Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 20 mai 2019, 07:57 Smart den der for å komme til de verste stedene. Får jobben gjort med en microfiberhanske, men må sikkert gnikke litt mer :roll

Min største utfordring for tiden er det jævla pollenet. Selv om sykkelen min står i garasje blir den dekket av gul drit de få minuttene garasjen er oppe :evil
Ahh... ikke snakk! :evil

For lettest og fjerne pollen, bruker jeg noen sprut med quickdetailer (CG Speed Wipe) og mikrofiber. Funker gull. Mye av pollenet får man nok av med trykkluft også. Jeg har en slik Metrovac Sidekick Blaster som nok er fin til dette. Men det har jeg faktisk ikke testet ennå... :-k

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av xyvind »

Har ikke vært så aktiv på forumet noen dager nå, så jeg hadde ikke fått med meg at du punkterte! Jeg har punktert to bakdekk på samme måte som deg, og plugget selv med Biltema-dekkrepkit begge gangene. Litt skummelt første gangen, som med så mye annet, men nå føler jeg i hvert fall at jeg mestrer det. Nå har jeg det alltid med meg når jeg legger ut på lengre turer. Et lite førstehjelpsskrin og dekkrepkit, begge fra Biltema, føler jeg er lurt å ha med når man kjører utenlands eller er på tur flere dager i strekk.
Jeg kjørte en stund med plugget bakdekk begge gangene, begge gangene på relativt nye dekk. Men følte meg ikke helt trygg, så jeg byttet også bakdekk begge gangene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 mai 2019, 10:50 Har ikke vært så aktiv på forumet noen dager nå, så jeg hadde ikke fått med meg at du punkterte! Jeg har punktert to bakdekk på samme måte som deg, og plugget selv med Biltema-dekkrepkit begge gangene. Litt skummelt første gangen, som med så mye annet, men nå føler jeg i hvert fall at jeg mestrer det. Nå har jeg det alltid med meg når jeg legger ut på lengre turer. Et lite førstehjelpsskrin og dekkrepkit, begge fra Biltema, føler jeg er lurt å ha med når man kjører utenlands eller er på tur flere dager i strekk.
Jeg kjørte en stund med plugget bakdekk begge gangene, begge gangene på relativt nye dekk. Men følte meg ikke helt trygg, så jeg byttet også bakdekk begge gangene.
Hvis lufttrykket holder seg så velger jeg å kjøre med det dekket jeg har frem til jeg bytter til nye dekk i juli. Nye dekke ligger på vent hos Pitlane :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Merker at sommerturen nærmer seg sakte men sikkert nå. Dette har nærmest blitt en rutine for meg så noen voldsom planlegging er ikke nødvendig. Men det som har blitt nytt vedrørende disse turene de siste årene er at jeg drar en tur innom Statsbygd utenfor Bartebyen for å besøke Cutless.

Er jo ingen hei dundrandes omvei dette, men ruten oppover blir jo annerledes siden jeg ikke kjører til Molde og via den norske fjellheimen etc.

Jeg har kikket litt på Google Maps og klarer ikke helt å se den helt store naturopplevelsen ved å kjøre mot Trondheim via østsiden av hovedstaden og oppover. I fjor kjørte jeg mot Trondheim via Kongsberg, Øvre Årdal, Sognefjellet, Oppdal etc. hvor jeg også la inn en overnatting i Øvre Årdal.

Jeg har litt lyst til å gjøre dette også i år da jeg syntes det var en suksess. Men er det noen som har noen tips til andre ruteforslag som ikke innebefatter den norske fjellheimen som går på østsiden av Oslo og oppover? Er det egentlig noe å se på oppover der?

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av barske »

Jeg tror østafjells kan være ganske så fint. Spesielt fra Trysil og oppover. Om du ikke vil kjøre Elverum - Trysil, kan du kjøre til Rena og så over til Trysil derfra.
A66D262A-8663-462D-8740-84AACCCCD865.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert ikke den verste ruten dette barske. Men uansett så synes jeg på en måte det virker litt kjipern og kjøre østafjells altså... Men det er kanskje på tide å prøve noe nytt...?

Jeg ser det er 63 mil til Trondheim hvis jeg tar denne ruten fra Fredrikstad. Jeg tenker å legge inn en overnatting okke som, og da synes jeg 60 mil blir litt snaut. Jeg blåser lett 40-50 mil på en dag.

Er det en ide og kjøre en omvei inn i sverige kanskje? Jeg ser for meg å legge opp ruten slik at totallengde blir rundt 90-100 mil. Men det er kanskje ikek all verden å oppleve på den andre sidne av grensen heller kanskje?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av E-strom »

Kjørte den veien fra Hvaler til Trondheim for noen år siden - fin vei, liten trafikk - helt OK

Veien fra Røros over Tydalsfjellet via Selbu til Trondheim er fin - husk å raste på fjellet
Jeg ville valgt "Vestsideveien" langs Glomma fra Kongsvinger til Elverum (Fv210/Fv505)

Ellers kan du jo f.eks.:
- kjøre til Ringebu og kjøre over Venabygdsfjellet til Folldal?
- og er du først på vei til Ringebu kan du jo kjøre langs Randsfjorden også (Fv34 og Fv250)
- for å komme deg dit kan du jo stikke innom Minnesund og kjøre "Minnesåsen" og så vest-/nordover

Via Sverige?
- tja, nord for Trysil er akkurat like kjedelig som å kjøre i Sverige
- du kan jo stikke over grensen og så komme inn via Funäsdalen/Brekken og så ta Tydalsfjellet?
Det er et lite Systembolag i Funäsdalen - det kan jo påvirke reiseruten... :scratch
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Det er liksom ett eller annet med sverige som jeg synes er litt tiltalende. Mulig det bare er fordi det er et nytt sted, men synes Sverige har mange fine landlige småveier, og det er også halv pris på evt. trafikale forelegg og ingen prikker. Polet drar også litt opp faktisk... Selv om jeg ikke har plass til all verden...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Jeg begynner å komme i feriemodus nå og de første dagene i ferien går med på og ta årets detailing av sykker'n med nye innkjøpte produkter som skal testes. Noe har jeg prøvd fra før, mens andre ting er nytt for meg.

Jeg er spesielt nyskjerrig på den nye såpen fra Meguiars med navn Wash Plus. Denne har fått mye skryt av andre om ikke annet :thumleft
Bilde-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

I morgen blir det test av nye produkter. Ren terapi dette :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Ingen grunn til å sove lenge på en lørdag når man skal vaske sykkel. Alt er gjort klart til vask. Nå må jeg bare drøye litt så ikke naboene blir grinete...
Bilde-1-5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 08 jun 2019, 07:01 Ingen grunn til å sove lenge på en lørdag når man skal vaske sykkel. Alt er gjort klart til vask. Nå må jeg bare drøye litt så ikke naboene blir grinete...

Bilde-1-5.jpg
Mulig du har svart meg på dette før, men hva slags løftemeknisme er det på den forhjulsstanden din?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Det er en depostatøtte fra Bilteme begge to. Den har slike pinner som går inn i de hullene under gaffelen forran. Først heiser man den opp på bakstøtten for så og bruke støtten på fremhjulet. Lett som en plett. Selv jeg klarer det :)

En av de ytterst få tingene jeg har kjøpt på Biltema som fungerer like fint etter 4 år. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jag tatt grovjobben og vasket sykkelen. Brukte en ganske grov avfetting og penslet litt på utsatte steder. Det gjør at enkelte sorte motordeler blir litt falmet. Men det gjør jo ingenting så lenge man har S100 Fargefornyer :)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Til slutt sprayet jeg bare på Carpro Hydro2 og spylte av sykkele. Voila:
5.jpg
6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 08 jun 2019, 09:24 I dag har jag tatt grovjobben og vasket sykkelen..
I dag ..? Og så poster du det før folk flest har slått opp øynene og beroliget seg selv med at det er lørdag og fri..
..når starter du egentlig dagen når du ikke er nødt opp på for å tjene til livets opphold? :eh

Svar