Er denne hjelmen kast nå?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KawaKjetil

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av KawaKjetil »

Utifra bildet er hjelmen kassert. Problemer er slik jeg har blitt fortalt av forhandlere samt forsikringselskap som sier det samme, er at når du får sprekker og hakk i ytterskallet vil det trenge inn veske i skallet som gjør at hjelmen ikke har samme styrke. Kjipt, men sånn er det.
Har selv en strøken (et lite hakk i skallet) Shoei GT-air i garasjen som gikk i asfalten fra sadelen ifjor. Kan bruke all innmat og solvisir på den nye etterhvert.
Idag "parkerer" jeg hjelmen alltid over GPS. Skjer ikke igjen da den er "låst" fast der!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av FredrikE24 »

Har mista min Schubert C3 Pro i bakken fra både sal, styre og hoftehøyde. Kan ikke se, eller kjenne noen form for skade på hjelmen overhodet. Litt usikker på den karbonhjelmen.. Jeg hadde nok byttet den ut og kjøpt noe annet.

Når det er sagt, det som sliter på hjelmen er vinterkjøring har jeg funnet ut. Visirmekanisme, lufting og for blir full av salt og sørpe.. Visiret holder seg knapt oppe av seg selv, byttet både visir og mekanismen to ganger nå..

Satser på å skifte den ut i en ny C3 Pro neste sesong.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av Bjerknez »

Kort sagt. Hadde min hjelm fått en slik skade etter et fall, hadde jeg byttet den ut. Men selvsagt hadde jeg kjørt med den frem til ny hjelm var i boks. Jeg hadde vertfall ikke slått meg til ro med en slik skade.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av space-ace »

utrolig kjedelig.

valget falt på en brukt Schubert S2 på finn. det var virkelig et løft opp var angår støy og comfort. Jeg innså nå at den gamle hjelmen kanskje var litt stor faktisk.

jeg får vurdere om den gamle hjelmen blir passasjerhjelm eller ikke. Trur egentlig den bør kastes iom at det litt uvisst hvordan carbon reagerer på skade

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av FreewheelBurning »

Er det ikke ufattelig dårlig ide å kjøpe brukt hjelm? Hvorfor kjøper du ikke bare en ny en? Hjelm er jo forbruksvare.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 15 aug 2019, 14:19 Er det ikke ufattelig dårlig ide å kjøpe brukt hjelm? Hvorfor kjøper du ikke bare en ny en? Hjelm er jo forbruksvare.
Hvis selger på finn har kjøpt feil størrelse, og sitter der med ny hjelm, så er det vel ingen grunn til ikke å kjøpe? Heller ikke hvis hjelmen er ubetydelig brukt, nesten ny, med kvittering og uten skader.
Din definisjon er jo rett, både hjelmer og motorsykler og biler er jo forbruksvare. Må vel ikke kjøpes i butikk av den grunn?
Det direkte svaret på spørsmålet ditt er mest sannsynlig: Fordi hjelmen på finn er billig.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja hvis den i praksis er tilnærmet ubrukt så er det kanskje greit. Hvis jeg var i tvil og pris var viktig ville jeg heller gått for en billig hjelm på bilteam.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 15 aug 2019, 19:32 Ja hvis den i praksis er tilnærmet ubrukt så er det kanskje greit. Hvis jeg var i tvil og pris var viktig ville jeg heller gått for en billig hjelm på bilteam.
Enig i teorien. Måtte bruke en lånt bt-hjelm et par uker i fjor. Aldri mer. Jeg er ikke anti BT.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av rolf-arne »

sakset denne fra en NAF test på hjelmen , sitat : "Underkjent støtdemping. Veldig dårlig beskyttelse for bakhodet. ",sitat slutt og så må jeg bare spørre for jeg finner ikke produsenten på nett - hvem produserer Caberg.

Når det gjelder skader så har jeg mistet min C4 , noen ganger - men hittil har det medført ubetydelige skraper i lakken - IKKE gjennom lakken.

Kanskje Caberg - bare ikke er så god?

Så sjekker jeg en annen test og finner at forgjengeren til C4 - altså C3pro ikke var mye bedre - mangla litt på å bestå testen den også , men ikke så mye som Caberg. :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Er denne hjelmen kast nå?

Legg inn av rolf-arne »

FreewheelBurning skrev: 15 aug 2019, 14:19 Er det ikke ufattelig dårlig ide å kjøpe brukt hjelm? Hvorfor kjøper du ikke bare en ny en? Hjelm er jo forbruksvare.
Jeg sitter på en flunke ny X-lite hjem , som jeg lurer på om jeg skal beholde - kan jo stå på hylla å samle støv ,,, men penger kunne jo vært brukt til noe annet - så kanskje FINN..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar