Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SprintS955 »

Hehe. Bra det. Har bestilt ett sett av de Avon sjøl. Men orket ikkje vente til dei kom og kjøpte ett sett med Michelin pilot road 4 som eg fant på finn i nærheten. Må bare vente på spaceren som manglet før eg får kjøre på dei nye dekka.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TGR »

haakeik skrev: 04 jun 2019, 19:51 Etter en langhelg i Hardanger med tildels våt asfalt, hårnålssvinger og meget inspirerende kjøring, må jeg si meg meget fornøyd med mine Avon Storm 3D X-M dekk. Ikke antydning til slipp, selv ikke i våte hårnålssvinger med fotpegg skraping :twothumbs:
Good news. Står et sett i garasjen her, men må gnage opp noen Metzeler-rester først :crazy:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Geiroe »

Sakkle skrev: 04 jun 2019, 18:23 Jeg har støtt på en uventet problemstilling ifm. kjøp av nye dekk. Tenkte bestille på nett, men...

Byttet framdekket på tampen av sesongen i fjor og nå er bakdekket klart for bytting. Har forstått det slik at det er lurt å bruke samme dekk foran og bak. Ideelt sett skulle de vel ha vært byttet samtidig men det ble de ikke. Det som ble montert foran i fjor er et Metzeler Sportec M7 RR og vil da ha dette bak også.

Eksisterende dekk bak har dimensjon 170/60 ZR 17, men denne dimensjonen finnes ikke i Metzeler M7 så vidt jeg kan se. De nærmeste alternativene i følge Metzelers nettsider er 160/60 ZR 17 eller 180/55 ZR 17. Kan jeg bruke noen av disse?

Om ikke bør jeg bytte framdekket også da eller, slik at jeg får noe som "matcher" og har riktig dimensjon både foran og bak?
Du bør ha samme forhold mellom bak og foran, som originalt. Du bør ikke sette på en dimensjon lavere bak, da vil du få en litt mer tungkjørt sykkel i svingene. Det er ikke noe problem å sette på et annet merke, bare det er i rett dimensjon.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Sakkle »

Geiroe skrev: 04 jun 2019, 20:44
Sakkle skrev: 04 jun 2019, 18:23 Jeg har støtt på en uventet problemstilling ifm. kjøp av nye dekk. Tenkte bestille på nett, men...

Byttet framdekket på tampen av sesongen i fjor og nå er bakdekket klart for bytting. Har forstått det slik at det er lurt å bruke samme dekk foran og bak. Ideelt sett skulle de vel ha vært byttet samtidig men det ble de ikke. Det som ble montert foran i fjor er et Metzeler Sportec M7 RR og vil da ha dette bak også.

Eksisterende dekk bak har dimensjon 170/60 ZR 17, men denne dimensjonen finnes ikke i Metzeler M7 så vidt jeg kan se. De nærmeste alternativene i følge Metzelers nettsider er 160/60 ZR 17 eller 180/55 ZR 17. Kan jeg bruke noen av disse?

Om ikke bør jeg bytte framdekket også da eller, slik at jeg får noe som "matcher" og har riktig dimensjon både foran og bak?
Du bør ha samme forhold mellom bak og foran, som originalt. Du bør ikke sette på en dimensjon lavere bak, da vil du få en litt mer tungkjørt sykkel i svingene. Det er ikke noe problem å sette på et annet merke, bare det er i rett dimensjon.
Ja... nå er vel Metzeler dekket som sitter foran laget for å jobbe sammen med et eventuelt Metzeler jeg setter bak? Men jeg aner ikke hva som "hører sammen" av dimensjoner

Og jeg aner ikke om det som sitter bak er "rett" dimensjon heller. Vognkortet lister det tydeligvis ikke med mindre jeg er blind.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Geiroe »

Da må du google litt, men det skal stå i vognkortet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Dette samarbeidet og tilbudet de har fått i stand synes jeg det er verd å informere om i denne tråden:

https://nmcu.org/dekk-tilbud-til-nmcu-medlemmer/9976/

Dette tilbudet skulle jeg svært gjerne benyttet meg av, men siden jeg lot meg styre av nysgjerrigheten denne gangen, så ble det Mitas Terra Force-R, som ligger og venter på KTM'en hos nærmeste dekkverksted og NMCF medlemsbedrift.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av THagen80 »

Sakkle skrev: 04 jun 2019, 18:23 Jeg har støtt på en uventet problemstilling ifm. kjøp av nye dekk. Tenkte bestille på nett, men...

Byttet framdekket på tampen av sesongen i fjor og nå er bakdekket klart for bytting. Har forstått det slik at det er lurt å bruke samme dekk foran og bak. Ideelt sett skulle de vel ha vært byttet samtidig men det ble de ikke. Det som ble montert foran i fjor er et Metzeler Sportec M7 RR og vil da ha dette bak også.

Eksisterende dekk bak har dimensjon 170/60 ZR 17, men denne dimensjonen finnes ikke i Metzeler M7 så vidt jeg kan se. De nærmeste alternativene i følge Metzelers nettsider er 160/60 ZR 17 eller 180/55 ZR 17. Kan jeg bruke noen av disse?

Om ikke bør jeg bytte framdekket også da eller, slik at jeg får noe som "matcher" og har riktig dimensjon både foran og bak?
Med din sykkel og din kjørestil, ville jeg ikke tenkt for hardt på å ha samme merket på dekket foran og bak så lenge du kjøper dekk som kan håndtere kjøringen din uten å gjøre deg usikker.
Som bakdekk ville jeg kikka på
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rsho ... p=R-393181
for din sykkel.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Angel GT er gode dekk. Forskjellige merker forran og bak er sikkert ikke noe krise, og kunne gjort dette i en nødsituasjon, men ikke ellers. Føler meg langt tryggere med dekk fra samme produsent og modell forran og bak, å det er jo det viktigste synes jeg.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Sakkle »

Jeg fant ut av det... Tidligere eier har gått opp i dimensjon og standard dim på min sykkel er 160/60. Så da blir det nye Metzeler Sportec M7 RR bak også. I korrekt dimensjon denne gangen.

Var innom et par verksteder og slo av en prat og de virket enige om at å gå opp en størrelse til 170 (fra 160) går helt fint. Går man opp noe særlig mer (f.eks. til 180), kan man fort oppleve at profilen på dekket blir forvrengt og sykkelen blir vanskeligere å håndtere. Så kult synes jeg ikke det er med bredt bakdekk at jeg risikerer det.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Så langt veldig godt fornøyd med Mitas Terra Force-R dekkene på KTM'en.
Men var veldig usikker og er litt usikker fortsatt på om vibrasjoner mer enn vanlig i høyrefotpinne og ved kraftig nedbremsing jeg har opplevd både på Sverigeturen og Kystriksveien skyldes de grovmønstrede Mitas dekkene... :-k .

Begynner å tvile siden jeg etter turen i dag ikke merket dette i nærheten av samme grad, uten toppboks og sidevesker full av saker og ting.
Kan det være at fullastede sidevesker og toppboks kan føre til mer vibrasjoner på enkelte sykler i visse hastigheter og gir, enn når disse syklene kjører uten bagasjesettet :scratch ?

De neste dagene med kjøring uten disse fulllastede boksende vil kunne gi en pekepinn på dette.

Men tiilbake til Mitasdekkene. Disse er rett og slett herlig å kjøre svinger med slik niko og jeg opplevde de siste dagene på Kystriksveien. KTM kjennes kjappsvingt ut med disse og veigrepet føles og oppleves som trygt, også ved nedlegg. Ingen dekkslipp mot underlaget så lang.
Dekkene har ingen trappetendens i dekkmønsteret og det ser ut til at dekkbanen slites jevn, selv om om man naturligvis kjenner at det er en overgang mellom rettkjøringsflaten og svingfasen. Men langt mindre på disse dekkene enn Bridgestone etter omtrent samme kjørelengde, faktisk!
Det lover godt :thumleft .

Så etter drøye 6K er det lite slitasje og ingen trapping å spore på hverken for- eller bakdekk.

Hvordan Terra Force-R er på utfordrende kjøring på våt vei, vet jeg ikke, siden det har vært for lite kjøring under slike forhold til å kunne avsi noen dom over våtveiegenskapene
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Murse »

Heisann! Lenge siden jeg var innom her gitt, tok rådene deres til følge og det ble nye Angel GT! Super fornøyd med disse og er bare å anbefale videre :D

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Tips til dekk?

Legg inn av jongsanim »

Murse skrev: 20 jul 2019, 17:55 Heisann! Lenge siden jeg var innom her gitt, tok rådene deres til følge og det ble nye Angel GT! Super fornøyd med disse og er bare å anbefale videre :D
Angel GT2? Jeg satte disse akkurat på min Husqvarna Nuda og førsteinntrykket var veldig bra. Hadde Angel GT på MT-10 før, og funka veldig bra der.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Murse »

GT2 ja, supre dekk med bra feste, foreløpig fornøyd med holdbarhet og:) Gjenstår bare å se om de holder ut sesongen :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Straks 9K på Mitas Terra Force-R og bakdekket ser slik ut:
Mitas 9K.JPG
MYE Å GÅ PÅ: Langt ingen til slitemerkene.

Fortsatt ingen tegn til trapping eller utpreget flatsliting på midten selv om slitebanen på hele dekkflatebuen ikke er helt jevn. Man kjenner overgangen på sidene, men den er langt mindre på dette dekket enn de jeg har hatt tidligere på KTM 1290 (Conti, Pirelli og Bridgestone)
Verst var Pirellidekkene som sykkelen ble levert med og som merkbart endret sykkelens kjøreegenskaper i sving siste halvdelen av levetiden.

Så langt veldig imponert over egenskaper og slitestyrke på Mitas dekkene.
Og igjen, som nevnt tidligere er det en liten usikkerhetsfaktor inne i bildet, nemlig noe økt vibrasjoner i høyre fotpinne og i styret ved kraftig nedbremsing, som jeg fortsatt hr en mistanke kan skyldes de brede furene i Mitas dekkmønsteret.
Men det kan også skydes andre ting som TPS, som trenger en justering, slitt kjede og drev (når gått ca. 27500 km), flyteringer på bremseskivene og at sykkelen er kjørt med mye bagasje.
Vibrasjonstendensen er mindre frekvent uten last.

En vurdering av dette gjøres etter 30K service om tre uker.

Uavhengig av dette så er jeg så langt strålende fornøyd med dekkvalget denne gangen :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle »

Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.

Svar