Fersking

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Fersking

Legg inn av Batwoman »

Heisann!
Jente på 22 år her som er helt ny til alt som lager lyd og fart. :roll
Jeg har de siste årene blitt mer og mer interessert i sykkel og bil, og med det så kommer mange spørsmål. Interessen kommer i hovedsak fra youtube hvor jeg har kikket mye på motovloggers.
Jeg kan absolutt NADA om sykler og aner ikke hvor jeg skal starte.. hvilke sykler passer for en nybegynner? Hvilke nybegynner-sykler passer til lave jenter? Finnes det dresser/utstyr uten skinn? Hva slags sko bruker man? Hvordan vedlikeholder jeg en sykkel når jeg aldri har rørt en motor før? Må den konstant inn på verksted eller er det mye jeg kan lære meg å fikse på egenhånd?
Jeg lurer også på om jeg burde starte med motorcross før jeg starter med sykkel-lappen. Eller er omvendt bedre? Eller spiller det ingen rolle? Kjører egentlig noen voksne motorcross? :-k
Jeg er den eneste i venninnegjengen som er genuint interessert i å investere i dette, så jeg er helt uten veiledning og venner å kjøre med. I tillegg er jeg ganske sjenert så jeg vet ikke helt hvor eller hvordan jeg skal finne likesinnede. Er det noe særlig miljø for dette i Akershus-området? Kan såklart strekke meg til buskerud, vestfold osv..
Finnes det noen nybegynner-guide på forumet her eller andre steder? Mtp valg av sykkel, utstyr, klubb, bli kjent-arrangementer osv?
Om ingen har svar på spørsmålene her så er det uansett bare hyggelig å få ett hei! :vs

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fersking

Legg inn av Snikendeugle »

Veldig mye å svare på her som jeg ikke rekker nå, men sier uansett velkommen!

Lav sykkel ble diskutert ganske nylig her; viewtopic.php?f=1&t=13360
Mulig det kan hentes noe inspirasjon derfra :)

Motorcross før MC lappen er det nok veldig få (om noen) som tar opp med mindre de driver med motorcross fra før :scratch Det er i hvert fall min oppfatning.

Mye av informasjon rundt utstyr osv. vet jeg blir tatt opp på oppstarts-møte (i mangel på det riktige ordet) for MC lappen som kjøreskolene holder, men du får nok gode svar her også :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fersking

Legg inn av Sakkle »

Hei :D

Oioi... her var det nok å ta tak i... :P
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 hvilke sykler passer for en nybegynner? Hvilke nybegynner-sykler passer til lave jenter?
Dette får du nesten like mange svar på som folk du spør. Med din alder er det vel A2 som er interessant. Finnes masse fine sykler i dette segmentet og du kan også kjøpe fulleffekt-sykkel men få den begrenset til A2-effekt. Uten at du sier noe om hva slags sykler du liker eller har lyst på blir det litt vanskelig å svare på...
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Finnes det dresser/utstyr uten skinn? Hva slags sko bruker man?
Ja, masse. Skinn, tekstil, gore-tex, cordura osv. osv. osv. MC-støvler er vel å foretrekke. De finnes i mange varianter. Det finnes også MC-sko som ligner på joggesko osv. men disse beskytter generellt litt mindre en støvler.
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Hvordan vedlikeholder jeg en sykkel når jeg aldri har rørt en motor før? Må den konstant inn på verksted eller er det mye jeg kan lære meg å fikse på egenhånd?
Også vanskelig å svare på. Det spørs hvor fort du lærer etc. Jeg har lite peiling selv, men har gjort enkle ting som å skifte olje, skifte batteri osv. selv. Større ting ville jeg nok sendt den på verksted for. Hvor ofte den skal inn på service osv. variere også voldsomt. Kommer an på hvilken sykkel, ny eller gammel osv.
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Jeg lurer også på om jeg burde starte med motorcross før jeg starter med sykkel-lappen. Eller er omvendt bedre? Eller spiller det ingen rolle? Kjører egentlig noen voksne motorcross? :-k
Siden barn kan kjøre motorcross ser jeg ikke noe i veien for at du skulle kunne sette igang med dette uten å ha MC-lappen. Men jeg vet ikke... Og det er vel massevis av voksne som kjører. Jeg har sett litt etter nybegynner-kurs osv. for voksne selv, men har ikke funnet noe ennå. Antar man bare tar kontakt med en klubb som ligger i nærheten og tar det derfra(?). Sikkert noen har inne som vet mer om dette en meg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Sakkle skrev: 25 jun 2019, 19:27 Hei :D

Oioi... her var det nok å ta tak i... :P
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 hvilke sykler passer for en nybegynner? Hvilke nybegynner-sykler passer til lave jenter?
Dette får du nesten like mange svar på som folk du spør. Med din alder er det vel A2 som er interessant. Finnes masse fine sykler i dette segmentet og du kan også kjøpe fulleffekt-sykkel men få den begrenset til A2-effekt. Uten at du sier noe om hva slags sykler du liker eller har lyst på blir det litt vanskelig å svare på...
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Finnes det dresser/utstyr uten skinn? Hva slags sko bruker man?
Ja, masse. Skinn, tekstil, gore-tex, cordura osv. osv. osv. MC-støvler er vel å foretrekke. De finnes i mange varianter. Det finnes også MC-sko som ligner på joggesko osv. men disse beskytter generellt litt mindre en støvler.
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Hvordan vedlikeholder jeg en sykkel når jeg aldri har rørt en motor før? Må den konstant inn på verksted eller er det mye jeg kan lære meg å fikse på egenhånd?
Også vanskelig å svare på. Det spørs hvor fort du lærer etc. Jeg har lite peiling selv, men har gjort enkle ting som å skifte olje, skifte batteri osv. selv. Større ting ville jeg nok sendt den på verksted for. Hvor ofte den skal inn på service osv. variere også voldsomt. Kommer an på hvilken sykkel, ny eller gammel osv.
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Jeg lurer også på om jeg burde starte med motorcross før jeg starter med sykkel-lappen. Eller er omvendt bedre? Eller spiller det ingen rolle? Kjører egentlig noen voksne motorcross? :-k
Siden barn kan kjøre motorcross ser jeg ikke noe i veien for at du skulle kunne sette igang med dette uten å ha MC-lappen. Men jeg vet ikke... Og det er vel massevis av voksne som kjører. Jeg har sett litt etter nybegynner-kurs osv. for voksne selv, men har ikke funnet noe ennå. Antar man bare tar kontakt med en klubb som ligger i nærheten og tar det derfra(?). Sikkert noen har inne som vet mer om dette en meg.
Tusen takk for svar :D Jeg aner ikke hva slags sykler jeg liker, har alt for dårlig peiling. Har både lyst på sykler som er fine til lengre turer gjennom landet eller til å bruke på bane med høy fart. Har ikke helt bestemt meg for hvor jeg burde begynne. Alt virker så gøy!

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 19:21 Veldig mye å svare på her som jeg ikke rekker nå, men sier uansett velkommen!

Lav sykkel ble diskutert ganske nylig her; viewtopic.php?f=1&t=13360
Mulig det kan hentes noe inspirasjon derfra :)

Motorcross før MC lappen er det nok veldig få (om noen) som tar opp med mindre de driver med motorcross fra før :scratch Det er i hvert fall min oppfatning.

Mye av informasjon rundt utstyr osv. vet jeg blir tatt opp på oppstarts-møte (i mangel på det riktige ordet) for MC lappen som kjøreskolene holder, men du får nok gode svar her også :)
Tusen takk for tips! :twothumbs:
Da virker det som at MC-lappen kanskje er beste sted å begynne.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fersking

Legg inn av kjellv »

Velkommen hit, du har i alle fall funnet dette forumet (og fantastiske felleskapet) :thumleft Det er en bra begynnelse.
Jeg tror ikke det blir spesielt vanskelig for deg å finne et fellesskap rundt MC. Det er etterhvert blitt veldig mange som kjører motorsykkel, og dette er fortsatt sterkt voksende.

Du finner svar på nesten alt du lurer på her i forumet, noen har garantert lurt på det samme som deg før.. og spurt om det. De fleste har også fått gode svar. Uten trolling og spydigheter :prf Det skal være lov å spørre, uansett hva man lurer på.

Kast deg ut i det, begynn med å kontakte en kjøreskole med MC-opplæring. Førerkortet tar en del tid, og det er slett ikke sikkert det er mulig å rekke det denne sesongen. Men bruk tiden godt, sug til deg all mulig kompetanse før du bestemmer deg for sykkeltype og sykkelkjøp. Det er også mange som kjører rundt i både MC og bil uten det minste kunnskap om vedlikehold. Det går bra det også, og du lærer etterhvert dersom du har interesse for det.

Motocross først..? Tja, hvorfor ikke. Eller begge deler :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fersking

Legg inn av FredrikE24 »

Hei! Velkommen!

Jeg tok lappen for tre år siden. Da hadde jeg akkurat fylt 26år. Vil bare si at dette er det bare å hive seg uti. Jeg kjører ikke bil lenger, dette har blitt en livsstil med kjøring både sommer og vinter!

Jeg var ganske klar for hva jeg ville ha, det kan jeg jo nevne. Jeg skulle ha en sykkel som skulle brukes daglig til og fra jobb. Sykkelen skulle være sprek, ikke ha kjede som kraftoverføring(Kardang) og kunne dra på tur med kofferter som skulle kunne sette på i løpet av sekunder. Siden jeg har drevet med BMW-biler i mange år, så falt valget på en BMW sportstourer i min prisklasse(rundt 60 000kr). Ypperlig både til turkjøring og jobbpendling. Den er imidlertid tung, rundt 290kg fulltanket. Jeg er 194 høy og takler det fint. Titter du innom bloggen min vil du se at dette vedlikeholdes selv. Kanskje til inspirasjon? Nå skal det sies at jeg går på med øks, og mye av vedlikeholdet er ikke alltid like nødvendig, men skal jo være litt hobby også.

Når det gjelder utstyr og bekledning så er det greit å starte med hansker, bukse, støvler, hjelm og jakke. Du får hele sett for alt fra 3-50 000kr. Så her må du bestemme deg for hva du vil det skal koste og gå etter det.

Når det gjelder sykkel er utvalget helt enormt. Vanskelig å si hva man bør kjøpe. Kona til en kamerat er godt fornøyd med en Suzuki SV650 feks. Litt kort i beina, så den er senket noen centimeter. Godt fornøyd med den. Lett i vekt og jeg føler den er som å kjøre en moped sammenlignet med min egen.

Ser du er fra Akershus, jeg bor også i Akershus, syd for Oslo. Artig om det hadde vært i nærheten. Gi lyd om du lurer på noe.

Når det gjelder cross, litt skeptisk. En kamerat er ufør etter en crossulykke. Kun hobbykjøring for hans del, men en kjørekveld gikk det galt. Jeg har prøvd en crosser ved et par anledninger, men foretrekker at hjulene er plantet til bakken på asfalt i første omgang.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fersking

Legg inn av Snikendeugle »

Denne kan kanskje være nyttig for å bli kjent med hva slags type motorsykler det er å velge i (roughly).
Si i fra hvilken type som får hjertet til å banke raskest, så kan vi sikkert komme med masse forslag :twothumbs:

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Fersking

Legg inn av pingvin »

Cross er ekstremsport, kjørt litt og hender forviller meg innom crossbane men mange baner er ganske rå, mye hopp og vanskelig å kjøre så ga meg mens leken var god. Når det sagt så finnes det snillere baner som Notodden her i nærheten (har crossbanen også i Kongsberg).

Men er veldig bra trening å kjøre cross, man behersker sykkelen bedre så blir også en bedre asfaltfører om kjører cross. God kondisjons og styrketrening er det også. Og er jo moro så får hver enkelt finne ut om villig til å ta risikoen. Og man bestemmer jo litt selv hvor stor risikoen er. Er jo bare å prøve å se hva du synes, mange klubber har utlånsutstyr/sykkel.

Sykkel: KTM 690 Duke, veldig lettkjørt og morsom!
Utstyr: Kjøp bra hjelm og støvler om begrenset budsjett. Hodet mest kritisk, beina mest utsatt for skade. Kanskje begynne med vanntett tekstildress og supplere med skinndress etterhvert? Og OK hansker, velter du kommer hendene i bakken.
Mekking: Må jo ikke mekke, alt kan settes bort, men sparer selvfølgelig litt penger på å gjøre litt selv. Er jo ikke all verden man må gjøre med asfaltsykkel (i motsetning til cross/enduro hvor er noe hele tiden). Viktigst kanskje å kunne sjekke i første omgang, f.eks. se at kjede riktig strammet og sjekke oljenivå selvfølgelig. Så kan man etterhvert begynne med enkle mekke-ting som stramming av kjede og oljeskift, mye bra på YouTube :thumleft . I hvert fall ingen grunn til å ikke begynne å kjøre fordi man ikke kan mekke MC.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

FredrikE24 skrev: 25 jun 2019, 22:04 Titter du innom bloggen min vil du se at dette vedlikeholdes selv. Kanskje til inspirasjon? Nå skal det sies at jeg går på med øks, og mye av vedlikeholdet er ikke alltid like nødvendig, men skal jo være litt hobby også.
Den skal jeg sjekke ut, takk! Hadde jo vært litt artig å lære seg å mekke litt, pluss man sparer litt penger.
FredrikE24 skrev: 25 jun 2019, 22:04 Når det gjelder sykkel er utvalget helt enormt. Vanskelig å si hva man bør kjøpe. Kona til en kamerat er godt fornøyd med en Suzuki SV650 feks. Litt kort i beina, så den er senket noen centimeter. Godt fornøyd med den. Lett i vekt og jeg føler den er som å kjøre en moped sammenlignet med min egen.
Den så jeg noen tipse om i en annen tråd, var kanskje deg? ser ut som at den kan være lav nok for meg. Interessant.
FredrikE24 skrev: 25 jun 2019, 22:04 Ser du er fra Akershus, jeg bor også i Akershus, syd for Oslo. Artig om det hadde vært i nærheten. Gi lyd om du lurer på noe.
Kult, alltid gøy med nye bekjentskap. Skal definitivt plinge om det er noe :prf
FredrikE24 skrev: 25 jun 2019, 22:04 Når det gjelder cross, litt skeptisk. En kamerat er ufør etter en crossulykke. Kun hobbykjøring for hans del, men en kjørekveld gikk det galt. Jeg har prøvd en crosser ved et par anledninger, men foretrekker at hjulene er plantet til bakken på asfalt i første omgang.
Uff, det var trist å høre...
Jeg er glad i fart og spenning men sikkerheten kommer alltid først. Var på bilcross i helga så ble litt nyfrelst der. Men det kan fort gå galt, er skummelt det der.

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

kjellv skrev: 25 jun 2019, 20:20 Velkommen hit, du har i alle fall funnet dette forumet (og fantastiske felleskapet) :thumleft Det er en bra begynnelse.
Jeg tror ikke det blir spesielt vanskelig for deg å finne et fellesskap rundt MC. Det er etterhvert blitt veldig mange som kjører motorsykkel, og dette er fortsatt sterkt voksende.

Du finner svar på nesten alt du lurer på her i forumet, noen har garantert lurt på det samme som deg før.. og spurt om det. De fleste har også fått gode svar. Uten trolling og spydigheter :prf Det skal være lov å spørre, uansett hva man lurer på.

Kast deg ut i det, begynn med å kontakte en kjøreskole med MC-opplæring. Førerkortet tar en del tid, og det er slett ikke sikkert det er mulig å rekke det denne sesongen. Men bruk tiden godt, sug til deg all mulig kompetanse før du bestemmer deg for sykkeltype og sykkelkjøp. Det er også mange som kjører rundt i både MC og bil uten det minste kunnskap om vedlikehold. Det går bra det også, og du lærer etterhvert dersom du har interesse for det.

Motocross først..? Tja, hvorfor ikke. Eller begge deler :thumleft
Takk for det! :D ser fram til å snoke på forumet her framover og sluke all informasjon jeg kommer over.

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Snikendeugle skrev: 25 jun 2019, 22:35 Denne kan kanskje være nyttig for å bli kjent med hva slags type motorsykler det er å velge i (roughly).
Si i fra hvilken type som får hjertet til å banke raskest, så kan vi sikkert komme med masse forslag :twothumbs:

Takk for video-tipset! Den var veldig informativ og enkel å forstå. :prf
Visuelt sett synes jeg sportssykkel og standard ser mest attraktivt ut og noe jeg kunne sett for meg å kjøpe/prøve. Men med komforten og manglende erfaring tatt i betraktning så ville kanskje standard vært best, eventuelt en krysning mellom en sportssykkel og standard om det finnes?
En dirtbike hadde også vært interessant, men spørs hvor mye jeg hadde fått brukt den. Virker som at det kanskje ikke er beste sykkelen å begynne med.

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

pingvin skrev: 25 jun 2019, 23:05 Cross er ekstremsport, kjørt litt og hender forviller meg innom crossbane men mange baner er ganske rå, mye hopp og vanskelig å kjøre så ga meg mens leken var god. Når det sagt så finnes det snillere baner som Notodden her i nærheten (har crossbanen også i Kongsberg).
Hender jeg er i Kongsberg så det passer ypperlig. Takk! :D
pingvin skrev: 25 jun 2019, 23:05 Men er veldig bra trening å kjøre cross, man behersker sykkelen bedre så blir også en bedre asfaltfører om kjører cross. God kondisjons og styrketrening er det også. Og er jo moro så får hver enkelt finne ut om villig til å ta risikoen. Og man bestemmer jo litt selv hvor stor risikoen er. Er jo bare å prøve å se hva du synes, mange klubber har utlånsutstyr/sykkel.
Absolutt, jeg skal ikke kjøre som en gærning. Ikke så verst å kunne trene mens man sitter heller. :knegg
pingvin skrev: 25 jun 2019, 23:05 Sykkel: KTM 690 Duke, veldig lettkjørt og morsom!
Utstyr: Kjøp bra hjelm og støvler om begrenset budsjett. Hodet mest kritisk, beina mest utsatt for skade. Kanskje begynne med vanntett tekstildress og supplere med skinndress etterhvert? Og OK hansker, velter du kommer hendene i bakken.
Mekking: Må jo ikke mekke, alt kan settes bort, men sparer selvfølgelig litt penger på å gjøre litt selv. Er jo ikke all verden man må gjøre med asfaltsykkel (i motsetning til cross/enduro hvor er noe hele tiden). Viktigst kanskje å kunne sjekke i første omgang, f.eks. se at kjede riktig strammet og sjekke oljenivå selvfølgelig. Så kan man etterhvert begynne med enkle mekke-ting som stramming av kjede og oljeskift, mye bra på YouTube :thumleft . I hvert fall ingen grunn til å ikke begynne å kjøre fordi man ikke kan mekke MC.
Den sykkelen så ikke så verst ut, absolutt i min gate! Er det store variabler i hva butikker har utstilt, egentlig? jeg burde kanskje dra og prøve å sitte på noen. Vanntett tekstildress var lurt, det blir med på innkjøpslista. :twothumbs:

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Fersking

Legg inn av Fsva »

Hei :vs
Hvis du liker litt sporty sykler ville jeg sett på Honda CBR500R, Yamaha R3, Kawasaki Ninja 300, eller KTM RC390. Dette er typiske A2-sykler som er fine for nybegynnere, billige i drift og forsikring, har ABS-bremser og koster under 90000kr nye, og ned mot 50000kr brukt.

Angående det å finne kjørevenner i Akershus så burde det ikke være vanskelig. Her på forumet har jeg inntrykket av at det er medlemmer som kjører sammen omtrent hver uke, og jeg er sikker på at mange her på forumet tar deg med på en kjøretur eller tre om du ønsker å være med.

Jeg startet MC-karrieren i 2015 og fikk være med på mange turer sammen med folk fra forumet. Jeg kjente ingen andre med MC/lappen. Veldig betryggende for meg (og familien) at jeg ikke kjørte lange turer helt alene når jeg hadde ferskt førerkort.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fersking

Legg inn av Sakkle »

Batwoman skrev: 26 jun 2019, 02:10 Visuelt sett synes jeg sportssykkel og standard ser mest attraktivt ut og noe jeg kunne sett for meg å kjøpe/prøve. Men med komforten og manglende erfaring tatt i betraktning så ville kanskje standard vært best, eventuelt en krysning mellom en sportssykkel og standard om det finnes?
Sjekk ut KTM 390 Duke. Veldig populær A2 naked som mange er veldig fornøyde med. Alternativt har du 690 som antagelig kan "plomberes" til A2. KTM har et utseende som du enten elsker eller hater. Jeg er vel litt partisk iom. at jeg kjører en eldre Duke selv.

Om KTM ikke faller i smak har du Yamaha MT-03 og MT-07 som begge kan fåes i A2 versjon.

Men det finnes drøssevis av alternativer... Husquarna Svartpilen og Vitpilen, Honda CB300R og CB650R osv.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar