Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av bm »

Leser dessverre om flere MC ulykker i år, det sies at en god del skjer i svinger uten andre kjøretøy involvert.
Har selv hatt en del uhell siden 74 da jeg lånte min første sykkel. Har hatt to alvorlige smell, men med god utgang for meg, verre med MC'ene.
1. gang var i 70 kmt med Askøyfergen :lol :lol .
2. gang var en gråsteinsmur i ca 80 kmt.
1. gang var ren flaks at det gikk bra.
2. gang var det reflekser som reddet meg, begge tilfellene endte med skader på MC. Men siste gang ble det en tur til legevakten på Haakonsvern, ble ikke godt mottatt der med blod i urin, hull i lunger osv.. Kom der på MC og kjørte derifra på MC :O

Har noen av dere opplevd ulykker og fortsatt kjører MC ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
SlettOe
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2016, 18:55
Motorsykkelen din: Speed Triple R 2016
Sted: Molde

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av SlettOe »

bm skrev: 21 jul 2019, 00:09 1. gang var i 70 kmt med Askøyfergen :lol :lol .
giphy.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av bm »

Fin den :twothumbs:
Har vært på sjøen i noen tiår, men ikke på den måten ennå :scratch

Men traff fergen da den var iferd med å legge fra land
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg veltet i 2015 i en tunell. Det gikk ikke så fort (gangfart). Bortsett fra at det var en kjip opplevelse, så kan jeg ikke akkurat si at dette satt noen spor i meg som motorsyklist. Førerkortbeslaget i 2017 satt nok større spor enn denne velten. :redface

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av AlfaGuzzi »

Har vraket 3 sykler, kjører fortsatt.
1 gang i ‘83 hvor en ventende bil i motsatt kjørefelt skulle krysse min kjørefil og inn på en sidevei. Like før jeg kommer fram til møtende bil, bestemmer gamlingen seg for at nå skulle han krysse min kjørebane. Rakk ikke bremse, før det smalt i siden på bilen. 2 uker på Haukeland, knust kne. Farten var mellom 80-100. Vrak nr1.
Sykkelen var en ny Yamaha XJ 750 Seca.

2 gang også i ‘83 på høsten. Hadde akkurat fått ny sykkel etter krasj 1, så kommer jeg i alt for stor fart inn i en høyresving. Hastigheten på stedet er 60 (men det hadde jeg oversett). Derfor var det ingen «skarp sving skilt». Kom i over 100 og klarte ikke svingen og hoppet ned skråningen og landet godt utpå jordet ved siden av en stor stein. Litt flaks der. Kunne gått verre. Kun litt kutt i ansiktet på grunn av knust visir og et eller annet traff venstre overarm, slik at jeg slo hull på armen og mistet endel av Triceps. Vrak nr 2.
Sykkelen var en ny Yamaha XJ 750 Seca

3 gang var ved Gjerdrum. Tror det var i 2008. Hadde en fin åpen venstresving foran meg og legger ned i god fart, men nedlegget var litt for optimistisk og til slutt var det ikke mer dekk igjen og FJ og jeg gikk kast i kast innover skogen. Traff ingenting, bare litt fortumlet denne gangen. Men der var altså vrak 3.
Sykkelen var en nyoppusset blå og hvit 86 mod Yamaha FJ 1100 i mint stand og gode metzler dekk.

Felles nevner for de 2 siste er for stor fart inn i sving, og feil sykkeltype for min kjørestil. Kjører nå Guzzi 1200 Sport, og nå koser jeg meg på sykkelen i stedet for å ha det så jæ....,travelt. Kjører fortsatt litt fort i sving noen ganger. Men er aldri på limit lenger.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av Geiroe »

Har som Bjerknez veltet i gangfart, kun skade på sykkel, og såret stolthet :redface Har også fått prøve nødbrems i sving, diverse nødbrems, og unnamanøver for biler som kjører rett ut i veien foran deg. Opplevd å miste festet i sving :O , men fikk heldigvis feste igjen på kanten av veien. Har mistet festet, og sklidd ned i hjulsporet også, men heldigvis aldri krasjet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av Nomade »

15 år og nyinnkjøpt Suzuki Er 50(trimmet) i 1983. Skulle "imponere" noen litt eldre bekjente og ga full gass oppigjennom en bratt bakke og videre over en ferist med påfølgende sving.
Det gikk som det måtte gå, for stor fart i svingen kom ut i løsgrusen og havnet i en dyp grøft. Selve utforkjøringen opplevdes i sakte kino, en merkelig følelse....
Gikk heldigvis ganske bra, en noe øm ankel og litt skade på mopeden. Solgte den noen mnd senere og kjøpte meg en helt ny Suzuki ZR 50.

Har ikke hatt noe krasj etter dette.

Lego
Innlegg: 58
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av Lego »

Kondemnert to sykler.

Første var en Yamaha R1. For stor hastighet inn i venstresving. Låste forhjul, gikk ned og traff autovernet. Skulle dødd! Men endte bare med blåmerker og brist i ribbein.
Kjørte en venn av meg sin sykkel hjem derfra (etter at Falken hadde hentet vraket)..."get back on the horse". Kjøpte en Triumph Street Triple tre dager senere.

Nr. 2 var Street Triple'n jeg kjøpte, ca tre år senere. Også en venstresving, oversiktlig og fin. Ikke for høy inngangshastiget, men svingen knekker VELDIG i slutten og mens jeg jobbet sykkelen ned (kontrastyring) drar jeg litt i holken og får et lite gasspådrag. Det var alt som skulle til for at jeg nå ser at jeg ikke klarer svingen. Bremser HARDT for å minimere skaden. Treffer en stolpe i autovernet med fordekket i ca 30 km/t, og blir slengt over styret, og lander i gresset. Ikke vondt noen plass....før etter ca 30 minutter senere. Da kjenner jeg det i pungen. Den ene testikkelen ble knust(!), og er nå død. :-# :x
Den andre funker ennå, men nå kjører jeg med susp. :prf

Har hatt flere skremmende situasjoner etter dette, men det har vært pga andre førere (les: bilister).

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av pekle »

Kun krasja moped, MT-5 med Malossi/Dell'Orto-kit. Varm julidag, traff en stein på grusveien. Hadde selvsagt fullt kjøreutstyr i form av shorts og t-skjorte, samt badehåndkle. Relativt stort grusutslett på venstre kne, albue, håndflate som fortsatt minner meg på å bruke kraftigere heldekkende utstyr nå til dags.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av pingvin »

3 kræsj på 3 år for 10 år siden, første 2 med kondemnert sykler men jeg var rimelig OK, siste i Østerrike hvor endte på intensiven med indre blødninger etc etc men ingen brudd (konemor tror fortsatt bare var inne til rutinesjekk på legevakten), sykkel rimelig ok, mest fordi jeg på merkelig vis havnet under den etter high-sider...tror jeg, husker ingenting :scratch

Kom kona i forkjøpet med selvpålagt kjørestopp på landeveien...så ble offroad en peiode. Snik-gjenopptatt kjøringen over en del år og dette er første sesong kjører mer asfalt enn offroad. Slitt en del med selvtilliten men etter 2 dager på Rudskogen før ferien satt det endelig også på landeveien, fantastisk deilig å kjøre og bare være trygg på at sitter.

Nå gjelder det bare å ikke tøye strikken for langt igjen men finne balansen mellom moro og sikker kjøring :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av Snikendeugle »

Gikk rett i bakken en sen høstkveld på moped med vått føre og gradestokk rett rundt -1 for flere år siden. Ikke noe store greier.

Ellers har jeg BLITT kræsjet i bakfra av en annen motorsykkel som dermed flippet rundt et par ganger. Jeg holdt meg oppe og ble bare dyttet frem og nesten inn i en annen bil. Dette var delvis min skyld som kartleser med dårlig handlekraft.
Tips: Skal du til å misse avkjøringen din, og du kjører en vesentlig lettere sykkel en kompisen din, ikke klem inn begge bremsene dine for å stoppe midt på landeveien, tilsynelatende uten grunn :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av FredrikE24 »

Fått sleng to ganger bak pluss en våt burnout opp hele skullerudumpa sydover. Alle ganger med Michelin PR3. Ingen hendelser på Metzeler Roadtec.

Jeg føler nok at jeg prøver å kjøre sikkert, gir ikke jernet før jeg ser ut av svingen. Det overrasker meg når jeg kjøre i følge hvor fort mange velger å gøttse inn i svinger uvitende om hva hele svingen byr på, samt hva som befinner seg bak. Gått bra i år. Ifjor dro en kamerat av med VFRen sin med meg kjørende bak. Ble litt av et opplegg med politi, brannvesen og ambulansepersonell(var totalt 13 folk som prøvde å få spjelket han fast til en stiv båre før det var bånn gass til Ullevål. Sykkelen var totalvrak. 5 knukne ryggvirvler i ryggen og en nakke som knakk tvers av. Bare flaks han ikke ble lam.. griseflaks. Ryggskinna redda livet hans.
Dette gjør jo litt med meg også.

NeilM
Innlegg: 48
Registrert: 04 jun 2017, 14:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye '17

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av NeilM »

Gikk i asfalten i fjor da en uoppmerksom dame brøt vikeplikten, kjørte vel i ca 40-50 km/t. Brakk/dislokerte håndleddet og måtte operere. Sykkelen måtte også en tur på verkstedet.
Dama stakk av, så ikke mer til hun.

Kjører enda! :thumleft
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av overlay »

Har gått i bakken to ganger da jeg kjørte lett motorsykkel. Begge gangene var ved låsing av forhjul på grus. Ble litt riper på sykkelen, bøyd styre og knekt blinklys, men ikke noe galt med meg. Gikk mest utover stoltheten. Kjørte i 2 år etter det og tatt tunglappen etter det igjen.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Har du vært utsatt for krasjet med MC og kjører fortsatt ?

Legg inn av KåreDump »

Har noen tryn på en Husky 250, bla den gangen gearkassa eksploderte og låste bakhjulet i max-fart innover ei lysløype. :lol :lol

Det ble også litt ufrivillig offroading med en Dominator under forbikjøring av en buss som la seg veeeeeeldig langt ut til venstre mens jeg var på tur forbi, jeg sklei rett forbi en lyktestolpe, sykkelen traff stolpen og ble kondemnert. :sorry

Ellers har jeg stort sett klart å holde gummisia ned.
Kjørte til og med på en elg, uten å tryne. Der var det nok ABS'en på Harleyen som berga meg, selv gjorde jeg stort sett ALT feil...
Litt hårtuster som hang igjen mellom forskjerm og chrome-lister var eneste synlige "skade".
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar