Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Forum for fulleffekt tung-MC
Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Hei, er ikke på jakt etter skoler som har virago, jeg har en selv😊

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Bjerknez »

Marolinecette skrev: 19 aug 2019, 13:09 Hei, er ikke på jakt etter skoler som har virago, jeg har en selv😊
Jeg nevnte det fordi det ikke finnes sykler med like lav sittehøyde som Virago etc. når det kommer til sykler de fleste kjøreskoler bruker i dag. De fleste har en salhøyde på 75-85cm. som er ganske vanlig. Altså 10-20cm. høyere enn sykkelen du har i dag (sånn ca.)

Men som kjellv skrev så fikk jeg inntrykk av at de fleste kjøreskoler har justert syklene så dem blir lavere enn orginalt. Vertfall hadde min kjøreskole gjort dette på to av syklene de hadde.

For min del var det ikke optimalt, men fordelene med sykkelen gjorde at jeg overså dette litt. Men jeg fikk stadig påpakk på at tærne mine pekte rett ned i asfalten. Var nok en naturlig forklaring på det ;)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Fsva »

Sakkle skrev: 19 aug 2019, 02:59
Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.
Duke 125 og 390 er jo like bortsett fra motoren. 690-en er også svært lett, men skiller seg ut sammenlignet med mange andre tung-sykler.

Honda CB650F som er en vanlig skolesykkel veier ca. 208kg med full tank. Det er en del mer enn MT-125 sine 138kg. Det merkes når man skal trille sykkelen og starte/stoppe med kun ett bein i bakken og spesielt hvis man får litt for mye helling på sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Bjerknez »

...Det merkes når man skal trille sykkelen og starte/stoppe med kun ett bein i bakken og spesielt hvis man får litt for mye helling på sykkelen.
Man merker det ekstra godt når hellingen øker og blodet til pannen sirkulerer fortere og fortere, i takt med desperasjonen som dukker opp når man merker at beina ikke klarer vekten. Til slutt ligger man hjelpeløs på bakken, fortsatt like rød i fleisen og kanskje en ørliten lyskestrekk, mens man innerst inne tenker "heldigvis var det ikke min sykkel" :lol

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Fsva »

Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 14:32
...Det merkes når man skal trille sykkelen og starte/stoppe med kun ett bein i bakken og spesielt hvis man får litt for mye helling på sykkelen.
Man merker det ekstra godt når hellingen øker og blodet til pannen sirkulerer fortere og fortere, i takt med desperasjonen som dukker opp når man merker at beina ikke klarer vekten. Til slutt ligger man hjelpeløs på bakken, fortsatt like rød i fleisen og kanskje en ørliten lyskestrekk, mens man innerst inne tenker "heldigvis var det ikke min sykkel" :lol
Jeg kjenner til følelsen, bortsett fra at det var min egen sykkel som jeg slapp i asfalten. :lol Det er greit at støtta er i riktig posisjon før man svinger høyrefoten over salen når man skal gå av sykkelen. :lol Hadde vært fint om sykkelen veide 138kg og ikke 183kg den gangen. Kjente det godt i det ene kneet :roll

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 13:19
Marolinecette skrev: 19 aug 2019, 13:09 Hei, er ikke på jakt etter skoler som har virago, jeg har en selv😊
Jeg nevnte det fordi det ikke finnes sykler med like lav sittehøyde som Virago etc. når det kommer til sykler de fleste kjøreskoler bruker i dag. De fleste har en salhøyde på 75-85cm. som er ganske vanlig. Altså 10-20cm. høyere enn sykkelen du har i dag (sånn ca.)

Men som kjellv skrev så fikk jeg inntrykk av at de fleste kjøreskoler har justert syklene så dem blir lavere enn orginalt. Vertfall hadde min kjøreskole gjort dette på to av syklene de hadde.

For min del var det ikke optimalt, men fordelene med sykkelen gjorde at jeg overså dette litt. Men jeg fikk stadig påpakk på at tærne mine pekte rett ned i asfalten. Var nok en naturlig forklaring på det ;)
Min er det 71.5 i sittehøyde. Vært å prøvd på to skoler, tenkte å gjøre som flere foreslo, å ta noen timer på lett, så jeg får inn teknikk osv.. så skal se på de også.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av overlay »

Hør med Onsøy trafikkskole. Vet de hadde mulighet til senket sal på sin Honda CBF

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Ja, hørt det er flere som sier det. Tenker det er en god start :D

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

overlay skrev: 19 aug 2019, 19:43 Hør med Onsøy trafikkskole. Vet de hadde mulighet til senket sal på sin Honda CBF
Takk for tips, det skal jeg gjøre :twothumbs:

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Rha »

Dette kan være for gammelt, men er verdt et forsøk. søke om disp til å bruke egen mc siden det mangel på skole mc med lavt nok sete.¨
https://www.ung.no/oss/lappen/155325.html

Bare å ta en tur til statens vegvesen å høre. Koster ikke så mye mere en litt tid.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av kjellv »

Jeg vil ikke anbefale henne å kaste seg over kjøregårdsøvelsene med en Virago 1100, det er et vanskelig utgangspunkt. Ja, jeg vet at det er utrolig hva man kan klare med en tung cruiser også, men det krever ganske mye trening.

Men det er utrolig imponerende å se de som kan :thumleft

Svar