CO2-avgifter på brukt mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av PWL »

Hei, jeg er litt forvirret av engangsavgift/CO2-avgifter og har derfor et par dunne spørsmål. Er dette det samme, og er det relevant for brukt mc?

Jeg leste litt på nettet hvor de krisemaksimerte disse CO2-avgiftene på brukt mc, samtidig som jeg ser på forumet her at det diskuteres rundt nye engangsavgifter.

Er dette noe å være obs på, og hvor mye/ofte er det snakk om? (Engangsavgift høres jo mistenkelig ut som det skal betales en gang ;) )
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 13 jul 2019, 21:44 Hei, jeg er litt forvirret av engangsavgift/CO2-avgifter og har derfor et par dunne spørsmål. Er dette det samme, og er det relevant for brukt mc?

Jeg leste litt på nettet hvor de krisemaksimerte disse CO2-avgiftene på brukt mc, samtidig som jeg ser på forumet her at det diskuteres rundt nye engangsavgifter.

Er dette noe å være obs på, og hvor mye/ofte er det snakk om? (Engangsavgift høres jo mistenkelig ut som det skal betales en gang ;) )
Det er en avgift som betales når du kjøper sykkelen og er innbakt i prisen. Så dette er så vidt jeg vet ikke en avgift som plutselig kommer i posten i form av en overraskende faktura. :roll

Men hvis sykkelen du nettopp kjøpte får en redusert avgift på la oss si 10.000 kroner så vil verdien på sykkelen synke tilsvarende og du vil evt. Tape penger ved neste salg i forhold til hva du betalte.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av pekle »

Det er en avgift som betales ved første gangs registrering i landet ja - altså en gang. De fleste brukte MC har vel ikke offisielle CO2-tall fra fabrikk, så ved bruktimport er det fortsatt slagvolum og effekt som brukes til å beregne engangsavgift.

Kalkulator på https://www.skatteetaten.no/en/person/d ... e/regn-ut/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av kjellv »

Engangsavgiften på brukte motorsykler som er mer enn 20 år gamle er falt bort. Tidligere var 30 år/veteran.
Veterangrensa er ikke endret, dvs årsavgift og forsikringer er som det har vært før.

Dette betyr at du kan kjøpe og importere 20+ år gamle brukte motorsykler som har vært registrert i ett eller annet land innen EU/Schengen langt rimeligere enn før. Men vær obs på at dette ikke gjelder f.eks. fra USA. Skal du importere fra andre deler av verden sliter du med registrering dersom du ikke kan dokumentere CO2 tall og har Europeisk typegodkjenning. Fra 2017 kan ikke sykler nyregistreres i Norge uten dokumenterte CO2 utslipp.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av PWL »

Så dette er en avgift på nye sykler, altså. Men hvis man planlegger å selge noe igjen taper man evt det avgiften synker. Got it!
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av kjellv »

PWL skrev:Så dette er en avgift på nye sykler, altså. Men hvis man planlegger å selge noe igjen taper man evt det avgiften synker. Got it!
Engangsavgift er bare på nye førstegangsregistrerte sykler og bruktimporerte sykler som er nyere enn 20 år gamle.
Men verditapet bli noe annet. Dette bestemmes av markedet, hva kjøperne er villige til å betale for en brukt motorsykkel.
En ny sykkel i klassen 800-1000cc kan koste ca 70-100000 kroner, + mva, vrakpant, regomkostninger og engangsavgift. Disse ender da på f.eks 120000 - 200000 i salgspris. Verditapet første år er ofte rundt 20%, senere kanskje 10% hvert år. Noen modeller mer, andre modeller mindre. Bruktpriser er også påvirket av sykkelens tilstand, skader, dokumentert vedlikehold og mye annet. Utstyrsnivå påvirker prisen i liten grad, men om den har mye utstyr er den gjerne lettere å selge.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar