Bremseslange

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Bremseslange

Legg inn av BlåBil »

Hei! De siste dagene har jeg sett at bremseslangen, den fra reservoaret til håndpumpa, har fått "kondens" på overflaten. Jeg trodde iallefall at det var kondens da jeg kjører til jobb ganske tidlig på morningene(varm garasje + kjølige morgener = kondens). Det viste seg selvfølgelig at det har begynt å svette bremsevæske fra slangen! Dette merket jeg idag da det svettet så mye at det var på vei til å dryppe. Væsken hadde gulnet litt :redface

Bremsedeler er ikke originalt til sykkelen(custom), og det å kjøpe slike deler fra feks butikker som McOslo er ikke lett da de for det meste bare går etter modell. Apropos McOslo så var jeg innom der idag for å hente noe jeg hadde bestilt og spurte likeså verkstedet om de hadde en bremseslange til lengden jeg måtte ha. Som forventet hadde de ikke dette da de trengte å vite merke, modell og årsmodell til sykkelen, noe som ikke hadde noe å si for dette tilfellet :sk?

Her kommer spørsmålet: De mente at jeg kunne bruke bensinslange/drivstoffslange siden bensin var "kraftigere" enn bremsevæske, så det skulle den tåle! Men bensin og bremsevæske er to forskjellige..... Jeg er 103% sikker, sa mannen bak skranken før jeg fikk fullført setningen. Jackpot tenkte jeg da, jeg som hadde kjøpt 1 meter lang bensinslange for litt siden som jeg bare trengte 10 cm av. Skulle til å fikse bremsen nå, men googlet kjapt før jeg gikk ut i garasjen:
Brake fluid will soften and sweat through fuel hose. If you use fuel hose in a few day there will be little drops of brake fluid on the outside of the ...
Hvilken type slange kan jeg bruke med DOT 5.1 bremsevæske?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bremseslange

Legg inn av mekkern »

Tygon slange funger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Bremseslange

Legg inn av Flattop »

Du kan bestille stålomspunnede bremseslanger på nøyaktige mål hos

Spiegler.de

Kjapp levering.
Bilde

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Bremseslange

Legg inn av BlåBil »

mekkern skrev: 11 jul 2019, 22:49 Tygon slange funger.
Takk! Søkte opp tygon og det var en side der det sto beskrevet; kun til bensin og diesel. Er du 103% sikker på at den også tåler bremsevæske?
Flattop skrev: 11 jul 2019, 23:00 Du kan bestille stålomspunnede bremseslanger på nøyaktige mål hos

Spiegler.de

Kjapp levering.
Jeg skal ikke ha noe sånt, men takk...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremseslange

Legg inn av cannon »

Jeg bruker tygon, for bremsevæske. Ikke for fuel. Tåler garantert bremsevæske. Har handlet på eBay.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bremseslange

Legg inn av cannon »

Tygon 2375 Tubing

Tygon 2375 Tubing is an Ultra Chemical Resistant Tubing in a clear flexible tubing that is virtually unaffected by acids, bases, ketones, salts and alcohols.   This latest formulation 2375 replaces 2075. Many racers use this tubing for non pressurized brake fluid connections, like connecting your remote reservoir to your master cylinder or to replace the reservoir completely. 

This tubing is not suitable for fuels.

Please note that this tubing has branding and information printed in green on the tube. Although this tubing is brand new off the roll it may contain small scuffs and scratches from production and manufacture. Both of these are outside of our control and is to be expected from an industrial product.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Bremseslange

Legg inn av BlåBil »

Takk! Det høres da bra ut! Handler på ebay når jeg har litt god tid, men siden slangen må skiftes asap så må jeg finne meg en slange som kan kjøpes over disk. Skal sjekke tess senere idag om de har noe lignende!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bremseslange

Legg inn av Snikendeugle »

Du kan jo bare finne et delenummer for en hvilken som helst sykkel som Oslo MC sannsynligvis har deler for (BMW f.eks.), om det er helt vilkårlig? Selv om jeg mener det ikke er det. Slangene kan vel variere på lengder og diameter avhengig av beholder og master sylinder som brukes?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Bremseslange

Legg inn av BlåBil »

Stemmer det, men det å gå igjennom modellene som mcoslo eller andre forhandlere fører er veldig tungvint, og det å få riktig eller lengre lengde gjør det ikke lettere når lengden ikke står oppført 😅

Tess tror jeg kan ha noe jeg er ute etter. Skal besøke dem etter jobb. Krysser fingrene

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bremseslange

Legg inn av mekkern »

Kan bruke ptfe slange også- men denne er meget stiv og kan ikke bøyes i krappe svinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Bremseslange

Legg inn av Epylypzon »

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

KawaKjetil

Re: Bremseslange

Legg inn av KawaKjetil »

Fikk laget en bremseslange til bakbremsen på en veteran jeg har hos Tess for noen år siden. Fikk klar beskjed at det ikke var lovlig pga de ikke var sertifisert for å presse banjoene på bremseslanger (de kan nok det like godt om ikke bedre enn mange).
Men slangen var av topp kvalitet. De laget slange på mål med rett vinkel og vridning på banjo, og så er det mitt ansvar hva jeg bruker den til


Sent from my iPhone using Tapatalk

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Bremseslange

Legg inn av BlåBil »

Var innom tess, de hadde ikke noe for bremsevæske. Skal det være så vanskelig å finne noe sånt over disk i Norge? 🙄

Da blir det tygon over nett...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bremseslange

Legg inn av FredrikE24 »

Tess vil som regel ikke lage slanger som brukes til bremsesystemer. Noe jeg forstår.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Bremseslange

Legg inn av NickNei »

Det er en kar som driver med dette på jessheim, har div lengder og ting på lager.. men husker pokker ikke hva han het,skal vri de små grå litt.. eventuelt prøv å google litt forskjellig..

Svar