Kawasaki Z750 som første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av tosu »

Hei :vs

Jeg er 24 og holder på med å ta lappen nå (klasse A). I og med at jeg gikk rett på tung og ikke har erfaring med mindre sykler tenker jeg at jeg like så godt kan kjøpe tung. Etter å ha lest om diverse sykler virket Z750 mest interessant for meg, men jeg er usikker på om det er lurt for en nybegynner som meg å gå rett på en sykkel med 105 hester når jeg kun har erfaring med en Honda CB650F fra kjøreskolen med 86 hester.

Mener dere det går fint så lenge jeg er bevisst på begrensningene mine eller burde jeg gå for en mindre sykkel à la Yamaha MT 07, Kawasaki Z650 eller Suzuki SV 650?

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av tunmag »

Null problem med z750 som førstesykkel. Høyrehånda som bestemmer hvor fort det skal gå, kreftene kommer jevnt og trutt oppover i registere så de 105 hkene kommer ikke med en gang :-)

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av tosu »

Jeg spør siden jeg har lest en del steder at man ikke burde begynne med en sykkel av den størrelsen, men som oftest kommer de rådene fra amerikanske førere, og slik jeg har forstått det er opplæringen her i Norge mye mer omfattende, hvilket får meg til å tro at jeg ville klart meg bedre på en større sykkel en enn nybegynner fra USA, men vil gjerne høre hva dere mener om det.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av Forc »

Opplæringen i USA består såvidt jeg vet kun av et kurs på lukket område (type krypkjøring o.l) og så får du lappen. Det kan ikke sammenlignes med opplæringen i Norge. Hvis du ser på amerikanske motorsykkelforum ser du stadig poster fra folk som har fått lappen for klasse A og ikke tør kjøre på småveier fordi de ikke er komfortable med å kjøre syklene sine. (Selv om det f.eks er en 125cc de kjører rundt på). Virker på meg som du får lappen der ved å be pent og betale avgiften.

Så lenge du kjører forsiktig og etter egne evner kan jeg ikke se noe åpenbart problem med en Z750 som første sykkel.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av pekle »

Null problem, det eneste du risikerer er at du ikke blir lei sykkelen etter første sesong :-)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Du trenger ikke å beskymre deg for at den. Det er en rekkefirer, så kreftene får du sannsynligvis på toppen av registeret. Mt07 vil jeg tro er hakket vassere på lave hastigheter enn z750, motormessig... :scratch

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av Forc »

Blir jo ikke helt det samme da det er en 650, men kjøpte meg en CB650R som første tunge sykkel her om dagen og er VELDIG komfortabel med det. (Rekkefirer). Rolig og fin på lavt turtall, men har mer enn nok drag på høyere turtall hvis jeg skulle føle for det. Behagelig for sakte bykjøring og morsom på landevei.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av barske »

Kjør på! Min første sykkel var en Z800 og angrer ingenting på det.

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av tosu »

Takk for gode tilbakemeldinger :D Da tror jeg det blir Z750

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av tunmag »

Jeg hadde 06 modell, 1.gen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for nyere enn 2007 (2.gen) da den har oppgraderte dempere og bremser. De har også abs, noe som kan være greit å ha den dagen du trenger det 😊

Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av Icon84 »

Må si jeg ikke angrer ett sekund at jeg begynte på en rolig sykkel. Det meste av opplæring og erfaring kommer først når du får lappen i handa og skal kjøre alene. Veldig greit med en sykkel som ikke er for hissig og tilgivelig. Blir fort vant til krefter, men likevell kommer det noen overraskelser en ikke hadde regnet med. Bare det å treffe et hull en har oversett, eller kjøre over fartdump for fort, og hånden får en vri. Er sykkeln veldig responsiv på gassen kan det fort gå galt. Husker jeg møtte på 3-4 sykler mens jeg lå i en venstresving i en oppoverbakke, alle hilser mens jeg klamrer meg fast til styret, til slutt måtte jeg hilse, og kjente med en gang jeg ga mer gass og fikk nesten panikk... :) Men alt det er øvelse, og z750 er vel langt ifra den værste sykkelen å starte med! Lykke til :)

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av SprintS955 »

Begynte med Triumph sprint st 955i som var en mye større mc enn kjøreskolen hadde. Gikk så fint atte. Måtte bare venne seg til den.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av pekle »

Icon84 skrev: 11 jul 2019, 00:30 Husker jeg møtte på 3-4 sykler mens jeg lå i en venstresving i en oppoverbakke, alle hilser mens jeg klamrer meg fast til styret, til slutt måtte jeg hilse, og kjente med en gang jeg ga mer gass og fikk nesten panikk... :)
Hyggelig å hilse, men til alle nye motorsyklister; det er ikke absolutt hilseplikt. Sikkerhet og kontroll går foran - og det vet de møtende, så ingen blir fornærmet :,-)

Å hilse i fullt nedlegg i blinde svinger er for viderekomne :-)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Kawasaki Z750 som første sykkel

Legg inn av Flattop »

pekle skrev: 11 jul 2019, 13:56
Icon84 skrev: 11 jul 2019, 00:30 Husker jeg møtte på 3-4 sykler mens jeg lå i en venstresving i en oppoverbakke, alle hilser mens jeg klamrer meg fast til styret, til slutt måtte jeg hilse, og kjente med en gang jeg ga mer gass og fikk nesten panikk... :)
Hyggelig å hilse, men til alle nye motorsyklister; det er ikke absolutt hilseplikt. Sikkerhet og kontroll går foran - og det vet de møtende, så ingen blir fornærmet :,-)

Å hilse i fullt nedlegg i blinde svinger er for viderekomne :-)
Det går vel an å nikke også, men det er jo ikke hilsePLIKT
Bilde

Svar