Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Da smører du jo kjedet med crc. Vd40 gjør samme nytta og begge fungerer svært bra som kjedeolje.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Snikendeugle »

Denne har kanskje vært postet før i tråden? Uansett veldig informativ test.



For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Alternativ dyseløsning på sykler hvor dette er mulig, som på min KTM 1290 SA S:

Bilde
Selve oljeslangen som dyse mot drevet med ståltråd dyttet på plass i slangen, ca. 20 cm inn og ca. 1 cm innenfor slangens dyseåpning

Bilde
Plasseringen av dyseåpningen der drevtann og kjede møtes er det som kjedesmørerprodusentene anbefaler. Dysen anbefales lagt i drevsporet - se bildet - slik at kjedeoljen distribueres best mulig, gir minst oljeforbruk og minst avkast av olje.

Med denne løsningen eliminerer man risikoen for å miste en påmontert dyse under kjøring siden dysa er en integrert del av oljeslangen.
Genialt - får man håpe... ;)

Se for øvrig dette innlegget, med hendelsen som var den direkte årsaken til at denne nye løsningen kom på plass for egen del :):
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=363292#p363292
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

På sommerturen påpekte AJ tre svakheter ved Scottoiler-opplegget mitt. Det ene rent estetisk, synlige strips på svingarmen er ikke pent (og klønete ved vask). Det andre mer alvorlig, siden oljeledningen var litt i korteste laget ved fullt utslag på svingarmen. Det tredje, oljen kunne med fordel styres mer presist mot drev og kjede.
Fingerferdig som han er, laget han en forlenger til slangen og et mye penere opplegg under svingarmen.
4.jpg
Vi klipte vekkk de store stripsene, og bytta til et mer skjult anlegg.
3.jpg
Kosejobb en regnværsdag 😊
2.jpg
Og slik blei det. Mye bedre!
1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox »

Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 30 jul 2019, 22:59 Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.
Det kunne vi sikkert brukt, men valgt enkle pads med strips.
Ser ut til at det fungerer helt fint :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Den ultimate løsning 😉

Bilde

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 31 jul 2019, 07:21 Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
Jeg liker å gjøre dette selv (kanskje oftere enn andre) men drev og kjede på min gamle S1000R var i følge forhandler høyst modent for utskifting etter 23.000km.

EGENTLIG er jeg litt usikker på hvor mye slikt vedlikehold forlenger levetiden på kjede/drev. Jeg gjør det mest for at det skal se blankt og fint ut.

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av THagen80 »

Kjørte nesten 29000km på kjede og drev på V-Strom'en jeg hadde. Ingen av delene var nye når jeg kjøpte den da det var bruktkjøp.
Har faktisk aldri vasket kjedet, men brukt rikelig med kjedespray fra biltema.
kjedesmøring.JPG
Enten hver uke, eller etter en skikkelig langtur, var det opp på midtstøtta og bruke rikelig med spray. Kunne til tider være litt gris på sykkel etter kjøring, men det var bare en rask vask, så var det bra :)

Da sykkelen nå ble pensjonert, spurte jeg verkstedet om kjede/drev og tilstanden på de. Drevene var godt brukt og kunne med fordel byttes, og hadde det ikke vært for at kjede/drev burde byttes samtidig, hadde kjedet fint kunne brukes videre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Kjedet mitt var utslitt etter 31500, mens drevene var litt ish. Dette passet meg litt bra siden jeg var lettere blakk og byttet da bare kjede. Har nå kjørt 38500. Har stort sett smørt etter hvær tur.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er vertfall ikke helt overbevist om at all den kjedesmøringen skal øke livslengden på kjede og drev. Kjører man mye i regn etc. så ser jeg fordelen da man slipper og få saltvann etc. inn i kjedet som jo gjør at det fort ruster når man lar sykkelen stå rolig.

Jeg vet neimen ikke... annet enn at jeg liker og holde kjedet rent og nysmurt.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Kommer til å smøre slik jeg har gjort jeg. Vasker med diesel og kjedebørste når det blir for ille. Om det egentlig ikke er nødvendig å smøre så mye som jeg gjør, så er ikke det så farlig. Tror jeg har brukt 4 stk spraybokser og dem koster ikke så mye
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Rha skrev: 31 jul 2019, 12:15 Kommer til å smøre slik jeg har gjort jeg. Vasker med diesel og kjedebørste når det blir for ille. Om det egentlig ikke er nødvendig å smøre så mye som jeg gjør, så er ikke det så farlig. Tror jeg har brukt 4 stk spraybokser og dem koster ikke så mye
Enig. Kjede er ikke noe mysterium. Litt renhold, gjerne ved sykkelvask, og sporadisk smøring er alt som trengs. Mitt forrige kjede (cbr929rr) varte god over 40.000 km. Utgiftene til kjedegang og smøring er minimale.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ene sykkelen monterte jeg nytt biltemakjede på de gamle drevene for 40000km siden og har bare justert 2 rundre på strammerne siden den gang.. de andre syklene har jeg ikke skiftet på.
Vasket rent med parafin når de har blitt for ille etter kjedespray.
Med gearolje så bare smører jeg snurrer noen runder og tørker overskytende med en innsauset microfiberklut.
Da holder det seg rent og smurt med minimalt gris.

Skulle jeg kun "brukt" mc hadde jeg kjøpt med vvt.eller aksel.

Men mc er kos,også vedlikehold.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar