Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
nem
Innlegg: 5
Registrert: 21 jul 2019, 19:54
Motorsykkelen din: -

Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av nem »

Heisann hopsann!

Har begynt å friste fryktelig med en 790 Duke. Elsker stylingen på den og virker som det er gode reviews. Hører dog lite om hvordan den oppleves etter en god stund. Har noen opplevd bekymringsverdige ting med Duken deres?
Sist redigert av AJ den 18 okt 2019, 12:01, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret trådtittelen slik at vi får alle 790 modellene samlet i en tråd.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av AJ »

Hey! Og velkommen her på MCsiden.no :vs !
Hyggelig at du fant oss :D .

Jeg er neimen ikke sikker på om det er noen aktive MCsiden medlemmer som har skaffet seg nye KTM 790 Duke... :-k :scratch .
Men det skjer nok etter hvert. Jeg tror denne vil slå an hos mange. Det er jeg rimelig sikker på at de nye 790 Adventuremodellene også vil gjøre.

Jeg kjører min andre KTM 1290 SuperAdventure siden april 2015 og var strålende fornøyd med den første. Den jeg har nå var litt mer trøblete i startgropa i fjor, men har fungert strålende denne sesongen. :overtro Bank-i-bordet... :confused ... sånn for sikkerhets skyld.

Har du såpass lyst på 790 Duke at du ikke klarer å stå imot synes jeg rett og slett at du bare skal gi etter :knegg .
Jeg er ganske sikker på at du får en god sykkel som vil gi massevis av kjøreglede!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

nem
Innlegg: 5
Registrert: 21 jul 2019, 19:54
Motorsykkelen din: -

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av nem »

Jeg er neimen ikke sikker på om det er noen aktive MCsiden medlemmer som har skaffet seg nye KTM 790 Duke... :-k :scratch .
Jeg fryktet såpass, men virket som det rette stedet å spør! :prf
Det er jeg rimelig sikker på at de nye 790 Adventuremodellene også vil gjøre.
De ser jo helt lekre ut de også! Vurderte en slik originalt pga mer behagelig langtur, men frykter den blir for høy for meg.
Den jeg har nå var litt mer trøblete i startgropa i fjor, men har fungert strålende denne sesongen. :overtro
Hvilke problemer har du opplevd?

1290 SA er jo bare lekker. Tviler ikke på at du fornøyd med den. Har relativt lite erfaring med sykkel fra før og tenker 1290 kaaaanskje blir litt for stor "startsykkel". :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av AJ »

nem skrev: 21 jul 2019, 20:29
Hvilke problemer har du opplevd?

1290 SA er jo bare lekker. Tviler ikke på at du fornøyd med den. Har relativt lite erfaring med sykkel fra før og tenker 1290 kaaaanskje blir litt for stor "startsykkel". :lol
Veldig fornøyd med 1290, ja :) . Derfor ble det en ny da jeg byttet inn den gamle i april i fjor.

Problemene jeg opplevdre med den var kraftig oljesvetting på venstre side av motoren, som verkstedet hadde problemer med å finne ut av i starten. Det viste seg å være feil med en oljetrykksbryter.
Men etter hvert løste problemet seg og de fant feilen og siden har jeg ikke hatt problemer med sykkelen. Men oljesvettingen gjorde sitt til at første del av sesongen i fjor ikke ble akkurat som planlagt.

Den første KTM'en hadde jeg ingen slike problemer med, kun småting som kondens i blinklys og sprekker i headlight mask skjermen. Noe som ble dekket på garantien.
Kjørte 55000 glade og fornøyde km. med min første 2015 mod. KTM 1290 :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av Snikendeugle »

Sønnen til Mekkern på forumet har en 790 Duke, og sist jeg spurte virket det som om ham var fornøyd i hvert fall 👍

Jeg fikk prøvekjøre en på parkeringsplassen på Rudskogen nå nylig. Den føles veldig god og kvalitetsrik. Bunndraget overrasket til å være to sylindre. Her var det på høyde med om ikke bedre enn Duke 690 (ensylindret).

Lyden var til og med ganske okay til å være helt original eksosanlegg.

Henger meg på det AJ sier. Hvis du føler dette er sykkelen du vil ha, go for it :) Det er jo bare å selge om du ikke er fornøyd.

For faktiske brukeropplevelser på sikt kan det være en idé å sjekke ut produsent/modellspesifikke forum. Ktmforums.com har mange kloke hoder som gjerne deler. Jeg brukte å henge der en del i mine 690/390 dager.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

nem
Innlegg: 5
Registrert: 21 jul 2019, 19:54
Motorsykkelen din: -

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av nem »

AJ skrev: 21 jul 2019, 20:40
nem skrev: 21 jul 2019, 20:29
Hvilke problemer har du opplevd?

1290 SA er jo bare lekker. Tviler ikke på at du fornøyd med den. Har relativt lite erfaring med sykkel fra før og tenker 1290 kaaaanskje blir litt for stor "startsykkel". :lol
Veldig fornøyd med 1290, ja :) . Derfor ble det en ny da jeg byttet inn den gamle i april i fjor.

Problemene jeg opplevdre med den var kraftig oljesvetting på venstre side av motoren, som verkstedet hadde problemer med å finne ut av i starten. Det viste seg å være feil med en oljetrykksbryter.
Men etter hvert løste problemet seg og de fant feilen og siden har jeg ikke hatt problemer med sykkelen. Men oljesvettingen gjorde sitt til at første del av sesongen i fjor ikke ble akkurat som planlagt.

Den første KTM'en hadde jeg ingen slike problemer med, kun småting som kondens i blinklys og sprekker i headlight mask skjermen. Noe som ble dekket på garantien.
Kjørte 55000 glade og fornøyde km. med min første 2015 mod. KTM 1290 :D .
Høres ut som det ble bra til slutt da! 😎 Litt usikker om jeg bør vente på 2. gen, men forhandler i byen virker veldig samarbeidsvillige.

Snikendeugle skrev: 21 jul 2019, 20:42 Sønnen til Mekkern på forumet har en 790 Duke, og sist jeg spurte virket det som om ham var fornøyd i hvert fall 👍

Jeg fikk prøvekjøre en på parkeringsplassen på Rudskogen nå nylig. Den føles veldig god og kvalitetsrik. Bunndraget overrasket til å være to sylindre. Her var det på høyde med om ikke bedre enn Duke 690 (ensylindret).

Lyden var til og med ganske okay til å være helt original eksosanlegg.

Henger meg på det AJ sier. Hvis du føler dette er sykkelen du vil ha, go for it :) Det er jo bare å selge om du ikke er fornøyd.

For faktiske brukeropplevelser på sikt kan det være en idé å sjekke ut produsent/modellspesifikke forum. Ktmforums.com har mange kloke hoder som gjerne deler. Jeg brukte å henge der en del i mine 690/390 dager.
Takk for tipset!

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av schnellfahrer »

En bekjent måtte avbryte sommerturen med sin 790 Adventure på Lørdag og ta toget hjem da sykkelen overopphetet. Har ikke fått noen detaljer. Han var heldigvis bare i Norge.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

nem
Innlegg: 5
Registrert: 21 jul 2019, 19:54
Motorsykkelen din: -

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av nem »

schnellfahrer skrev: 22 jul 2019, 00:59 En bekjent måtte avbryte sommerturen med sin 790 Adventure på Lørdag og ta toget hjem da sykkelen overopphetet. Har ikke fått noen detaljer. Han var heldigvis bare i Norge.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg melder meg gjerne på abonnementlisten for oppdateringer med hva som skjedde! :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av Bjerknez »

schnellfahrer skrev: 22 jul 2019, 00:59 En bekjent måtte avbryte sommerturen med sin 790 Adventure på Lørdag og ta toget hjem da sykkelen overopphetet. Har ikke fått noen detaljer. Han var heldigvis bare i Norge.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Slike opplevelser er rett og slett noe jeg vil ha meg frabedt på ny sykkel. Da hadde vertfall jeg mistet MC interessen ganske kjapt. Å stole på sykkelen er vesentlig.

En ting er mindre feil, men når man ikke får kjørt lenger, så merker jeg at jeg hadde blitt ganske irritert. Da er det viktig at det finnes forhandlere i nærheten. Men disse er vel som oftest overarbeidet i høysesongen og det ender vel med at ferien må avblåses. Det er derfor jeg har litt sansen for BMW sin mobilitetsgaranti som jeg føler går litt utover den vanlige garantien.

Nå skal jeg snart nytte merke og kjenner faktisk en bitteliten engstelse rundt dette. Men satser vel på at det går bra... føler uansett at det å kjøre MC er litt mer "bingo" enn når man kjører bil. :-# :x

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av FredrikE24 »

Får bytte inn sykkelen i en R1250GS Bjerknez. Mobilitetsgaranti, også sitter man godt under kjøring, likeså når man venter på at BMW skal komme til unnsetning når det er full stopp :crazy:

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av mekkern »

Ja-"guttungen" har en 790Duke.
Vi kjøpte en ny i våres oghan har kjørt en 4000km sånn cirka nå.
Han er dritfornøyd med denne - eneste å utsette er originaldekkene,disse er han ikke så begeistret for i forhold til AngelGT som han hadde på CBR`n.... men rolling burnout på 4 gear forkorter tiden betraktlig så det er straks ny gummi. :roll
Sykkelen har bra bunndrag og meget lett forhjul på 2-3 gear....og bremssene er skarpe og fine. :thumleft

Så langt vil jeg anbefale sykkelen. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

nem
Innlegg: 5
Registrert: 21 jul 2019, 19:54
Motorsykkelen din: -

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av nem »

mekkern skrev: 22 jul 2019, 08:48 Ja-"guttungen" har en 790Duke.
Vi kjøpte en ny i våres oghan har kjørt en 4000km sånn cirka nå.
Han er dritfornøyd med denne - eneste å utsette er originaldekkene,disse er han ikke så begeistret for i forhold til AngelGT som han hadde på CBR`n.... men rolling burnout på 4 gear forkorter tiden betraktlig så det er straks ny gummi. :roll
Sykkelen har bra bunndrag og meget lett forhjul på 2-3 gear....og bremssene er skarpe og fine. :thumleft

Så langt vil jeg anbefale sykkelen. :prf
Satser på samme opplevelse da! :) Har han fikset en mapping til den?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av mekkern »

nem skrev: 22 jul 2019, 10:19

Satser på samme opplevelse da! :) Har han fikset en mapping til den?
Nei ingen mapping så langt.
Alle sykler med Euro4/5 og 2 sylindre er litt magre på lav last men Duken funker sånn passe greit. Kan slippes ned til 2000rpm og hentes med litt gass uten protest så det er innafor synes jeg.

Min Indian FTR er litt mer plaget av mappingen men fungerer greit når skikkelig varm.
Men for 12’O clock kjøring bør jeg nok mappe den. :-J :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg ser at Akrapovic Evo kitet for sykkelen medfølger et eget map som i kombinasjon gir sykkelen ish 5 hester mer.
https://www.ktm.com/no/powerparts/exhau ... el=F9603S6
Helanlegget koster sikkert skjorta :)

Litt avhengig av hva du foretrekker selv, så ville jeg sett etter en som har litt ekstrautstyr montert, spesielt Racing rearset. Sykkelen jeg fikk prøve hadde dette. Fra erfaring med min gamle Duke 690 hvor jeg også skiftet over til racing rearset føltes det mye ut bedre enn vannrette fotpinner. Det gir ikke like mye mening å _stå_ på de, men den generelt mer sportslige sittestillingen er gull verdt om du liker sånt :)

Om jeg har forstått det rett så har R modellen av 790 Duke dette, blant annet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av LarsE »

nem skrev: 21 jul 2019, 20:29 De ser jo helt lekre ut de også! Vurderte en slik originalt pga mer behagelig langtur, men frykter den blir for høy for meg.
Du skal være ganske lav for at 790 Adv blir for høy for deg. Jeg er akkurat i grenseland til at 30 i bukselengde er kort nok og hadde ingen problemer med Adventuren. Ellers kan det meldes om at det er en helt fantastisk sykkel, går godt som en KTM skal men er samtidig myk og fin når du vil det.

Ville tatt en tur til nærmeste forhandler og prøvd, da finner du nok en venn for livet :thumleft

Svar