TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Det som irriterer meg mest er min egen sløvhet egentlig. Jeg burde ha fløyet opp og sjekket den, i stedet for å ta det han sa for god fisk. I tillegg irriterer det meg naturligvis at han er så arrogant at alt liksom er mitt problem, selv om ting ikke er slik han sa. Pluss naturligvis at dette har jeg ikke tid til, og fører kanskje til at ikke det blir noe særlig kjøring i år.

Men når det er sagt, så er jeg ikke bekymret egentlig, for selve kjøpet. Høyst sannsynlig er motoren ok. Den har gått 150.000 km, men det tåler disse motorene godt. Og selv om jeg må koste på den litt, så blir det sannsynligvis allikevel økonomisk forsvarlig.

Snuser som nevnt på Finn. Kanskje kjøpe en rimelig sykkel som er i orden, som jeg kan bruke i år.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Geiroe »

AJ skrev: 07 jun 2019, 21:45 Dette høres slett ikke særlig trivelig ut. må jeg si... :-k

Selv har jeg aldri likt å kjøpte brukt bil eller MC privat og har heller tatt det økonomiske tapet ved å gjøre innbytter.
Kjøpte en brukte Alfa Romeo for litt over to år siden, som det viste seg å være flere feil på enn eieren påsto han kjente til.
Orket ikke lage noe fuzz ut av dette av forskjellige årsaker og fikk feilene fikset.
Men hadde jeg visst disse tingene på forhånd ved f.eks. en NAF test, så kan det hende jeg ikke hadde kjøpt bilen. I hvert fall ikke til den prisen jeg ga for den, selv om den ikke var avskrekkende i utgangspunktet.

Kjøpte så en gammel Hyundai Elantra gjennom forhandler, som hadde solgt bilen som ny i sin tid, i 2004, og fikk en bil som var gjennomgått samvittighetsfullt og grundig og som jeg ikke har hatt en eneste feil med det året jeg har eid den.

Jeg vet mange gjør gode private bruktkjøp, men jeg vegrer meg heretter for å gjøre dette igjen, må jeg bare innrømme.
Dette med "hestehandel" henger for mye igjen fortsatt. Å stole på en "hestehandler" sitter dessverre litt for langt inne.
Burde selvfølgelig ikke være sånn, men sånn er det altså blitt med de erfaringene man har gjort...
Jeg kjøpte en bil privat hvor det var tatt takst på bilen, og feilene skulle da vært dokumentert. Nå er jeg kanskje litt nøye på at ting skal være iorden, så jeg måtte gå til innkjøp av ganske mye deler, og tilbringe mange timer i garasjen før jeg var fornøyd. Nå har jeg eid den i fem år uten nevneverdige reparasjoner.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Var det ledningen fremme ved oljepumpa som var nappet av?

Ser jo ut til å være noen ledninger der som ikke skal være der. Siden sykkelen er amerikansk bør du sterkt vurdere og fjerne kullfilteret.

Jeg tenker nå at sålenge det tekniske er i orden så kan man leve med litt sprukket plast. Burde være mulig å rette bøylen?

Jeg synes det ville vært rart hvis oljetrykket er lavt. Så fort du trykker på startknappen trykkes inn skal oljetrykkslampa slukke momentant. Blinker gjerne når man kinner. Lyser ikke oljetrykkslampa når du setter på tenninga?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan egentlig bare sette på tenninga, sette ut sidestøtta, sette sykkel i gir, og trykke inn clutchen. Så kinner du. Slukker lampa er alt bra.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Ja, ledningen ved oljepumpa var av.

Hvis du tenker på de hvite ledningene, så er de til ekstralysa.

Takk for tips, sjekker det ut.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 08 jun 2019, 00:47 Siden sykkelen er amerikansk bør du sterkt vurdere og fjerne kullfilteret.
Jeg tenkte at siden den er såpass gammel, så er nok den long gone. Men jaggu satt den der enda. Da blir det canisterrektomi :thumleft
Takk for påminnelsen :)
IMG-1859.JPG
Her må jo vaskes også. Hva bruker folket på slike oppgaver da? Skum og spyling? :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 08 jun 2019, 00:49 Du kan egentlig bare sette på tenninga, sette ut sidestøtta, sette sykkel i gir, og trykke inn clutchen. Så kinner du. Slukker lampa er alt bra.
Funka det Fredrik. Kinna ca 4 sek, så slukket lampa :twothumbs:
Takk igjen for tips :)

Har fjerna kullfilteret, og lagt luftinga rett ut i bakskjermen.
Siden jeg var baki der og rota, så fjerna jeg også CD-skifteren, antenne pluss kabling til satelittradio, og den vanlige radioantenna. Fint å få rydda litt i unødvendig stæsj :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Skikkelig trangt inne i skroget på en sånn LT ... :sk?
Utmonteringen av ABS-modulen stoppa litt opp for meg. Mangler noe verktøy. Vet ikke hva det heter en gang, "utvendig torx", skruen midt i bildet..... :scratch
IMG-1860.JPG
IMG-1861.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Her: https://www.biltema.no/verktoy/handverk ... 2000016714

Du får den ut om du tar ut batteriet? Evt. Løsner batterikassa, den holder vel både ABS-modulen og batteriet.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Ja, det er slik det er beskrevet for ABS2. Men denne er så stor at jeg skjønner ikke riktig hvor jeg kan får den ut. Får studere litt mer.....

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Vært litt sløv her i det siste...
Det skjer jo ting, men har så mange baller i lufta at det glipper på helt nødvendige saker, som feks å poste litt her.. :[-(

Den sorte LT'en har etter hvert vist frem en del sider av seg selv som ikke jeg setter helt pris på. Det var nok ikke så lurt å handle usett enda en gang. Skulle tro man lærte, men neida... :crazy:

Ikke det at det er noe alvorlig, det er bare sånne skjønnhetsgreier som gjør at jeg tenker at jeg ikke gidder å bruke mye energi på den, for det krever for mye å få den dit jeg vil. Men, no big deal. Jeg kjøpte den rimelig, så det går greit.

Den har ABS-feil, så ila vinteren blir det en liten bypass-operasjon, hvor den får konvensjonelle bremser. Kjører bremsetrykket rett fra pumpa og til calipper, i stedet for via servo / ABS. Quickfix til under kr 300,- for biter fra Motorworks. Så får jeg finne en nye eier til den til våren igjen.

Men da måtte jeg jo ha et annet jern da, og det fant jeg. Den som leter skal finne :lol

Pen og tilsynelatende velholdt 2004 modell, med 123k på telleren. Trur dette blir bra :twothumbs:
Skjermbilde 2019-07-23 kl. 14.27.17.png
Så nå står det 2 stk LT i garasjen :)
IMG-1908.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Flattop »

Jeg ser du har opphengskroker i taket.

Du har plass til mange fler enn bare to sykler.
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

oj, nesten like kaotisk som min garasje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Flattop skrev: 30 jul 2019, 11:19 Jeg ser du har opphengskroker i taket.

Du har plass til mange fler enn bare to sykler.
Ok.... syns kanskje det holder med 774 kg mc på gølvet, litt usikker på hva det gamle taket tåler .... :crazy:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 30 jul 2019, 14:07 oj, nesten like kaotisk som min garasje.
Godt å høre. Da slipper jeg å skamme meg da :lol

Svar