Kan jeg bruke denne oljen?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Kenneth_R
Innlegg: 1
Registrert: 05 jul 2019, 08:47
Motorsykkelen din: Ducati monster 821, 2017
Sted: Stavanger

Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av Kenneth_R »

Jeg eier en Ducati Monster 821, 2017 mod.

Ducati anbefaler 'Shell Advance 4T Ultra 15W-50 olje'. Jeg har liggende på jobb 20L med 'STRUB moto Racing Synt 4-T 10W-60 olje' fra tidligere kollega som sluttet. Spørsmålet er om jeg kan bruke denne oljen med god samvittighet?

Altså da vil olja være litt mer lettflytende ved oppstart og litt tykkere ved driftstemperatur. Fra tidligere innlegg kommer det frem at man skal holde seg til det som er anbefalt fra leverandøren og ikke gå ned i viskositeten men, hva med å gå litt opp? :scratch


Takker for alle svar! :twothumbs:
2017 Ducati Monster 821 - Dust grey

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av BlåBil »

Det er såpass billig med riktig olje at jeg ikke hadde giddet og prøvd engang.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av pingvin »

Ville ikke brukt den. Spurte på Spinnin Wheel om OK å bruke 10W60 på min KTM990SMR og de anbefalte det ikke.

Olje og dekk sparer man ikke på :[-X
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er personlig ganske notorisk når det kommer til å bruke "orginalt" utstyr og midler. Jeg tenker litt sånn at jeg skal ha ryggen fri hvis noe skulle skje. Om det koster meg en hundrelapp eller fem ekstra driter jeg i.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av Kjellrf »

Ducati anbefaler nok 15w50 for varmere breddegrader enn Norge, så å putte på en 10w60 blir feil vei.
Tjukkere olje kjøler bla veiv og rådelagre dårligere enn tynnere olje pga dårligere oljeflow.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av kjellv »

Om oljetypen ellers er riktig for sykkelen aner jeg ikke.
Men viskositeten går det an å si noe om. 10W er bra, den oppfører seg som en 10-olje når den er kald, og det er nok ganske optimalt i våre sommertemperaturer. Men 10W-60 oppfører seg som en 60-olje når den er blitt varm. På en god motor er ikke dette bra. Den er for tjukk og jobber ikke bra nok mellom de trangeste passasjene. Den smører selvfølgelig bra, men flow kan bli for dårlig enkelte plasser og det kan redusere evnen til å transportere ut varme.
Men dersom dette er en slitt motor som har gått langt kan det ha noe for seg for å få ennå noen år ut av motoren. Altså hvis motoren er så slitt at det er vanskelig å oppnå et akseptabelt oljetrykk vil denne oljen kunne hjelpe på problemet.

Nei kjøp skikkelig olje. Det brukes så mye penger på utvikling av olje og additiver tilpasset de forskjellige motorer at jeg ser ingen grunn til at hver enkelt av oss skal eksperimentere med dette :-k

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kan jeg bruke denne oljen?

Legg inn av Kjellrf »

Leste en oljeanalyse av en ikke helt ukjent 6 sylindret bil boxermotor fra 60-tallet, oljeflowen med en 50-olje blei ikke bra før olja hadde minst 106° temperatur.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar