Tanker rundt ulykker....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Atrox »

Etter en nestenulykke på mc her for et par uker siden ble jeg sittende å tenke på ulykkesstatistikken og type ulykker vi på mc er involvert i.
Finnes det noen statistikk på hva slags ulykker mc`er oftest havner i? Sitter med ett inntrykk av at årsak har endret seg en del siste 10-15 årene. Da jeg begynte å kjøre prøvde jeg alltid å fange opp hva årsaken til alvorlige ulykker var - og hadde da inntrykk av at det ofte var rus/promille/stjålet sykkel/kjøring uten lappen osv. som var med i bildet, nå virker det som det er mye singelulykker, ulykker i forhold til dårlig veistandard, søl på asfalt osv. i stedet. Hadde kanskje forventet en økning i ulykker der bilførere er årsak (pga. mobiltafsing) men kan ikke huske at dette har kommet opp enda (selv om dette kanskje kunne ha forklart noen av singelulykkene)?

Noen tanker der ute rundt tema??

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av AJ »

Det er godt mulig jeg tar fullstendig feil, men inntrykket mitt er at det forekommer en del utforkjøringsulykker med MC i svinger :-k .
Feil blikkbruk og fører som stivner med det i verste fall fatale resultatet at MC-føreren omkommer?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 78
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av tordfo »

Jeg tenker at det vel ikke er usannsynlig at noen av disse "singelulykkene" kan være relatert til andre uoppmerksomme sjåfører som ikke melder seg/stopper? Eller er det kynisk tenkt? Eksempelvis sjåfører i rus, som enten kolliderer eller gjør at en annen sjåfør kjører av veien for å unngå kollisjon. Om ingen tredjepart fanger det opp, så kan det vel fort havne i sjekkboksen singelulykke.
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

Brukeravatar
Henrik.326
Innlegg: 6
Registrert: 03 jun 2019, 10:01
Motorsykkelen din: Triumph STR

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Henrik.326 »

2013 Triumph Street Triple R
2017 KTM 250SX

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Atrox »

Den tanken har også slått meg - da jeg nesten ble del av statistikken så var det pga ei dame som kutta svingen og dro godt over i mitt kjørefelt - med litt panikk så kunne det fort ha blitt en tur av veien for min del - ville jeg da ha blitt definert som en singelulykke? Uten vitner er det jo ingen som hadde visst foranledningen..

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av VindR »

Da jeg tok grunnkurset på sykkel for litt siden, så pratet kjøreskolelæreren på at en stor del av ulykkene var singelulykker. De ulykkene gikk en del på uoppmerksomhet, men veldig ofte på at føreren feilberegnet/overvurderte egne evner. Dette går på alt fra "tullekjøring" til fartsetapper og høy hastighet gjennom svinger.

Det er jo som tidligere nevnt andre ulykker også, hvor andre er delaktige i ulykkene. Men hvis en klarer å kjøre fornuftig, være oppmerksom og ha instillingen om at du er "usynlig" (og jobber for å holde deg synlig) for andre, så faller risikoen ganske brått. Jeg mener absolutt ikke at det fjerner ALL risiko, men det kan redusere den betraktelig.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Bjerknez »

I følge rapporten lenger opp, så er utforkjøring i sving samt møteulykker i sving den absolutt største grunnen til ulykker på MC. Grunnene kan være mange selvsagt, men jeg tillater meg å tro at alt for høy tro på egne kjøreegenskaper er en stor grunn til disse ulykkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av cannon »

Mc-fører er selv den desidert største årsaken til mc-ulykker. Det er bra, for det kan vi alle gjøre noe med.
Hvis bilister og alt annet hadde vært årsak til ulykkene så hadde jeg parkert gatesykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 15 aug 2019, 08:43 Mc-fører er selv den desidert største årsaken til mc-ulykker. Det er bra, for det kan vi alle gjøre noe med.
Hvis bilister og alt annet hadde vært årsak til ulykkene så hadde jeg parkert gatesykkelen.
Ja, det er ganske åpenbart at man ikke kan skylde på motorsykkelen. Selv om det var en bitteliten prosentandel av ulykkene som kunne relateres til teknisk feil på syklene. Men disse feilene skal man vel også i de fleste tillfellene oppdage selv under "kontrollen" av sykkelen.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Relax »

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... kene-pa-mc


I grove trekk:

Utforkjøring i svinger, høye hastigheter, rus er årsak til mer enn halvparten av ulykkene.
Ekstrem adferd er årsak til 1/3 av ulykkene.

Såååå .....kjør forsiktig!
;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av kjellv »

Jeg har også en teori omkring dette med singelulykker og utforkjøringer. Muligens det også kan ha relevans til andre ulykker:

Gjennomsnittlig kjørelengde pr år for Norske motorsyklister er skremmende lav. Husker jeg ikke feil er det bare 3-4000 km pr år. Dette betyr at det er veldig mange som kjører betydelig mindre enn dette. Samtidig er det veldig mange av de ulykkesutsatte som er 40+ år gamle. Disse som kjører bare noen få turer i året har kanskje hatt lappen i mange år. Normalt kjører vi mye de første årene vi har lappen, og kompetansenivået blir for de fleste av oss ganske høyt på noen få år. Men ofte så faller interessen etter noen år og vi kjører mindre. Kanskje blir sykkelen solgt etter hvert og man er noen år uten sykkel, for så å kjøpe seg sykkel igjen og starte opp igjen karrieren.

Det er nok ingen statistikker som viser hvor mye de forulykkede har kjørt de siste årene, men jeg tror nok akkurat disse som kjører minst kan være mer ulykkesutsatte en gjennomsnittet. Mange av dem har glemt å ta i betraktning at kompetansenivået de hadde ikke er det samme som det var i glansårene, og lysten til å dra på litt ekstra fort kan medføre impulsive handlinger som burde vært unngått.

Jeg sitter i styret i NAF MC Møre og Romsdal. Vi arrangerer flere rustløserkurs og ferdighetskurs gjennom året. Vi ser at deltakerne i disse kursene svært ofte er de samme hvert år, og at nivået er høyt blant de frammøtte. Men det er dessverre veldig mange som ikke kommer, og det er antakelig nettopp disse som kanskje helst burde deltatt på slike kurs..
Vi ser også at det er mange som møter opp på f.eks rustløserkurs, men som bare er tilstede for det sosiale, det å treffe/prate med andre. Mange av disse kjører tilårskomne R-sykler og møter i en skinndress som er alt for trang.. De spøker gjerne med at dressen har krympet litt, eller at de kan ikke kjøpe noe i kiosken fordi det ikke er plass i dressen.. :lol

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Relax »

Statistikker jeg har sett før viste at det ofte var "foroversykler" og gutter under 23-24 år som kommer høyt på ulykkesstatistikken :scratch ...

Statistikken, som referert til tidligere her, viser at ekstrem adferd vist i 1/3 av ulykker :roll


(https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... kene-pa-mc
"Do the right thing"

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av mekkern »

Quote:. "Over halvparten av ulykkene var kollisjoner med andre kjøretøy. Omtrent halvparten av ulykkene hadde som foranledning at motorsykkelen forlot eget kjørefelt og/eller veltet. I 44% av kollisjonene har motorsykkelen vært utl øsende enhet, i 42% var motpart utløsende enhet, mens i de resterende 14% var ansvaret delt mellom MC og motpart. Faktorer ved vegen har bidratt til omtrent hver fjerde ulykke."

I de senere år har "ulykkesalderen" økt betraktlig på tung mc.
selvfølgelig er den jo lavere på "lettsykkel" da føreralder normalt er 16-18år..
dette viser at det er mye "gamle" motorsykkelister som er innblandet i ulykker- spesielt hvis en luker ut "ekstremadferd"..
påstår at det er mye elendige førere i godt voksen alder-sier jeg fra mitt eget glasshus :-# :x - ser ofte mye rar kjøring.

mobil og annen elektronikk tar også mye fokus fra kjøringen og skaper mye uoppmerksomhet, jo mer "hjelpemidler" som kommer i kjøretøyene jo sløvere blir førerene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 18 aug 2019, 15:23 mobil og annen elektronikk tar også mye fokus fra kjøringen og skaper mye uoppmerksomhet, jo mer "hjelpemidler" som kommer i kjøretøyene jo sløvere blir førerene.
Er det noen som sitter å tekster på en motorsykkel? Det forekommer sikkert, men det må da høre til unntakene?

Eller misforstår jeg innlegget ditt?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 18 aug 2019, 16:35
mekkern skrev: 18 aug 2019, 15:23 mobil og annen elektronikk tar også mye fokus fra kjøringen og skaper mye uoppmerksomhet, jo mer "hjelpemidler" som kommer i kjøretøyene jo sløvere blir førerene.
Er det noen som sitter å tekster på en motorsykkel? Det forekommer sikkert, men det må da høre til unntakene?

Eller misforstår jeg innlegget ditt?
Njaaa... tenker først og fremst på bilistene, ser det er mye vingling og uoppmerksomhet.....men knotting på gps og kameraer og slikt på mc er heller ikke heldig vil jeg tro..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar