Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av gsx750_80 »

På det lokale gjenbrukstorget koster det 150.- for å levere inn 1 stk dekk på felg.
Leveres dekk og felg separat, er det gratis.
Jeg gikk på et dekk med vinkelsliper og en billig skive. Skiva fikk sin diameter drastisk redusert lenge før jeg var i nærheten av å kunne separere dekk og felg. Har noen kjennskap til om feks Biltema eller andre selger vesentlig kraftigere skiver, som kan være egnet til formålet?
Har 6 utslitte dekk på felg, og er ikke så motivert til å betale 900 NOK for å bli kvitt de hos gjenbrukstorget..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av Audi Mannen »

Mc dekk formoder jeg? kjøp dekk spaker og ta de av felgen? litt zalo vann på flaske og sput på så kommer de greit av felgen.... husk bare å ta ut ventilen før du begynner å bryte. Ungdommen her i huset skulle ta av et dekk på lett sykkelen for første gang og tenkte ikke på det.... jeg drakk 3 kopper kaffe og kikka på før han ga opp og spurte hvordan det skal gjøres :lol

Bil dekk er litt tyngre, men går. Kappskive i 1,6mm er vel den som er best egna til å kappe med hvis ikke røyken sjenere deg.

Siste måte er å legge de ut på finn.no eller på ei salgs gruppe på fjesboka... gratis mot henting. utrolig mange som ser seg nytte i alt mulig rart.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av gsx750_80 »

Audi Mannen skrev: 22 jul 2019, 14:07 Mc dekk formoder jeg? kjøp dekk spaker og ta de av felgen? litt zalo vann på flaske og sput på så kommer de greit av felgen.... husk bare å ta ut ventilen før du begynner å bryte. Ungdommen her i huset skulle ta av et dekk på lett sykkelen for første gang og tenkte ikke på det.... jeg drakk 3 kopper kaffe og kikka på før han ga opp og spurte hvordan det skal gjøres :lol

Bil dekk er litt tyngre, men går. Kappskive i 1,6mm er vel den som er best egna til å kappe med hvis ikke røyken sjenere deg.

Siste måte er å legge de ut på finn.no eller på ei salgs gruppe på fjesboka... gratis mot henting. utrolig mange som ser seg nytte i alt mulig rart.
:-)

Det er bildekk i dette tilfellet. Antar de er verre å få av enn mc-dekk. Den skiva jeg benyttet var vel av billigste Biltema-type, og fikk
bortimot halvert diameteren uten at jeg fikk skilt dekk fra felg. Får evt forsøke noe mer "heavy duty" skiver..
Det røyk godt, ja..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av Geiroe »

Eller du kan gjøre som de gjorde i (gamle dager). Ta fram slegga, og løsne dekket fra felgen, og bruk dekkspaker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av FredrikE24 »

En kappeskive av «Stein» funker ikke. Må på med den typen man kapper asfalt/betong med. Stål/diamant vil jeg tro.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av bm »

Geiroe skrev: 22 jul 2019, 15:32 Eller du kan gjøre som de gjorde i (gamle dager). Ta fram slegga, og løsne dekket fra felgen, og bruk dekkspaker.
Husker denne metoden godt :)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av mekkern »

Skal det bare kastes så kapp felgkant og dekkside/vulst i et røsk fra sentrum og utover.
Et par kutt på hver side så bør det gå greit å få vrengt av.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan eventuelt skille utslitte dekk fra felg?

Legg inn av gsx750_80 »

Jeg oppsøkte en lokal dekkforhandler og betalte 300.- for å kvitte meg med 6 dekk. En jeg snakket med der hadde liten tro på å gå på med vinkelsliper.
En video med alternativ "gjør det selv"-tilnærming her: https://www.youtube.com/watch?v=MPkhFEqcqT8
mvh

-gsx750_80

Svar