Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 28 jul 2019, 19:31 Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Grep på tørr asfalt er upåklagelig. Grusegenskapene er OK.
Men jeg har ikke fått testet det godt nok på våt vei til å kunne si noe sikkert om hvordan dekket er på slike kjøreføre.
Men jeg kjørte på våt veibane et stykke i starten på Kystriksveituren tidligere i sommer før vi kom til selve Kystriksveien og merket ingen slipp eller annen utrygghetsfølelse på den strekningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Tips til dekk?

Legg inn av bm »

Bestilte nytt dekk til forhjulet, Metzler. Dekket som står på nå er merket: rear use only ?
Fronten "hopper" innimellom så jeg håper nytt dekk fikser dette. Har kjørt på Metzler før og vært meget fornøyd, men ikke på en så tung sykkel som jeg har nå.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Dansekris »

Satt nylig på et nytt par Metzeler Tourance Next. Grunnet både postnord og dekkonlines udugelighet ble jeg sittende med et sett ekstra.

Dekkene er helt fantastiske og jeg kjører så det skraper i støtta. Fine på grus også, men skulle gjerne hatt noe grovere profil. Hvis økonomien strekker til blir det et sett med knaster i høst.

Aller helst skulle jeg prøvd de nye Anakee Adventure-dekkene, men det får bli til neste år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Bare en ting jeg lurer på.

Jeg ser noen her skriver at de nye dekkene hadde bra feste etc. Hvordan har man målt dette? Har man testet de på bane? Jeg tror de fleste dekkene har feste nok til at man kan skrape fothvilere av sports touring dekkene. Vertfall hvis man kjøper annerkjent merke.

Jeg tror i det hele tatt det må være vanskelig å sammenligne kjøreegenskapene på dekk når man bytter 1-2 ganger i året bare. Man husker ikke hvor bra det ene dekksettet var nytt når man monterer det nye noen måneder etterpå tror jeg. Et nytt sett med dekk vil jo uansett virke som selveste nirvana hvis man sammenligner med det slitne dekksettet man byttet ut.

Presser man sykkelen til det absolutt ytterste på bane og kanskje aller helst en erfaren proff fører som testperson vil man nok kjapt få en fasit på egenskapene på dekkene. På landeveien tror jeg de fleste dekk har mer enn grep nok.

Det jeg egentlig ser mest på ved kjøp av dekk er kjørelengde og at det er et noenlunde annerkjent merke. At mønsteret ser bra ut rent visuelt gjør heler ikke noe. Så er dte bare tut å kjør mener jeg. :)

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Forc »

Har ikke peiling på dekk, men sykkelen min kom med Metzeler Roadtec 01, som såvidt jeg kan se på tester virker som rimelig ok dekk for mitt bruk. Noen som har personlig erfaring med disse?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke erfaring med det selv, men mener og ha sett det dekket blitt nevnt mer enn en gang her inne i positivt ordlag. Tror ikke du har noe å frykte :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips til dekk?

Legg inn av cannon »

Dansekris skrev: 29 jul 2019, 10:18 Satt nylig på et nytt par Metzeler Tourance Next. Grunnet både postnord og dekkonlines udugelighet ble jeg sittende med et sett ekstra.

Dekkene er helt fantastiske og jeg kjører så det skraper i støtta. Fine på grus også, men skulle gjerne hatt noe grovere profil. Hvis økonomien strekker til blir det et sett med knaster i høst.

Aller helst skulle jeg prøvd de nye Anakee Adventure-dekkene, men det får bli til neste år.
Hei. Støtteskrap på landeveiskjøring? Hvilken sykkel er det du kjører?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Dansekris »

cannon skrev: 29 jul 2019, 13:04
Dansekris skrev: 29 jul 2019, 10:18 Satt nylig på et nytt par Metzeler Tourance Next. Grunnet både postnord og dekkonlines udugelighet ble jeg sittende med et sett ekstra.

Dekkene er helt fantastiske og jeg kjører så det skraper i støtta. Fine på grus også, men skulle gjerne hatt noe grovere profil. Hvis økonomien strekker til blir det et sett med knaster i høst.

Aller helst skulle jeg prøvd de nye Anakee Adventure-dekkene, men det får bli til neste år.
Hei. Støtteskrap på landeveiskjøring? Hvilken sykkel er det du kjører?
Når jeg tenker meg om så er det ikke støtta som skraper, men fothvileren. Det får være grenser.
Kjører F800GS.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

:lol :twothumbs:

KawaKjetil

Re: Tips til dekk?

Legg inn av KawaKjetil »

Forc skrev: 29 jul 2019, 10:42 Har ikke peiling på dekk, men sykkelen min kom med Metzeler Roadtec 01, som såvidt jeg kan se på tester virker som rimelig ok dekk for mitt bruk. Noen som har personlig erfaring med disse?
Hei. Har Roadtec 01 på min ZZR, og de henger klistret på vått og tørt. Kjørte 9000km i alpene med de ifjor uten å oppleve noe ubehag en eneste gang. Fordekket holdt 11000km, men begynte å trappe på 10k. Det var en ferie fyllt med fart og spenning opp mot max toppfart på sykkelen :D
Det nye fordekket tålte ikke Rudskogen i mai og begynte å trappe, så har satt på nytt fremme og bak til alpeturen som starter om noen uker.
Har kjørt Metzeler i ca 15 år og er meget fornøyd.
Roadtec 01 er siste generasjon sportstourerdekk fra Metzeler og meget gode dekk. Tror du skal bli fornøyd med de :thumleft

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Forc »

KawaKjetil skrev: 29 jul 2019, 14:42
Forc skrev: 29 jul 2019, 10:42 Har ikke peiling på dekk, men sykkelen min kom med Metzeler Roadtec 01, som såvidt jeg kan se på tester virker som rimelig ok dekk for mitt bruk. Noen som har personlig erfaring med disse?
Hei. Har Roadtec 01 på min ZZR, og de henger klistret på vått og tørt. Kjørte 9000km i alpene med de ifjor uten å oppleve noe ubehag en eneste gang. Fordekket holdt 11000km, men begynte å trappe på 10k. Det var en ferie fyllt med fart og spenning opp mot max toppfart på sykkelen :D
Det nye fordekket tålte ikke Rudskogen i mai og begynte å trappe, så har satt på nytt fremme og bak til alpeturen som starter om noen uker.
Har kjørt Metzeler i ca 15 år og er meget fornøyd.
Roadtec 01 er siste generasjon sportstourerdekk fra Metzeler og meget gode dekk. Tror du skal bli fornøyd med de :thumleft
Ja, har veldig godt inntrykk av de så langt, men har jo ikke akkurat mye erfaring med andre ting. (Annet enn dekkene som sto på den mexicanske 200cc'en jeg kjørte i mexico.) så tenkte jeg skulle høre. Takk for tilbakemelding. :)

Har ikke kjørt de mye i regn ennå, men har blitt en litt lengre tur og en kortere i regn, og de virker rimelig gode der, så det er jo positivt. Vi får se hvordan det blir på vei til jobb i morgen, er jo meldt drittvær deluxe. Alltid gøy med mye trikkeskinner i regnet... :/

KawaKjetil

Re: Tips til dekk?

Legg inn av KawaKjetil »

Forc skrev: 29 jul 2019, 14:51 Har ikke kjørt de mye i regn ennå, men har blitt en litt lengre tur og en kortere i regn, og de virker rimelig gode der, så det er jo positivt. Vi får se hvordan det blir på vei til jobb i morgen, er jo meldt drittvær deluxe. Alltid gøy med mye trikkeskinner i regnet... :/
De beste dekkene jeg har prøvd på asfalt, vått eller tørt :D Ta det pent på trikkeskinnene i regnværet :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Mitas Terra Force-R etter drøye 12K

Legg inn av AJ »

På god vei mot 13000 km. på Mitas Terra Force-R.
Fortsatt en god del å gå på.

Gode dekk hvor jeg enda ikke opplever en sånn slags "knekk"overgang i svinger. Dvs. fortsatt fin jevn dekkbue uten trapping på dekkbanen foran og bak.

Disse dekkene har også vist overbevisende gode egenskaper på vått føre.
Slett ikke umulig at neste dekkjøp blir det samme :) :
Mitas 12K f.JPG
Mitas 12K.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JK95 »

pekle skrev: 28 jul 2019, 19:31 Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Jeg skulle likt å se kjørestilen din, Angel GT skal jo gjerne vare en stund :scratch

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »

Tja, jeg bruker jo sykkelen da, putler ikke rundt som på en 57hk cruiser. Men aldri burnouts eller bakhjulskjøring. Snittforbruk på 0,51 siste 20.000km - om det var grisekjøring ville nok det vært betydelig høyere.

Men mye motorbrems i sykkelen, har nok en del å si.

Svar