Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Skal ta lappen på tung mc, har en virago 1100, den passer perfekt for meg. Men sliter med å finne kjøreskole i Østfold som har sykkel som passer meg. Noen tips ?

Oppdatering :
Etter leting og tips, så blir det Hamang trafikkskole og det blir en Kawasaki z650 som passet akkurat til meg 😁😁😁takk for alle tips og råd 😁😁😁
Sist redigert av Marolinecette den 23 aug 2019, 14:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av AJ »

Heisan Marolinecette :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no. Hyggelig at du fant oss :thumleft .

Vertikalutfordringene når det gjelder MC er noe mange kjenner på kroppen, ingen tvil om det.
Kan lett se for meg at Viragoen kan passe bra for en med 154 cm. på strømpelesten. Liker du sykkelen ellers også så er jo denne en perfekt match for nettopp deg. Og det er bra!

Når et gjelder kjøreskoler og sykkel som passer deg, så vil jeg nok anbefale deg å ta en ringe- eller besøksrunde for å høre med kjøreskolene nær deg.
Da får du antakelig god mulighet til å prøvesitte og vite om de f.eks. har en sykkel med lavere sal enn vanlig eller ikke.
Det kan også være at en eller flere kjøreskoler har sykler som er senket på andre måter enn lavere sal, noe som er mulig på de fleste motorsykler.

Lykke til med å finne denne rette skolesykkelen for akkurat deg :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Takk AJ, trudde faktisk ikke det skulle være så vanskelig å finne en kjøreskole som passer meg. Men får bare ringe rundt å høre da 😁

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av AJ »

Marolinecette skrev: 16 aug 2019, 23:21 Takk AJ, trudde faktisk ikke det skulle være så vanskelig å finne en kjøreskole som passer meg. Men får bare ringe rundt å høre da 😁
Rart om ikke en eller flere kjøreskoler i Østfold har tilpasset en eller flere motorsyklister til de som har litt utfordringer med beinlengden...

Men se hva du får av svar fra de forskjellige og hold oss svært gjerne oppdatert her på MCsiden.no forumet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av kjellv »

Det har sine utfordringer å være ekstra kort, eller lang, eller tung.. Sykler er bygget for å passe gjennomsnittet, det er der de store salgstallene ligger.
Lavbygde cruisere som Virago er det nok slutt på hos de fleste kjøreskoler. Det velges nå sykler som er langt mer lettkjørte og som senker kjøreskolenes strykprosent så mye som mulig.
Men det er mange sykler som likevel kan brukes med litt innøvd teknikk. Mange kjøreskoler har nå Yamaha MT-07 som er under gjennomsnittet høy. Den er likevel litt i største laget for deg. Men prøv! Husk at du trenger ikke nå nedi med hele foten når sykkelen står stille. Det holder med at tærne er nedi, faktisk holder det at du rekker nedi med bare en fot om gangen. Men dette krever både øvelse, teknikk og selvtillit for å tørre.
Ellers kan denne sykkelen senkes med inntil 6 cm. Jeg vil tro det er en del kjøreskoler som har senket MT-07 for å ha et tilbud til dere som er under gjennomsnittshøyde. Hør med de største skolene, de har ofte best tilbud til folk som er kortere eller lengre enn normalen.

Lykke til. Vi setter stor pris på om du oppdaterer denne tråden og forteller hvordan det løser seg. Du er slett ikke alene om dette problemet!


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Tore L »

Hei Marolinecette og velkommen til oss på mcsiden :)

Ta kontakt med Østfold Trafikkskole og hør med dem, du finner de her:

http://ostfoldtrafikkskole.no/
mail@ostfoldtrafikkskole.no - 692 22 253
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

AJ skrev: 16 aug 2019, 20:33 Heisan Marolinecette :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no. Hyggelig at du fant oss :thumleft .

Vertikalutfordringene når det gjelder MC er noe mange kjenner på kroppen, ingen tvil om det.
Kan lett se for meg at Viragoen kan passe bra for en med 154 cm. på strømpelesten. Liker du sykkelen ellers også så er jo denne en perfekt match for nettopp deg. Og det er bra!

Når et gjelder kjøreskoler og sykkel som passer deg, så vil jeg nok anbefale deg å ta en ringe- eller besøksrunde for å høre med kjøreskolene nær deg.
Da får du antakelig god mulighet til å prøvesitte og vite om de f.eks. har en sykkel med lavere sal enn vanlig eller ikke.
Det kan også være at en eller flere kjøreskoler har sykler som er senket på andre måter enn lavere sal, noe som er mulig på de fleste motorsykler.

Lykke til med å finne denne rette skolesykkelen for akkurat deg :thumleft .

Tusen takk 😁

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 16 aug 2019, 23:43 Men det er mange sykler som likevel kan brukes med litt innøvd teknikk. Mange kjøreskoler har nå Yamaha MT-07 som er under gjennomsnittet høy. Den er likevel litt i største laget for deg. Men prøv! Husk at du trenger ikke nå nedi med hele foten når sykkelen står stille. Det holder med at tærne er nedi, faktisk holder det at du rekker nedi med bare en fot om gangen. Men dette krever både øvelse, teknikk og selvtillit for å tørre.
Vi har diskutert dette i flere tråder her på forumet, og jeg mener fremdeles at dette er den beste måten å jobbe seg rundt høyde-problemet på. Jeg benytter meg av dette selv, da jeg kjører en veldig høy sykkel og ikke er spesielt høy. Dog en del høyere enn trådstarter...

Men gjør som andre sier her, hør litt rundt. Finn en skole med relativt lave sykler MT-07 el. og prøv. Gjør det klart for kjørelæreren at du trenger oppfølging ift. dette med høyden. Kanskje litt tørrtrening i kjøregården osv. kan hjelpe.

Med dette i boks og lappen i hånden vil jo alt gå som en drøm når du kommer over på din egen Virago igjen :twothumbs:

Ligger også en del videoer på youtube der små damer viser hvordan de takler dette problemet. Trening gjør mester.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

kjellv skrev: 16 aug 2019, 23:43 Det har sine utfordringer å være ekstra kort, eller lang, eller tung.. Sykler er bygget for å passe gjennomsnittet, det er der de store salgstallene ligger.
Lavbygde cruisere som Virago er det nok slutt på hos de fleste kjøreskoler. Det velges nå sykler som er langt mer lettkjørte og som senker kjøreskolenes strykprosent så mye som mulig.
Men det er mange sykler som likevel kan brukes med litt innøvd teknikk. Mange kjøreskoler har nå Yamaha MT-07 som er under gjennomsnittet høy. Den er likevel litt i største laget for deg. Men prøv! Husk at du trenger ikke nå nedi med hele foten når sykkelen står stille. Det holder med at tærne er nedi, faktisk holder det at du rekker nedi med bare en fot om gangen. Men dette krever både øvelse, teknikk og selvtillit for å tørre.
Ellers kan denne sykkelen senkes med inntil 6 cm. Jeg vil tro det er en del kjøreskoler som har senket MT-07 for å ha et tilbud til dere som er under gjennomsnittshøyde. Hør med de største skolene, de har ofte best tilbud til folk som er kortere eller lengre enn normalen.

Lykke til. Vi setter stor pris på om du oppdaterer denne tråden og forteller hvordan det løser seg. Du er slett ikke alene om dette problemet!


Tusen takk 😁 skal holde dere oppdatert 👍😊


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Fsva »

Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Sakkle »

Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?
Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Tore L skrev: 17 aug 2019, 00:12 Hei Marolinecette og velkommen til oss på mcsiden :)

Ta kontakt med Østfold Trafikkskole og hør med dem, du finner de her:

http://ostfoldtrafikkskole.no/
mail@ostfoldtrafikkskole.no - 692 22 253
[/

Hei, takk for tips, skal sjekke opp 😊

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Sakkle skrev: 19 aug 2019, 02:59
Fsva skrev: 19 aug 2019, 02:41 Jeg har hørt om damer som tar de første kjøretimene på lett-MC pga. lavere høyde og vekt, usikker på akkurat MC-modell. Etter kort tid blir man såpass komfortabel med kjøringen at man kan bytte over til en fysisk større sykkel hvor man ikke rekker ned med begge beina. Kanskje det kan være en ide å ta de første kjøretimene på en lett-mc, til man har blitt litt komfortabel med saktekjøring og start/stopp med kun et bein i bakken?

Er det så stor forskjell i vekt? Kommer kanskje an på modell, men sjekket f.eks KTM Duke og der veier 125, 300 og 600 variantene omtrent det samme.
[/

Hei😊 ja, var en som snakka om det.. kanskje ikke så dumt🤔
Virago min veier 245 kg, men lavt tyngdepunkt. Vet ikke hvor grensa går der ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke på kjørelærere kan jeg anbefale Wright Trafikksole i Fredrikstad. Jeg kjørte en Honda CB600 og den var ganske lav. Faktisk så lav at den ikke passet meg i det hele tatt. Men den var lettkjørt og hadde god svingradius og siden formålet mitt faktisk var og bestå med MC lappen, så foretrakk jeg disse to egenskapene med tanke på kjøregården og spesielt krypkjøringstesten. Noe som jeg tror reddet meg.

Ligg unna kjøreskoler som har den sykkelen du nevner. Du vil slite voldsomt på krypkjøringstesten med en cruiser. Dårlig svingradius, lang akselavstand og i tillegg bred sykkel er ikke en god kombinasjon når du skal snike deg mellom kjeglene.

Jeg ville hørt litt på kjellv her. MT07 og lignende sykler er kanskje ikke de laveste, men dem er smale, lettkjørte og har god svingradius. I tillegg har man en god og oppreist sittestilling. :)

Marolinecette
Innlegg: 12
Registrert: 16 aug 2019, 20:06
Motorsykkelen din: Yamaha virago 1100, 99 modell

Re: Hei, er det noen som tips om en kjøreskole i Østfold, som har lav sittehøyde på tung sykkel? Er 154,

Legg inn av Marolinecette »

Bjerknez skrev: 19 aug 2019, 06:28 Med tanke på kjørelærere kan jeg anbefale Wright Trafikksole i Fredrikstad. Jeg kjørte en Honda CB600 og den var ganske lav. Faktisk så lav at den ikke passet meg i det hele tatt. Men den var lettkjørt og hadde god svingradius og siden formålet mitt faktisk var og bestå med MC lappen, så foretrakk jeg disse to egenskapene med tanke på kjøregården og spesielt krypkjøringstesten. Noe som jeg tror reddet meg.

Ligg unna kjøreskoler som har den sykkelen du nevner. Du vil slite voldsomt på krypkjøringstesten med en cruiser. Dårlig svingradius, lang akselavstand og i tillegg bred sykkel er ikke en god kombinasjon når du skal snike deg mellom kjeglene.

Jeg ville hørt litt på kjellv her. MT07 og lignende sykler er kanskje ikke de laveste, men dem er smale, lettkjørte og har god svingradius. I tillegg har man en god og oppreist sittestilling. :)



Har en virago selv, kjøreskoler har ikke sånne sykler lenger.
Sist redigert av Marolinecette den 19 aug 2019, 13:11, redigert 1 gang totalt.

Svar