MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Gordon »

Dette kommer litt i seneste lag, men jeg bli ganske forbannet på de som er ansvarlig og ikke reparerer veiene. Jeg har nettopp fått greia på ei dame som i august 2016 var ut på tur i Fagernes området. Hun var uheldig, traff et hull i veien, bli slengt av MCen skled over motsatt kjørebane og stoppet med hode i fjellvegen. Hun hadde åpent brudd i høyre håndledd, brudd i nakken og 3 blødninger i hodet. Hun begynne en 5 ukers opphold på Sunaas i mars. Hennes Ducati var totalt. Men hun er ei dame med tæl og har bestilt en ny Ducati.
Jeg vet ikke om NMCU er inn i bilde eller om noen har tidligere rapportert dårlig vedlikehold hvor ulykken fant sted. Det er ille nok med en bil og 4 hjul, men med en to hjuling har du ingen sjanse.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av AJ »

Gordon skrev:Dette kommer litt i seneste lag, men jeg bli ganske forbannet på de som er ansvarlig og ikke reparerer veiene.
Ja, dette er noe som irriterer meg grenseløst i perioder!
De som eier veiene - kommuner, fylkeskommuner og stat, lar det altfor ofte går uforsvarlig langt i å utsette nødvendig veivedlikehold.
Resultatet blir utrygge kjøreforhold med mange trafikkfeller. Som i tilfellet Gordon nevner, ute at dette får noen følger for veieier og dcen som er ansvarlig for veivedlikeholdet.

Alt ansvaret hviler på den som bruker veien, som skal "kjøre etter forholdene", slik Vegtrafikkloven pålegger oss.

Men betyr dette at vi som bruker veier som er i farefull stand uansett skal få ansvaret og ta følgende?
Slik bør det helt klart ikke være!
Er det riktig at veiskader som ikke er varslet og som gjør at vi forulykker pga. av disse, kun skal ansvarliggjøres oss etter prinsippet "du skal alltid kjøre etter forholdene"?

Jeg mener helt klart nei!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev:Alt ansvaret hviler på den som bruker veien, som skal "kjøre etter forholdene", slik Vegtrafikkloven pålegger oss.

Men betyr dette at vi som bruker veier som er i farefull stand uansett skal få ansvaret og ta følgende?
Enig med deg AJ. Jeg mener nok også at å "kjøre etter forholdene" ikke innebærer at vi har en aksomhetsplikt ovenfor veiens stand. Slik jeg oppfatter bestemmelsen er det særlig værforhold, siktforhold og lysforhold man må være bevisst på. Det at veien er dårlig vedlikehold er utelukkende veieier sitt ansvar. Dersom det foreommer skader på f.esk. bil pga hull i veien kan man kreve erstatning av veieier.

Jeg mener også at varsling f.eks. på nettet er en uakseptabel løsning og at skadene må utbedres raskt om veieier skal gå ansvarsfri for manglende vedlikehold.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Skogstrollet »

Stian87 skrev:
AJ skrev:Alt ansvaret hviler på den som bruker veien, som skal "kjøre etter forholdene", slik Vegtrafikkloven pålegger oss.

Men betyr dette at vi som bruker veier som er i farefull stand uansett skal få ansvaret og ta følgende?
Enig med deg AJ. Jeg mener nok også at å "kjøre etter forholdene" ikke innebærer at vi har en aksomhetsplikt ovenfor veiens stand. Slik jeg oppfatter bestemmelsen er det særlig værforhold, siktforhold og lysforhold man må være bevisst på. Det at veien er dårlig vedlikehold er utelukkende veieier sitt ansvar. Dersom det foreommer skader på f.esk. bil pga hull i veien kan man kreve erstatning av veieier.

Jeg mener også at varsling f.eks. på nettet er en uakseptabel løsning og at skadene må utbedres raskt om veieier skal gå ansvarsfri for manglende vedlikehold.
Er veldig enig i hva som blir sagt her.

Synes det er hårreisende at det, i et land som Norge, skal være så vanskelig å holde veiene i akseptabel stand.
Og når man er gjort oppmerksom på at det er en del/deler av veien som trenger reparasjon, så kan de vel ikke være så vanskelig å få opp en varselskilt til det at veien er reparert? Da vil man jo i de fleste fall ta det litt roligere, og kanskje unnvike slike ulykker.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Royal »

Skal du kjøre fra moss/rygge/råde ut mot tomb eller saltnes kan jeg opplyse om at nesten alle svingene er fulle av grus. Saltnesveien er spesielt utsatt. Det er vanskelig å se, spesielt på de mest uoversiktelige svingene. Det eneste som hindret meg i å ikke bli strødd utover et jorde, var at jeg så bilen forran meg miste grepet rundt en sving. Det var nok til å ta det veldig forsiktig rundt området.

Jeg har brukt NMCUs veifelleskjema for å rapportere dette.

http://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av adivass »

Vet ikke om det er så mye sunnmøringer her, men var en liten tur til Langevåg i går og hadde for moroskyld greit nedlegg i denne svingen. Plutselig forsvinner bakhjulet under meg, men klarte heldigvis å rette opp. Godt jeg var noenlunde lovlydig og hadde ganske lav fart. Når jeg kom i motsatt retning var det skiltet glatt veibane og man så helt klart oljeflekker på veien i området, men det er altså ikke skiltet glatt i retning Langevåg.

https://goo.gl/LDkzCH

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av gsx750_80 »

kvase. skrev: 25 aug 2016, 20:50 Milevis med diesel søl på E39
Politiet advarer trafikanter mot glatt veibane fra Mandal og hele veien til Lyngdal.

http://www.agderposten.no/nyheter/milev ... -1.1568399
Steike, det er skummelt.. Håper det ikke fører til ulykker. Etter å ha erfart såpeglatt asfalt i en rundkjøring på Ensjø (Oslo) for rundt 20 år siden, begynte jeg å ta det litt roligere i svinger. Antakelig ren flaks at jeg ikke veltet den gangen, i forbindelse med skrens på en lånt Honda 1100.
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av ZZR-Erling »

Mye sand i svingen nedenfor pukkverket i Hanekleiva. Det er permanent skiltet, (noe jeg har pressa på tidligere og fått opp), men kan vel allikevel komme brått og brutalt på noen få.
Jeg har varslet her
https://nmcu.org/veifelleskjema/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Juicebox »

Har det alltid vært så dårlige veier oppover Maridalen? :eh

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av hakhap »

Juicebox skrev:Har det alltid vært så dårlige veier oppover Maridalen? :eh
Lurte litt detsamme tidligere i uken. Har vel ikke vært helt smooth men føltes det at vinteren satt spår.

misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av erik m »

Det har vært en fantastisk mc-sommer, i det minste for de største delene av landet vårt. MEN det har også hatt noen negative sider. I Oslo-området (og kanskje mange andre steder i landet?) har varmen medført noe spesielt i 50-sonene: asfalten har blitt "krølla opp" ved bussholdeplassene! Jeg finner ikke noen bedre måte å uttrykke det på. Antakelig har kombinasjonen av ekstrem varme over lange perioder, dårlig kvalitet på asfalten og stadig større og dermed tyngre busser forårsaka dette. Asfalten har blitt pressa opp av hjulspora etter bussen og lagd fordypninger, men også høyere kanter på særlig yttersiden. Stort sett er dette bare litt ubehagelig for tohjulinger; dette oppstår omtrent midt i veien der det ikke er busslommer. Men noen steder er det litt ekstremt. Det verste jeg opplevde var i Nordstrandveien (den som forbinder E6 og E18 sørøst i Oslo.) Jeg kjørte oppover fra Mosseveien, hadde akkurat kommet over toppen der Ekebergveien krysser, og rett ovenfor er det bussholdeplass. Det var mørkt og regna, så jeg så ikke kanten utafor holdeplassen, og fikk en skikkelig sidesladd, men det gikk heldigvis bra. I dag var det såpass stille at jeg kunne kjøre oppom og kikke litt nærmere, og den langsgående kanten var over 10cm høyere i en 30-40 cm lengde, og litt til høyre for midten av veien - der mc'er oftest ligger. Og kanten var også 15cm høyere enn fordypningen den var pressa opp fra.
Så vær obs ved bussholdeplasser i mørket!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Sakkle »

erik m skrev: 07 okt 2018, 19:51 Så vær obs ved bussholdeplasser i mørket!
Det er mange av de der i Oslo området, ja. Jeg meldte ifra om en kjempehump (15 cm høy ca.) på bussholdeplassen på Hasle via https://bymelding.no/ og den ble utbedret ila. et par uker. Så det funker faktisk å melde ifra...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av Canutus »

Dieselsøl fra YX (tidligere ESSO) i Åmot Vinje, oppover bakken mot Hylland (retn. Rauland)
Meldt til 175 og Politiet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


ZZR-Erling

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av ZZR-Erling »

Grus i skarp høyresving ned mot Hvittingfoss, 1.9km øst for rundkjøringa. Har varslet 175 tidligere , (da ble det fjernet, men nytt søl igjen, massetransport ), samt sendt inn Veifelleskjemaet idag.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MCsidens varslingstråd om veiarbeid og veiskader osv.

Legg inn av pekle »

Ikke et spesifikt sted, men fantastisk irriterende at det legges grus kant i kant (samme høyde) ved nyasfaltering. Den grusen blir dratt inn i veibanen av (laste)biler som kutter svinger.

Svar