Kjøp av "første" MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

haakeik skrev: 29 jun 2019, 11:19 Hva er budsjettet ditt?
Foretrekker du naken eller kåpe sykkel?
Budsjettet er i første omgang satt til max 100k-ish. Klager dog ikke hvis jeg finner noe jeg vil ha til mindre penger.

Må ærlig innrømme at jeg har blitt glad i utseendet på nakensyklene. Men har forsåvidt ikke noe imot kåpe heller. Min prioritet akkurat nå er å finne den rette sykkelen med tanke på kjøreglede.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av kjellv »

Vi vet hvordan dette fungerer.. Man setter seg i godstolen og leter på finn.no, så øker maxgrensa med noen tusen hver kveld

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 jun 2019, 15:24 Vi vet hvordan dette fungerer.. Man setter seg i godstolen og leter på finn.no, så øker maxgrensa med noen tusen hver kveld Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Haha... så sant, så sant :knegg

Man ser først en sykkel innenfor budsjettet, sammenligner litt med modellen over for å se hva man faktisk går glipp av og prøver samtidig og overbevise seg selv om at den minste modellen holder mål. Men til syvende og sist sprekker man og innser i all stillhet at den dyrere modellen frister mer og dermed blir det en evig kamp med lommeboka.

Helt til man en dag prøvekjører en enda dyrere sykkel og man innser at valget man først tok kanskje ikke var så godt allikevel. Da kommer en ny runde med salg og kjøp. Å slik går no dagan :lol

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

Frykter at det fort blir tilfellet ja, er veldig fristet til å hive på et par titusener ekstra og kjøpe en brukt Brutale. :P

Ønsker noe relativt nytt da jeg har kjørt litt forskjellig og merker at jeg er langt mer komfortabel på en nyere sykkel med ABS osv, tenker det er greit nå som jeg er ny på tung sykkel.

Får bruke helgen på finn og se om jeg finner noe gøy. Har også sett litt på noen FZ8 som virker rimelig kule.

Alt for mye å velge mellom!

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

Herre, blir gal av dette her.

Pr nå står valget mellom en ny CB 650 R og en brukt Brutale 800. Mistenker at CB 650 R er det smarteste valget, men merker og at jeg har VELDIG lyst på en Brutale... :p

Forsikringa er sånn type 50% billigere på Honda'n tho. Selv om forsikringen på Brutale var mindre enn forventet.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Kawagutten »

Brutale tror jeg blir for liten,lite tur vennlig og hvertfall ikke med fruen på. Er bare et utrolig artig leketøy men på noen tur ville jeg ikke dratt med denne.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Ponna
Innlegg: 19
Registrert: 29 jun 2019, 04:42
Motorsykkelen din: Kawasaki z650 -82
Sted: Sunnmøre

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Ponna »

Hva med en BMW GS 700 eller 750? Eventuelt GS 800 eller 850? Skal være en god tur sykkel. :) Er selv på utkikk etter ny sykkel, valget mitt står nå mellom GS 750, eller KTM Duke 690. Hadde GS 750 vært på lager, hadde det nok blitt den. Nå vet jeg at ingen av de har "japansk kvalitet", men siden du vurderer Brutale, så tenkte jeg kunne komme med det innspillet.
Lykke til, og gratulere så mye med lappen.
KTM Duke 690 2019
Kawasaki Z650 1982
tidligere: Honda NSR 125 2003

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

Hvordan er BMW med tanke på servicekost / delekost? Er det mye samme som Honda eller er det "BMW-dyrt"? :p

KTM Duke 690 har jeg kjørt, den er morsom, men for liten til meg + fruen bakpå hvis jeg ikke husker feil. Artig sykkel tho.

Tror det fort blir Honda, får se om jeg får prøvekjørt en SV650 først og for sikkerhets skyld, ser jo prisen på den er VELDIG hyggelig ny.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av FredrikE24 »

Du er nesten 2 meter og skal ha fruen bakpå? Da ville jeg nok sett på sykler over literen. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om F750GS, F800GS og F850GS fra BMW er noe særlig, men her kan du i det minste kjøre langt med feriepakket sykkel og frue bakpå, men blir nok litt spett i de tilfellene rent motormessig. Jeg er 194 selv, og K1200RS som jeg selv kjører er i snaueste laget for meg, det går akkurat, og sitter bra. Noen cm lengre og jeg ville slitt litt.. Å ha noen bakpå er helt gull, men få på to stappa kofferter og passasjer, da merkes det selvfølgelig. Ha en mindre motor og det merkes veldig.

Om man som høy sitte superkomfortabelt og samtidig ha en frue som ikke klager kunne jeg fint kjøpt en R1150GS eller Tidlig R1200GS, eller noe mer sportslig K1200GT/K1300GT.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du er to meter og samtidig skal ha med fruen, så ville jeg nok totalt sett bort fra små sykler. Mest grunnet demperne. Men plassen er heller ikke den beste. Motormessig går det vel fint, men kjøreegenskapene med to voksne på en sykkel ala SV650 kan jeg ikke forestille meg er imponerende.

Da ville jeg sett mer i retning yamaha Tracer etc. Bedre plass og med litt oppgraderte dempere så er du i mål. Ikke er tracer voldsomt dyr heller. Du får den også som 700 versjon.

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

FredrikE24 skrev: 01 jul 2019, 20:04 Du er nesten 2 meter og skal ha fruen bakpå? Da ville jeg nok sett på sykler over literen. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om F750GS, F800GS og F850GS fra BMW er noe særlig, men her kan du i det minste kjøre langt med feriepakket sykkel og frue bakpå, men blir nok litt spett i de tilfellene rent motormessig. Jeg er 194 selv, og K1200RS som jeg selv kjører er i snaueste laget for meg, det går akkurat, og sitter bra. Noen cm lengre og jeg ville slitt litt.. Å ha noen bakpå er helt gull, men få på to stappa kofferter og passasjer, da merkes det selvfølgelig. Ha en mindre motor og det merkes veldig.

Om man som høy sitte superkomfortabelt og samtidig ha en frue som ikke klager kunne jeg fint kjøpt en R1150GS eller Tidlig R1200GS, eller noe mer sportslig K1200GT/K1300GT.
Blir nok ikke noe mer enn turer på 1-2t maks (dagstur at most), så koffertplass osv er ikke prioritert. Blir hovedsaklig pendlersykkel / morrosykkel for eget bruk, men vil jo gjerne at fruen skal kunne sitte på under småturer ved behov/ønske.

Har ikke så veldig lyst på en litersykkel til dagligdags bruk, ihvertfall ikke i første omgang, derfor jeg ser på 650'ene o.l.

Men vetta f*en. Vanskelig å finne ut av noe/bestemme seg. :P

Tracer'ne så jo fine ut. Ser det er noen som bare er et par år gamle til en akseptabel pris og.

Ponna
Innlegg: 19
Registrert: 29 jun 2019, 04:42
Motorsykkelen din: Kawasaki z650 -82
Sted: Sunnmøre

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Ponna »

Forc skrev: 01 jul 2019, 15:04 Hvordan er BMW med tanke på servicekost / delekost? Er det mye samme som Honda eller er det "BMW-dyrt"? :p

KTM Duke 690 har jeg kjørt, den er morsom, men for liten til meg + fruen bakpå hvis jeg ikke husker feil. Artig sykkel tho.

Tror det fort blir Honda, får se om jeg får prøvekjørt en SV650 først og for sikkerhets skyld, ser jo prisen på den er VELDIG hyggelig ny.
Har kun snakket med selger når det kommer til pris på BMW. Men virket relativt det samme når det kom til service ift pris. Men BMW var det relativt dyrt å ettermontere ekstrautstyr om du gjør det på verksted. Personlig er jeg 1.90 høy og tror det viktigste er setehøyde for min del, og den (total lasten - sykkelens vekt). Da det gir en indikasjon på hva sykkelen er beregnet på(kan jeg tenke meg). Det er mange av de små syklene som MT07 og 09 som har en relativt dårlig nyttelast, om jeg ikke husket feil, var det 170kg på mt07. Det er vel grunnen til jeg utelukker endel sykler, når jeg tenker det samme som deg med å ha på passasjer. Men enhver sin smak! 😊
KTM Duke 690 2019
Kawasaki Z650 1982
tidligere: Honda NSR 125 2003

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Bjerknez »

Du kan få sitte bak på sykkelen min i 10 mil hvis du ønsker det. Jeg har gode dempere og alt det der i tillegg. Du kommer nok til å svime av før vi passerer Moss.

Skal du ha med passasjer på tur så ville jeg valgt en mer egnet sykkel. Enten en sportstourer eller en ADV. Spesielt hvis passasjer er uerfaren.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Snikendeugle »

Man trenger ikke værstingsykler for å ta små koseturer med passasjer på i noen få timer :scratch
De fleste 600+ Klarer dette helt fint.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Kjøp av "første" MC

Legg inn av Forc »

Det ble en CB650R gitt. Så på litt for mange reviews og prata med noen folk som allerede kjører på den (både med og uten passasjer, og i samme størrelse som meg) så endte til slutt med å gå for magefølelsen og kjøpe den. Kan jo alltids bytte den ut til neste år ved behov.

Takk for god hjelp og gode råd folkens! :)

Svar