Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og nå med litt bilder fra turen.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og nå med litt bilder fra turen.

Legg inn av StiaWe »

Hei alle sammen.

Er ny her på forumet å har søkt litt rundt etter svar på mine spørsmål. (Admin må gjerne slette dette innlegget om det finnes tilsvarende innlegg som jeg ikke har klart å finne :D )

I månedskiftet Juli/August har jeg tenkt å legge ut på min første Europatur med sykkel og trenger derfor alle gode tips man kan ta med seg på tur.

Så langt har jeg funnet ut at cash er king og at gps med fotoboksvarsler ikke er noe særlig hvis man blir stoppet i f.eks Sveits.
At refleksvest er påbudt å ha med seg, at man må betale motorveiavgift i Østerrike, og at man må betale avgift for å kjøre i enkelte eller alle byer i Tyskland?

Om noe av dette ikke er riktig, så vær snill å rop ut :thumleft

Hvor finner man ut at man må betale disse avgiftene?

Hvilke byer gjelder dette?
Alle? Store og små?

Hvor betaler man disse avgiftene osv?

Fyr løs med ting som er verdt å vite for en førstereis på en sånn tur.

Håper på gode tilbakemeldinger og link gjerne til andre tråder som kan ha svar på disse spørsmålene.

På forhånd takk :D
Sist redigert av StiaWe den 22 aug 2019, 12:50, redigert 3 ganger totalt.
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Jeg hadde selv min første europatur i fjor sommer.
Hadde ikke med refleksvest, og kunne i all hovedsak bruke visakortet alle steder med unntak av noen campingplasser. Ellers er det jo alltid greit med ligg nødcash liggende.
Nå husker jeg ikke i farten hva den avgiften for å kjøre på motorvei i Østerrike heter, men den kan kjøpes på alle bensinstasjoner. Da får man et klistremerke man monterer på vindskjermen.

Vi kjørte kun autobahn i Tyskland med noen få unntak, men ble aldri presentert for noen avgift.
Min erfaring er bare at det er å tute og kjøre. I Italia særlig er det en del bomstasjoner på motorveiene. Her er det bare å dra visakortet i bommen.

Ellers opplevde ikke vi noe kluss eller forvirring med avgifter etc på turen gjennom Tyskland, Frankrike, Sveits, Italia og Østerrike.

Mitt beste tips er å ikke pakke med for mye. Man får kjøpt alt man evt skulle trenge, og det er mye finere å være på tur med mindre bagasje.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av AJ »

Velkommen til oss her på MCsiden.no, StiaWe :vs !
Hyggelig at du hopper i det med en gang. Det liker vi!
Og det er selvfølgelig ingen grunn til å slette innlegget.
Nye medlemmer, nye eventyr, forskjellige erfarkingsnivåer os. osv. fører til mange gode spørsmål og ditto svar :thumleft .
Spørsmål, svar og erfaringer som ikke kan gjentas for ofte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

Dansekris skrev: 18 jul 2019, 13:04 Hei!

Jeg hadde selv min første europatur i fjor sommer.
Hadde ikke med refleksvest, og kunne i all hovedsak bruke visakortet alle steder med unntak av noen campingplasser. Ellers er det jo alltid greit med ligg nødcash liggende.
Nå husker jeg ikke i farten hva den avgiften for å kjøre på motorvei i Østerrike heter, men den kan kjøpes på alle bensinstasjoner. Da får man et klistremerke man monterer på vindskjermen.

Vi kjørte kun autobahn i Tyskland med noen få unntak, men ble aldri presentert for noen avgift.
Min erfaring er bare at det er å tute og kjøre. I Italia særlig er det en del bomstasjoner på motorveiene. Her er det bare å dra visakortet i bommen.

Ellers opplevde ikke vi noe kluss eller forvirring med avgifter etc på turen gjennom Tyskland, Frankrike, Sveits, Italia og Østerrike.

Mitt beste tips er å ikke pakke med for mye. Man får kjøpt alt man evt skulle trenge, og det er mye finere å være på tur med mindre bagasje.
Jeg var innom tråden din om Europatur og der stod det mye bra.

Supert, tusen takk for svar :D
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

AJ skrev: 18 jul 2019, 13:08 Velkommen til oss her på MCsiden.no, StiaWe :vs !
Hyggelig at du hopper i det med en gang. Det liker vi!
Og det er selvfølgelig ingen grunn til å slette innlegget.
Nye medlemmer, nye eventyr, forskjellige erfarkingsnivåer os. osv. fører til mange gode spørsmål og ditto svar :thumleft .
Spørsmål, svar og erfaringer som ikke kan gjentas for ofte.
Tusen takk AJ.

Ja, det var ikke noe å vente med dette :D

Kjempebra, og selv er jeg veldig enig, selv om jeg også vet fra tidligere forum at det fort kan bli for mange tråder med samme spørsmål og svar :thumleft
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av Olav K »

På motorveiene i Sveits må du kjøpe en "vignette," et klistremerke, som viser at du har betalt avgift for å kjøre på nettopp motorvei.
Unngår du motorvei trenger du ikke dette.
Dog har jeg glemt dette ettpar ganger, uten at jeg har opplevd problemer.

Fotoboksvarsler har vel alle dedikerte GPSer... jeg har aldri byttet ut min GPS før Europatur. Aldri fått spørsmål om dette på grenseoverganger til Sveits, eller andre samtaler med øvrigheta. Mulig det går å slå av denne funksjonen men jeg har aldri testet det.

Små Eurosedler er greit å ha på landsens bensinstasjoner, spes i Italia. Ikke alltid disse tar utenlandske bankkort.

Refleksvest og promilletester er påbudt i Frankrike, kan kjøpes på de fleste bensinstasjoner.
Har alltid glemt disse promilletesterne, men det har gått fint.
Mulig problemet med refleksvest oppstår i større grad om du havner på vegskuldra på motorvegen, uten refleksvest. Også evt passasjerer skal ha refleksvest.

Fotobokser nedover fotograferer også MC, og de gjør det bakfra. I noen tilfeller ender foredraget opp i posten her hjemme på berget.

Det viktigste med Europatur på MC er dog å KOSE seg...
Glem ikke det. :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KawaKjetil

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av KawaKjetil »

Riding your motorcycle abroad

http://www.fema-online.eu/website/inde ... ng-abroad/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

KawaKjetil skrev: 18 jul 2019, 16:43 Riding your motorcycle abroad

http://www.fema-online.eu/website/inde ... ng-abroad/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nice 👌🏼

Tusen takk 😃
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

Olav K skrev: 18 jul 2019, 14:43 På motorveiene i Sveits må du kjøpe en "vignette," et klistremerke, som viser at du har betalt avgift for å kjøre på nettopp motorvei.
Unngår du motorvei trenger du ikke dette.
Dog har jeg glemt dette ettpar ganger, uten at jeg har opplevd problemer.

Fotoboksvarsler har vel alle dedikerte GPSer... jeg har aldri byttet ut min GPS før Europatur. Aldri fått spørsmål om dette på grenseoverganger til Sveits, eller andre samtaler med øvrigheta. Mulig det går å slå av denne funksjonen men jeg har aldri testet det.

Små Eurosedler er greit å ha på landsens bensinstasjoner, spes i Italia. Ikke alltid disse tar utenlandske bankkort.

Refleksvest og promilletester er påbudt i Frankrike, kan kjøpes på de fleste bensinstasjoner.
Har alltid glemt disse promilletesterne, men det har gått fint.
Mulig problemet med refleksvest oppstår i større grad om du havner på vegskuldra på motorvegen, uten refleksvest. Også evt passasjerer skal ha refleksvest.

Fotobokser nedover fotograferer også MC, og de gjør det bakfra. I noen tilfeller ender foredraget opp i posten her hjemme på berget.

Det viktigste med Europatur på MC er dog å KOSE seg...
Glem ikke det. :twothumbs:
Supert, tusen takk for svar Olav 😃

Helt enig, jeg må virkelig si jeg gleder meg til dette.
Det håper jeg at jeg skal klare å få til 😊
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

Hjemme igjen etter en fantastisk tur gjennom 6 land og 4717 km på 10 dager.

Kort fortalt kjørte jeg gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Sveits, Italia og Østerrike.

Legger ved noen bilder fra turen.

Første skikkelige stopp ble i Blokhus med litt kjøring på stranda der.

Bilde

Før turen fortsatte gjennom Tyskland og inn i Sveits. Noen bilder fra turen over mot Italia.

Bilde

Bilde

Dessverre så var ikke været helt på min side på vei opp Furkapasset og heller ikke ned San Gottardo.

Bilde

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur.

Legg inn av StiaWe »

Dessverre så endte jeg opp med regn hele veien til Comosjøen, men været lettet heldigvis i det jeg fortsatte mot Gardasjøen.

Bilde

Dagen etter fortsatte jeg nordover langs vestsiden på sjøen å kjørte noen småveier rundt omkring. Inkludert en vei som heter Strada Della Forra.

Bilde

Noen bilder fra Gardasjøen.

Bilde

Bilde

Så bar det videre mot Bormio via Gaviapasset.

Bilde




Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og med litt bilder i tråden.

Legg inn av StiaWe »

Vel fremme i Bormio, så fortsatte turen opp det legendariske Stelviopasset og ned igjen mot Trafoi.

Bilde

Og etter dette var det Grossglockner som stod for tur, før ferden gikk videre til Salzburg i Østerrike.

Bilde

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og med litt bilder i tråden.

Legg inn av StiaWe »

Igjen var det tid for å sette seg på sykkelen, med egentlig bare tanke om transport gjennom Tyskland for jeg begynte å kjenne km på baken.

Så jeg booket tur med Kielbåten og la meg til på en camping rett utenfor Kiel etter å ha kjørt Tyskland på "langs".

Bilde

Og med finvær, sjøgløtt og noe godt å drikke så kunne det ikke bli så stort mye bedre Bilde

Bilde

Bilde




Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
StiaWe
Innlegg: 39
Registrert: 18 jul 2019, 11:58
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og med litt bilder i tråden.

Legg inn av StiaWe »

Så med en drøy time å kjøre etter at båten la til kai i Oslo, så var det i grunn bare å pakke ut saker og gi sykkelen en real vask når jeg kom hjem.

Bilde

Dette var min første tur i ganske korte trekk, og jeg er helt sikker på at det ikke er min siste nedover Europa.

Da tenker jeg at det kan være godt med litt ekstra tid, for enten å kjøre på landeveiene gjennom Tyskland eller å gi seg med det toget jeg har lest om på forumet her.

Igjen tusen takk for tips jeg fikk i forkant av turen min Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports

Instagram: photography_by_sw

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Tips til førstereis med mc på Europatur. Hjemme igjen og nå med litt bilder fra turen.

Legg inn av VindR »

Det der ser ut som en helt fantastisk tur! Må si bildene dine virkelig er god reklame for å ta en Europa-tur på to hjul :)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Svar