RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Ble bare kjøreøvelser og to sporvalg pass (som gikk fandens fort) med finvær i dag før jeg måtte kaste inn hånddkleet og sette på "Rain mode" (avbildet) :twothumbs:
IMG_20190719_194939.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Fotograf René Skaret sin Facebook profil kan være verdt å følge med på for bilder fra 18-20. August på Rudskogen.
Håper på å se et bilde av meg selv i svingaksjon, så jeg kan se hvor pinglete jeg egentlig er :-# :x

Det har dukket opp noen bilder fra depoet og noen kræsj i hvert fall :thumleft

https://www.facebook.com/rene.skaret
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av kgjersda »

Venter på bilder av meg... :-# :x

Etter å ha fått helgens førerutviklingskurs på avstand så sitter jeg igjen med blandede følelser.

Først og fremst synes jeg Senior MC må revurdere organiseringen og gjennomføringen av kurset. Det var mye rot og utydelig informasjon. Spesielt for oss som var nye der og ikke hadde kjørt banen før.

Dag 1 hadde svært mye venting og i tillegg vi var uheldige med været, dette gjorde at vi i praksis fikk tre eller fire pass i løpet av hele dagen. Nå var vi ekstra uheldige med at Gatebil hadde vært der helgen før og lagt igjen mye gummi på banen. For gruppe 1 bestod alle passene av å kjøre Rudskogen rundt i 60-70km/t bak instruktør. Det hele føltes som et stort antiklimaks etter fire mnd med forventninger.

Dag 2 var mye bedre og de tilpasset tidsskjemaet slik at det ble mer kjøring på banen. Kombinert med godt vær foruten 1 time med regn så var dette en kjempesuksess som ga mersmak!


Etter hvert pass så ble det tatt en gjennomgang av passet med alle de som kjørte i den gruppen. Dette kunne blitt utført bedre med mer direkte tilbakemeldinger fra hver instruktør. Heldige som vi var i gruppe 1 var vi bare rundt 12 stykker i gruppen, så vi hadde mye bane for oss selv. Dette var kanskje vanskeligere for de øvrige gruppene som hadde tre-fire ganger så mye trafikk.

Teorien bestod av to gjennomganger av kjørestilling etterfulgt av spørsmålsrunder. Ikke noe veldig givende for min del, men hørte flere som hadde nytte av det.


Jeg ble absolutt en bedre fører av kurset, men tror nok et annet type kurs eller kursarrangører kunne passet meg bedre.

PS:
Jeg hadde ikke stor nok fart eller lå langt nok nede til å kunne være i nærheten av kneskrap ute på banen, men jeg kunne ikke reise fra Rudskogen uten min første kneskrap. Så rett før avreise heiv jeg meg utpå parkeringsplassen og kjørte i sirkler i høyere og høyere fart med lavere og lavere kroppsstilling helt til jeg hørte et skrap. :crazy:

Så da var den i boks. Det hadde jeg ikke turt før kurset.
Annotation 2019-07-23 090825.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Send René Skaret forspørsel på Facebook, så går han igjennom og finner bilder av deg etter ferien :) Det var i hvert fall det jeg fikk som tilbakemelding.

Jeg er enig i at organisasjonen ble litt rotete og at det er spesielt forvirrende om man ikke ha vært med på opplegget tidligere. Jeg husker jeg følte mye på det samme når jeg var med SeniorMC for første gang på Vålerbanen for noen år siden.

Man får nok mye bedre en-til-en oppfølging på spesifikke kurs fra for eksempel California Superbike School osv, men jeg følte at det likevel var nyttig å utveksle noen ord med instruktører som hadde kjørt foran og bak meg i løpet av et pass for å gi noen hint på hva jeg kunne jobbe mer med.

Jeg likte teorisesjonene som gikk mye ut på sittestilling. Mye av det kunne jeg fra før, men det gjorde meg mer oppmerksom på å bli flinkere på teknikken i praksis. Det ble etterhvert så mye jobbing med hoftene på lørdagen at jeg måtte gi meg tidlig de to siste passene pga. utmattelse :-# :x
Siste passet var spesielt gøy i gruppe 3. Da ble nesten alle instruktørene med ut på banen og kjørte fletta av oss :lol Jeg tror nok jeg skal ned til gruppe 2 (torsdagens modul 5) et par ganger til før jeg tar steget opp.

Mine knepucker forblir helt urørte, men jeg vurderer å prøve ut en runde på en parkeringsplass selv :knegg

Det dukket tilfeldigvis også noen bilder opp av meg i går kveld, som også postet i SneakyOwl loggen:
FB_IMG_1563831099157.jpg
FB_IMG_1563831113172.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av kgjersda »

Flotte bilder fra René. Har sendt melding. :thumleft
Ser ut som du "trenger" å henge litt mer av sykkelen ja :D

Nå skal jeg nedover på kurs i Gjøvik om noen uker, håper å kunne ta modul 1-3 på gardermoen slik den er i boks. Da har jeg alltids muligheten når det byr seg å kunne ta en torsdag neste gang jeg sjansen byr seg.

Kan anbefale MotoJitsu sin video/serie på kjøreplassøvelser for å bli bedre kjent med sykkelen sin: https://www.youtube.com/watch?v=8xotyuZRfRc

Det er snakk om lavfartsøvelser, men tror dette resulterte i bedre og finere kontroll av sykkelen i alle mulige sammenhenger. Siden jeg ikke har noen bane i nærheten så blir dette i fokus fremover. Synes det er imponerende nok det han gjør i videoen.


Må uansett si det at det var kjekt å treffes @Snikendeugle . For en småbarnsfar er det langt mellom ølene og lenger mellom gutteturene.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Helt klar mer heng som må til her, ja. Jeg følte selv flere ganger etter at jeg fikk til benforankringen skikkelig at overkroppen ble mye mer løs og fri, og dermed kunne henge mye lettere. Det må nok bare trenes på.

Nyttig videolink, den skal sjekkes!

Veldig hyggelig å treffes ja! Kanskje vi sees på ACR, Våler eller Rudskogen igjen neste år? :thumleft
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av kgjersda »

Snikendeugle skrev: 23 jul 2019, 11:46 Veldig hyggelig å treffes ja! Kanskje vi sees på ACR, Våler eller Rudskogen igjen neste år? :thumleft
Håper på ACR neste år. Litt lenger å reise, men det er jo i alle fall garantert kjøretid selv om det skulle regne.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Da blir det en tur til Rudskogen nå førstkommende torsdag igjen :) Usikkert hvor mange torsdager jeg rekker i august, men burde få til minst to av ukene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Det lover ikke godt for de kronene jeg har brukt på å sikre meg plass denne uken :-k
Jeg handlet litt blindt denne gangen, siden det var så fullt sist gang og jeg ikke får vært med de øvrige torsdagene i august. Håper på opphold likevel og kommer nok til å møte opp og kjøre litt uansett om banen er våt, så lenge det ikke bøtter ned.
Screenshot_78.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

Blir ikke noe mere rudskogen på meg i år:/ var der sist torsdag med nye sykkelen. Ble målt til 106db med db killer i potta. Men fikk Grini meg til å få slippe ut på banen mot at jeg lovet å ta det helt med ro på rettstrekkene pga støy. Så fikk hvertfall testa sykkelen litt.:) så får jeg investere i nytt eksos anlegg til neste år,:)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Snikendeugle »

Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 14:02 Blir ikke noe mere rudskogen på meg i år:/ var der sist torsdag med nye sykkelen. Ble målt til 106db med db killer i potta. Men fikk Grini meg til å få slippe ut på banen mot at jeg lovet å ta det helt med ro på rettstrekkene pga støy. Så fikk hvertfall testa sykkelen litt.:) så får jeg investere i nytt eksos anlegg til neste år,:)
Ah, synd det da...
Det virker som om den 100dB grensa er veldig liberal ved initiell støykontroll. Jeg har enda til gode å se noen skikkelig bråkete sykler ikke få lov til å kjøre, men alltid med kommentar om å ta det rolig ut av storsvingen og starten av strekka. Litt kjedelig det forøvrig om man prøver å pushe litt.

Det er Akrapovic helanlegget du kjører med nå? Synd å gi slipp på det i så fall. Den ene instruktøren kjører vel R1 med det anlegget om jeg ikke husker feil.

EDIT: Niks, det var visst bare slip-on på eksisterende katalysator ser det ut til.
https://scontent.fosl3-2.fna.fbcdn.net/ ... e=5DED6CD1 (FB bildelenke)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

Snikendeugle skrev: 05 aug 2019, 14:22
Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 14:02 Blir ikke noe mere rudskogen på meg i år:/ var der sist torsdag med nye sykkelen. Ble målt til 106db med db killer i potta. Men fikk Grini meg til å få slippe ut på banen mot at jeg lovet å ta det helt med ro på rettstrekkene pga støy. Så fikk hvertfall testa sykkelen litt.:) så får jeg investere i nytt eksos anlegg til neste år,:)
Ah, synd det da...
Det virker som om den 100dB grensa er veldig liberal ved initiell støykontroll. Jeg har enda til gode å se noen skikkelig bråkete sykler ikke få lov til å kjøre, men alltid med kommentar om å ta det rolig ut av storsvingen og starten av strekka. Litt kjedelig det forøvrig om man prøver å pushe litt.

Det er Akrapovic helanlegget du kjører med nå? Synd å gi slipp på det i så fall. Den ene instruktøren kjører vel R1 med det anlegget om jeg ikke husker feil.

EDIT: Niks, det var visst bare slip-on på eksisterende katalysator ser det ut til.
https://scontent.fosl3-2.fna.fbcdn.net/ ... e=5DED6CD1 (FB bildelenke)
Er slipon med linkpipe på min.:) så får investere i et nytt anlegg. Ser akrapovic lager et trackday anlegg som gir 100db . Så får kjøpe det til neste sesong.;)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av kgjersda »

Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 15:26
Snikendeugle skrev: 05 aug 2019, 14:22
Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 14:02 Blir ikke noe mere rudskogen på meg i år:/ var der sist torsdag med nye sykkelen. Ble målt til 106db med db killer i potta. Men fikk Grini meg til å få slippe ut på banen mot at jeg lovet å ta det helt med ro på rettstrekkene pga støy. Så fikk hvertfall testa sykkelen litt.:) så får jeg investere i nytt eksos anlegg til neste år,:)
Ah, synd det da...
Det virker som om den 100dB grensa er veldig liberal ved initiell støykontroll. Jeg har enda til gode å se noen skikkelig bråkete sykler ikke få lov til å kjøre, men alltid med kommentar om å ta det rolig ut av storsvingen og starten av strekka. Litt kjedelig det forøvrig om man prøver å pushe litt.

Det er Akrapovic helanlegget du kjører med nå? Synd å gi slipp på det i så fall. Den ene instruktøren kjører vel R1 med det anlegget om jeg ikke husker feil.

EDIT: Niks, det var visst bare slip-on på eksisterende katalysator ser det ut til.
https://scontent.fosl3-2.fna.fbcdn.net/ ... e=5DED6CD1 (FB bildelenke)
Er slipon med linkpipe på min.:) så får investere i et nytt anlegg. Ser akrapovic lager et trackday anlegg som gir 100db . Så får kjøpe det til neste sesong.;)
Du kan jo vurdere denne?
https://renngrib.de/en/shop/akrapovic-y ... ller-2015/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Bjarne89
Innlegg: 340
Registrert: 20 okt 2015, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha r1
Sted: Oslo

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av Bjarne89 »

kgjersda skrev: 05 aug 2019, 15:44
Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 15:26
Snikendeugle skrev: 05 aug 2019, 14:22
Bjarne89 skrev: 05 aug 2019, 14:02 Blir ikke noe mere rudskogen på meg i år:/ var der sist torsdag med nye sykkelen. Ble målt til 106db med db killer i potta. Men fikk Grini meg til å få slippe ut på banen mot at jeg lovet å ta det helt med ro på rettstrekkene pga støy. Så fikk hvertfall testa sykkelen litt.:) så får jeg investere i nytt eksos anlegg til neste år,:)
Ah, synd det da...
Det virker som om den 100dB grensa er veldig liberal ved initiell støykontroll. Jeg har enda til gode å se noen skikkelig bråkete sykler ikke få lov til å kjøre, men alltid med kommentar om å ta det rolig ut av storsvingen og starten av strekka. Litt kjedelig det forøvrig om man prøver å pushe litt.

Det er Akrapovic helanlegget du kjører med nå? Synd å gi slipp på det i så fall. Den ene instruktøren kjører vel R1 med det anlegget om jeg ikke husker feil.

EDIT: Niks, det var visst bare slip-on på eksisterende katalysator ser det ut til.
https://scontent.fosl3-2.fna.fbcdn.net/ ... e=5DED6CD1 (FB bildelenke)
Er slipon med linkpipe på min.:) så får investere i et nytt anlegg. Ser akrapovic lager et trackday anlegg som gir 100db . Så får kjøpe det til neste sesong.;)
Du kan jo vurdere denne?
https://renngrib.de/en/shop/akrapovic-y ... ller-2015/
Har den db killeren. Men ikke mye det hjelper. Fortsatt langt unna 100db som er kravet på rudskogen.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: RUDSKOGEN - Det er "track-day/førerutvikling" torsdag

Legg inn av kgjersda »

Aha, greit å vite. Vurderte akra og link pipe med dbkiller. Men det går ut vinduet da.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar