BMW R1200GS

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

BMW modellbetegnelser er systematisk bygget opp Bokstaven fremst bestemmer motor/drivlinje-plattform. Tallene sier noe om motorvolum, etterfulgt av noen bokstaver som forteller noe om sykkelens utseende/stil/oppbygning. S1000RR har derfor ikke to boxermotorer, men er bygget på S-plattformen, som vil si rekkefire med kjededrift.

GS-endelsen står etter hva jeg vet for Gelände Strasse. Den første het dog R80G/S.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av AJ »

Fin sykkel og et usedvanlig vellykket konsept fra BMW på lik linje med Golfsuksessen fra VW når det gjelder bil.
Men ingen GS feber her hos meg, må jeg bare innrømme...
Ikke mange GS'ere her inne på MCsiden.no heller, virker det som :-k .
Men velkomne er de, så absolutt :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

Som den BMW-entusiasten jeg er, så blir det R12xxGS(for å ikke forveksle med F-modellplattformen med kjede/reim). Ikke fordi at den er pen eller kul, men jeg vet hva jeg får. Om jeg skulle hatt noe i det segmentet. Foreløpig er ikke det av interesse.

Synes ikke min K1200RS er det kuleste i verden å se på, men for meg er den veldig artig å kjøre, passelig sprek, fin å skru på og fra en entusiast sitt ståsted var modellen revolusjonerende hos BMW. Første modell med over 100hk og en masse tekniske sprang fra tidligere modeller.
Den gamle K1/K100/K1100-lesten var tross alt 15 år gammel. Det merkes tydelig når jeg har kjørt K100en min en stund og setter meg tilbake på K1200en.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av AJ »

Det jeg imponeres mest over med GS er modellens vedvarende popularitet. Men ikke bare det. Det at BMW har greid å beholde boxermotor konseptet med kardang drivlinje og fornyet dette såpass bra som de har gjort er intet mindre enn imponerende, etter mitt syn.
Boxermaskinen og kardangløsningen har BMW faktisk hatt siden produksjonsoppstarten i 1923. Det står det respekt av!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

De hadde med introduksjonen av K-modellene i 1983 i tankene om å slutte med boxeren. En rekkefire ble nok ansett som noe mye bedre. Det har i ettertid vist seg at BMW-miljøet har vært litt delt. De som digger K og de som digger R. Er som regel de som foretrekker K og de som foretrekker R og de holder seg til det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1200GS

Legg inn av dypen »

Har sansen for både K og R, var på hugget på en eldre K her en periode men nå har jeg kanskje foten innafor på en R som jeg forhåpentlig får svar på i løpet av to tre uker 😉
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: BMW R1200GS

Legg inn av pekle »

Det som gjør GSen unik er at den gjør så mange ting akseptabelt bra. Romslig og komfortabelt pakkesel på tur. Nok oomph til å piske svinger. Stabilitet og fjæringsvei til å håndtere ganske røft underlag. Det finnes bedre sykler på hver av områdene (Multistradaen er hvassere på asfalt, men definisjonen av multistrada innbefatter nok ikke norsk grusvei har jeg en mistanke om, KTM leverer råere gruspiskere osv), men ingen som kombinerer så bra. Og så har du et helt økosystem av ettermarkedsprodukter til ethvert (reelt eller imaginært) behov. Så en 1250 er absolutt aktuell, men innen jeg går lei av Duc'en håper jeg egentlig at utvalget av elektriske hojar er på plass.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bjerknez »

Det som jeg finner litt gøy er når du går inn på "Sport" her:
https://konfigurator.bmw-motorrad.no/in ... odelfinder

Så ligger R1250RS side by side BMW S1000RR :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

R1250RS ja, sportstourer det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 mai 2019, 08:38 R1250RS ja, sportstourer det.
Så lenge dem plasserer en R1200RS samens med en S1000RR så gir dette i mitt hode i beste fall en feil bilde. Disse er så langt fra hverandre som man nesten kan komme.

Jeg mener S1000RR burde stått alene. Evt. sammen med S1000R.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

Nå har de vel ikke kategorien "sportstourer" i konfiguratoren, siden BMW ikke lager en ordentlig sportstourer lenger(etter min mening). Så da passer det vel best å plassere den under sport. R1250RS er en sprek og fin sykkel det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bjerknez »

En sportstourer i mitt hode er sykler som hayabusa og ZZR1400 etc. En R1200RS er intet annet enn en GS med sportsligere sittestilling. Mener jeg.

Slett ingen dårlig sykkel. Har kjørt den.
Men jeg vil ikke si at "sport" er et ord jeg vil tillegge denne.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200GS

Legg inn av FredrikE24 »

Bortsett fra motoren og rammekonstruksjonen(motor som del av ramme), så har R1250RS relativt lite til felles med R1250GS.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200GS

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 mai 2019, 11:41 Bortsett fra motoren og rammekonstruksjonen(motor som del av ramme), så har R1250RS relativt lite til felles med R1250GS.
Joa, men "sport" i mitt hode betyr også en sportslig motor. Man får ikke en sportslig bil ved å slenge på svær spoiler og feite hjul. BMW har kun EN sykkel som passer i Sport kategorien i mine øyne og det er S1000RR. Jeg synes ikke R1200RS har noe som helst å gjøre i den samme kategorien som denne. Da er i så tillfelle S1000R nærmere.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200GS

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjørte ifjor litt R1200GS Rally. Hoff sier nå jeg da. Synest det var veldig lite som passet meg der. Det blir for digert, slappt og laidback.

Svar