Kjørelengde på dekk.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Kjørelengde på dekk.

Legg inn av bm »

Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.

Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
:scratch
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av gsx750_80 »

bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.

Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
:scratch
Har slitt ut et Pirelli Phantom bakdekk i løpet av 300 mil, etter blandet grisekjøring med en Honda CB 1100. Etter 400 mil var det nede på cord'en. Det var den gang jeg hadde mesteparten av framtida foran meg..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av pekle »

Har vel kjørt ca 90.000km i karrieren. Minste jeg har hatt er litt over 6000km (corden var da synlig, Angel GT på Multistrada), det meste er 10.000km (Tourance Next på F800GS). Bytter som oftest når det er nede på slitemerkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Bjerknez »

Med Angel GT klarer jeg 10.000km på ett sett. Dog bytter jeg som oftest i god tid før corden vises. Om mønsterdybden er mindre enn kravet blåser jeg egentlig i. Kjører stort sett på tørre veier. Derimot er kjøreegenskapene på utslitte dekk ganske dårlige i form av at dekket er ujevnt (flatt på midten).

30.000km. Tror jeg ikke noen klarer og få ut av et MC dekk. Enkelte klarer kanskje opp mot 20k, uten at jeg kan forstå det. Jeg tipper snittet med tanke på kjørelengde på ett sett dekk ligger på rundt 6.000km.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av simpson »

Kommer veldig an på sykkeltype.
Momentsterke V twin med mye motorbrems sliter mye mer på bakdekket enn andre.
På min forrige Ducati var det typisk 6000km bak og 12000 framme. Stortsett uansett hvilket merke, men kjørte mest med diverse Metzeler sportsdekk.

ZZR-Erling

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt ca 400 000km på 14 ulike mc.
Jeg pleier ikke å rive til ned full aks i 1,2 gir, og da får jeg 8-10 bak og 10-12 foran.
Kjører alltid på sport/turingdekk.
Oftest på Metzeler.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av KåreDump »

simpson skrev: 01 aug 2019, 06:24 Kommer veldig an på sykkeltype.
Momentsterke V twin med mye motorbrems sliter mye mer på bakdekket enn andre.
På min forrige Ducati var det typisk 6000km bak og 12000 framme. Stortsett uansett hvilket merke, men kjørte mest med diverse Metzeler sportsdekk.
Har aldri hatt motorsykkel med mer enn to sylindre (motorsykkelmotorer har en eller to sylindre, alt annet er bilmotorer!! :lol :lol )

Den som slet mest dekk var en Suzuki TL 1000s, på den fikk jeg aldri mer enn 2-3.000 km ut av bakdekket.
Som simpson sier, en momentsterk V-twin, med en tulling bak styret, ofte kun ett hjul i bakken av gangen og hastigheter laaaaaaangt forbi "fotgjengerstadiet". :twisted

Den som sliter minst dekk er en Harley Roadking, også den en momentsterk V-twin, faktisk MYE mer moment enn Suzukien!.
Men den ble kjøpt etter at jeg oppdaga at jeg var dødelig, og begge dekka er godt planta i bakken hele tia, og hastighetene ligger på ca halvparten av hva det gjorde på Suzukien (Men horna kommer av og til ut her, og jeg har klart å pådra meg prikker med den og).
Her varer bakdekket mellom 22 og 25.000 kilometer.

Sååååå det det du spør om er nesten umulig å svare på. Det er alt for mange parmetere som spiller inn.
[*] Varme i dekk, dekkene slites fortere før de oppnår driftsvarme.
[*] Kjøring på tørt eller vått føre, de slites fortere på vått føre.
[*] Hastighet, dekk slites fortere jo fortere du kjører.
[*] Kjørestil....
[*] ++++

På Suzukien var det faktisk sport/touringdekk som varte lengst og satt best på vått føre (sportsdekk ble ofte ikke skikkelig varme i vårt kjølige nordiske klima).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har alltid trodd at dekkene slites mindre om de er våte og kalde... :scratch
Gummien er vel hardere når den er kald, og skaper mindre friksjon med veien?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Bjerknez »

Vi kan vel kanskje konkludere med at det mest vanlige er at MC dekk på en vanlig nakensykkel brukt på norske landeveier har en levetid på rundt 6-12.000 km. Så vil man alltid finne noen som klarer å presse mer ut av dekkene eller evt. slite dem fortere, men etter å ha kjørt både Cruiser og to forskjellige nakensykler (Triumph Street Triple R og BMW S1000R så er min erfaring så langt at 10.000km. er det jeg vil kalle maks ut av de sportstouring dekkene jeg har kjørt med. Pirelli Angel GT og Michelin Pilot Road. På cruiseren satt det Dunlop dekk, men husker ikke hvilket type dekk det var.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av AJ »

Som skrevet tidligere i den store dekktråden har Mitas Terra Force-R på 1290'en min nå gått tett innpå 9K og sånn ser bakdekket ut:

Bilde

Regner dekket som halvslitt. Samme foran.
Spent på hvor hvor mange km jeg får ut av disse før dekkmønsteret er nede på (TWI)slitemerkene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 01 aug 2019, 09:43 Som skrevet tidligere i den store dekktråden har Mitas Terra Force-R på 1290'en min nå gått tett innpå 9K og sånn ser bakdekket ut:

Bilde

Regner dekket som halvslitt. Samme foran.
Spent på hvor hvor mange km jeg får ut av disse før dekkmønsteret er nede på (TWI)slitemerkene.
Men da MÅ vel gummien være en del hardere enn andre dekk? Og hardere gummi betyr dårligere grep (generelt sett) i mitt hode. Man får vel ikke i pose og sekk når det gjelder dekk heller?

At man får tilsynelatende opp mot 20k kilometer ut av disse dekkene før corden synes på en 1290 Super Adventure som ofte er fullastet og du kjører vel med passasjer (Bakpå) inni mellom også? Så vidt jeg vet liker du friskt driv også... :)

For eg regner med at jo flere kilometer man kan kjøre på et dekk, jo hardere er gummien?

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av THagen80 »

På V-strom 1000 jeg hadde i 2 år, ble det 2 dekkbytter. Kjørte på Metzeler Tourance Next (brilliante dekk både på vått og tørt) og de holdt ca 14k km før jeg så at fordekket begynte å trappe eller deformere seg. Da var det greit å få bytta til ny gummi, og få den innkjørt første dagen :)

Nå har jeg ny sykkel med Bridgestone Battlax, så langt har de rulla litt over 8k km, så er litt spent på å se hvor lenge de holder.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av AJ »

Så vidt jeg vet er det to gummiblandinger i Mitasdekkene, hardere på midten enn sidene.
Så langt ser det ut til at hele dekkbanen er jevnt slitt med unntak av helt inne ved felgkanten.
Hadde jeg tatt meg tid til et par banedager så ville det vært annerledes, tenker jeg ;) .

Så langt ingen dekkslipp med disse dekkene, men ikke kjørt veldig mye og spesielt aktivt på våt veibane.
Kjører før øvrig på grus hver gang jeg kjører hjemmefra. Kun drøye kilometeren, men likevel...

Så langt gode erfaringer med Mitas.
På samme nlvå som Bridgestone Battlax Adventure A-41. Dog er det noe mer vibrasjoner i sykkelen med Mitas, som jeg vanskelig kan tro skyldes annet enn dekkmønsteret i Terra Force-R dekkene.

Pirelli Scorpion, tror jeg det var :-k, som satt på sykkelen da jeg kjøpte den, ble veldig fort slitt og trappet mye etter få tusen km.
Merket også dette på kjøre- og epesielt svingegenskapene etter overraskende kort tid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 31 jul 2019, 23:42
bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.

Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
:scratch
Har slitt ut et Pirelli Phantom bakdekk i løpet av 300 mil, etter blandet grisekjøring med en Honda CB 1100. Etter 400 mil var det nede på cord'en. Det var den gang jeg hadde mesteparten av framtida foran meg..
Ser at jeg på min Kawasaki Ninja 250R kjørte 19 000 km på IRC bakdekk. Det neste, Dunlop-dekket, holdt 17 000 km. Et Metzeler bakdekk varte kortest distanse, 10 500 km.
IRC framdekk som stod på sykkelen ved kjøp, holdt 31 800 km. Deretter ble et Dunlop-dekk montert, som ble skiftet ut på 46 500 km.

Sykkelen benyttes stort sett til pendling, 8 mil per dag.

Bakdekkenes levetid i disse tilfellene, kan illustreres slik:

IRC : *******************
Dunlop : *****************
Metzeler : ***********

For fordekkene:

IRC : ********************************
Dunlop : ***************

Suveren levetid på IRC-dekkene, mao.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjørelengde på dekk.

Legg inn av kjellv »

Ca 12000 km får jeg ut av bakdekket på min FJR1300. Kjører på Battlax T31 for andre gang og bytter begge dekk som et sett. Bytter når slitasjemerket nærmer seg, sliter ikke dekkene ned til corden før jeg bytter.

Svar