VindR - Super sommer på Super'n

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 09 aug 2019, 13:42 Skrapte du fothvilere på våt asfalt? :O

Da tar vertfall jeg meg av hatten...
Da jeg fant ut hvor langt ned jeg faktisk kunne gå og fikk tilpasset farten, så var det bare moro. Skal innrømme at det kanskje var igjen 5mm av pinnen på undersiden av fothvileren da jeg startet, så den gikk jo nedi før selve fothvileren traff bakken. Det bråket i hvert fall uansett, og jeg kjente at fothvileren ble klemt opp.

Moro var det i hvert fall :D
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Snikendeugle »

Ser ut som en veldig morsom og teknisk bane for slike type sykler som er veldig svingvillige :D Som du sier så er det overraskende hvor godt sykkelen sitter på våt asfalt, med de rette dekkene. Det er gull verdt å ha kjørt på våt bane for å slippe litt av nervene en vanligvis får på veien når det regner. Det hjalp mye for min egen del for å være mye mer avslappet på vått føre.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så synes jeg det er bemerkelsesverdig at en helt fersk MC fører skraper fothvilere på våt asfalt. Da er du ikke mye skuddredd for å si det sånn. Jeg tror IKKE du hadde mye grep igjen da og det er nesten så jeg vil dra frem ordet "flaks"?

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Snikendeugle skrev: 09 aug 2019, 13:53 Ser ut som en veldig morsom og teknisk bane for slike type sykler som er veldig svingvillige :D Som du sier så er det overraskende hvor godt sykkelen sitter på våt asfalt, med de rette dekkene. Det er gull verdt å ha kjørt på våt bane for å slippe litt av nervene en vanligvis får på veien når det regner. Det hjalp mye for min egen del for å være mye mer avslappet på vått føre.
Det var veldig morsomt!

Det er det jeg tenker også. Jeg har alltid vært nervøs for det med våt asfalt og sykkel. Så for meg at folk kom til å skli over alt i går, og gruet meg i tilfelle det skulle regne på en kjøretime. For ikke å snakke om på oppkjøringen! Men jeg føler meg mye tryggere og avslappet rundt dette nå :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kgjersda »

En kombinasjon av dårlig sittestilling, høydeforskjell i sving og for myke dempere kan raskt føre til at sykkelen går mye lavere enn den burde. Uansett så er det modig av deg, jeg har aldri ført hørt om en nybegynner som skraper med fothvileren. :D

Første turen jeg tok med en MT-09 på gokart-banen her så skrapte jeg tåen på skoen.
Nå er det ikke meg, men samme sykkelen på samme banen. Se på hvordan føttene går utover som en frosk. En god sittestilling hadde vært å ha tåspissene helt inn og forbi kanten av fothvileren. (Jeg går ut i fra at jeg hadde samme sittestilling.) Han her skraper raskt føttene og fothvileren raskt ned i .
2019-05-19 rustloser (49).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 09 aug 2019, 14:14 Uansett så synes jeg det er bemerkelsesverdig at en helt fersk MC fører skraper fothvilere på våt asfalt. Da er du ikke mye skuddredd for å si det sånn. Jeg tror IKKE du hadde mye grep igjen da og det er nesten så jeg vil dra frem ordet "flaks"?
Var på kanten et par ganger, men det merket jeg. Jeg merket bakhjulet begynte å gå ut av banen sin et par ganger, men fikk hentet den inn igjen før noe skjedde. Men det var en blanding av litt feil vektfordeling (bruk av kroppen), for mye gass og plassering i svingen tror jeg. Samtidig som det stort sett skjedde hvis jeg ikke la meg ned nok fra starten av og måtte "hente inn igjen" litt mot utgangen av svingen. Så lenge jeg passet på å holde bedre bane inn i svingen og jevnt trykk på både gass og nedlegg gjennom hele, så gikk det mye bedre. Kjente fort på kroppen hvis noe var galt.

En skal ha litt flaks av og til, skal man ikke ;) Får passe på å leke på grensa under kontrollerte omgivelser og utenfor trafikken, så veit en litt mer hvor den går når man kommer seg ut i gata.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kgjersda »

Et bilde til fra samme dagen. Supermoto er en egen rase. :P
2019-05-19 rustloser (30).jpg


Her er mye bedre plassering av kroppen på sykkelen. :thumleft
2019-05-19 rustloser (53).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Bjerknez »

Du har rett i at man lærer mye angående dette ved å legge seg helt på grensen i trygge omgivelser. Tar av meg hatten for dem som drar den så langt på våt asfalt som fersk motorsyklist. Veldig bra :thumleft

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

kgjersda skrev: 09 aug 2019, 14:26 En kombinasjon av dårlig sittestilling, høydeforskjell i sving og for myke dempere kan raskt føre til at sykkelen går mye lavere enn den burde. Uansett så er det modig av deg, jeg har aldri ført hørt om en nybegynner som skraper med fothvileren. :D

Første turen jeg tok med en MT-09 på gokart-banen her så skrapte jeg tåen på skoen.
Nå er det ikke meg, men samme sykkelen på samme banen. Se på hvordan føttene går utover som en frosk. En god sittestilling hadde vært å ha tåspissene helt inn og forbi kanten av fothvileren. (Jeg går ut i fra at jeg hadde samme sittestilling.) Han her skraper raskt føttene og fothvileren raskt ned i .

2019-05-19 rustloser (49).jpg
Jeg har ikke fått testet MT'n min på bane (enda), men jeg ser for meg at jeg må ha noen runder for å gå så langt ned med den. Men det sitter nok mest i hodet, da jeg sitter høyere på den enn på kjøreskolen sin sykkel. Og siden jeg har Street Rally-versjonen, så sitter jeg enda høyere enn på en vanlig MT-09.

Jeg prøvde alltid å holde knærne tettere på sykkelen, og satt mest med tærne på fothvilerne (innover). Dette fordi jeg skapet skoen min første gangen jeg tok nedi med forhvileren, og jeg ville ikke gjøre det igjen. Så da gikk tærne mer innover mot sykkelen etter det.

Men ja, det kan hende det var noe med sykkelen som gjorde det. Stillingen min gjennom svingen ble fort at jeg presset ned på utvendig fotviler og strekte meg over på innsiden av sykkelen (litt mot motsatt speil). Følte jeg hadde mye bedre kontroll da. Om det påvirket det eller ikke, det er jeg usikker på. Men det funket i hvert fall psykisk :P

Hvordan var det å kjøre MT'n på gokart-bane forresten?

edit pga. bildene: Hehe, han på supermoto ser ut som han er på tur til å tippe fra stillestående! Imponerende sittestilling fra en slik vinkel :P Jeg var absolutt ikke der som han på KTM'en er. Jeg stakk ikke ut noe kne og hadde fortsatt begge sider av rompa på setet. Har nok litt å øve på der ja ;) Takk for bildene :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av Snikendeugle »

kgjersda skrev: 09 aug 2019, 14:30 Supermoto er en egen rase. :P
Skjønner ikke hva du mener :lol
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

Au! Sparer i hvert fall skotuppen sin da :thumleft
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

M4s0n
Innlegg: 10
Registrert: 08 aug 2019, 21:57
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR750 K8, Suzuki GSX750 ES '85

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av M4s0n »

Hvis du ikke har lappen og det ikke var deg jeg møtte i Gjøvik i dag, så finnes det en i området med helt lik sykkel som deg. Møtte en på RV4 Hunndalen ca. kl 1430 i dag. La godt merke til den da jeg så bildet av sykkelen din i går.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

M4s0n skrev: 09 aug 2019, 20:19 Hvis du ikke har lappen og det ikke var deg jeg møtte i Gjøvik i dag, så finnes det en i området med helt lik sykkel som deg. Møtte en på RV4 Hunndalen ca. kl 1430 i dag. La godt merke til den da jeg så bildet av sykkelen din i går.
Har ikke lappen enda :( Men det er faktisk et artig sammentreff ute og går der. Han jeg kjøpte sykkelen av har en kamerat som hadde helt lik sykkel. De kjøpte dem omtrent samtidig så vidt jeg veit. Kameraten hans solgte sykkelen sin rett før jeg kjøpte min, og den ble solgt til en kar på..... Gjøvik! Så begge Street Rally'ene gikk fra to kamerater til to karer i samme by! Jeg må nok ut på veien å finne han så fort jeg får muligheten til det :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av VindR »

På tide med et nytt innlegg etter en fantastisk helg på Gullvåg camping med folk fra siden her. Har på følelsen at det blir litt lengde på dette innlegget. Jeg beklager hvis det er noen som føler utelatt her, da får dere bare si ifra. Jeg er såpass fersk på denne siden at jeg har ikke helt fått med meg alle kallenavnene enda.

Det hele begynte jo med at jeg kommenterte noe sånt som. "Dette ser artig ut. Synd jeg ikke får lappen før tre uker senere". Da var det ikke snakk om timer en gang, før TGR og AJ hadde sagt seg villige til å kjøre med 'L' på ryggen for å få meg opp dit og ned igjen. Dere aner ikke hvor mye det betydde for meg. Både det å bli mottatt på den måten som et nytt medlem her inne (jeg har ikke vært medlem i tre uker en gang!), som ny i MC-miljøet generelt og som så fersk sjåfør at førerkortet ikke er i boks en gang. Tusen takk!!

Siden dette var min første tur, og faktisk første gangen jeg fikk prøvd sykkelen skikkelig, så ble det ordnet med sidevesker og diverse småting som kan være kjekt på tur. Nå skal det sies at etter denne turen, så blir det innkjøp av flere ting som viste seg å være kjekt å ha på tur... Sykkelen ble klargjort, og turen gikk nordover.
20190823_103023.jpg
Vi startet med å være tre stykker i følge fra Gjøvik: TGR, dmorvik og meg. Innen vi var framme på campingen hadde vi et lite følge på fem stykker.

Turen oppover gikk greit. Jeg merket at jeg ikke var vant til såpass lange strekninger, men jeg er blitt forsikret om at dette var helt normal og at følelsen i rompa kommer tilbake etterhvert. Heldigvis ble det brukt god tid og vi hadde flere gode pauser. Er man på tur, så er man på tur. Vi hadde god tid og kunne like gjerne bruke den.
20190823_165740.jpg
Siste biten av turen ble noe kjølig, samtidig som vi fikk en del regn. Dette la i grunn ikke noen demper på turen, men det kan hende jeg kommer til å vurdere varmeholker etterhvert. "Heldigvis" hadde jeg våt asfalt og noe regn på banedagen med kjøreskolen, så jeg er ikke like redd for våt asfalt som jeg var tidligere.

Vi ankom campingen litt utpå kvelden, hvor jeg fikk pakket av sykkelen og kunne nyte synet av fire turister som holdt på å slå opp telt i hagen min. Siden de hadde vært så ålreite å kjøre sammen med meg opp til campingen, så syntes jeg dette var det minste jeg kunne la dem gjøre :)
20190823_211116.jpg
Da alt var klart, forflyttet vi oss ned til grillhytta på campingen, hvor vi fikk servert en kjempegod bacalao. All ros til Audi Mannen for denne!

Lørdagen ble ikke helt som forventet. Frokosten ble inntatt, Barske og WikingTnT dukket på spektakulært vis opp (skal ha ros for de syklene der :thumleft) og vi gjorde oss klare til tur. Jeg fikk på utstyret, startet opp sykkelen, kjørte til samlingsplassen ved resepsjonen og parkerte der for fellesbilde. Så var det opp på sykkelen igjen, følget begynte å kjøre, men sykkelen min nektet å starte. 5D__12 lyste opp i instrumentpanelet.

Dette viste seg å være en kode som betyr at det er feil på "Camshaft position sensor". Kjapp oppsummering: Sykkelen nektet å starte, jeg ble igjen på hytta og kjellv kom tilbake fra turen for å hjelpe meg. Jompa var allerede på campingen, og slengte seg med i skruingen. Sykkelen ble åpnet, telefoner ble tatt, Google ble konsultert og teorier kom på løpende bånn. Det vi endte opp med, var å konstantere at startrelleét ikke åpnet for strøm til starteren og at batteriet var dødt. Dette fulladet jeg under to dager før dette skjedde, men det gav opp da vi overstyrte relleét.

Vi kastet oss i veien til Biltema, skaffet nytt batteri, fikk super hjelp av E-strom hele veien (han kom tidligere til campingen for å hjelpe til også), kom oss tilbake til campingen, og startet prosjektet. Da passet det veldig fint at alle var tilbake fra turen, og de stod nå samlet rundt stakkars MT'n som skulle til å bli forsøkt gjenopplivet. Vi byttet batteriet og krysset fingrene mens vi kortsluttet startrelleét. Og jammen ble det ikke liv i sykkelen!

Relleét er noe som jeg må få bestilt, men inntil videre så har jeg tatt en Reodor Felgen og montert en utvendig-startrelleé-kortslutnings-anordning. Denne fungerer helt utmerket, en må bare beregne dobbel tid på å starte sykkelen. Også tror jeg kanskje at jeg bør trille bort fra bensinpumpene før jeg starter den...
20190825_202602.jpg
Resten av kvelden ble benyttet i hyggelig lag, bedre humør enn tidligere på dagen og med grilling på campingen.

Søndagsmorgen ble det frokost, hyttevask og tur hjem igjen. Vi startet med seks stykker i følge, og skilte lag med de siste på Gjøvik. Da ble det bare AJ og meg den siste biten over Vardalsåsen utenfor Gjøvik.

Turen nedover gikk veldig bra. Fint vær, flott føre og flotte folk å kjøre med. Det ble noen pauser nedover igjen også, samt en "liten" matbit på Otta. Temperaturen gikk fra 13 grader og litt grått over fjellet, til 27 grader og strålende sol nærmere Lillehammer.
20190825_135829.jpg
Alt i alt så er jeg kjempefornøyd med helgen. Jeg har fått masse kjørtrening, møtt masse flotte folk, blitt bedre kjent med sykkelen min (på godt og vondt) og er storfornøyd med starten på (forhåpentligvis) en lang MC-førerkarriere! Tusen takk alle sammen for at jeg er blitt så godt mottatt, og igjen tusen takk til TGR og AJ for at dere ville bære 'L'-en på ryggen! Med fare for å høres veldig sentimental ut; Denne turen har betydd mye for meg!

Nå gjenstår det bare en kjøretime i morgen, langkjøring uken etter (jeg tror jeg har fått trent litt på det i helgen) og så er det oppkjøring mot midten av September. Merker dette skal bli spennende, så nå må jeg bare få trent litt i kjøregården!
20190825_111840.jpg
20190825_125517.jpg
20190825_171013.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av VindR den 25 aug 2019, 22:26, redigert 1 gang totalt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VindR - En fersk B-Logger og MC-eier

Legg inn av kjellv »

Det var E-strom som var vår los inn til Tillerbyen, og som foretok testkjøring av sykkelen din etter batteribytte.

Flott reisereferat og flotte bilder :prf Så bra du trivdes sammen med oss, vi trivdes sammen med deg også :thumleft

Svar