En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

1. Håp på at du får en god kjørelærer
2. Lytt til kjørelæreren
3. Ha det gøy! :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

Senk skuldrene, men vær samtidig fokusert og konsentrert.
Ikke vær redd for å spørre om ting du er usikker på.
Og ikke lat som du kan mer om MC enn hva du faktisk kan ;) .
Lytt og lær.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Du lærer alt det der med å senke skuldrene etc. Kjørelærer ser dette med en gang og vil korrigere deg. Man er gjerne ikke klar over dte selv, men i førsten er man stiv som en pinne og kikker gjerne rett i asfalten. Dette er vel noe av det første kjørelærer vil nevne.

Uansett er det helt grunnleggene som står i fokus for å bli kjent med sykkelen og motorsykkel forøvrig. Jeg kjørte alene på en åpen parkeringsplass den aller første timen for at kjørelærer skulle danne seg et inntrykk av hvor jeg befant meg med tanke på nivået.

ZZR-Erling

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, det holder! Men skaff deg en bike som er lett å håndtere, ikke skremmer deg med høy effekt, gir godt overblikk over trafikkbildet og du kan plante begge beina stødig i bakken på. Da blir alt så meget bedre.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Takk for tipsene. Det blir nok litt av et syn i morgen uansett :roll

Rapport kommer ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 12 jun 2019, 13:41 Takk for tipsene. Det blir nok litt av et syn i morgen uansett :roll

Rapport kommer ;)
Vi har alle vert der. Jeg hadde ikke sittet på noe som helst med to hjul (tråsykkel inkludert) på 20 år når jeg begynte på trafikkskolen. Måtte starte på scratch med å få feelingen med å slippe clutch, gire etc. på lukket område. Å kjøre i trafikken på motorsykkel for første gang var bare rart og veldig uvant.

Jeg råder deg til å øvekjøre så mye du kan. Kjør mye, og kjør langt. Når du er litt varmere i trøya så utfordre deg selv litt med å kjøre i tettere trafikk. Gjennom Oslo midt i morgenrushet er kjedelig, men kan være lærerikt. Men dette er ikke noe jeg hadde startet med :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Første kjøretime er over og jeg må si: Det var helt rått! Jeg har helt sikkert ikke kjørt i mer enn 30 km/t, men likevel føltes det helt fantastisk. Jeg merket plutselig at dette gjør jeg ikke kun for pendling lenger! :yeyeye

Jeg har aldri kjørt moped, sittet bakpå en MC eller noe i nærheten, så i løpet av 1,5 time var det mye å ta innover seg. Det som kanskje overrasket meg mest var hvor tung en sykkel er! Jeg klarer såvidt å trille den fremover og jeg føler den har lyst til å velte når som helst! I løpet av dagen veltet jeg selvfølgelig etter en stans hvor jeg helt sikkert så rett ned i bakken i stedet. Da er det i alle fall gjort :lol

Etter en god del runder på en parkeringsplass jaget han meg ut i trafikken hvor jeg måtte bryne meg på andre biler og rundkjøringer. Det eneste jeg tenkte på var å holde balansen og at "Disse bilene er jo helt uvitende om at jeg er helt elendig!?". Det syntes nok like vel :redface

Så nå sitter jeg støl etter gårsdagens anspente tur på sykkel og venter utålmodig på neste om to uker!
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Snikendeugle »

En ny entusiast er født :D
Det med tyngde og balanse vil du fort komme deg over når du blir vant til å kjøre sykkel. Husk at bevegelse fremover automatisk vil balansere sykkelen, så det er i utgangspunktet aldri et problem med mindre du står helt stille eller krypkjører, men det kommer du til å øve mye på med kjørelæreren :vs
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av AJ »

Dette var hyggelig og morsom lesning, PWL !
Følger spent med videre :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Snikendeugle skrev: 14 jun 2019, 08:58 En ny entusiast er født :D
Det med tyngde og balanse vil du fort komme deg over når du blir vant til å kjøre sykkel. Husk at bevegelse fremover automatisk vil balansere sykkelen, så det er i utgangspunktet aldri et problem med mindre du står helt stille eller krypkjører, men det kommer du til å øve mye på med kjørelæreren :vs
Ja, jeg er veldig spent på hvor lang tid det tar å "finne balansen". Med en gang jeg kjørte fremover gikk det helt fint å holde balansen, selv om frykten for å velte fortsatt satt godt i.

Hvor stor forskjell på vekt merker man når man er blitt litt mer erfaren? Har det så mye å si om man kjører 200kg eller 230 kg? (Spør selvfølgelig pga sykkelkjøp en gang der fremme)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

I fart så er det generelt ingen forskjell med tanke på balanse. Når man står rolig eller skal dytte sykkelen frem og tilbake derimot kjenner man de ekstra kiloene. Men 200 kontra 230 kg.? Nei, det vil du ikke kjenne noe særlig av til vanlig.

Det viktigste er å kjøpe en sykkel som du trives med eller har lyst på og jobbe deg videre samt bygge erfaringer derfra. :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 14 jun 2019, 15:22 I fart så er det generelt ingen forskjell med tanke på balanse. Når man står rolig eller skal dytte sykkelen frem og tilbake derimot kjenner man de ekstra kiloene. Men 200 kontra 230 kg.? Nei, det vil du ikke kjenne noe særlig av til vanlig.

Det viktigste er å kjøpe en sykkel som du trives med eller har lyst på og jobbe deg videre samt bygge erfaringer derfra. :)
Det høres betryggende ut. Jeg ble litt skremt av kiloene på finn.no etter å ha prøvd en på nærmere 200 kg, hehe. Det er mye av 600ccm Yamaha og Honda-er rundt 200-230kg der, så det blir spennende å se når jeg kommer så langt at jeg skal ut og handle. Først må jeg ordne klær også. Det hadde vært deilig å ta kjøretimer i sitt eget utstyr, merker jeg.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av kjellv »

PWL skrev: 12 jun 2019, 09:08 Første kjøretime nærmer seg, og om rundt 24 timer setter jeg meg på en sykkel med motor på for første gang :O

Noen tips utover å rekke timen og ta med lommeboka? :lol
Tips ja..
Slapp av og ta det med ro. Lær deg først og fremst å løfte blikket, se langt fram. Du treffer som regel det du sikter på, så fokuser med en gang dit du skal. Mange sliter med nettopp det.
Prøv ellers å få fortgang i opplæringen, særlig om du har plan om å ha lappen i lomma i løpet av denne sesongen. Det blir ofte vanskelig om oppkjøringstimer før sesongslutt!
Lykke til med en fantastisk sommer :thumleft

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Ny time unnagjort! Fortsatt helt fantastisk å kjøre. Denne gangen kjørte jeg hele tiden på egen sykkel mens jeg ble fulgt av kjørelæreren.

Vi dro først litt ut på landet og øvet på start/stopp pga min frykt for nettopp velt og mye sikk-sakk når jeg starter. Dette hjalp betraktelig og i løpet av dagen rakk vi litt kø også! Deilig å føle litt forskjell etter timen.

Det jeg sliter mye med fortsatt er hvor anspent jeg er i hendene (og sikkert hele kroppen). Dette er vel relativt vanlig, men det å få tommelen bort på høyre blinklys uten å slippe hele gassen er fortsatt en utfordring. Litt usikker på hvordan jeg skal legge fra meg det, men jeg merket at øving på blink hit og dit hjalp noe i alle fall.

Neste blir kjøregård før kjørelæreren tar ferie noen uker. Satser på jeg ikke glemmer alt i mellomtiden ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 28 jun 2019, 06:54 Ny time unnagjort! Fortsatt helt fantastisk å kjøre. Denne gangen kjørte jeg hele tiden på egen sykkel mens jeg ble fulgt av kjørelæreren.

Vi dro først litt ut på landet og øvet på start/stopp pga min frykt for nettopp velt og mye sikk-sakk når jeg starter. Dette hjalp betraktelig og i løpet av dagen rakk vi litt kø også! Deilig å føle litt forskjell etter timen.

Det jeg sliter mye med fortsatt er hvor anspent jeg er i hendene (og sikkert hele kroppen). Dette er vel relativt vanlig, men det å få tommelen bort på høyre blinklys uten å slippe hele gassen er fortsatt en utfordring. Litt usikker på hvordan jeg skal legge fra meg det, men jeg merket at øving på blink hit og dit hjalp noe i alle fall.

Neste blir kjøregård før kjørelæreren tar ferie noen uker. Satser på jeg ikke glemmer alt i mellomtiden ;)
Det er helt normalt og bli stiv i kroppen når man er usikker og eller fersk. Det skjer oss alle hvert år når vi drar frem sykkelen. Det kreves noen kilometer før man løsner i kroppen.

Ikke bare er man anspent i kroppen men blikket vil også låse seg litt og ofte titter man ikke opp og frem men litt ned. Gjerne rett i ræva på bilen forran. Når du får en del mil på baken, så vil du merke at ting løsner. Du blir mer selvsikker og da mykner du opp.

De første turene jeg hadde som fersk motorsyklist på cruiser kunne jeg ikke fatte hvordan det var mulig å slippe styret med en hånd for å feks. lukke opp visiret etc. Jeg var pinne stiv. Merket jeg ble utrolig sliten etter en tur og faktisk ble jeg støl i magan... Sikkert fordi jeg strammet det som fantes av muskler...

Mitt tips er at du får øvekjørt så mye som mulig før oppkjøring. Få tak i noen som kan være din ledsager og heng med på lange turer. Men lange turer mener jeg 20 mil +. Det er gøy, sosialt og utrolig lærerikt. :thumleft

Svar