Valget av første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Vorpini
Innlegg: 9
Registrert: 23 jul 2019, 13:01
Motorsykkelen din: Din MC her

Valget av første sykkel

Legg inn av Vorpini »

Heisann, Nå er teoriprøva ute av verden :P og har uheldigvis oppkjøring i slutten av september så går glipp av denne sessongen.
Kjører en kawasaki z650 på kjøretimene, men tror jeg går for noe snillere når jeg skal kjøpe min første sykkel :P

Har sett på Honda CB500F eller Honda750S. Noen som har erfaring med noen av disse?
Blir nok mest en pendler sykkel/banekjøring/ på fritida.
Merker man noe stor forskjell på 750cc enn 650cc i forhold til kjøreegenskaper eller bør jeg gå for en mindre en som 500cc ?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Hva er budsjettet og hva ønsker du av din første sykkel?

Min umiddelbare tanke er at den du kjører på kjøreskolen er veldig snill, så tror ikke jeg ville gått for noe snillere enn det.

Vorpini
Innlegg: 9
Registrert: 23 jul 2019, 13:01
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Vorpini »

Så gå for 650cc eller 750cc?
Er rundt 177isj
Budsjett: Mellom 80k-110k.
top 3 Ønsker:
Lettkjørt
Oppreist sittestilling
Begge føtter på bakken(ikke et must)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

CB650R eller CB650F, kanskje? Begge to er solide og gode sykler. CB650R er hakket mer stilig (min mening) og sportslig, men har fremdeles en relativt oppreist sittestilling.

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Dansekris »

Vorpini skrev: 23 jul 2019, 13:57 Så gå for 650cc eller 750cc?
Er rundt 177isj
Budsjett: Mellom 80k-110k.
top 3 Ønsker:
Lettkjørt
Oppreist sittestilling
Begge føtter på bakken(ikke et must)
Hvor høy er du?

Vorpini
Innlegg: 9
Registrert: 23 jul 2019, 13:01
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Vorpini »

Rundt 178isj med kjørestøveler
Honda CBR650F ser ganske fin ut da (:
Bør jeg kjøpe ny eller brukt hvis jeg skal ha sykkelen 5år+ ?

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Forc »

Anbefaler å ta deg en prøvetur på en CB650R og/eller en CBR650R. Merk at CBR650R har en litt mer foroverlent sittestilling. Jeg tok lappen for 1mnd siden og endte opp med å kjøpe en ny CB650R. Veldig fornøyd med det, koster vel ca 115k ny nå etter avgiftsreduksjonene. Veldig lettkjørt og fin og oppreist sittestilling.

CBR er vel mye samme sykkelen men pluss kåpe og litt annen sittestilling, begge er fine sykler i mine øyne, og Honda har jo godt rykte på seg.

Personlig så kjøpte jeg ny for å ha 5 års garanti + kunne kjefte direkte på forhandler hvis det mot formodning skulle være noen issues, men vet det er mye brukte CB650F / CBR650F der ute til en ok pris, verditapet i forhold til ny er jo ikke så veldig stort i starten, men det er jo litt å spare der. Er ikke så veldig stor forskjell på 650F og 650R egentlig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av kjellv »

Se gjerne på Yamaha MT-07 også. Her får du veldig mye sykkel for pengene, og den passer godt for din størrelse som førstesykkel

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Rett opp og ned sykkel er kjekt det, men fremoverlent finner jeg veldig komfortabelt, og man føler en mye bedre kontakt med sykkelen.

Stilen med MT07/MT09 tiltaler ikke meg på noen måte. Alt til ditt bruk og masse for pengene. Brukes motorsykkelen som primærkjøretøy er det kjekt med noe mer plast. Kjører en del motorvei og det er digg å slippe å sitte der som et seil. Særlig i pøsregn.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Rett opp og ned sykkel er kjekt det, men fremoverlent finner jeg veldig komfortabelt, og man føler en mye bedre kontakt med sykkelen.

Stilen med MT07/MT09 tiltaler ikke meg på noen måte. Alt til ditt bruk og masse for pengene. Brukes motorsykkelen som primærkjøretøy er det kjekt med noe mer plast. Kjører en del motorvei og det er digg å slippe å sitte der som et seil. Særlig i pøsregn.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Cutless »

Jeg kjøpte ny sykkel når jeg tok lappen. Trodde jeg skulle ha den i 4-5 år. Solgte den etter 4 måneder.

Anbefaler å kjøpe brukt sykkel, eller ny sykkel som er lett omsettelig. Du vil oppdage mange nyanser de første 1000 kilometrene på hva du liker og ikke liker mtp. ergonomi, vindskjerming, motorkarakter, understell, bagasjemuligheter ++

Vorpini
Innlegg: 9
Registrert: 23 jul 2019, 13:01
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Vorpini »

Da sa det kanskje ikke klaff i første øyekast for deg da :P ?
Takk alle for innspill og forslag :)

Er det verdt å betale dobbelt så mye i mc-forsikring når det står om 500cc/650cc?

Akuartt nå sier gjernen og lommeboka Honda CB500F siden det er den jeg har sett på mest reviews av, men jeg har jo ikke hvert å prøvekjørt noen sykler enda, så hvem vet.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Forc »

Vorpini skrev: 23 jul 2019, 20:15 Da sa det kanskje ikke klaff i første øyekast for deg da :P ?
Takk alle for innspill og forslag :)

Er det verdt å betale dobbelt så mye i mc-forsikring når det står om 500cc/650cc?

Akuartt nå sier gjernen og lommeboka Honda CB500F siden det er den jeg har sett på mest reviews av, men jeg har jo ikke hvert å prøvekjørt noen sykler enda, så hvem vet.
Prøvekjøre er vel absolutt å anbefale, jeg droppet det da jeg øvelseskjørte på CB650F og ble forelsket. (Burde vel ha prøvekjørt siden CB650R er annerledes, men nytt leketøy osv... :P Heldigvis fornøyd med mitt valg.) I mitt tilfelle så ble MT-07 og CB500F osv uaktuelt da jeg er relativt stor av meg, men som kjellv osv nevner over er vel MT-07 noe du absolutt bør ta en titt på. Er vel en grunn til at den er så populær som den er.

Anbefaler VELDIG å shoppe rundt en del når det gjelder MC-forsikring. Utrolig stor forskjell i pris på de forskjellige selskapene.

F.eks min CB650R (Alle priser UTEN obligatorisk trafikkforsikringsting på et par tusen, fullkasko og med kun startbonus):

* Gjensidige: 12k-ish. (Har en del andre forsikringer her allerede.)
* IF: rundt 10k
* Div andre: Alt fra 9k til 14k.
* Storebrand: Rett under 6k.....

Sier seg selv hvor jeg endte opp med den forsikringen.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av hneve »

Jeg gikk nå nylig fra en eldre virago 1100 til en mt09 tracer, er stort hopp men nå koser jeg meg på lengre turer. Sitter godt og sykkelen har god balanse. Kan anbefale en prøvetur med en liknende.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valget av første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt lenger opp...

Du er helt uerfaren. Du klarer ikke (uten flaks) og finne en sykkel som passer din kjørestil 100% ved første kjøp uten en grundig og langvarig prøvekjøring, noe som nærmest ikke er mulig i dag.

Du kommer til i løpet av svært kort tid å finne ut at sykkelen du trodde var midt i blinken for deg kanskje ikke var den rette allikevel. Man blir vant til det meste, så de fleste syklene vil du ha det gøy med, men etter noen uker pg måneder finner du kanskje ut at motoren kanskje ble litt kjedelig allikevel, sittestillingen gir deg vondt i knærne, du liker/liker ikke en evt. turbulens og brått begynner du å kjøpe tillegsutstyr for å endre på sykkelen.

Min mening er at motor får du ikke nok av. Men motor kan lett degraderes hvis lommeboka sier stopp. Min mening er at jeg tror du blir grådig fort lei en 500/600cc firesylindret. Prisen på disse er lav, men motorkarakteristikken er dørgende kjedelig. Jeg vet... du synes ikke dette etter noen runder i kjøregården eller på landeveien med kjørelærer, men bare vent til du blir varm i trøya og vil utforske litt selv på landeveien. Dette er en motor du fort vokser ut av.

Jeg ville startet med en sykkel ala Yamaha MT07/Suszuki SV650. Disse er tosylindret og oppleves "kvikkere" og morsommere og kjøre mener jeg.

Cutless har en KTM SMC690R som er en ensylindret motard og jeg kan skrive under på at man skal kjempe for å holde følge med en slik sykkel på norske landeveier med en hvilken som helst sykkel. Utrolig lett og leken sykkel. Den koster heller ikke mer enn rundt 130.000 kroner klin ny.

Det er enkelte som notorisk henger seg opp i at man ikke skal føle vind når man kjører sykkel. Enkelte blir direkte grinete hvis man får en regndråpe på visiret. Skal du unngå all fartsvind og selv det meste av regnet bær du kjøpe deg en voksen Sportstourer eller enda bedre en Goldwing. Men da har du brukt opp budsjettet ditt med veldig god margin allerede. Så sant du da ikke kjøper noe veldig gammelt. Er du god på og skru og vil lære dette så kjør på.

Jeg har kjørt ca. 100.000km. de siste seks årene uten noen form for beskyttelse mot vind og regn med tanke på vindskjerm. I norske sommertemperaturer midt i juli foretrekker jeg litt frisk luft. Føler jeg er mer på tur. Jeg liker heller ikke turbulensen som de aller fleste "påklistrede" vindskjermene skaper.

Jeg kjørte fra Oslo til Eidsvoll på E6 med en Tracer900 for noen år siden. Vindskjermen var så plagsom at jeg nesten fikk vondt i hodet etter 2 mil. Det blir turbulens beak vindskjermen som på flere måter gjør turen ubehagelig. Vinden treffer vindskjermen og endrer retning. Dette kjenner man ved at det river litt i sykkelen. Så treffer deler av vinden hjelmen og vinden kan bli såpass ubehagleig at man kan bli kvalm etter en tid.

Sports tourere er bedre egnet da vindskjermen er en del av sykkelen. Man har en kåpe som styrer vinden vekk mer behagelig.

Svar