quick Reply
post #2 of 14 Old 04-09-2013, 08:48 PM
MotoMike
Super Moderator

MotoMike's Avatar

Join Date: Apr 2012
Location: 9000 ft. ASL in Southwest Colorado, USA
Posts: 6,905
Thanks: 1,433
Thanked 3,645 Times in 1,940 Posts
Both your front and rear sprockets are supposed to have those movements. I'm going to resist the urge to go into a lengthy, detailed technical thesis here, as my wife just called me to the dinner table. ..."
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Forhandler bør vel vite dette ?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av gsx750_80 »

WikingTnT skrev: 28 aug 2019, 21:37 Forhandler bør vel vite dette ?
Det bør de gjøre. Jeg begynner å helle mot at det er slik det ska være. Fant også følgende video, med en CBR 125 R, som ser ut til også å ha denne typen vinglete drev; https://www.youtube.com/watch?v=IiYbFTF ... e=youtu.be
https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... like_this/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

Litt sideveis «slakk» på splinesen er nok ganske normalt på enkelte sykler. Hvertfall på de kjedesyklene jeg har hatt. Utenom Jawa’n. Der sitter drevet skrudd fast til akslingen med en diger mutter. Drevet ligger ann mot en hylse som sitter trangt over akselen for å tette mot simring mot girkasse. Hylsa ligger ann mot et kulelagers indre ring.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Drevet på min VF1000 må jeg bruke avdrager, for å få av, så det sitter bom fast.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar