Dekk bytte - Stavanger/Omegn

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av badkernel »

Hei

Fikk tilbud på dekk bytte fra lokal forhandler (6000 NOK) :crazy: og synes at den er ganske høy med tanke på at
dekk koster 3200 på nettet (metzeler roadtec 01).

Om det finnes noen lokale (bil) dekk forhandlere som kan bytte dekk på motorsykkel ?
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av kjellv »

badkernel skrev: 13 mai 2019, 13:33 Hei

Fikk tilbud på dekk bytte fra lokal forhandler (6000 NOK) :crazy: og synes at den er ganske høy med tanke på at
dekk koster 3200 på nettet (metzeler roadtec 01).

Om det finnes noen lokale (bil) dekk forhandlere som kan bytte dekk på motorsykkel ?
Du har nok fått et litt dårlig tilbud vil jeg tro, det vil kanskje være rom for forhandlinger om du gir dem beskjed at de har priset seg ut.
Men sammenlign ikke dekkpriser hos forhandlere med dekk du får kjøpt hos utenlandske nettbutilkker. Norske forhandlere kjøper ikke dekkene der. De kjøper dekkene hos Norske grossister som leverer dekk hos forhandleren neste dag i de fleste tilfeller. Forhandlernes innkjøpspriser ligger nok i nærheten av de prisene du oppnår i disse nettbutikkene. Forhandleren er også avhengig av å tjene penger på dekkene, ellers er det ingen vits å drive med dekk.
Om du leverer inn hjulene i stedet for hele sykkelen kan du nok få hjelp hos vanlige dekksjapper. Men det er kun godkjente MC-verksteder som har lov å ta av og montere hjul på sykkelen din (i tillegg til deg selv). Vanlige dekkforhandlere har ikke nødvendig godkjenning til dette.

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av badkernel »

kjellv skrev: 13 mai 2019, 17:25
Du har nok fått et litt dårlig tilbud vil jeg tro, det vil kanskje være rom for forhandlinger om du gir dem beskjed at de har priset seg ut.
Men sammenlign ikke dekkpriser hos forhandlere med dekk du får kjøpt hos utenlandske nettbutilkker. Norske forhandlere kjøper ikke dekkene der. De kjøper dekkene hos Norske grossister som leverer dekk hos forhandleren neste dag i de fleste tilfeller. Forhandlernes innkjøpspriser ligger nok i nærheten av de prisene du oppnår i disse nettbutikkene. Forhandleren er også avhengig av å tjene penger på dekkene, ellers er det ingen vits å drive med dekk.
Om du leverer inn hjulene i stedet for hele sykkelen kan du nok få hjelp hos vanlige dekksjapper. Men det er kun godkjente MC-verksteder som har lov å ta av og montere hjul på sykkelen din (i tillegg til deg selv). Vanlige dekkforhandlere har ikke nødvendig godkjenning til dette.
Snakket med folk på Dekk1 i dag i Stavanger og fikk vite at det koster 830 NOK med moms for å bytte 2 dekk (hvis jeg kommer med hjulene).

Noe spess å tenke på når man bytter dekk på hjul med TPMS ?
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av kjellv »

badkernel skrev: 13 mai 2019, 21:17
Noe spess å tenke på når man bytter dekk på hjul med TPMS ?
På BMW er nok dette uproblematisk. Vi har aldri hatt problemer med dem. Har hørt at KTM sine kan være noe mer utfordrende.

Brukeravatar
Misha1969
Innlegg: 21
Registrert: 25 feb 2017, 10:29
Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
Sted: Hunndalen, Gjøvik

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Misha1969 »

I Gjøvik bruger jeg mekonomen til dekkskift. Kommer med nye dekk og fælg. Demontering af gamle Dekk og påmontering af nye giver jeg 250NOK for ialt.

Prøv og hør https://www.mekonomen.no/butikk-verkste ... at6041-132 om de bytter på mc samt pris! Måske gør de og til billige penge

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av badkernel »

Misha1969 skrev: 13 mai 2019, 21:55 I Gjøvik bruger jeg mekonomen til dekkskift. Kommer med nye dekk og fælg. Demontering af gamle Dekk og påmontering af nye giver jeg 250NOK for ialt.

Prøv og hør https://www.mekonomen.no/butikk-verkste ... at6041-132 om de bytter på mc samt pris! Måske gør de og til billige penge
Takk for tipset, sjekker med dem i morgen.
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av badkernel »

Misha1969 skrev: 13 mai 2019, 21:55 I Gjøvik bruger jeg mekonomen til dekkskift. Kommer med nye dekk og fælg. Demontering af gamle Dekk og påmontering af nye giver jeg 250NOK for ialt.

Prøv og hør https://www.mekonomen.no/butikk-verkste ... at6041-132 om de bytter på mc samt pris! Måske gør de og til billige penge
Snakket med dem i dag morges (butikk i Stavanger - Åsen) og fikk NEI med forklaring at de mangler utstyr som kan hjelpe dem med motorsykkel hjul :(
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av kjellv »

badkernel skrev: 14 mai 2019, 10:08
Misha1969 skrev: 13 mai 2019, 21:55 I Gjøvik bruger jeg mekonomen til dekkskift. Kommer med nye dekk og fælg. Demontering af gamle Dekk og påmontering af nye giver jeg 250NOK for ialt.

Prøv og hør https://www.mekonomen.no/butikk-verkste ... at6041-132 om de bytter på mc samt pris! Måske gør de og til billige penge
Snakket med dem i dag morges (butikk i Stavanger - Åsen) og fikk NEI med forklaring at de mangler utstyr som kan hjelpe dem med motorsykkel hjul :(
Det er nok egentlig bare noen adaptere de mangler til balanseringsmaskina vil jeg tro, de fleste omleggingsmaskinene for bil går mc hjulene rett på.
Men ta en telefon til flere, både dekkforhandlere og mc-verksteder. Prisene er ikke så stor forskjell på.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Faraday »

I fjor fikk jeg høre av mitt lokale dekkverksted at de manglet folk som hadde sertifisering for mc :scratch

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av badkernel »

Har sendt epost og ringt til forskjelig verksted og med litt pruting fikk 2 nye dekk (michelin pilot 4 trail), montert og balansert for 4300.
Pris forskjell på hele 1700 :D
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Bjerknez »

Hvis en forhandler tar 6.000 for hele jobben inkludert dekkene og jobben er gjort på en drøy time så sier det seg selv at det er noe galt ett sted. Tror jeg.

Enten så overpriser dem seg fordi dem egentlig ikke vil ha oppdraget, eller så har dem forferdelig dårlige avtaler vedrørende pris fra leverandør.

Jeg tror nok dekkversketder vertfall ikke betaler MER enn det vi betaler for dekkene på dekkonline etc. Gjerne mindre. Å ta 3.000 kroner for en jobb som tar en drøy time er jo nesten svindel?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Snikendeugle »

Det er jo ingen som tvinger forbrukeren til å bytte dekk der, så svindel er et litt sterkt ord, synes du ikke?

Om dekkene koster ca. kr 3000 på nett, så er sannsynligvis prisen litt høyere hos forhandler. Si 500 kr mer. Da står vi igjen med Kr 2500 for jobben, som vi kan dele på 2 arbeidstimer aka Kr 1250 timen. Dette er ikke spesielt mye timesprismessig for en proffesjonell tjeneste, spesielt ikke om det ikke finnes veldig mye konkurranse i området. Tiden det tar TOTALT fra mottak til overlevering av sykkel tar nok fort rundt 2 timer uansett.
Litt stivt ja, men ikke hårreisende. Det er noen som må tjene penger på dette også, ikke bare drive dugnad :-k

Jeg er kanskje påvirket av å jobbe i en konsulentbransje hvor timespris er både høyt og lavt. Det er ikke MYE verdi som blir skapt på én time, selv om prisen ofte er godt over kr 1000/t. Derfor er jeg også glad jeg aldri skal jobbe med privatpersoner som kunde ;)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: 21 mai 2019, 08:45 Det er jo ingen som tvinger forbrukeren til å bytte dekk der, så svindel er et litt sterkt ord, synes du ikke?

Om dekkene koster ca. kr 3000 på nett, så er sannsynligvis prisen litt høyere hos forhandler. Si 500 kr mer. Da står vi igjen med Kr 2500 for jobben, som vi kan dele på 2 arbeidstimer aka Kr 1250 timen. Dette er ikke spesielt mye timesprismessig for en proffesjonell tjeneste, spesielt ikke om det ikke finnes veldig mye konkurranse i området. Tiden det tar TOTALT fra mottak til overlevering av sykkel tar nok fort rundt 2 timer uansett.
Litt stivt ja, men ikke hårreisende. Det er noen som må tjene penger på dette også, ikke bare drive dugnad :-k

Jeg er kanskje påvirket av å jobbe i en konsulentbransje hvor timespris er både høyt og lavt. Det er ikke MYE verdi som blir skapt på én time, selv om prisen ofte er godt over kr 1000/t. Derfor er jeg også glad jeg aldri skal jobbe med privatpersoner som kunde ;)
Jeg skrev "kanskje" i tillegg til et "?" gjorde jeg ikke?

Når Pitlane gjør hele jobben på en god time hjemme i garasjen, ved siden av litt prat og litt kaffe underveis, så synes jeg det er rart at et MC verksted skal fakturere to timer for denne jobben og samtidig ta 1250,- kroner timen. Hadde dem priset seg litt lavere og fulgt med litt i markedet, så kunne dem lett stjålet noen kunder fra både dekkonline og "bakgårdsverkesteder". Da får dem flere innom butikken for dekkskift og muligheten for mersalg øker etc.

Med tanke på at dekkonline er en ganske kjent nettside for motorsyklister så bør også mc verkstedene følge med litt og kanskje jenke seg såpass ned i pris at folk velger å bruke sin lokale forhandler. Hvis feks. min forhandler tar 4.500 kroner for ett sett med dekk inkludert montering på/av sykkel og jeg feks. betaler 3.600 kroner i dag så blir det ikke like mange penger å spare og sjansen øker for at jeg for bekvemlighetens skyld velger min lokale forhandler i steden.

Man betaler vel for hvor lenge dem faktisk har brukt på jobben og ikke tiden det tar fra man leverer den til man har betalt? Eller skal dem fakturere meg for kundeservice også?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av supersic »

Lazy boys (HD) fakturerer 2 arbeidstimer hvis du kommer med dekk på sykkel, aka 2600.-

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Dekk bytte - Stavanger/Omegn

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev: 21 mai 2019, 09:31 Man betaler vel for hvor lenge dem faktisk har brukt på jobben og ikke tiden det tar fra man leverer den til man har betalt? Eller skal dem fakturere meg for kundeservice også?
Prøv å ta den diskusjonen med hvilken som helst bransje som baserer seg på fakturerte timer ;)

Jeg tipper det ofte er en "fingern i været" estimering med 2 timer for dekkskifte. Om verkstedet bruker mye tid på å få gjort selve jobben (av en eller annen grunn) så blir du neppe fakturert mer enn 2 timer heller, med mindre det da er din skyld at det tok lenger tid enn normalt.

Dette er et marked som ikke har veldig høy tetthet av konkurranse, så prising kan de styre deretter og følger på den måten også "med i markedet". Hadde det vært MC-verksteder ved annenhvert gatehjørne ville prisene naturligvis vært lavere for å kjempe om kundene sine. I Oslo for eksempel er det få forhandlere som har de samme merkene sykler, og da har de allerede en naturlig fordeling av kunder bare der.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar