Sikkerhet for en MC i Oslo

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
syrou
Innlegg: 6
Registrert: 09 mai 2019, 15:57
Motorsykkelen din: KTM Duke 790

Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av syrou »

Hei alle sammen,

Denne måneden kjøpte jeg en MC (KTM Duke 790) og jeg forlater den i en garasje som deles med QPark og har ikke riktig CCTV. I fjor fikk jeg deler av min e-sykkel stjålet, selv med at han hadde Securmark-fingeravtrykk.

For de av dere som går MC i en garasje i Oslo med ganske åpen tilgang til mennesker, hvilket sikkerhetsnivå har du på MC?

Jeg tenker for eksempel at den opprinnelige alarmen ikke er for nyttig siden det bare vil høres høyt, men ingen melding til meg. Jeg ser også at Securmark ikke er ment for MC, bare sykler, båter, etc. Jeg har bare en diskbremslås nå.

Beklager hvis norsk er sketchy, jeg bruker Google Translate fra engelsk.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Det er en del gode tips i denne videoen:


Selv har jeg kjøpt en Abus Granit Detecto X-Plus 8077 som er en skivelås med alarm som reagerer ved bevegelse. Sikkert ikke veldig effektivt for å forhindre et tyveri hvis en først er innstilling på å stjele sykkelen, men det gjør sykkelen litt mindre attraktiv å prøve å stjele :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

syrou
Innlegg: 6
Registrert: 09 mai 2019, 15:57
Motorsykkelen din: KTM Duke 790

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av syrou »

Takk skal du har! Jeg skal se dette, eller en Abus 8008.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av Sakkle »

Kanskje vurdere en GPS-tracker? Eksempel: https://monimoto.com/

Også en fordel å rett og slett være mentalt forberedt på at den kan bli stjålet. Du kan aldri gardere deg 100% dessverre...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av cevillan »

Fikk min MC stjålet to ganger fra garasjeanlegg på Løren (åpent Q-park anlegg). Begge gangene hadde den solide låser med alarm. Den ene gangen kappet de låsen med vinkelsliper og den andre gangen løftet de sykkelen inn i skapbil. Kameraovervåkningen i garasjen var ikke politiet interessert i å se på, selv ikke når jeg hadde fremskaffet riktig kontaktperson i vaktselskapet med ansvaret for kameraene.

I tillegg ble den forsøkt stjålet to ganger, men da var den boltet fast i dekke. Skader for rundt 4000 kr ble det hver gang uansett, men er nok den beste måten å sikre sykkelen på. Jeg brukte en Abus Detecto Alarm med kjetting.

Problemet var at dette var et "fri flyt" parkeringsanlegg uten faste plasser, noe som gjorde at mitt kjettingfeste som var boltet i bakken av og til var parkert over av andre biler.

Mitt beste tips for å beholde sykkelen er å flytte ut av byen :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av Sakkle »

cevillan skrev: 14 mai 2019, 10:36 Kameraovervåkningen i garasjen var ikke politiet interessert i å se på, selv ikke når jeg hadde fremskaffet riktig kontaktperson i vaktselskapet med ansvaret for kameraene.
Man begynner å lure noen ganger på hva de driver med i Politiet...

En ting er å henlegge saker som er lavt prioritert når det ikke finnes bevis av noe slag. En helt annen ting er å takke nei til kamerabilder osv. Helt bak mål...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

syrou
Innlegg: 6
Registrert: 09 mai 2019, 15:57
Motorsykkelen din: KTM Duke 790

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av syrou »

Hei alle sammen,

Takk for alle de fine forslagene du kom med.

Endelig skjedde det, og i går kveld ringte politiet meg at min MC ble funnet forlatt med tenningslåsen ødelagt. Tyvene brøt Abus 8008 Granit Detecto skivebremselås, og det var ingen tegn til det eller vold (annet enn tenningslåsen) på parkeringsplassen. Kanskje de "lockpicked" det?

Jeg synes det er interessant at det er folk som beseirer de høye sikkerhetslåsene bare for moroa med å ha en rask tur og slippe MC-en bak. Er det profesjonelle tyver som vet hvordan de skal gjøre det? I Spania kan jeg forvente at noen som gjør det skyldes at det er behov for deler av MC-modellen, så sykkelen tas fra hverandre umiddelbart etter å ha stjålet den og aldri sett igjen.

Det første jeg trenger å gjøre etter å ha fikset MC-en, er å flytte den til et annet parkeringssted. Har du noen forslag på trygge parkeringsplasser for MC i Oslo hvor jeg kan flytte min? Jeg synes dette parkeringsplassen jeg leier nå er ekstremt dårlig sikkerhetsmessig, spesielt på grunn av størrelsen på den og trafikken den har.

Takk!

Shir0
Innlegg: 46
Registrert: 06 jan 2020, 07:37
Motorsykkelen din: BMW S1000R - 2019

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av Shir0 »

På min har jeg et system som heter DWA fra BMW, hvis sykkelen rører litt på seg, så går alarmen. Kanskje kjøpe noe liknende.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av niko »

Hvor i byen holder du til?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av FredrikE24 »

Fikk selv frastjålet bilen i fellesgarasje i Oslo tilbake i 2009.. Dritsurt. Kjenner følelsen. Kun for en joyride liksom..

Beste er vel å lenke den fast. Og ha en mindre attraktiv sykkel. Problemet med åpne garasjer er at tyver har god tid på å stjele den, og kan holde på hele natta.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sikkerhet for en MC i Oslo

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg innbiller meg selv at støvtrekk e.l. over sykkelen gjør den hakket mer anonym og lettere å overse blant andre sykler også.
Eller så er det bare motsatt, at tyver blir mer nysgjerrige på hva som er under trekket :D

Uansett sover jeg ikke så tungt på grunn av faren for tyveri. Kaskoforsikring sørger for dette. Uten hadde jeg neppe ville eid en fin sykkel i byen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar