Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Geiroe »

Det der så ut som en stor jobb ja, ikke tatt på en helg det der. Du kan være glad du var nær hjemmet, og ikke på langtur. Alternativet er vel å sette den på verksted, som kanskje vil koste mer enn sykkelen er verdt, eller selge den til noen som gjør jobben sjøl, så her er det vel bare å brette opp erma, og begynne.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Geiroe »

simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37
FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen :roll Så det er "litt" som skal vekk her :scratch
Bilde
Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst? :crazy:
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
Ganske fort gjort å bytte clutch ja, men å komme til girkassa må motoren ut, og splittes, dvs plukkes helt fra hverandre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Det har du rett i Geiroe. Jeg har hatt opp girkasser på tverrstilte motorer før jeg, og vet at det er mye arbeid. Hele motoren må jo splittes.

Jeg har ikke akutte behov for å gå så dypt inn i materien som jeg her ender opp med å gjøre. Det er bare det, at når man først tar ut girkassa, blir det bare for dumt å ikke grave litt videre inn til clutchen og samtidig bytte simringen som "alltid" feiler når sykkelen har gått mellom 60-150 000km et eller annet sted. Feilen medfører oljelekkasje som trekkes inn i clutchlamellen og man får slurete clutch som resultat.

Når det gjelder girkassen og dens feil, så har jeg vel klart å resonnere meg frem til at vi snakker om en ganske enkel pinne som kanskje kan ha knukket. Nummer 7 på tegningen.
Vi får se. Blir spennende :thumleft
bmwgearshift.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37
FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen :roll Så det er "litt" som skal vekk her :scratch
Bilde
Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst? :crazy:
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli ) :roll

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

1,5 time fra første kåpeskrue ble fjernet til motoren er klar til å heises ned. Skal av med midtstøtta nå, så kommer den ned :thumleft
820A3999-591F-4332-AA38-10883C4D14B6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Girkassa er ute. Tatt alt i et veldig rolig tempo for å ikke ryke noen kabler.
Dynamo er også ute.
67C503A5-12BB-465F-97B3-699E9CFB0135.jpeg
2D5DD248-3EA3-4C55-BB11-1C98755ED3F6.jpeg
4AE9FDB6-4257-493C-8774-A4469C9C5ECE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av AJ »

Jeg blir rett som det er nesten slått i bakken over hvor flinke flere her på forumet er med å fikse ting på egenhånd.
Rett og slett imponerende FredrikE24 :notworthy: :clap: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av Esveen »

Satan! Du ligger ikke på latsia. Godt jobba Fredrik! Håper det er en ok jobb i gearboksen. Regner med det blir godt dokumentert. :prf
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Dette går vel for å være det verst tenkelige en kan foreta seg på en BMW K1200 med langstilt motor. Jeg er imidlertid særdeles tilfreds med hvordan sykkelen er satt sammen. Logisk og veldig lettvint. Ren skruing, bare kjøre på.

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av APettersen »

Du får det til å virke så enkelt. "Juksa litt", som ho kokkedama pleide si :twothumbs: Men helt super dokumentasjon, og underholdning forøvrig :thumleft Leste noe om et BMW-treff, her forleden. Er det fremdeles stemning for noe slikt?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av simpson »

WikingTnT skrev: 14 mai 2019, 17:28
simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37
FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen :roll Så det er "litt" som skal vekk her :scratch
Bilde
Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst? :crazy:
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli ) :roll
Det er vel det de fleste nye moderne sykler har. :prf

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av WikingTnT »

simpson skrev: 15 mai 2019, 05:37
WikingTnT skrev: 14 mai 2019, 17:28
simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37
FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchen :roll Så det er "litt" som skal vekk her :scratch
Bilde
Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst? :crazy:
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli ) :roll
Det er vel det de fleste nye moderne sykler har. :prf
Vil tro det - men første generasjon av min motor ble til for 18 år siden og da tror jeg ikke det var så utbredt.. :scratch
Aner ikke - vil bare like å tro det ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Delte girkassa istad. Gikk veldig bra det, alle lagre og drev er i meget god stand!
Noe som er veldig hyggelig. Så var feilen ganske åpenbar.
Girsjalteakslingen har knukket.

Jeg skiftet bakdemper som dere kanskje husker til Øhlins grunnet litt saggy originaldemper.
Hovedproblemet var at den var ganske så lav bak, og særlig i nedlegg og humper skrapte man ofte fothvilere.
Ved et par anledninger subba girsjalteren i asfalten også :knegg
Med andre ord har denne akslingen fått noen harde slag oppigjennom. Har vel skjedd en 4-5 ganger i mitt eie hvor girsjalteren har blitt slått opp og justeringen for høye/lave fothvilere har gått helt ut av posisjon(hadde ikke dette skjedd, så hadde vel hele akslingen "snappet" tvers av første gangen..).

Nå har jeg ny demper, som har gitt den et bra løft der bak og jeg er langt mer erfaren som sjåfør. Så det å skrubbe fothviler til hverdags har ikke forekommet på lang tid. Første sommeren, så skrapte jeg fothvilere i enhver rundkjøring..
Det er uansett grunnen til akslingen har knukket.
FFECC59E-59C2-4F5E-9221-C862A9835DB5.jpeg
49B81A7A-BC88-47E2-88BF-C3D4ADA87AA2.jpeg
Bestilt noen deler. Ny girskiftemekanisme, da akselen ikke selges løst, samt nye lagre til svingarmen, da det har kommet vann inn til lagrene på et tidspunkt som har gjort de trege, den ene siden satt godt fast..

Nå venter jeg på komplett ny clutch og alle simringer fra Tyskland i begynnelsen av neste uke. OEM Sachs clutch.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Våknet opp idag med melding fra DHL om at varenr mine fra Tyskland dukker opp idag. Det ble sendt fra Tyskland igår. Det er kjapt levert fra DHL.
Det som kommer derfra er clutch og alle nye simringer.
E9CAAB02-99F6-4A91-BAC9-6FFA3F2AAD74.jpeg
47813EB3-ED53-4652-A416-105D485F7CB4.jpeg
542557AA-ACDF-4790-A6B9-CB62AE874D60.jpeg
Det er noe litt annet enn en Jawa-girkasse dette her :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350

Legg inn av FredrikE24 »

Litt smått med kaffedrikking og skruing etter å ha vært ute på mye moro 17.mai. Det var godt å hive av seg bunaden og sette seg på krakken i garasjen :thumleft

Har tatt ut clutch og svinghjul. Skiftet simringen på akselen.. Disse begynner å lekke på et tidspunkt. Var tett her faktisk.
7645BFEE-547A-400C-8F5B-5BCCFB882CA9.jpeg
51C08E3D-9634-457D-9140-46B8762E204E.jpeg
0522054A-56AA-4AE4-BFAB-A6B457C9EF13.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar