Nå begynner jakten på oss i Oslo

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av FreewheelBurning »

Folk kjører ikke vannskuter fordi det bråker, ungene kjører heller ikke rundt i småjollene fordi det bråker. Mange ville nok valgt et lydløst elektrisk alternativ hvis mulig.

Men for motorsykler virker det som om noen foretrekker bråket? Er grensen som er lovlig perfekt, eller burde den vært justert opp eller ned?

PS: Min sykkel bråker ikke særlig, jeg trives godt med det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Forskjellen er vel at båter som ligger i planingsfart eller evt. flatt gjern nærmere enn 100 meter (?) fra land allerede bryter reglene rundt fart. En båt som ligger 100 meter fra land eller mer kan jeg ikke se for meg sjenerer så mange. I så tillfelle så bor man såpass nær vannet i utgangspunktet at man burde tåle det mener jeg.

Jeg har hørt folk klage på måkeskrik også. Er det ikke det ene så er det andre.

Skal man ha stillhet, så flytt ut på landet, langt unna vannet og hovedveien. Gjerne med en privat lang innkjørsel med port i enden som kan låses. Sørg for at det ikke er noe rundt eiendommen som fuglene liker, og isoler huset litt ekstra. DA kan man klage hvis det er en tulling med raka rør som passerer huset ditt. Måkene kan du lett skyte selv uten at noen legger merke til det og båtene er så langt unna at du neppe hører dem.

Satt litt på spissen dette... men når man bor i en storby eller ved siden av en trafikert vei er det rart at enkelte blir overrasket over at noen passerer huset ditt eller leiligheten din med raka rør. Men man var kanskje overbevist om at det ikke fantes folk som gjorde slikt?

jeg sier ikke at det er greit å kjøre rundt og rundt i tettbebygd strøk med raka rør bare for å lage bråk, men jeg tror helt ærlig at de fleste av av de som klager kan ta seg en bolle.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av FreewheelBurning »

Er det noe annet poeng med bråket enn "bare for å lage bråk"?

Det er vel et år eller to siden jeg holdt på å miste hørselen sist, men om jeg hadde opplevd noe slikt hver dag, klart jeg ville klaget! Hvorfor skal man ikke klage da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 01 aug 2019, 14:42 Er det noe annet poeng med bråket enn "bare for å lage bråk"?

Det er vel et år eller to siden jeg holdt på å miste hørselen sist, men om jeg hadde opplevd noe slikt hver dag, klart jeg ville klaget! Hvorfor skal man ikke klage da?
Kommer vel litt ann på hensikten vil jeg tro. Hvis hensikten er å plage andre, så er det ikke greit. Hvis hensikten er å glede seg over egen sykkel forde den har en "tøff" lyd så er det greit. Innenfor rimelighetens grenser.

Man blir hele tiden påvirket av hva andre foretar seg, uavhengig om det er høy lyd, farer i trafikken eller andre ting. Du har også helt garantert en eller annen gang plaget andre, bevisst eller ubevisst. Skal man sikre seg for alt som kan påvirke en i negativ grad så vil man få et uhyre kjedelig liv tror jeg.

Vertfall litt slik jeg tenker.

Så lenge hensikten ikke er å plage andre, så er dte greit. Er hensikten å plage andre gjentatte ganger ved å passere boligstrøk med raka rør for å se reaksjonene man får, så er det ikke greit.

Så langt kan jeg ikke si jeg har blitt plaget av noe som helst støy. Her på landet har vi derimot noen bønder som kjører svære tanker med griselort ut på jordene og den eimen kunne jeg godt vært uten, men hva skal jeg klage på egentlig? Det finnes også enkelte bakdeler ved å bo på landet så da tar jeg en for laget og lar dem gjøre det :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

FreewheelBurning skrev: 01 aug 2019, 14:42 Er det noe annet poeng med bråket enn "bare for å lage bråk"?
Tror du at folk setter på Slip On bare for å bråke mest mulig?
Det har ingen annen hensikt?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

"Loud pipes don't save lives. They just sound cool to egotistical riders like me".
Dermed ikke sagt at jeg redliner igjennom Oslo sentrum.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 15:30 Her på landet har vi derimot noen bønder som kjører svære tanker med griselort ut på jordene og den eimen kunne jeg godt vært uten, men hva skal jeg klage på egentlig? Det finnes også enkelte bakdeler ved å bo på landet så da tar jeg en for laget og lar dem gjøre det :thumleft
Jeg bor også på landet, de sprer kudritt hele våren, sommeren og høsten, de slår gress og baller, til alle døgnets tider.
Og så stille som det er uten traktorer her, virker det ekstra støyende når de holder på. Sauer som beiter med bjeller som ringer hele tiden, fluer pga beitedyr og drittspredning. Men det er prisen jeg må betale for å bo der jeg bor. Hvis jeg ikke aksepterer det må jo jeg flytte, kan ikke forvente at alle skal ta hensyn til meg, så enkelt er det.
Samme gjelder i byer, det er trafikk, folk som er på byen og skal hjem natterstid, trikker, som foresten bråker noe inni helvete og hele blokker rister når de passerer, busser osv, men sånn er det i byer. Det finnes folk som flytter nærme flyplasser og klager på flystøy også. Noen folk vil klage uansett pokker hva som skjer.
Ser på rb.no nå at en nabo forlanger at en må male huset sitt i lysere farger, kommer ikke inn og får sett mer da det er betalingtilgang. Men etter overskriften ett typisk eksempel på klagete folk.
Sist redigert av simpson den 01 aug 2019, 16:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg kan ikke si meg plaget av bråkete motorsykler, selv om jeg ikke er enig i at volumen må være høyest mulig. Foretrukker en god lyd forran en høy lyd, uansett.

Skal jeg være helt oppriktig har jeg en følelse om at de folka med skikkelig bråkete potter nok kompenserer for noe... :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Snikendeugle skrev: 01 aug 2019, 16:06 "Loud pipes don't save lives. They just sound cool to egotistical riders like me".
Dermed ikke sagt at jeg redliner igjennom Oslo sentrum.
Men det fornadrer gjerne også useende på sykkelen, sparer en del vekt, kan forandre motorkarakter i en viss grad og gjerne en bonus i form av grommere lyd :twothumbs:

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev: 01 aug 2019, 16:18
Snikendeugle skrev: 01 aug 2019, 16:06 "Loud pipes don't save lives. They just sound cool to egotistical riders like me".
Dermed ikke sagt at jeg redliner igjennom Oslo sentrum.
Men det fornadrer gjerne også useende på sykkelen, sparer en del vekt, kan forandre motorkarakter i en viss grad og gjerne en bonus i form av grommere lyd :twothumbs:
Helt klart 👌 God lyd er bare en bonus på alt dette :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av FreewheelBurning »

simpson skrev: 01 aug 2019, 16:04 Tror du at folk setter på Slip On bare for å bråke mest mulig?
Det har ingen annen hensikt?
Jeg vet ikke, derfor jeg spør. Hvilken annen hensikt enn bråk er det?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av FredrikE24 »

For min del en hel del mer effekt og en utrolig vektreduksjon.

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Lego »

Rart at artikkel-forfatteren ikke nevner fulle folk som et støyproblem. De støyer ofte mye lenger enn en motorsykkel som kjører forbi. Så da burde man forby alkohol innenfor Ring 3...?
Eller kanskje man burde forby barnegråt innenfor Ring 3? For det kan støye MYE (ihvertfall i mine ører) og lenge.

Men seriøst; dette er bortimot det dummeste jeg noen gang har lest!
Forfatteren nevner også egoisme, men den største egoisten her, er ham selv...som ikke kan unne andre å ha det kjekt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Dansekris »

Lego skrev: 02 aug 2019, 12:22 Rart at artikkel-forfatteren ikke nevner fulle folk som et støyproblem. De støyer ofte mye lenger enn en motorsykkel som kjører forbi. Så da burde man forby alkohol innenfor Ring 3...?
Eller kanskje man burde forby barnegråt innenfor Ring 3? For det kan støye MYE (ihvertfall i mine ører) og lenge.

Men seriøst; dette er bortimot det dummeste jeg noen gang har lest!
Forfatteren nevner også egoisme, men den største egoisten her, er ham selv...som ikke kan unne andre å ha det kjekt.
https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Lego skrev: 02 aug 2019, 12:22 Rart at artikkel-forfatteren ikke nevner fulle folk som et støyproblem. De støyer ofte mye lenger enn en motorsykkel som kjører forbi. Så da burde man forby alkohol innenfor Ring 3...?
Eller kanskje man burde forby barnegråt innenfor Ring 3? For det kan støye MYE (ihvertfall i mine ører) og lenge.

Men seriøst; dette er bortimot det dummeste jeg noen gang har lest!
Forfatteren nevner også egoisme, men den største egoisten her, er ham selv...som ikke kan unne andre å ha det kjekt.
Forby folk innenfor Ring 3
Problem løst

Svar