En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mala4444
Innlegg: 8
Registrert: 29 mai 2019, 00:27
Motorsykkelen din: Kommer snart

En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av mala4444 »

Hei alle sammen

Jeg har fått nettopp lappen på fullt A kategori men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger får å kjøpe en fin sport/naked MC. Jeg er 156 cm og 55 kg. Jeg har prøvd alle MC som jeg trodde at de kan passe men de er for høye. Jeg har prøvd Honda CBR 500, Kawasaki 400, Yamaha YZF-R3 eneste som kunne passet da ble det MT-07 hvis jeg får senke den. Har noen av dere forslag om en annen model som kan passe til meg på høyde?

Takk for ev hjelpen

Marta

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av HeHy »

Det finnes kortvokste som kjører mc. Eneste man må innfinne seg er at man ikke kan ha begge ben i bakken. Du må nok ta til takke med ett ben når du står stille.
De fleste mcer kan senkes litt, men det endrer styreegenskapene, så hvis du kan ville jeg heller fått en teknikk som funker for deg uansett mc.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Honda-Bjarne »

mala4444 skrev: 29 mai 2019, 00:47 Hei alle sammen

Jeg har fått nettopp lappen på fullt A kategori men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger får å kjøpe en fin sport/naked MC. Jeg er 156 cm og 55 kg. Jeg har prøvd alle MC som jeg trodde at de kan passe men de er for høye. Jeg har prøvd Honda CBR 500, Kawasaki 400, Yamaha YZF-R3 eneste som kunne passet da ble det MT-07 hvis jeg får senke den. Har noen av dere forslag om en annen model som kan passe til meg på høyde?

Takk for ev hjelpen

Marta
Har du sett på for eksempel Honda Supermagna (VF700C), Honda VF750c, Honda VT750 eller noen av de andre småcruiserne?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Sakkle »

Det var en lignende tråd på forumet her i april. Se om du plukker opp noen tips der kanskje?

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=13360

Kan jo evt. sende May en PM for å se hva hun landet på til slutt?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Kawagutten »

MT 07 er jo på langt nær den laveste med sete høyde på 80.5 cm. Er bedre å finne en som er originalt lavere og så senke.. Søk på motorcycle spesification og se på sete høyde på de MC som du kan tenke deg. Cruiser og sportstouring er de klassene med lavere sitte høyde. Kan også søke i forumet her for har vært flere tråder om det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av simpson »

Ducati Monster er faktisk noe av det laveste som er.
I tillegg er det en grom sykkel med egenskaper som mange av de billige japsene bare kan se langt etter.
MT 07 osv er budskjett sykler og bærer tydelig preg av det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 29 mai 2019, 06:49 Ducati Monster er faktisk noe av det laveste som er.
I tillegg er det en grom sykkel med egenskaper som mange av de billige japsene bare kan se langt etter.
MT 07 osv er budskjett sykler og bærer tydelig preg av det.
I følge Cycle-ergo sine opplysninger så finnes det mange sykler som er lavere enn Ducati Monster. Faktisk er Monster en av de høyeste syklene ser det ut til med en salhøyde på 82.1 cm.

Jeg sjekket ikke alle, men den laveste sykkelen jeg fant i farten var Kawasaki ER6F/Ninja 650R med salhøyde på 77.8 cm.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Bjerknez »

Er man fast bestemt på at begge beina skal plantes i bakken og en salhøyde på rundt 78cm. er for høyt så er eneste løsningen og gå for en cruiser. Disse er mye lavere.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av gsx750_80 »

mala4444 skrev: 29 mai 2019, 00:47 Hei alle sammen

Jeg har fått nettopp lappen på fullt A kategori men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger får å kjøpe en fin sport/naked MC. Jeg er 156 cm og 55 kg. Jeg har prøvd alle MC som jeg trodde at de kan passe men de er for høye. Jeg har prøvd Honda CBR 500, Kawasaki 400, Yamaha YZF-R3 eneste som kunne passet da ble det MT-07 hvis jeg får senke den. Har noen av dere forslag om en annen model som kan passe til meg på høyde?

Takk for ev hjelpen

Marta
Kawasaki ninja 250R har i alle fall mange kvinnelige kjøpere. Det er dessuten solide sykler, og de byr på kjøreglede, tross størrelsen.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Sakkle »

mala4444 skrev: 29 mai 2019, 00:47 Jeg har fått nettopp lappen på fullt A kategori men jeg ser jeg har store fysiske begrensninger får å kjøpe en fin sport/naked MC. Jeg er 156 cm og 55 kg. Jeg har prøvd alle MC som jeg trodde at de kan passe men de er for høye. Jeg har prøvd Honda CBR 500, Kawasaki 400, Yamaha YZF-R3 eneste som kunne passet da ble det MT-07 hvis jeg får senke den. Har noen av dere forslag om en annen model som kan passe til meg på høyde?
Jeg er litt nysgjerrig på et par ting...

Hva kjørte du på trafikkskolen og var den sykkelen grei å ha med å gjøre?

Hva legger du i at sykkelen "passer" deg?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Kawagutten »

motorcyclespecs.co.za
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener Trådstarter burde ta en kikk på denne siden:
https://cycle-ergo.com/

Finn sykkeltypen du liker, legg inn høyde etc. og få en indikasjon på hvilken sykkel som passer deg.

Det kan se ut som om du må ha en ganse lav sykkel hvis du skal kunne plante føttene platt i bakken med din høyde. Jeg tipper ned mot 70cm. høyde og da tror jeg nesten du må over på en sykkel i cruiser segmentet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 29 mai 2019, 07:03
simpson skrev: 29 mai 2019, 06:49 Ducati Monster er faktisk noe av det laveste som er.
I tillegg er det en grom sykkel med egenskaper som mange av de billige japsene bare kan se langt etter.
MT 07 osv er budskjett sykler og bærer tydelig preg av det.
I følge Cycle-ergo sine opplysninger så finnes det mange sykler som er lavere enn Ducati Monster. Faktisk er Monster en av de høyeste syklene ser det ut til med en salhøyde på 82.1 cm.

Jeg sjekket ikke alle, men den laveste sykkelen jeg fant i farten var Kawasaki ER6F/Ninja 650R med salhøyde på 77.8 cm.
Vet at ER5 også er veldig lav. Mulig nye Monstere er høyere men når jeg testet en så føltes som en moped.
Det å se på sittestilling osv på nett er i beste fall villedende. Du må fysisk prøve selv da bredde på
sal, hvor mye du komprimerer sal og støtdempere osv betyr veldig mye

mala4444
Innlegg: 8
Registrert: 29 mai 2019, 00:27
Motorsykkelen din: Kommer snart

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av mala4444 »

Sakkle skrev: 29 mai 2019, 07:24
Jeg er litt nysgjerrig på et par ting...

Hva kjørte du på trafikkskolen og var den sykkelen grei å ha med å gjøre?

Hva legger du i at sykkelen "passer" deg?
Tusen takk for svar.
Jeg kjørte på traffikskole på MT-07 som ble ikke senka men får å stå da hadde jeg en ben i lufta. Da jeg skulle rygge så måtte jeg av sykkel, klarte ikke sitte på :-(
Jeg tror en sykkel som «passer» meg er det en som jeg står litt mer komfortabel en bare på tærne men dere er mye mer erfaring enn jeg så derfor ville jeg høre hva synes smarte folk :-)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En lav jente med kort ben har lys på en tung/mellomting MC - HJELP

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 29 mai 2019, 07:41
Bjerknez skrev: 29 mai 2019, 07:03
simpson skrev: 29 mai 2019, 06:49 Ducati Monster er faktisk noe av det laveste som er.
I tillegg er det en grom sykkel med egenskaper som mange av de billige japsene bare kan se langt etter.
MT 07 osv er budskjett sykler og bærer tydelig preg av det.
I følge Cycle-ergo sine opplysninger så finnes det mange sykler som er lavere enn Ducati Monster. Faktisk er Monster en av de høyeste syklene ser det ut til med en salhøyde på 82.1 cm.

Jeg sjekket ikke alle, men den laveste sykkelen jeg fant i farten var Kawasaki ER6F/Ninja 650R med salhøyde på 77.8 cm.
Vet at ER5 også er veldig lav. Mulig nye Monstere er høyere men når jeg testet en så føltes som en moped.
Det å se på sittestilling osv på nett er i beste fall villedende. Du må fysisk prøve selv da bredde på
sal, hvor mye du komprimerer sal og støtdempere osv betyr veldig mye
Ja, du har nok et poeng der, men å sjekke cycle-ergo er uansett den beste måten å gi en indikasjon på uten å prøvesitte sykkelen, tror jeg.

Svar