Folk som dette..

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Folk som dette..

Legg inn av Eirikvestfold »

Folk som denne motorsyklisten plager meg. Vedkommende mener selv han har grunn til å skade biler mens de kjører, sannsynligvis etter å ha sett for mye på YouTube.

Motorsyklisten gjør at alle oss andre får et dårlig rykte.

Mulig han synes bilen bak lå for tett, men Tesla dashcam har veldig smale synsfelt som er litt zoomet inn, så jeg tror ikke det heller. Uansett ingen grunn til å ta speilet til bilen.

https://youtu.be/nbcBzrn-KAQ
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Folk som dette..

Legg inn av mekkern »

Tjaaaa... nå vet jeg ikke om han faktisk berørte bilen... det så ikke jeg.. en annen ting er om det er en forhistorie til dette som vi ikke vet..
normalt ser ikke jeg noen grunn til å bremse og smette inn i høyre felt på den måten..for så å gjøre en obskøn gest eller klapse på speilet..
hvorfor han gjorde dette merkelige valget/var sint ??
mulig "teslaen" har tutet blinket med lysene eventuelt over lengre tid eller presset mc føreren tidligere?

Helt umulig å si. :-k
men å la seg provosere i trafikken er heller ikke bra- som regel pleier jeg bare å trekke meg unna idioter og ikke la de irritere meg.
men at jeg har bannet og vist en "bannefinger" det innrømmer jeg. :evil

Men nå fikk jo fyren sine "15 minutes of fame" på sosiale medier da...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Folk som dette..

Legg inn av Eirikvestfold »

Sjåføren la ut et stillbilde på et annet forum hvor man ser knyttneven til motorsyklisten rett før det treffer speilet. Og han sa selv at det gikk, som er fryktelig dyrt å fikse på den bilen.

Forhistorien vet vi ikke utover klippets lengde, så kan jo være noe der. Uansett ingen unnskyldning for å gjøre som dette. Ikke at jeg mener du hevdet det ;)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Folk som dette..

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ganske ofte opplevd bilister (spesielt på motorveien) som tydelig ønsker å kappkjøre med meg. Dem er ikke direkte aggressive, men dem viser tydelig at dem ypper seg litt ved å kjøre opp på siden min for så og holde hastigheten etc.

Hvorfor dem i det hele tatt gjør dette aner jeg ikke. Kanskje det ligger en misunnelse til grunn for slik oppførsel, eller muligens en formening om at Golf GTI'en, BMW 325'en i dete hele tatt har den minste sjans? Jeg aner ikke. Men jeg føler det er de samme menneskene som ser på kjøring i bytrafikk som en konkurranse. Førstemann hjem vinner...på en måte.

Enkelte blir også jævlig grinete av å bli forbikjørt på landeveien og øker plutselig farten etter at du har kjørt forbi å legger seg relativt nærme.

Jeg har kun blitt direkte hissig i ett tillfelle på de fem årene jeg har kjørt motorsykkel og den sjåføren var nesten på gråten når jeg holdt på og kline knyttneven tvers igjennom sideruta på bilen.

Bare dem holder seg i skinnet og ikke tar helt av, så er mitt motto og bare komme seg vekk fra dem. Men enkelte ganger blir dem så påtrengende og direkte hissige at selv jeg kunne knust noen speiler. men jeg opplever det ikke som vanlig og det skjer veldig sjeldent at det går såpass langt.

Her i Fredrikstad opplever jeg de fleste bilister som høflige og slipper deg frem når dem får muligheten i køkjøring etc. I Oslo derimot virker det som om det bor et helt annet folkeslag.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Folk som dette..

Legg inn av Ronning »

En 10-minutters videoanalyse om hvorfor en kar på mc slo til et Teslaspeil? Jeg vet ikke hva som er verst, å slå på speil, eller å se videoen :p

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Folk som dette..

Legg inn av Snikendeugle »

Mye oss og dem her. Det er mange idioter i alle sfærer og miljøer. Også våre egne :)
Man kan til og med være idioten selv!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Folk som dette..

Legg inn av AJ »

Mannen bak videoen er kanskje Norges mest kjente Teslaeier og største fan, muligens...:

https://www.tv2.no/a/7247876/

Men om han var mannen bak rattet i Teslaen på videoen? Vet ikke siden jeg ikke tok bryet med å se litt av videoen, som jeg fant ganske uinteressant, skal jeg være ærlig... :sleepy
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Folk som dette..

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: 15 mai 2019, 09:02 Mye oss og dem her. Det er mange idioter i alle sfærer og miljøer. Også våre egne :)
Man kan til og med være idioten selv!
Enig.

Det er lett og glemme at vi også er bilister og jeg kan med sikkerhet si at vi alle gjør og har gjort feil i trafikken. jeg har selv holdt på og kjøre på en motorsyklist med bil. "Holdt på" er å ta i kanskje, men det var sikkert langt mer ubehagelig for motorsyklisten enn for meg som hadde et bur rundt meg.

Grunnen var at blinklyset til høyre ikke hadde slått seg av automatisk og rattet kom akkurat i veien for indikatoren i dashbordet. Jeg kom til et kryss hvor det sto en motorsyklist og ventet. Han holdt på og kjøre ut rett forran meg og jeg skjønte ikke en dritt av hvorfor han i hele tatt vurderte noe slikt. Han så jo rett på meg!

Rett etter krysset blinket bilen bak på meg og det gjorde at jeg så blinklyset til høyre sto på. Da skal det sies at jeg følte meg ganske så liten. Jeg fikk nesten lyst til å kjøre ett sted å gjemme meg. Motorsyklisten trodde jo bare at jeg skulle til høyre der han kom ut. Heldigvis dreit han i å kjøre ut og fikk bremset igjen.

Jeg fikk lyst til å kjøre etter han og be om unskyldning, men han forsvant så fort. Han hadde sikkert ikke mange pene tanker om meg akkurat da... Uff... flaut. :redface

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Folk som dette..

Legg inn av simpson »

Som mekkern sier, vi vet ikke forløpet til hendelsen.
Jeg bryr meg ikke om hva som skjer bak meg, men at bilen lå nærme er det ikke tvil om. Ikke mye 3 sekundersregel som blir overholdt der. Bare prøv å tell sekunder mellom bil og sykkel, det er under 1 sekund.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Folk som dette..

Legg inn av detvarvondtdet »

Så ut som det var på Smedstad? Ikke at det spiller noen rolle men.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Folk som dette..

Legg inn av Eirikvestfold »

simpson skrev: 15 mai 2019, 11:09 Som mekkern sier, vi vet ikke forløpet til hendelsen.
Jeg bryr meg ikke om hva som skjer bak meg, men at bilen lå nærme er det ikke tvil om. Ikke mye 3 sekundersregel som blir overholdt der. Bare prøv å tell sekunder mellom bil og sykkel, det er under 1 sekund.
Svarer kort på denne. Jeg kjører samme bil og har selv sett hvordan dashcam fungerer - det er veldig zoomet inn. Basert på egne erfaringer, lå bilen i grei avstand.

Uansett tror jeg motorsyklisten er like idiot i en bil, bare så det er sagt..
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Folk som dette..

Legg inn av Dansekris »

detvarvondtdet skrev: 15 mai 2019, 12:00 Så ut som det var på Smedstad? Ikke at det spiller noen rolle men.
Jepp, Ring 3 etter Smedstad mot Ullevål.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Folk som dette..

Legg inn av FreewheelBurning »

Snikendeugle skrev: 15 mai 2019, 09:02 Mye oss og dem her. Det er mange idioter i alle sfærer og miljøer. Også våre egne :)
Man kan til og med være idioten selv!
Å være idiot er litt som å være død, man skjønner det ikke selv og det er trist for alle rundt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Folk som dette..

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 15 mai 2019, 09:16 Grunnen var at blinklyset til høyre ikke hadde slått seg av automatisk og rattet kom akkurat i veien for indikatoren i dashbordet. Jeg kom til et kryss hvor det sto en motorsyklist og ventet. Han holdt på og kjøre ut rett forran meg og jeg skjønte ikke en dritt av hvorfor han i hele tatt vurderte noe slikt. Han så jo rett på meg!

Rett etter krysset blinket bilen bak på meg og det gjorde at jeg så blinklyset til høyre sto på. Da skal det sies at jeg følte meg ganske så liten. Jeg fikk nesten lyst til å kjøre ett sted å gjemme meg. Motorsyklisten trodde jo bare at jeg skulle til høyre der han kom ut. Heldigvis dreit han i å kjøre ut og fikk bremset igjen.
Det er nettopp slike situasjoner som hindrer meg i å bli fort sint i trafikken. Dersom en ulykke eller farlig situasjon oppstår, rekker jeg ikke å bli sint før jeg har fått tenkt igjennom situasjonen og undersøkt alle omstendighetene. Hva var min fart? Min posisjon? Signalisering? Har jeg alt på det tørre? I en situasjon der flere parter har gjort feil kan det ta flere dager før jeg kommer til en konklusjon :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Folk som dette..

Legg inn av Bjerknez »

Vi må bare innse at vi alle gjør feil i trafikken. Ulykker skjer og det er sjelden eller aldri det er snakk om overlagt drap. Men selvsagt får mange av oss hjertepumpa til å pumpe litt adrenalin i slike tilfeller. Det å reagere aggressivt i enkelte tilfeller ser jeg på som en ganske normal reaksjon fra et menneskelig ståsted.

Selv tåler jeg ganske mye når det kommer til andre som gjør feil. Som oftest ser jeg hvem som er usikker i trafikken på lang avstand og holder dem derfor under oppsikt. Men når noen blir så irriterte at dem velger å kjøre på meg eller utsette meg for skade med vilje, så velger jeg å bruke "nødretten" hvis mulig. Da mister jeg alt av hemninger. Dette har kun skjedd en gang på de fem årene jeg har kjørt motorsykkel. Den gangen i Oslo kunne jeg nærmest forutse, så der var det bare om å gjøre og komme seg vekk fra situasjonen.

Men stort sett synes jeg de fleste bilister (vertfall her i Fredrikstad) er årvåkne og hyggelige i trafikken.

Svar