En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig mener jeg at en tur på bane av ett eller annet slag ganske tidlig i kjøreopplæringen hadde vært en god ting for å lære seg å kjenne hvor mye grep man faktisk har. Jeg tror de fleste undervurderer hvor mye grep man faktisk har på tørr asfalt og er litt redd for å legge seg ned.

På bane er det jo lange slakke svinger og noen er også ganske krappe. Det er ikke annen trafikk og man kan helt og holdent ha det litt gøy på en sykkel som ikke er ens egen.

Jeg har ikke kjørt på bane selv, men er ganske overbevist om at dette er en god ting. Til og med ganske tidlig i opplæringen. La kjørelærer kjøre med deg bakpå med godt nedlegg for å illustrere, så kan man prøve selv etterpå. På bane er det også lettere og lære blikkbruk tror jeg.

Man har jo banekjøring i opplæringen, men selv kjørte jeg på en Gocart bane (Varda banen). Litt for krappe svinger og litt liten fart til at jeg syntes det var uhyre gøy, men lærerikt var det så absolutt. Jeg fikk beskjed av kjørelærer og ta det litt penere i svingene da midtstøtten var nær ved å ta nedi...

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Forc »

Kjørte på gocart-bane selv, og merket en utrolig forskjell i hvor mye tillit jeg hadde til sykkelen i svinger før og etter banekjøringen. (Selv om det ble maks 50/60km/t pga gocart-bane. Er helt enig med deg i at det bør tas relativt tidlig i opplæringen. For min del hadde jeg flaks og havna vel på bane etter en tur på vei pga timingen.

Nå etter jeg har fått lappen merker jeg og at jeg må komme meg på noen banekurs for å få enda litt mer tillit i svingene. Har en del dekk å gå på før jeg er helt ute på kantene, og på en del kystveier o.l så merket jeg at det hadde vært fint med litt mer tillit til hvor langt jeg kan legge ned sykkelen for å gjøre kjøringen mer effektiv, og for å unngå unødvendige "oh shit"-øyeblikk som kommer av at jeg er redd for å legge meg ned langt nok og stole på at sykkelen har det gode grepet den har.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Forc skrev: 29 jul 2019, 10:02 Kjørte på gocart-bane selv, og merket en utrolig forskjell i hvor mye tillit jeg hadde til sykkelen i svinger før og etter banekjøringen. (Selv om det ble maks 50/60km/t pga gocart-bane. Er helt enig med deg i at det bør tas relativt tidlig i opplæringen. For min del hadde jeg flaks og havna vel på bane etter en tur på vei pga timingen.

Nå etter jeg har fått lappen merker jeg og at jeg må komme meg på noen banekurs for å få enda litt mer tillit i svingene. Har en del dekk å gå på før jeg er helt ute på kantene, og på en del kystveier o.l så merket jeg at det hadde vært fint med litt mer tillit til hvor langt jeg kan legge ned sykkelen for å gjøre kjøringen mer effektiv, og for å unngå unødvendige "oh shit"-øyeblikk som kommer av at jeg er redd for å legge meg ned langt nok og stole på at sykkelen har det gode grepet den har.
Med gode dekk og fin asfalt kan man trygt legge seg ned til det noe skraper nedi. Under fotpegsa på de fleste sykler så er det slike tapper som skal ta i asfalten. Det er en grunn til at disse er der. Det er også en grunn til at fotpegsa er fjærbelastet.

På vanlig vei blir det jo litt risikosport og gjøre slikt hvis man ikke er veldig varm i trøya da man kjører med ganske liten margin hvis noe skulle dukke opp. Men på bane kan man uten problemer prøve seg frem. Kjører man kjøreskolesykkel i tillegg så trenger man heller ikke være redd for at lommeboken blir tømt ved en evt. velt.

Men med slik kjøring så bør det stilles strenge krav til kjøreutstyret fra kjøreskolene mener jeg. Hjelmen er jo selvskreven, men man skal i verste fall tåle noen meter på asfalten uten at man blir skrubbet opp til skinnet. Uansett tror jeg det er svært liten sjanse for at man mister grepet på en bane med gode dekk og fin asfalt i varme sommertemperaturer.

Jeg tror uansett også at føreren (som jo er fersk i utgangspunktet) vil se seg fornøyd lenge før noe skraper nedi. Det er ikke det som er målet. Målet er å bygge seg opp selvtillitt og stole på sykkelen. Man er uansett ikke ferdig utlært etter ett par timer på bane. Egentlig blir man aldri utlært. Jeg føler meg vertfall like rusten hvert år når jeg tar frem sykkelen etter vinterdvalen. Men heldigvis kommer man kjapt inn i det igjen :)

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Akkurat sånn holdt jeg på i fjor sommer første gang jeg skulle kjøre privat; trodde jeg hadde høy nok hastighet inntil jeg kastet et blikk på speedometeret. Der liste det 50 i 80-sona.

Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.

Fortsatt lykke til! Ta det med ro, husk det du lærer og kjør med hodet:-)
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Plastrakett_71 skrev: 29 jul 2019, 10:30 Akkurat sånn holdt jeg på i fjor sommer første gang jeg skulle kjøre privat; trodde jeg hadde høy nok hastighet inntil jeg kastet et blikk på speedometeret. Der liste det 50 i 80-sona.

Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.

Fortsatt lykke til! Ta det med ro, husk det du lærer og kjør med hodet:-)
Jepp. Husker det som om det skulle vært i går. Se opp og frem. Da blir det lettere og ikke stoppe kleint ved at man må fort ned med beina etc. Blikkbruk er langt viktigere enn man først tror, faktisk. :thumleft

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 09:51 Egentlig mener jeg at en tur på bane av ett eller annet slag ganske tidlig i kjøreopplæringen hadde vært en god ting for å lære seg å kjenne hvor mye grep man faktisk har. Jeg tror de fleste undervurderer hvor mye grep man faktisk har på tørr asfalt og er litt redd for å legge seg ned.
Selv har jeg fått banekjøring veldig nært oppkjøring og har vært nervøs for å legge meg over siden starten. Det hjalp en del nå som vi øvde på svinger på landevei i litt fart. Følte jeg var mer "på" og ble med i svingene på en litt annen måte. (Selv om jeg garantert ikke legger meg over mer enn et par cm :P )
Plastrakett_71 skrev: 29 jul 2019, 10:30 Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.
Takker for tipsene. Jeg plukker som regel ut et skilt eller noe liknende som jeg ser på når jeg skal stoppe og mener selv jeg holder blikket der, men jeg får som regel ikke stoppet helt før sykkelen er på vei til en av sidene. Plutselig får jeg det til, men neste gang velter jeg sakte over igjen. Jeg føler jeg vet hva som skal til, men som oftest blir det ikke helt riktig. Kanskje jeg er for anspent i armene og kanskje det er blikket likevel.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Viktig med forankring. Sitt godt på sykkelen og knip beina mot tanken. Er du nervøs eller usikker blir du normalt litt stiv i armene og kroppen. Jeg tror det handler om repitisjon på repitisjon her.

Det er derfor jeg mener at banekjøring burde være satt inn ganske tidlig i opplæringen. Da blir man tryggere på sykkelen og seg selv og da løsner man fort litt i armene etc.

Er ikke alltid jeg foretar smoothe og balanserte stopp jeg heller, men jeg vet hva jeg evt. gjør feil. Dog klarer jeg det hvis jeg tar meg sammen. Altså ikke stopp som ser ut som jeg velter, men stopp som krever at jeg må toutche litt nedi med beina. Tror ikke du skal ha som mål og klare dette hver eneste gang i trafikken. Jeg har kjørt bak langt mer drevne folk enn meg som bommer der til tider, så ikke noen big deal det. Så sant man ikke er helt på bærtur da selvsagt.

Er vel derfor man må gjøre disse øvelsene to ganger på en oppkjøring (jeg måtte vertfall det). Bommer du begge gangene er det fare på ferde. Klarer du en perfekt og den andre bare helt greit, så er det tut og kjør. Dem vil bare se om du faktisk har kontroll på sykkelen. Bommer du to ganger har du nok trolig ikke det. Men alle kan være uheldig en gang.

Dem ser på helheten, selv om du føler du stryker så fort du vinglet litt. Bommer du grovt på en øvelse men klarer de andre perfekt, så tror jeg nok du klarer det. Kommer lit ann på sensor også og dagshumøret hans/hennes.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Helt enig med Bjerknez her:
Er vel derfor man må gjøre disse øvelsene to ganger på en oppkjøring (jeg måtte vertfall det). Bommer du begge gangene er det fare på ferde. Klarer du en perfekt og den andre bare helt greit, så er det tut og kjør. Dem vil bare se om du faktisk har kontroll på sykkelen. Bommer du to ganger har du nok trolig ikke det. Men alle kan være uheldig en gang.
Og det var akkurat sånn jeg hadde det på oppkjøring nummer to; sensor fortalte at han var ute etter helheten - ikke om jeg hadde perfekte gjennomføringer.
Jeg fikk noen gode tips og råd av kjørelæreren min i forkant av oppkjøringen. I tillegg til det så tok jeg meg god tid til å stoppe og puste med megen noen ganger før hver øvelse. Det gjorde susen for min del. :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 30 jul 2019, 10:33 Og det var akkurat sånn jeg hadde det på oppkjøring nummer to; sensor fortalte at han var ute etter helheten - ikke om jeg hadde perfekte gjennomføringer.
Jeg fikk noen gode tips og råd av kjørelæreren min i forkant av oppkjøringen. I tillegg til det så tok jeg meg god tid til å stoppe og puste med megen noen ganger før hver øvelse. Det gjorde susen for min del. :twothumbs:
Ja, det har sakte men sikkert gått opp for meg at oppkjøring faktisk nærmer seg! Det er nesten så jeg er usikker på hva jeg skal grue meg mest til, kjøregård eller trafikken og evt slurv jeg kan få til å gjøre der.

Satser på jeg får litt mer tid på kjøregårdsøvelsene. Trafikken burde jeg tross alt kunne bedre om jeg tar meg sammen pga bil-lappen. Teknisk kontroll over motorsykkelen trengs bare øving.

Nå er det under en måned til oppkjøring, så det føles litt tight å få kjøpt seg sykkel å øve på i mellomtiden. Spesielt synd syns jeg det er at jeg da måtte kjøpt den uten å få prøvekjørt den også.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Med så lite tid igjen til oppkjøring, så hadde jeg nok konsentrert meg om kjøring med kjørelærer og ikke hvilken sykkel du skal kjøpe. :scratch
Det ligger mange gode og informative videoer ute på YouTube, blant annet denne; https://www.revzilla.com/common-tread/h ... g1R_LD0yyY

Den er på ca 20 minutter, og inneholder en god del nyttig info og tips angående valg av sykkel :twothumbs:

Ellers så er det en norsk kar - RDT som har noen veldig gode tips og råd i videoene sine.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av hneve »

En liten ting førerlæreren min satte meg til var å kjøre, bare litt fart 10-15kmh så komme til full stopp,ikke sette ned bena men begynne sakte å krypekjøringen når balansen uteblir, så opp i litt fart igjen og gjenta til du står på stedet hvil (jeg kom ikke dit, men dette hjalp mye med å kontrollere sykkelen i lav fart og ved /etter bremsing)
Det viktigste er som andre også nevner, se opp og dit du vil.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 30 jul 2019, 20:45 Med så lite tid igjen til oppkjøring, så hadde jeg nok konsentrert meg om kjøring med kjørelærer og ikke hvilken sykkel du skal kjøpe. :scratch
Joda, men det er jo ikke sånn at å tenke på hva slags sykkel jeg vil ha går utover kjøretimene heller. Takk for linkene, jeg har nok sett den tidligere, den virket litt kjent.

Av det som er satt opp har jeg en dobbeltime (med trinnvurdering 2), bane+teori og langkjøring, så jeg må vel minst ha en kjøretime til inni her for å rekke trinnvurdering 3 også? Blir ikke alltid like klok av alt jeg skal få tid til på disse timene...
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

NMCU har jo også noen veldig gode videoer. På norsk er dem også.

https://nmcu.org/full-kontroll/

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Oppkjøring nærmer seg og det blir en intensiv uke fra mandag. Bane, trinnvurdering, landevei og oppkjøring samme uka :O Men da får jeg i alle fall kjørt mye i løpet av kort tid, slik at jeg fortsatt har feelingen fra forrige gang jeg har kjørt! Det tror jeg er en bra ting for meg som ikke øvelseskjører privat.

Ny time og trinnvurdering 2 er over, han virket fornøyd nok. Selv er jeg veldig kritisk til ferdighetene mine. Mye dårlige plasseringer, men om ikke annet så klarer jeg å ha mer fokus på trafikken. Det må nødvendigvis bety at jeg har fått litt automatikk på det tekniske!

Gleder meg til banekjøring, jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Trekkplaster »

PWL skrev: 13 aug 2019, 09:52 ..jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
Usikker på hvordan du har kjørt unnamanøver tidligere men la sykkelen legge seg mens overkroppen din er oppreist, du har ikke tid til å legge deg mot venstre og så flytte all masse over til høyre og så venstre igjen. Ellers er det øving og litt til øving :)

Krypkjøring: løft blikket mot horisonten, gjør underverker for balansen. Ikke fokuser en halvmeter foran hjulet.

Du gjør gjerne dette allerede men det er det jeg kommer på som gode tips.

Edit: angående krypkjøring: med blikket mot horisonten så mener jeg å holde hodet så rett som mulig. Må du kikke ned så bruk øynene i stedet for å tippe hele hodet ned.

Svar