Mobiltelefon verdt 9000kr ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Dansekris »

Det er lett å omsette brukte Appleprodukter. Har solgt alle mine gamle iPhoner og Macbooker til flere tusen kroner.

Nå har jeg jobbtelefon og det er toppmodellen til Apple. Helt rå telefon, men det ville virkelig vært et alvorlig innhugg i privatøkonomien hvis jeg skulle punga ut selv.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av simpson »

Om en telefon er verdt 9000kr kommer jo helt an på behovet.
Jeg har ikke kjøpt telefon til meg selv på lang tid da de jobber jeg har hatt de siste 13 årene har fått telefon av arbeidsgiver.
Kan velge hvilken telefon jeg vil ha, men siste arbeidsgiver forlanger Iphone. Jeg ønsket en Android med det var uaktuelt.
Bruker den til masse i jobben, vi har mange apper osv som jeg er avhengig i det daglige men hadde neppe kjøpt en telefon til den prisen for mitt private bruk.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 19 aug 2019, 14:50 Om en telefon er verdt 9000kr kommer jo helt an på behovet.
Jeg har ikke kjøpt telefon til meg selv på lang tid da de jobber jeg har hatt de siste 13 årene har fått telefon av arbeidsgiver.
Kan velge hvilken telefon jeg vil ha, men siste arbeidsgiver forlanger Iphone. Jeg ønsket en Android med det var uaktuelt.
Bruker den til masse i jobben, vi har mange apper osv som jeg er avhengig i det daglige men hadde neppe kjøpt en telefon til den prisen for mitt private bruk.
Hva er grunnen til at du ønsket Android istedenfor iPhone ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av simpson »

Fordi at jeg har brukt Android i mange år og er fornøyd med at de er komputable med andre telefoner og pc uansett merke, mens Iphone bruker ett mer "lukket" system og du får ikke full utnyttelse med mindre du benytter andre Apple produkter. Har aldri likt Itunes, men nå har jo Apple begynt å bli litt mer "åpne" så det blir bedre med tiden.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Skogstrollet »

Hadde aldri brukt så mye penger på en mobil, jeg bruker ikke krevende nok apper til å rettferdige en slik pris. Apple er ikke aktuelt uansett, synes de er altfor glorifisert.
Nå var det vel 10 år siden jeg betalte for en mobil selv, da jeg har hatt mobil via jobben siden, men velger uansett ikke det dyreste bare for den saks skyld. Bruker en Android-telefon med 2 år på nakken og som funker med null problemer fortsatt, alderen til tross :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Bjerknez »

Apple har helt klart sine baksider. Disse merker man ikke så godt på telefoner, men på nettbrett begynner man å merke bakdelene da man fort kan finne på og bruke nettbrett til både bilderedigering, videoredigering etc. Ingenting er umulig, men noe er litt vanskeligere i iOs.

Allikevel foretrekker jeg iPhone langt over andre telefoner. Det bare funker og er helt sømløst. De android telefonene jeg har hatt sluker strøm og Android har tydeligvis problemer med batteristyringen i standby mode. iPhone bruker omtrent ikke strøm i Standby, mens alle Android telefoner jeg har hatt måtte lades på natten.

Jeg har vel sikkert hatt 4-5 android telefoner og sikkert like mange iPhone'r og det jeg har opplevd er ganske gjennomgående.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 15:30 Apple har helt klart sine baksider. Disse merker man ikke så godt på telefoner, men på nettbrett begynner man å merke bakdelene da man fort kan finne på og bruke nettbrett til både bilderedigering, videoredigering etc. Ingenting er umulig, men noe er litt vanskeligere i iOs.

Allikevel foretrekker jeg iPhone langt over andre telefoner. Det bare funker og er helt sømløst. De android telefonene jeg har hatt sluker strøm og Android har tydeligvis problemer med batteristyringen i standby mode. iPhone bruker omtrent ikke strøm i Standby, mens alle Android telefoner jeg har hatt måtte lades på natten.

Jeg har vel sikkert hatt 4-5 android telefoner og sikkert like mange iPhone'r og det jeg har opplevd er ganske gjennomgående.

Selv har jeg kun hatt Android telefoner og de har konsekvent brukt 1-3% strøm i løpet av natten. Ikke særlig mye med andre ord.

Har også lest at iPhone fungerer så feilfritt og at android-telefoner er som å være med på en evig beta-test i forhold. Opplever det ikke sånn selv, synes androiden fungerer helt tilfredsstillende. Kan jo selvfølgelig være at jeg ville blitt hinsides fornøyd med en iPhone.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Dansekris »

Jeg jobber veldig tett på apputviklingen av våre apper, og jeg kan si at iOS er som natt og dag i forhold til Android når det kommer til det meste.

Utfordringen til Android er at de er har så vanvittig mange plattformer og konfigurasjoner at ofte blir rot. Vi ser også at det er mer stabilitet på iOS kontra Android. Men for all del, er jo veldig mange som bruker det og de er strålende fornøyd. Jeg klarer det ikke og syns hele UIet ser så jalla ut.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 19 aug 2019, 15:57 Har også lest at iPhone fungerer så feilfritt og at android-telefoner er som å være med på en evig beta-test i forhold. Opplever det ikke sånn selv, synes androiden fungerer helt tilfredsstillende. Kan jo selvfølgelig være at jeg ville blitt hinsides fornøyd med en iPhone.
Ja, det kan jeg fortelle deg at ikke er tilfelle...

Har jobbet med å supportere både Apple og Android og det er like mye tull med begge. Problemet med Apple er at det er vanskeligere å rette feilene stort sett. Man kan kanskje hevde at dette er fordi IT folk flest ikke kjenner Apples måte å tenke på, og det er mulig det er rett. Men faktum er fremdeles at når noe er galt på an Android forstår jeg intuitivt hvor jeg skal inn for å rette det opp (stort sett). På en Apple blir ofte løsningen fabrikkgjenoppretting. Skjer mye rare ting med kontoer som blir korrupte, sync som seiler sin egen sjø og innstillinger som ikke lar seg reversere på en Apple telefon.

Til syvende og sist er det en smaks sak. Jeg har prøvd begge deler, eid og jobbet med både Apple telefoner og Android, og jeg foretrekker Android så det holder. Apple synes jeg er kranglete, klønete og overpriset. Nå har jo Android nesten tatt igjen iPhone på pris da men... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av dypen »

Vedr problemer så er det noen som klarer å klore det til uansett hva slags produkt de har mens andre har aldri problemer, ligge litt i forkant ikke vente til alt har gått i stå 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt inntrykk er at Android føles som en beta-versjon av et brukergrensesnitt.. iPhone fungerer alltid feilfritt spør du meg.

Delte meninger om det, men de kollegaene som sverger til Android står mye og knoter. Apple virker mer sømløst.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Rune75 »

Jeg har byttet ut Samsung A50'n med rn Samsung A40. Syntes A50'n ble for stor. 6.4" og nesten 16cm høy. A40'n er 5.9" og nesten 14.5cm høy. A40'n betalte jeg 1990kr for og den er nesten like sprek som A50'n. Tar litt lengere tid å åpne feks spotify men til nettsurfing merker jeg ikke forskjell. Mye telefonen for pengene synes jeg og et mye mere hendig format.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2019, 17:33 Mitt inntrykk er at Android føles som en beta-versjon av et brukergrensesnitt.. iPhone fungerer alltid feilfritt spør du meg.

Delte meninger om det, men de kollegaene som sverger til Android står mye og knoter. Apple virker mer sømløst.
Enig med deg her 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av pekle »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2019, 17:33 Mitt inntrykk er at Android føles som en beta-versjon av et brukergrensesnitt.. iPhone fungerer alltid feilfritt spør du meg.

Delte meninger om det, men de kollegaene som sverger til Android står mye og knoter. Apple virker mer sømløst.
Mye av "problemet" er at Android ikke er ett brukergrensesnitt. Helt forskjellig grunnfilosofi gjør at (nesten) alle produsenter legger sine egne skall oppå standard Android, med varierende hell og kvalitet - og påfølgende forskjeller.

Android One er bra (Googles egne telefoner, Nokia), men ettersom de fleste kjøper Samsung, Huawei osv får de aldri oppleve det. Har hatt både Samsung og Sony, men det ble med ett forsøk på hver, ikke gode brukeropplevelser. En rekke Nexus, Pixel og Nokia (HMD, ikke Microsoft) har derimot passet meg utmerket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mobiltelefon verdt 9000kr ?

Legg inn av Bjerknez »

Føler man at man har penger nok samt lyst til å brenne av 9.000 på en mobil, så kjør på. Hvis ikke, la vær. Uansett hvilken telefon man velger så kan man ringe, sende SMS og sjekke Facebook. Man kan til og med ta bilder.

Personlig liker jeg nå og brenne av noen kroner på en feit telefon i ny og ne, men det går ofte 2-3 år mellom hver gang. Eller når det kommer en ny iPhone jeg bare bare MÅ ha. Så langt har det ikke kommet noen iPhone mdeller som stikker seg ut nevneverdig for den jeg har. (Iphone X)

Svar