En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

For meg høres det ut som du lærer fort. Allerede aleine ute på vei? Veldig bra!

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

niko skrev: 28 jun 2019, 08:36 For meg høres det ut som du lærer fort. Allerede aleine ute på vei? Veldig bra!
Takk for det, det tar jeg til meg! :D Det var en veeeeldig nervøs start på dagen da jeg både skulle kjøre alene på vei for første gang og skulle komme meg ut av gårdsplassen og rett på en relativt godt trafikkert vei. Med en liten start-og-stopp først for å få litt feelingen igjen kom jeg meg jo ut på veien til slutt. Etter en 5-6 luker jeg kunne tatt :P
Bjerknez skrev: 28 jun 2019, 07:03 De første turene jeg hadde som fersk motorsyklist på cruiser kunne jeg ikke fatte hvordan det var mulig å slippe styret med en hånd for å feks. lukke opp visiret etc. Jeg var pinne stiv. Merket jeg ble utrolig sliten etter en tur og faktisk ble jeg støl i magan... Sikkert fordi jeg strammet det som fantes av muskler...

Mitt tips er at du får øvekjørt så mye som mulig før oppkjøring. Få tak i noen som kan være din ledsager og heng med på lange turer. Men lange turer mener jeg 20 mil +. Det er gøy, sosialt og utrolig lærerikt. :thumleft
Jeg følte meg såpass vågal at jeg lukket igjen visiret med venstre hånd ute på landeveien. Tror jeg klarte å lukke det uten å vingle altfor mye også! Overraskende nok er jeg ikke like sliten og støl etter denne dagen, det var mest i høyre hånd som holdt altfor hardt. Første kjøretime var jeg veldig støl i venstre hofte fordi jeg hadde hvilt sykkelen på venstrebeinet nesten hele dagen, hehe.

Jeg skulle gjerne øvekjørt litt - problemet er det å både få tak i noen jeg kan kjøre med (alene i min vennekrets om MC) og ikke minst å ha en sykkel å kjøre med selv! Og om jeg så skulle kjøpt meg sykkel før oppkjøring, hvordan får man den hjem? Spør jeg dumt nå? :roll
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ville kjøpt meg en sykkel med det samme! :)

Du finner alltids noen som kan hjelpe deg med å få denne hjem. Forhandler du kjøper dne av kan sikkert også hjelpe deg med dette. Hvis ikke så spør du her i forumet om noen kan hjelpe deg, eller evt. på Facebook.

Jeg har heller ingen i min krets som kjører MC, men du store nå har jeg blitt kjent med mange!! :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Da fikk jeg plutselig melding om at jeg har fått oppkjøring i midten av august :O Det var da veldig kjapt? Jeg har som tidligere nevnt hatt to dobbeltimer. Jeg skal ha time i kjøregård om to uker og deretter blir det ikke flere timer før i august igjen pga ferien til kjørelæreren. Dette må da bli altfor knapt med tid?

Jeg skal selvfølgelig snakke med kjørelærer om dette når jeg har neste time, men lufter det her i mellomtiden.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

PWL skrev: 05 jul 2019, 12:41 Da fikk jeg plutselig melding om at jeg har fått oppkjøring i midten av august :O Det var da veldig kjapt? Jeg har som tidligere nevnt hatt to dobbeltimer. Jeg skal ha time i kjøregård om to uker og deretter blir det ikke flere timer før i august igjen pga ferien til kjørelæreren. Dette må da bli altfor knapt med tid?

Jeg skal selvfølgelig snakke med kjørelærer om dette når jeg har neste time, men lufter det her i mellomtiden.
Helt normalt med oppkjøring i august. Om du stryker blir det karantene og i verste fall ikke oppkjøring før til våren. Men kjørelærer som tar ferie midt i sesong? Jeg ville sterkt vurdert å skifte kjøreskole.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av 45316 »

Når er han tilbake? Det er jo ikke verre enn at han legger opp til intensiv kjøring etter ferie fram mot oppkjøring.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Det var mest overraskende at det ble såpass kjapt, ikke at det er så uvanlig i august. Mener det var snakk om 2 uker.

Om jeg husker feil og det var 3 betyr det at vi er igang igjen 12. august, så da må det vel gå an å utsette dette opplegget?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Oppkjøringen ble utsatt en ukes tid, og planen for resten av timene er lagt opp. Kjører med annen kjørelærer nå i ferien, så da holder jeg det gående likevel :D

Sist kjøretime ble det en del krypkjøring rundt kjegler - hjelpe meg så vanskelig det var. Jeg kom meg såvidt tilbake igjen foran siste kjeglen.... Her trengs det uten tvil mer øving!

Jeg fikk derimot prøvd meg på noen styrekommandoer (til unnamanøveren). Det var utrolig skummelt, å velte seg selv på den måten, men overraskende gøy.

På vei tilbake fikk jeg beskjed om å holde meg i 2. gir og dra sykkelen opp i 80. Han syns vel jeg har vært litt pinglete på landeveien. Det var litt av noen krefter! :yeyeye

Neste kjøretime er allerede i morgen. Satser på at "vikar"-kjørelæreren er ålreit også :) Regner med vi havner ved kjeglene igjen, hehe.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Forc »

Krypkjøringen er i mine øyne det "vanskeligste" med oppkjøringen. For min del (tok lappen for ~1mnd siden) så går det stort sett greit, med mindre jeg begynner å tenke for mye på hva jeg gjør. Stresser jeg for mye kan jeg finne på å tulle til oppkjøringen. Hvis du sjekker youtube så finner du et par fine youtube-videoer fra noen norske kjørelærere som gir en god innføring i krypkjøring. F.eks https://www.youtube.com/watch?v=SWet7KnsSyM og https://www.youtube.com/watch?v=_zbTaHi-7AA

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av hneve »

Husker godt oppkjøringen(e) mine, beste tipset jeg kan gi deg er at du må finne ut hvordan klare å forholde deg rolig, avslappet og i full kontroll av sykkelen. Er det sensor vil se. Så bare å øve så masse som mulig og ikke heng deg opp i at en av øvelsene er vanskeligere enn en annen, jeg kjørte krypekjøringen til krampaktig tok meg og ble da ikke stort bedre på brems i sving, klarte det allikevel under oppkjøringen men innrømmer at det var litt flaks inne i bildet. Har siden blitt mye mer kjent med sykkelen så klarer fint å bremse i sving og plassere meg akkurat der jeg vil nå.

Litt moro: hadde med meg brodern, han har kjørt i 10 år +++, klarte ikke krypekjøringen i det hele tatt, bremsetesten sto han en sykkellengde over strykestreken og brems i sving så lå han i grøfta,, var jo litt morro da når han så tøff i trynet før vi kom fram hevdet at dette var såå enkelt LOL.

Åssen sykkel er det kjøreskolen har?

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kjenner meg så j*vlig godt igjen i beskrivelsen av stresset rundt kjøregårdsøvelsene! :eh
Kjøregården var min store skrekk, og det var der jeg strøk med glans første gang jeg prøvde meg på oppkjøring (april i år).
Når jeg hadde oppkjøring i juni, så hadde jeg en "gi faen" holdning til hele kjøregården. Misforstå meg rett: jeg gjorde det jeg kunne for å bestå alle øvelsene (og det gjorde jeg), men jeg hang meg ikke opp i at jeg reiv en kjegle på krypkjøringa. Hang meg heller ikke opp i at jeg ikke var så veldig fornøyd med brems i sving.

Det som er viktig - og det vil nok sensor (og lærer'n din) presisere er at du har kontroll på kjøretøyet og at du mestrer de situasjonene du kommer ut for.
Ellers så vil jeg bare ønske deg lykke til! :twothumbs: Husk å senke skuldrene og slapp av i gasshånda; den vil tidsnok få brynet set på høyere hastigheter :D
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

hneve skrev: 18 jul 2019, 00:40 Åssen sykkel er det kjøreskolen har?
Kjører vanligvis en BMW, jeg har glemt hver gang å spørre om modell, men kan se for meg rundt 5-600 ccm kanksje? Mener han sa den var litt i underkant av 200kg i hvert fall (Ble veldig overrasket over vekten på en sykkel første time). Denne kjøretimen, som ble med en mellomtung, kjørte jeg en Honda, mener å huske det stod CB-et-eller-annet.
Plastrakett_71 skrev: 18 jul 2019, 14:11 Kjenner meg så j*vlig godt igjen i beskrivelsen av stresset rundt kjøregårdsøvelsene! :eh
-
Ellers så vil jeg bare ønske deg lykke til! :twothumbs: Husk å senke skuldrene og slapp av i gasshånda; den vil tidsnok få brynet set på høyere hastigheter :D
Godt å høre at flere har samme følelesen, hehe.

Siden sist har jeg hatt en ny kjøretime, med annen lærer. Vi snakket sammen og jeg forklarte at jeg ikke klarer å fokusere på trafikken godt nok fordi jeg fomler med sykkelen og føler jeg ikke har kontroll nok. Vi kjørte til en parkeringsplass og det ble fullstendig back-to-basics time. Vi var helt ned på nivået "gå litt ved siden av sykkelen, du". Det føltes veldig rart etter å ha vært i 70-80 på landevei, men jeg var helt enig i at det var det som var behovet nå.

Neste kjøretime blir om et par dager igjen, så jeg er spent på hva det blir til denne gangen.

Takk for alle lykke til og støtte her. Veldig hyggelig! :D
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Vi har alle vært nybegynnere en gang. Jeg gjentar meg nok selv i det kjedsommelige, men det å øvekjøre MYE er veldig viktig. Spesielt bør man øvekjøre med noen som er dyktige i områder man selv ikke mener man takler veldig bra.

Når man har passert dette området, så snu og ta det en gang til. Så enda en gang, og en gang til etter det. Helt til du føler deg komfortabel.

Jeg hadde kjørt bil i 20 år før jeg tok sykkellappen, men allikevel ble jeg veldig fomlete i trafikken på to hjul. Men etter mye øvekjøring, kom selvtilliten gradvis og til slutt ble jeg komfortabel.

Nå kan ikke jeg øvekjøre med deg, men finner du en som kan øvekjøre med deg i en kjøregård så trenger ikke han du øvekjører med sykkel heller. Da holder det med at han er der. Da kan du du øve deg krypkjøringstesten til du får gnagsår på ørene og det koster deg neppe mer enn en softis, en kaffekopp og en handshake.

På Hafslund i Sarpsborg står kjeglene ute døgnet rundt på sommeren og kommer du på kvelden har du som oftest banen for deg selv. Kjøreskolene har førsteretten, men på kvelden er det roligere.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Snikendeugle »

Ærlig sak, og bra at du sier i fra om det!

Lykke til med fremgangen :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ny kjøretime unnagjort og jeg skulle nå kjøre sykkel nummer tre! Denne gangen skulle jeg kjøre en Honda CB650F. Jeg spurte om vi kunne dra til min gode venn Herr Parkeringsplass først for å kjenne litt på sykkelen før vi evt. kjørte andre steder. Jeg må rett og slett si at denne sykkelen var helt magisk å kjøre i forhold. Vi hadde en produktiv kjøretime sist, men så mye bedre kan jeg ikke ha blitt. Dette var virkelig noe helt annet. Så utrolig stor forskjell det er!

Etter noen start og stopp (jeg sliter med å holde meg rett når jeg stopper og setter ofte kun ett bein nedi fordi sykkelen begynner å tippe litt) kjørte vi avgårde for å øve på svinger og plassering på landevei. Det var også 32 grader ute, så jeg skjønner godt at læreren ble glad når hun så at vi ikke trengte å kjøre i krypfart hele dagen :P

Jeg syns svingene gikk bra og at jeg fikk taket på det, men tydeligvis er jeg fortsatt litt redd for å gi på. Midt på landeveien tenkte jeg "Nå må jeg følge med litt på speedometeret så jeg ikke runder 90, det er jo bare 80 her." Da jeg tittet ned lyste det 59 km/t mot meg. Shit, jeg skal jo opp 20 km/t! :lol

Det kom seg i løpet av dagen og det var veldig deilig å endelig få kjenne på at jeg kjørte sykkelen og ikke sykkelen kjørte avgårde med meg ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Svar