Støydemping i hjelm

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Støydemping i hjelm

Legg inn av WikingTnT »

Dette er et spennende produkt fra en Trøndersk gründer-bedrift jeg har fulgt en stund :thumleft

https://www.adressa.no/pluss/okonomi/20 ... 609646.ece

Edit : så ikke at det var pluss-red i farten , men her er fra deres hjemmeside : https://www.daal.no/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Paywall artikkel. Hva handler det om, i korte trekk?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Dersom Nolan får dette inn i hjelmene sine vil de selge i bøtter og spann. Etter at jeg begynte å kjøre sykkel har hørselen fått seg en trøkk. Et hammerslag på et par meters avstand gir øresus, kortvarig. Øresus kommer og går. Støydemping er viktig. Såpass viktig at min neste hjem vil bli Nolan om dette blir bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Dette har jeg lur på lenge. Altså hvorpf man ikke kan bygge inn elektronisk støydemping i hjelmene. Gjerne med mulighet for å høre musikk med skikkelig lyd.

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av GeirK. »

Har ikke Sena dette på markedet?

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Rha »

Sena momentum inc. Var lovet til 16-17 er vel ute på markedet i usa nå først. Får se om den kommer til oss her i nisseland en gang i fremtiden.
https://www.sena.com/product/momentum-inc-pro
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Bruker sony trådløs aktiv støydempende blåtann hodetelefoner/propper (med batterikrage rundt halsen). Fungerer ypperlig, første gang jeg skrudde de på hørtes det ut som motoren stoppa! Og god kvalitetet til musikk, kan høre vanlig snakking helt fint, podkaster osv. Eneste minus er at vinded suser i mikrofonen, så det er vanskelig for den du ringer å høre hva som sies. Må eventuelt stoppe langs veien da. Men hører helt fint inkommende tale.

Til trådstarter: fyfy å linke til artikkel bak betalingsmur uten i det minste å gi et kort sammendrag!

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av WikingTnT »

FreewheelBurning skrev: 04 aug 2019, 03:57
Til trådstarter: fyfy å linke til artikkel bak betalingsmur uten i det minste å gi et kort sammendrag!
Som jeg skrev i mitt innlegg så var jeg ikke observant nok når jeg linket , men jeg linket til hjemmesiden til DAAL i linjen under og der står den samme konteksten.

Men jeg kan prøve med et sammendrag her :
Skjermbilde 2019-08-04 kl. 10.45.36.png
Skjermbilde 2019-08-04 kl. 10.38.27.png
Skjermbilde 2019-08-04 kl. 10.45.36.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

FreewheelBurning skrev: 04 aug 2019, 03:57 Bruker sony trådløs aktiv støydempende blåtann hodetelefoner/propper (med batterikrage rundt halsen). Fungerer ypperlig, første gang jeg skrudde de på hørtes det ut som motoren stoppa! Og god kvalitetet til musikk, kan høre vanlig snakking helt fint, podkaster osv. Eneste minus er at vinded suser i mikrofonen, så det er vanskelig for den du ringer å høre hva som sies. Må eventuelt stoppe langs veien da. Men hører helt fint inkommende tale.

Til trådstarter: fyfy å linke til artikkel bak betalingsmur uten i det minste å gi et kort sammendrag!
Ikke dumt. Hvilken modell er dette, og stikker de mye ut av øret? Jeg må ha super-lavprofil propper i ørene om jeg skal kunne ha på hjelmen uten at det klemmer og blir ubehagelig.

Edit:
Snublet over RiderBuds på Indiegogo nå. Virker som et ganske seriøst produkt rett i min gate. Må følge med på denne...
Kun passiv støykansellering.

https://www.indiegogo.com/projects/ride ... pdates/all
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 10:56
Edit:
Snublet over RiderBuds på Indiegogo nå. Virker som et ganske seriøst produkt rett i min gate. Må følge med på denne...
Kun passiv støykansellering.

https://www.indiegogo.com/projects/ride ... pdates/all
Virket interessant!
Prisen er jo ikke avskremmende, en del rimeligere enn formstøpt alternativt såklart. Men, kanskje differansen ikke blir så stor om en tenker komfort?

Litt 'artig' at i videon forklarer han bak selskapet at han ikke har funnet en løsning, og forsøkt alt på markede. Formstøpt med høyttaler er da ikke noe nytt og revolusjonerende... :knegg

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Juicebox »

Må huske at det er farlig for oss motorsyklister å ikke høre trafikken. Å bruke støykanselleringsprodukter som ikke er beregnet for dette er dumt spør du meg. Hører man ikke sin egen motor så funker den altfor bra, dvs altfor dårlig... det er forresten vindstøy som er det farlige for ørene våres, og eksospotta for dem som lever for "loud pipes save lives"

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Jepp, Toven. Jeg har aldri prøvd formstøpte, men de fåes vel i ganske nette varianter også som ikke går noe særlig utenfor øret.

JuiceBox:
Fordelen med AKTIV støydemping er at de filtrerer støy på frekvenser. Lyd som sirener o.l. er fullt mulig å slippe igjennom og samtidig dempe mye annet støy.
Samme som at mine støykansellerende hodetelefoner fungerer utmerket på bussen helt til en baby begynner å skrike. Det trenger igjennom 😅

Jeg lurer dog på om aktiv støykansellering faktisk lindrer ørene eller om det bare blir en falsk beskyttelse, siden vibrasjonene fremdeles treffer trommehinnen. Støykanselleringen bare skjuler selve lyden... 🤔
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Rune75 »

Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 15:57

Jeg lurer dog på om aktiv støykansellering faktisk lindrer ørene eller om det bare blir en falsk beskyttelse, siden vibrasjonene fremdeles treffer trommehinnen. Støykanselleringen bare skjuler selve lyden... 🤔
Lydbølgene blir nøytralisert av støykanselleringen så det er så stille som det høres ut.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Juicebox »

Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 15:57 Jepp, Toven. Jeg har aldri prøvd formstøpte, men de fåes vel i ganske nette varianter også som ikke går noe særlig utenfor øret.

JuiceBox:
Fordelen med AKTIV støydemping er at de filtrerer støy på frekvenser. Lyd som sirener o.l. er fullt mulig å slippe igjennom og samtidig dempe mye annet støy.
Samme som at mine støykansellerende hodetelefoner fungerer utmerket på bussen helt til en baby begynner å skrike. Det trenger igjennom 😅

Jeg lurer dog på om aktiv støykansellering faktisk lindrer ørene eller om det bare blir en falsk beskyttelse, siden vibrasjonene fremdeles treffer trommehinnen. Støykanselleringen bare skjuler selve lyden... 🤔
Klar over det. Støydempning som funker på bussen har ingenting med støydempning på mc å gjøre

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Snikendeugle »

Hvorfor ikke? Er det en helt annen teknologi som brukes?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar