Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Snikendeugle »

Hmmmm, jeg ville vært skeptisk til fargefornyeren på slanger om en ikke vet helt hva innholdet i flasken er og om det er lurt eller ikke med tanke på korroderende effekt i gummien.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke dette skal være noe problem, men skal sjekke ut dette nærmere :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er ikke veldig glad i å utsette BMW-gummi for noe lurium. Det er veldig vanlig på bilene deres at gummi går i oppløsning av silikon og annet dilldall. En kamerat smurte alle synlige slanger på BMWen sin(under panseret) for å holde show-shine for seg selv. Samtlige slanger gikk i oppløsning, det som løsner blir en seig gummiguffe. Bare armeringen i slangen blir igjen. Særlig rundt slangeklemmene. Dørlister begynner i tillegg å knirke voldsomt og går tilslutt i oppløsning de også når de får lurium på seg.

Mine erfaringer. Jeg tåler litt grå gummi.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Hvilket produkt brukte han?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 mai 2019, 20:35 Jeg er ikke veldig glad i å utsette BMW-gummi for noe lurium. Det er veldig vanlig på bilene deres at gummi går i oppløsning av silikon og annet dilldall. En kamerat smurte alle synlige slanger på BMWen sin(under panseret) for å holde show-shine for seg selv. Samtlige slanger gikk i oppløsning, det som løsner blir en seig gummiguffe. Bare armeringen i slangen blir igjen. Særlig rundt slangeklemmene. Dørlister begynner i tillegg å knirke voldsomt og går tilslutt i oppløsning de også når de får lurium på seg.

Mine erfaringer. Jeg tåler litt grå gummi.
Hvis samtlige slanger gikk i oppløsning så må han jo ha brukt feil produkt? Syre eller noe?

Jeg har brukt plast/gummi fornyer på alle mine biler og ganske ofte også uten at noe har gått i oppløsning eller gått i stykker. Det som er desto skumlere for gummi og plast er kraftig avfetting. Plast og gummi går ikke i oppløsning, men kan få kraftige skjolder.

Det skal litt til for at "samtlige" slanger går i oppløsning, uansett hva du sprayer eller påfører av produkt. Det eneste jeg kommer på i farten er syre. Jeg tror slangene i et motorrom tåler veldig mye juling i form av kjemikalier. At dem kan bli missfarget og få skjolder kan nok hende, men at dem går i oppløsning....? neppe...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått testet S100 fargefornyer litt mer grundig. I bunn og grunn er dette et solid produkt i forhold til andre lignende produkter jeg har prøvd.

Nøkkelordene er:
- Enkel og påføre på trange steder (som feks. på en motorsykkel) siden den kommer i spray form og med en god forlengelses dyse.
- Skader ikke andre overflater som lakk, chrome etc. og tørkes lett av etterpå. Selv etter flere dager.
- Den skal kunne tørke inn på overflaten uten å gi skjolder, så den bør ikke tørkes av. (dette har jeg ikke testet selv)
- Den tåler varme (effekten forsvinner ikke når overflaten blir varm)
- Den tåler ikke kraftig avfetting. Da forsvinner effekten, men vanlig vask tåler den fint.
- Prisen er godkjent og ligger sånn midt på treet. I forhold til effekt synes jeg den er verdt hver krone.

Hele testen kan leses i bloggen min hvis ønskelig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av simpson »

Hvordan er denne i forhold til Polytrol på plast tror du?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 13 mai 2019, 13:38 Hvordan er denne i forhold til Polytrol på plast tror du?
Her blir det litt synsing da jeg kun har prøvd Polytrol en gang tidligere, men på bil. Jeg tror Polytrol holder lenger og tåler mer juling. Men den er vanskeligere å påføre på vanskelige og trange steder. Man kan også få skjolder hvis man ikke legger den jamt på. Den må så vidt jeg vet også herde over lenger tid.

Polytrol ser jeg får meg er bedre ved bruk på større flater som er lettere å komme til. Som feks. støtfanger på biler som er av plast etc. På motorsykkler (vertfall min) er det nytteløst. Da er det mye enklere med S100 fargefornyer. Selv om jeg må påføre den flere ganger. Det er bare å spraye på og man får ingen skjolder når det tørker inn. Glemmer man å tørke av etter å ha fått det på lakken, så gjør ikke dette noe. Man bare tørker det av senere uten problemer.

Vertfall slik jeg tenker, men er en stund siden jeg testet Polytrol skal sies.

EDIT:
Her ser du en detailer som har testet Polytrol:
https://www.detailersclub.no/forums/top ... n-tilbake/

En ganske så mer innviklet metode. Ikke vanskelig, men dette er ikke noe man gjør i en fei.

EDIT 2:
Polytrolen ser også ut til å tilføye litt kunstig glans. Personlig er jeg ikke noe fan av det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Mottok Syphon høytalerene her om dagen som jeg bestillte fra det store utland. Men noe skepsis så valgte jeg å prøve denne i min jakt på bedre lyd i hjelmen. Høytalere til 2.000 kroner inkludert forsterker. Jeg tenkte at dette i det minste måtte være "brukbart".

Når jeg tok på meg hjelmen så var lyden minst like dårlig (om ikke værre faktisk) som dem innebyggede jeg hadde fra før. En utrolig spinkel lyd helt uten karakter.

Heldigvis avtalte jeg at jeg kunne returnere varene med pengene tilbake hvis jeg ikke ble fornøyd før jeg bestillte.

Dette var så skuffende at jeg ikke engang vet om jeg gidder å lage blogginnlegg om det. Når en som ikke er spesielt lydfrik dømmer disse nedenom og hjem, mens andre skryter dem opp i skyene sier det meg bare en ting. De andre MÅ hatt ekstremt lave forventninger. Dem var faktisk så dårlige at jeg er overbevist om at et par øreplugger fra Biltema av billigste sort ville overgått dem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Men til noe positivt også :twothumbs:

Bilnerden spurte meg i går og lurte på om jeg ville teste flere produkter. Egentlig så har jeg testet det som er og teste (nesten) men det var et par produkter jeg var litt nyskjerrig på. siden S100 fargefornyeren virket til å være et veldig bra produkt så spurte jeg om han kunne sende meg følgende.

S100 Gloss Wax og S100 Special Cleaner

Førstnevnte skal være en slags hurtigvoks. Også kalt "Quickdetailer" som i følge Bilnerden skal ha bedre holdbarhet enn andre Quickdetailere. Meningen med denne er at den fungerer som en lett rengjøringsspray som også inneholder beskyttelse. Hvis du feks. har litt støv på motorsykkelen så kan man spraye på denne, tørke rent med microfiber, snu kluten og buffe av resten. Jeg er ganske kjent med slike quickdetailere og er spent på om denne viser seg å overraske positivt.

S100 Special Cleaner skal være en enda sterkere utgave av S100 Total Cleaner. tenkte å teste denne på skitne felger for å se om den gjorde vei i vellinga ved kun avspyling. Denne kommer jeg nok ikke til å bruke på plast eller andre steder på sykkelen. Egentlig et produkt jeg kanskje aldri kommer til å bruke selv, men ønsker å teste den for å se effekten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

I går hentet jeg de nye Rukka Imatra hanskene hos min pakke pusher. Siden jeg kjørte sykkel, så pakket jeg dem opp og dro dem på med en gang. De forrige hanskene mine trengte nettopp noen mil før dem formet seg etter hendene og ble mykere etc. Men jeg la med en gang merke til hvor smidigere disse Rukka Imatra hanskene var.
Bilde-2-1.jpg
Dem virket mindre "sportslige" enn jeg trodde. Beskyttelsen og alt er på plass, men dem virker litt tykkere enn de jeg hadde og det er ikke like mye "dilldall" på dem. Dem virker mer "seriøse" og cleanere, samtidig som dem har en tøff look.

Dem er vertfall vesentlig varmere enn dem gamle hanskene. Om det skyldes at de gamle hanskene var slitte eller ikke vet jeg ikke, men jeg fikk vertfall et veldig godt inntrykk.

Så får tiden vise om disse klarer og overleve lenger enn de andre hanskene jeg har hatt... :scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 15 mai 2019, 06:33 Mottok Syphon høytalerene her om dagen som jeg bestillte fra det store utland. Men noe skepsis så valgte jeg å prøve denne i min jakt på bedre lyd i hjelmen. Høytalere til 2.000 kroner inkludert forsterker. Jeg tenkte at dette i det minste måtte være "brukbart".

Når jeg tok på meg hjelmen så var lyden minst like dårlig (om ikke værre faktisk) som dem innebyggede jeg hadde fra før. En utrolig spinkel lyd helt uten karakter.

Heldigvis avtalte jeg at jeg kunne returnere varene med pengene tilbake hvis jeg ikke ble fornøyd før jeg bestillte.

Dette var så skuffende at jeg ikke engang vet om jeg gidder å lage blogginnlegg om det. Når en som ikke er spesielt lydfrik dømmer disse nedenom og hjem, mens andre skryter dem opp i skyene sier det meg bare en ting. De andre MÅ hatt ekstremt lave forventninger. Dem var faktisk så dårlige at jeg er overbevist om at et par øreplugger fra Biltema av billigste sort ville overgått dem.
Har en Schubert R2 med samme kommunikasjon som deg og lyden er bedre enn den Schuberten jeg har med krage.
Men enig at lyden ikke er bra. Egentlig bare diskant. Men det beste lydmessig får jeg med mine Clipsch plugger, men probleme er ledningen.
Synes forøvrig at det er tungvint med Sena systemet da det bare er 2 knapper og du må høre på pipetonene før du velger å kvittere for å komme inne på rett modus i menyen.
Men systemet er mye bedre enn SRC, da kragen tar for mye plass når du tar av og på hjelm og den er faktisk trang og hindrer bevegelsen på hue når den er på.
Det er enda mye som kan bli bedre når det gjelder lyd og kommunikasjon i hjelmer

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

En ting er vertfall sikkert. Scala Rider sine høytalere er MYE bedre. Selv om dem ikke gir gåsehud dem heller. Jeg er enig med deg at øreplugger med lyd er det som gir den mest tilfredstillende lyden, men jeg får rett og slett ikke disse til å sitte skikkelig i ørene. Spesielt ikke når jeg tar av/på hjelmen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av FredrikE24 »

Som Hifi-entusiast så vet jeg på sett vis hva god lyd er. Noe som ikke akkurat er enkelt å få til bak noen stoffbiter inni en hjelm. Jeg har modda min SRC-krage med Koss-pads og litt polstring på baksiden av de. Jeg er faktisk fornøyd med lyden. Spiller popmusikk veldig bra, og P3-morgen er klar å tydelig. Det spiller bra dunk-dunk. Det er imidlertid ikke noe man synes låter fett når man drar opp favorittene fra slutten av 70-tallet med lave effekter og utstrakt bruk av stereo.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Turer, fjas & slabberas

Legg inn av Bjerknez »

Jeg hadde Scala Rider med Koss høytalere i den gamle hjelmen. Helt greit, men god lyd kan jeg ikke si at det var. Den beste lyden får man med øreplugger, ferdig snakka. Men å kjøre rundt med noe dyttet inn i øret sitter litt langt inne føler jeg. Da foretrekker jeg heller heller uten lyd.

Svar