Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Fant noe 80w-90 girolje i garasjen og prøvde dette som kjedesmøring. Påførte med en tannbørste men det hadde nok vært lettere med en større børste. Var veldig enkelt å få godt med olje på o-ringer og ellers. Til slutt tørket jeg godt over overflødig olje. Blir spennende å se om det blir noe mer griseri på bakfelgen med dette sammenlignet med annen kjedesmøring.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 31 mai 2019, 10:29
Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.

Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)
Nå regner jeg med at kjedet har O/Z/X ringer og at ytterligere smøring ikke trengs?

Hovedformålet med en kjedespray er vel å beskytte kjedet så det ikke ruster etc. samt at skitt holder seg mest mulig borte?

Derimot skal man slett ikke undervurdere god håndhygiene! :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 31 mai 2019, 14:18 Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Jepp. Og i tillegg roterer rullene på sin"akslinger" i hvert ledd, og der er det ingen orings-tetning. Rullene trenger noe "tynt" som kan trekke inn på innsiden i hvert ledd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace »

Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Du må gjerne gi en tilbakemelding på om det støyer veldig når det er tørt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 17:24
Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17
Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall. :-k
Høres ut som vi har en vinner. Ingen ønsker vel egentlig et klebrig kjede.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.

Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.

Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.

I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.

Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.

Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers... ;) ) er i hvert fall ikke musikk i mine ører.
Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar