Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av FredrikE24 »

Ja

Noen steder er verre enn andre tror jeg. I Kroatia er det tomt i samtlige luftgummihjul etter en stund. Gjelder både slangeløse, og dekk med slange.
Jeg sjekker trykket hver 1200km.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 mai 2019, 13:11 Ja

Noen steder er verre enn andre tror jeg. I Kroatia er det tomt i samtlige luftgummihjul etter en stund. Gjelder både slangeløse, og dekk med slange.
Jeg sjekker trykket hver 1200km.
Pokker... da har jeg driti meg ut. jeg var overbevist om at lufttrykket holdt seg bedre enn dette faktisk. Da er det jo ikke rart jeg merker det med overstyring kanskje?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av FredrikE24 »

Det er sjeldent jeg må korrigere noe særlig. Er snakk om et lite «blås» på bensinstasjonen. Kanskje 0,1-0,2 Bar hver gang.
Nevnte Kroatia, det er helt ekstremt.
I Norge har jeg derimot ikke så anstrengt forhold til det.
Sist redigert av FredrikE24 den 19 mai 2019, 13:51, redigert 1 gang totalt.

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 650 f 2014

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av McHans »

Hvordan ventilhetter har du? På sykkel anbefaler jeg metallhette med pakning i, ikke slik sort plasthette som mange har.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 13:06 Jeg er veldig nøye med veldig mye. Spesielt når det kommer til renhold etc. men jeg fikk en liten lærepenge i dag når jeg sjekket luftrykket i framdekket for første gang i år. Jeg tenkte litt sånn at lufttrykket stort sett holder seg noenlunde og dessuten har jeg ikke hengt meg så mye opp i det heller.

Men jeg har på en måte merket at sykkelen overstyrer en del inn i svinger etc. Man må på en måte holde igjen litt. Jeg forbant dette med at jeg var rusten og ikke husket hvordan sykkelen oppførte seg i fjor etc.

men i dag kom jeg på at jeg hadde en digital luftmåler i skuffen som jeg fikk gratis fra ett sted jeg handlet på nett.

Når jeg målte lufttrykket i fremdekket så viste denne 1.6 bar. Det rette trykket skal være 2.5 bar. Heldigvis har jeg en batteridrevet Ryobi luftkompressor som klarte og fylle på luft til ønsket nivå. Jeg kontrollmålte etterpå med den digitale måleren og nå skal det være riktig.

Det skal sies at jeg også fylte luft i bakdekket her om dagen (før jeg kjørte over spikeren) og der var det kun 2.2 bar (det skal være 2.9 bar). Jeg fylte ikke i fremdekket fordi jeg ikke kom til med pistolen på bensinstasjonen.

Så til spørsmålet. Er det vanlig at trykket kan falle såpass i løpet av en sesong + 6 mnd. stillestand i kald (men tørr) garasje?

Ja.

Jeg blir litt forbauset når noen kjøper en så kostbar og høyt ytende teknisk avansert kjøremakin som Bimmer'n din er, for så å ikke sjekke lufttrykket relativt ofte. Dekkene er den eneste kontakten med bakken. Det hjelper ingenting med Tysk ingeniørkunst hvis den ruller på to blaute gummislanger.

Jeg er nok over snittet nazi på sjekking av dekktrykk, bare så det er sagt.
Sist redigert av Rune75 den 19 mai 2019, 14:53, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

McHans skrev: 19 mai 2019, 13:50 Hvordan ventilhetter har du? På sykkel anbefaler jeg metallhette med pakning i, ikke slik sort plasthette som mange har.
Det er metallhetter ja. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 19 mai 2019, 14:43
Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 13:06 Jeg er veldig nøye med veldig mye. Spesielt når det kommer til renhold etc. men jeg fikk en liten lærepenge i dag når jeg sjekket luftrykket i framdekket for første gang i år. Jeg tenkte litt sånn at lufttrykket stort sett holder seg noenlunde og dessuten har jeg ikke hengt meg så mye opp i det heller.

Men jeg har på en måte merket at sykkelen overstyrer en del inn i svinger etc. Man må på en måte holde igjen litt. Jeg forbant dette med at jeg var rusten og ikke husket hvordan sykkelen oppførte seg i fjor etc.

men i dag kom jeg på at jeg hadde en digital luftmåler i skuffen som jeg fikk gratis fra ett sted jeg handlet på nett.

Når jeg målte lufttrykket i fremdekket så viste denne 1.6 bar. Det rette trykket skal være 2.5 bar. Heldigvis har jeg en batteridrevet Ryobi luftkompressor som klarte og fylle på luft til ønsket nivå. Jeg kontrollmålte etterpå med den digitale måleren og nå skal det være riktig.

Det skal sies at jeg også fylte luft i bakdekket her om dagen (før jeg kjørte over spikeren) og der var det kun 2.2 bar (det skal være 2.9 bar). Jeg fylte ikke i fremdekket fordi jeg ikke kom til med pistolen på bensinstasjonen.

Så til spørsmålet. Er det vanlig at trykket kan falle såpass i løpet av en sesong + 6 mnd. stillestand i kald (men tørr) garasje?

Ja.
Takk :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Rydda litt i detailing skapet i carporten i dag. Bare en kjapp greie. Kastet det jeg ikke bruker, tørket over skuffene, vasket og lagt på plass samt sortert mikrofiberkluter etc. Blir fort rot i et slikt skap etter en sesong...
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Ang dekkene dine ja, det er vanlig med noe trykkfall. Har ikke opplevd like mye som deg, men jeg sjekker ganske jevnlig med sykkelpumpa. Du burde jo hvert fall sjekke dekktrykk etter vinteren.

Edit: hva skal du med alle de mikrofiberklutene? Jeg har ti stk...
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 19 mai 2019, 16:43 Ang dekkene dine ja, det er vanlig med noe trykkfall. Har ikke opplevd like mye som deg, men jeg sjekker ganske jevnlig med sykkelpumpa. Du burde jo hvert fall sjekke dekktrykk etter vinteren.

Edit: hva skal du med alle de mikrofiberklutene? Jeg har ti stk...
Ja, jeg må definitivt bli flinkere til å sjekke dekktrykket. Det verste er at jeg «arvet» en slik batteridrevet trykkluftkompressor etter min far. Ikke noe dyre greier, men den gjør jobben :thumleft

Angående mikrofiberkluter, så holder det nok med 10 stk. Ja. Men jeg trenger mikrofiberkluter i tre kategorier. Såkalt skittenkluter, allroundkluter og premimkluter. Jeg pleier å kjøpe. I store kvanta, da det blir billigere på sikt.

Finklutene bruker jeg helst kun på lakkerte flater og for det meste til å buffe av voks etc. Allroundklutene brukes til det meste over motoren som feks. Plastfornyer etc. Skittenkluter bruker jeg på felger, dekk, eksos og ellers rundt motor, samt for rentørk av vasket kjede. Disse kaster jeg som oftest etter hver gang. :thumleft

For å tørke sykkelen bruker jeg Metrovac Blaster Sidekick :twothumbs:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 17:50
Stian87 skrev: 19 mai 2019, 16:43 Ang dekkene dine ja, det er vanlig med noe trykkfall. Har ikke opplevd like mye som deg, men jeg sjekker ganske jevnlig med sykkelpumpa. Du burde jo hvert fall sjekke dekktrykk etter vinteren.

Edit: hva skal du med alle de mikrofiberklutene? Jeg har ti stk...
Ja, jeg må definitivt bli flinkere til å sjekke dekktrykket. Det verste er at jeg «arvet» en slik batteridrevet trykkluftkompressor etter min far. Ikke noe dyre greier, men den gjør jobben :thumleft

Angående mikrofiberkluter, så holder det nok med 10 stk. Ja. Men jeg trenger mikrofiberkluter i tre kategorier. Såkalt skittenkluter, allroundkluter og premimkluter. Jeg pleier å kjøpe. I store kvanta, da det blir billigere på sikt.

Finklutene bruker jeg helst kun på lakkerte flater og for det meste til å buffe av voks etc. Allroundklutene brukes til det meste over motoren som feks. Plastfornyer etc. Skittenkluter bruker jeg på felger, dekk, eksos og ellers rundt motor, samt for rentørk av vasket kjede. Disse kaster jeg som oftest etter hver gang. :thumleft

For å tørke sykkelen bruker jeg Metrovac Blaster Sidekick :twothumbs:
Ante meg at det var noe slik. Bruker som regel en til å tørke, en til å buffe av, som regel tre stk per gang, vasker de etter bruk og kaster de om de blir styggw. Felger og motor er jo varsket grundig på forhånd så er ikke mye skitt å snakke om (tørker de delene sist)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Felger blir ikke helt rene uten avtørk. Helst med parafin. Det blir nok ikke motor heller, men siden den stort sett er grå, så synes ikke skitten så godt. Derfor får også motoren en runde med parafin, pensel/børste og mikrofiber :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 19 mai 2019, 18:16 Felger blir ikke helt rene uten avtørk. Helst med parafin. Det blir nok ikke motor heller, men siden den stort sett er grå, så synes ikke skitten så godt. Derfor får også motoren en runde med parafin, pensel/børste og mikrofiber :)
Pensler alltid med parafin på metall/felger/motor, vasker etter med svamp og tørker deretter
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Høres bra ut.

Jeg pleier også å vaske store deler av sykkelen med en litt stor børste. Ikke lakk og ømfintelige steder, men motor og andre steder. jeg bruker en børste med litt myk tykk bust da denne kommer lettere til trange steder synes jeg.

Det er denne jeg bruker:
https://scandicshine.no/product/chemica ... eel-brush/

Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Stian87 »

Smart den der for å komme til de verste stedene. Får jobben gjort med en microfiberhanske, men må sikkert gnikke litt mer :roll

Min største utfordring for tiden er det jævla pollenet. Selv om sykkelen min står i garasje blir den dekket av gul drit de få minuttene garasjen er oppe :evil
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar