Godt poeng !
Ønsker deg samtidig velkommen hit til oss på MCsiden.no .
Godt poeng !
Jeg er egentlig lite opptatt av hva akkurat du mener. Folk får velge selv hvem de tror på.simpson skrev: ↑30 mai 2019, 23:03Måten du vil få fram ditt budskap på går under det som heter hersketeknikk.gsx750_80 skrev: ↑30 mai 2019, 22:44Ofte innhenter jeg kunnskap om mc-relaterte spørsmål fra utenlandsk motorpresse, som feks Cycleworld.
Journalistene der er oftest i stand til å tilegne seg og formidle informasjon på en intelligent måte.
Kevin Cameron (https://www.cycleworld.com/authors/kevin-cameron) feks leser jeg med interesse, og tror han har
meget god peiling på det han sier ommotorsykler og relaterte tema.
Det meste av det du har prestert å komme med av oppfatninger om innkjøring (og etanol i drivstoff feks), tar jeg ikke for god fisk. Beklager.
Det funker på mange. Men ikke alle. Det å linke til alle mulige rare uttalelser på nett, pålegge andre meninger eller ytringer som aldri er nevnt blir feil får å få frem som mening
Jeg så hele videoen. Han kommer med en del kritikk som godt kan være på sin plass, men da jeg ikke har noen erfaring med motortesting så har jeg vanskelig for å svare på om kritikken han retter er korrekt eller ikke. Det er jo ikke sånn på internett at alle som kommer med kritikk alltid har rett (Jeg sier ikke at han nødvendigvis tar feil, jeg vil bare ikke sluke alt han sier for god fisk uten at han selv har noen tester å vise til). En del av kritikken han kommer med hviler på et par ting som ikke er fullstendig beskrevet i MC Garage, og han gjør dermed sine egne antagelser, som vi igjen ikke kan vite om er korrekt eller ikke.Toven skrev: ↑30 mai 2019, 23:05Har du sett hele videoen?MariusH skrev: ↑30 mai 2019, 23:00Han har sikkert rett i at man kunne satt opp eksperimentet på en enda bedre måte, men for oss vanlige dødelige som ikke må ha nanometers presisjon på alle målene har jeg tro på at MMs forsøk var gjennomført "godt nok". Som Ari nevner mot slutten av videoen har de bare testet dette på en 300cc Honda, og at han på ingen måte vil si at det samme skulle gjelde for en R6.Toven skrev: ↑30 mai 2019, 22:32HeppMariusH skrev: ↑30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
Og for å dreie temaet tilbake til hva trådstarter faktisk spurte om tror jeg ikke man trenger å være fryktelig redd for at motoren er umiddelbart slitt ut og ødelagt siden man hadde det litt gøy før man nådde 1000km på telleren.
MC garage videon er ikke gjort nøyaktig nok, til å kunne si at det ikke er forskjell mellom innkjøringene.
Ari sier også i videon at den eneste forskjellen var i ring gap. Så det var ingen forskjell altså??
Jeg klarer ikke å forklare det godt nok. Se hele videon og så skjønner en at MC garage videon ikke bekrefter at det ikke er forskjell mellom innkjøringene. Som sagt, Ari sier at den eneste forskjellen er i ring-gap...
Ååååhh... herregud så bra :)Toven skrev: ↑30 mai 2019, 22:32HeppMariusH skrev: ↑30 mai 2019, 22:30 I følge Motorcyclist Magazine, en av YouTubes beste MC kanaler etter min mening, er det ingen forskjell i motoren om man kjører motoren inn hardt eller etter instruksjonsboken.
https://www.youtube.com/watch?v=xpoglovyy_8
mekkern skrev: ↑30 mai 2019, 14:09 Denne beskrivelsen synes jeg oppsummerer det greit- merk at man kan gasse på i kortere perioder:
En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.
Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm....
Du bør også se de tre videoene en gang til, så får du forklaringen
Kan du se disse tre videoene og komme med en tilbakemelding av det som blir sagt?
Men da vil jo jeg si at du har kjørt den inn ganske riktig, å dermed er vi kanskje ganske enige?AJ skrev: ↑31 mai 2019, 00:22 @Bjerknez:
Jeg tør komme med den påstanden at syklene allerede er testkjørt så grundig og hardt, om du vil, på fabrikken før de skipes til all verdens land og forhandlere, at ytterlige "pusete" innkjøring strengt tatt er unødvendig.
Så kjør normalt rolig til motoren er driftsvarm. Deretter er det tut & kjør opp og ned turtallregisteret slik at motoren får mye variert turtall over et bredt spenn uten å nødvendigvis overskride rødmerkingen og turtallsvarsellampa lyser i alle gir i tillegg til mye motorbrems.
Unngå lange strekk med jevn gass og lavt turtall på høygir. Gir opp og ned, varier turtallet mye. Ta noen pauser med avslått motor slik at den får kjølt seg litt ned. Start opp igjen og fortsett på samme måte.
Det er denne måten jeg kaller innkjøring på den harde måten og som jeg er overbevist om at motor og girkasse har veldig godt av.
Det eneste som står i brukermanualen til KTM'en jeg har er at man ikke skal overskride turtallsgrensen på 6500 omdr./min., turtallsvarslellampen er stilt inn på.
Så da er det bare å variere turtallet opp på skalaen til varsellampa blinker for deretter å slippe gassen og la motorbremsen slippe til.
Gjentar man dette hver gang man er ute å kjører de første 100 milene så ender du opp med en motor i god form hele dens levetid.
Det er ikke verre enn det...