Hei
Etter flere år uten sykkel etter jeg tok lett lappen har jeg nå bestemt meg for å ta tung lappen og ser da etter en ny sykkel. Om det blir ny brukt eller splitter ny har jeg ikke bestemt meg for enda.
Kawasaki ZX’ene har alltid vært en drømmesykkel for meg, men lurer litt på hvilken jeg burde velge mellom zx-6r eller zx-10r.
Hadde opprinnelig planer om zx-6r men flere som har sagt til meg at man ikke burde gå under 1000cc av en eller annen grunn.
Noen som har erfaring fra disse som kunne guidet meg litt i riktig retning?
Flott hvis noen med erfaring kunne skrevet litt om positive og negative sider med disse to syklene og eventuelt hvorfor velge den ene over den andre da jeg begynner å bli rimelig forvirret på hvilken jeg bør gå for.
Takker på forhånd
Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Argumentet med å ikke gå under 1000ccm er så utrooolig tåpelig...
Jeg har ingen erfaring med de to syklene annet enn å ha kjørt to forskjellige Z1000 tidligere, som jeg regner med har noe av det samme kraften som ZX10R. Da jeg kjørte den beskrev jeg kraften som utømmelig
Det beste er nok å prøve begge deler. Zx10r vil naturligvis ha mye mer oomph i registeret, men du kan jo ta en finger i bakken på om du noen gang kommer til å bruke 50% av potensialet eller ikke :)
Det som uansett ofte er tilfellet er at de mindre syklene veier mindre og er mer dermed mer lettkjørte og svingvillige. Du må regne med mer giring, men det kan for flere gjøre kjøringen mer gøy og dynamisk.
Jeg har ingen erfaring med de to syklene annet enn å ha kjørt to forskjellige Z1000 tidligere, som jeg regner med har noe av det samme kraften som ZX10R. Da jeg kjørte den beskrev jeg kraften som utømmelig
Det beste er nok å prøve begge deler. Zx10r vil naturligvis ha mye mer oomph i registeret, men du kan jo ta en finger i bakken på om du noen gang kommer til å bruke 50% av potensialet eller ikke :)
Det som uansett ofte er tilfellet er at de mindre syklene veier mindre og er mer dermed mer lettkjørte og svingvillige. Du må regne med mer giring, men det kan for flere gjøre kjøringen mer gøy og dynamisk.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Heisan og velkommen til oss her på MCsiden.no, Norges mest aktive uavhengige forum for aktive MC-folk !
"No replacement for displacement" er det noe som heter blant motorsykkelfolk og selvfølgelig også de som er altoppslukende opptatt av bil og motor.
En oppjaget 600 kubikker kan fort bli... litt lite interessant etter hvert, tør jeg påstå.
En tusenkubikker har mer av alt, ikke minst dreiemoment, som gjør kjøringen langt mindre stressende med tanke på giring og og høyt turtall enn enn 600.
Så om økonomien er på plass og tryggheten på seg selv som kontrollert og disiplinert MC-fører med respekt for redskapen og lover og regler, så ville jeg gått for en 1000 kubikker av dine to aklternativer.
"No replacement for displacement" er det noe som heter blant motorsykkelfolk og selvfølgelig også de som er altoppslukende opptatt av bil og motor.
En oppjaget 600 kubikker kan fort bli... litt lite interessant etter hvert, tør jeg påstå.
En tusenkubikker har mer av alt, ikke minst dreiemoment, som gjør kjøringen langt mindre stressende med tanke på giring og og høyt turtall enn enn 600.
Så om økonomien er på plass og tryggheten på seg selv som kontrollert og disiplinert MC-fører med respekt for redskapen og lover og regler, så ville jeg gått for en 1000 kubikker av dine to aklternativer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Takker for svar til begge to
Tenker det smarteste er å prøvekjøre begge to ja. Tenkte bare om noen hadde noen erfaringer med positive og negative sider ved begge syklene som jeg også kunne ta hensyn til.
Har hørt at ZX6R har dårlig pådrag ved lavt turtall som igjen resulterer i at man må kjøre på høyt turtall for å kunne trives med sykkelen, mens ZX10R har vesentlig bedre pådrag hele veien (forventet egentlig det av kraftigere sykkel)
Har god nok økonomi til begge og har tryggheten, men ser ikke poenget med å bruke mer penger på større sykkel dersom den ikke har noe særlig fordeler som kan veie opp mot det.
Mulig sant det at man blir fort lei en 600cc. Som sagt dette har ikke jeg erfaring med da jeg kun har kjørt 125cc tidligere så her tar jeg med glede i mot all erfaringen fra dere erfarne MC førere
Tenker det smarteste er å prøvekjøre begge to ja. Tenkte bare om noen hadde noen erfaringer med positive og negative sider ved begge syklene som jeg også kunne ta hensyn til.
Har hørt at ZX6R har dårlig pådrag ved lavt turtall som igjen resulterer i at man må kjøre på høyt turtall for å kunne trives med sykkelen, mens ZX10R har vesentlig bedre pådrag hele veien (forventet egentlig det av kraftigere sykkel)
Har god nok økonomi til begge og har tryggheten, men ser ikke poenget med å bruke mer penger på større sykkel dersom den ikke har noe særlig fordeler som kan veie opp mot det.
Mulig sant det at man blir fort lei en 600cc. Som sagt dette har ikke jeg erfaring med da jeg kun har kjørt 125cc tidligere så her tar jeg med glede i mot all erfaringen fra dere erfarne MC førere
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
En 4-sylindret 600 (R eller ei) er i mitt hode en veldig ubrukelig kombinasjon på landeveien. Alle kreftene er der hvor lappen ryker med god margin og langt nede i registeret skjer det ikke så veldig mye spennende synes jeg. Men bit deg merke i at dette er mine erfaringer etter å ha hoppet rett fra en S1000R og på en R6. Ikke direkte sammenlignbare, men jeg tror en 1000 kubikker i 4-sylinder klassen er veien å gå hvis du vil ha en mer morsom motor karakteristikk. Men liker du svinhøyt turtall og har kjenninger i politiet samt hjertet banker for en 600, så kjør på. Kjøp den sykkelen du har mest lyst på.
Jeg har dog ikke kjørt de syklene du nevner og skriver dette i form av min generelle erfaring med 4-sylindrede motorer i 600 klassen.
Så jeg holder med AJ her :)
Jeg har dog ikke kjørt de syklene du nevner og skriver dette i form av min generelle erfaring med 4-sylindrede motorer i 600 klassen.
Så jeg holder med AJ her :)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Er mer enn nok hester og krefter i en zx6r (særlig 636 modellen), trenger omtrent ikke gire heller. Kan selv helt ned i 30 km/t i 6. Gir uten problem. Gire gjør du om du vil fort opp i fart. Å bli lei av sykkelen kommer ikke an på sykkelen, du kommer omtrent garantert aldri til å klare å utnytte potensialet uansett, med mindre du er en svoren Road racer.
Har prøvd 2019 modellen, den var rimelig rå, gode bremser og tight girkasse, men ganske aggressiv sittestilling (kjører selv 2006 636ccm som er rimelig mye snillere i kjørestillingen).
Begge syklene har stort potensiale for lappløshet uansett, når 1. Gir bryter alle norske fartsgrenser sier det seg selv at selvinnsikt og beherskelse er nødvendig.
Har prøvd 2019 modellen, den var rimelig rå, gode bremser og tight girkasse, men ganske aggressiv sittestilling (kjører selv 2006 636ccm som er rimelig mye snillere i kjørestillingen).
Begge syklene har stort potensiale for lappløshet uansett, når 1. Gir bryter alle norske fartsgrenser sier det seg selv at selvinnsikt og beherskelse er nødvendig.
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Har kun prøvd zx-6r (2019, 130 Hester) Og syns det var en vill sykkel :)
Er enig i at du burde prøve før kjøp da Kawa har on the road show til høsten så da har du vel mulighet?
Er enig i at du burde prøve før kjøp da Kawa har on the road show til høsten så da har du vel mulighet?
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Takker for svar folkens!
Trenger ikke all verdens kraft for min del da eg aldri kommer til å ha behov for det, men en grei akselerasjon er jo alltids gøy å ha
Høres ikke dumt ut å gå på road showet til kawa! Takk for tips.
Har sett en del på disse syklene i type år 2000-2010 da jeg helt ærlig liker bedre farge kombinasjonen de hadde på den tiden. Ellers har eg hørt mye bra om 2019 modellene
Trenger ikke all verdens kraft for min del da eg aldri kommer til å ha behov for det, men en grei akselerasjon er jo alltids gøy å ha
Høres ikke dumt ut å gå på road showet til kawa! Takk for tips.
Har sett en del på disse syklene i type år 2000-2010 da jeg helt ærlig liker bedre farge kombinasjonen de hadde på den tiden. Ellers har eg hørt mye bra om 2019 modellene
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Aksellerasjon opp til typisk 100 km/t?
Jeg tror du finner mange sykler uten R i betegnelsen som klarer dette like kjapt og kanskje fortere.
Vertfall i følge denne siden:
https://www.zeroto60times.com/body-style/motorcycle/
Hvor troverdig den er aner jeg ikke.
Jeg tror du finner mange sykler uten R i betegnelsen som klarer dette like kjapt og kanskje fortere.
Vertfall i følge denne siden:
https://www.zeroto60times.com/body-style/motorcycle/
Hvor troverdig den er aner jeg ikke.
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Regner nesten med det, men så liker eg den litt mer aggresive kjørestillingen til sport syklene.
Tror det beste blir sånn som flere har nevnt at eg tester ut begge for å se hvilken eg liker best
Men er det noen som muligens har noen formeninger om hva kjente feil og diverse som jeg burde se etter før et eventuelt kjøp?
Tror det beste blir sånn som flere har nevnt at eg tester ut begge for å se hvilken eg liker best
Men er det noen som muligens har noen formeninger om hva kjente feil og diverse som jeg burde se etter før et eventuelt kjøp?
- Bjerknez
- Innlegg: 23070
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kawasaki zx-6r eller zx-10r?
Å teste ut begge før kjøp er nok ikke dumt nei :)