MC-klubber og symbolbruk?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
jmrolason
Innlegg: 1
Registrert: 19 mar 2019, 13:33
Motorsykkelen din: Indian Scout

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av jmrolason »

.
Sist redigert av jmrolason den 27 sep 2019, 00:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Dansekris »

All lefling med nazi-symboler er helt på trynet og bør slås ned på. Enkelt og greit. Akkurat her driter jeg i eventuelle nyanser.
Så historieløse kan vi bare ikke være!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Ta det helt med ro. Jeg betrakter hverken deg eller AJ som nazister.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 03 mai 2019, 06:37 Så ser jeg korset kommer i flere farger etc. Men jeg klarer ikke å finne noen opprinnelse som knytter dette korset til heavy metal musikk etc.?
Bilde

Heavy metal er et sammensurium av mye rart, du kan finne det meste der. Deler av heavy metal og senere mer ekstreme underkategorier er ofte et dypdykk i det morbide og groteske. Da er det mange som henter inspirasjon fra det man kan fra virkeligheten. Lemmy som vist på bildet her hadde en over gjennomsnittlig interesse for militæreffekter inkldert nazi-effekter, uten at han var nazist på noen som helst måte.

Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Kawagutten »

Sikker på at de nazihjelmene ikke bare er en friluftsmenneske utgave av Darth vader hjelm siden den var grønn? :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av FreewheelBurning »

Star Wars er jo et godt eksempel! Når du ser filmene så heier man på Luke Skywalker og "the good side of the force". Men folk går jo rundt med t-skjorter som sier "Join the dark side". Kanskje fordi de slemme ser så mye tøffere ut?

Bilde
Disse ser dustete ut i sammenligning:
Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av KåreDump »

cannon skrev: 02 mai 2019, 16:45 En slik fremtoning ville gitt meg dårlige assosiasjoner. Det samme gjør MC-folk med tilsvarende utstyr, og jeg lurer på om min reaksjon er ønsket eller tilsiktet fra disse "miljøene".
Det er vel en slags uniformering, noen gjør det sikkert for å etterape de en livsstil de ønsker å ha?

Bjerknez skrev: 02 mai 2019, 17:57 Jeg ser hele HD klubb greia i den sjangeren du beskriver som i beste fall rølpete og flau. Det er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vil ha HD. Jeg vil ikke bli assosiert med noen MC klubb eller som en som har sterkt behov for tilhørighet etc.
Alle mennesker har et behov for tilhørighet, hvor man finner det er individuelt. Alle har noe eller noen de føler tilhørighet til, om det er et fotballag, en arbeidsplass, en mc-klubb eller en syforening.

Og tro meg, HD-gutta flirer like godt av "spradebassene" på R-sykkel med posørpukkel og knepucker som aldri har vært (og aldri kommer til å komme) i nærheten av asfalt, utenom ved en støttevelt utenfor Esso'n! :lol :lol
Eller gutta på adventuresykkel med halve Touratech-katalogen påmontert, som aldri har vært på en tur på mer enn 15 kilometer... :lol

Uansett hvordan du kler eller beter deg vil det speile hva du er eller hva du forsøker å fremstå som.
Og ofte er det de som prøver å fremstå som noe de ikke er som er mest utspjåka!

Jeg er med i en HD-dominert klubb og går rundt med massevis av norønne symboler (dog ikke solkors og ss-runer!!!), syns det er supert med samholdet og alle avdelingene vi har nedover hele norskekysten.
Supert å kunne hive seg på sykkelen og ha husly (og noen å ta seg en øl sammen med) hvor enn man kommer. Om andre syns jeg ser ut som om jeg er skummel, kriminell, barnslig eller harry, er vel mer deres enn mitt problem!

Sannheten er vel at gjennomsnittsnordmannen og kvinnen ser på oss alle motorsyklister som avvikere, uansett om vi kjører plastrakett eller støypejernskomfyr.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Angående tilhørighet og om at alle har dette... jeg er faktisk usikker på om jeg føler det samme behovet. Det jeg liker å drive med liker jeg å drive med stort sett for meg selv. Dette gjelder også i stor grad MC kjøring. Artig å snakke med likesinnede, men jeg hadde kost meg fint alene også.

Ikke har jeg tatoveringer, ingen piercinger og null emblemer påklistret.

Men kan jo være at at har større behov enn meg rundt dette. Jeg trives oftest i eget selvskap og er også mener jeg selv ganske sosial også.

Hva andre gjør bryr meg ikke, men så lenge tråden lever så kan jeg vel si at jeg ikke helt forstår trangen til å utmerke seg selv på en slik måte. :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 03 mai 2019, 13:14 Angående tilhørighet og om at alle har dette... jeg er faktisk usikker på om jeg føler det samme behovet. Det jeg liker å drive med liker jeg å drive med stort sett for meg selv. Dette gjelder også i stor grad MC kjøring. Artig å snakke med likesinnede, men jeg hadde kost meg fint alene også.

Ikke har jeg tatoveringer, ingen piercinger og null emblemer påklistret.

Men kan jo være at at har større behov enn meg rundt dette. Jeg trives oftest i eget selvskap og er også mener jeg selv ganske sosial også.

Hva andre gjør bryr meg ikke, men så lenge tråden lever så kan jeg vel si at jeg ikke helt forstår trangen til å utmerke seg selv på en slik måte. :)
Men du er ganske "høyt på banen" og både her inne, på FB, og blogger som motorsyklist.... det er flere måter enn å fronte seg selv og sin identitet enn med tatoveringer. :-k
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

På facebook er jeg ganske beskjeden. Men bloggen drives aktivt ja. Men poster jo ikke livshistorien min i bloggen. Tar kun opp temaer som interesserer meg. Jeg skal ikke si jeg er helt imun, men ganskje beskjeden når det kommer til det med tilhørighet i forhold til andre. Jeg er den jeg er, uavhengig om jeg er i forumet eller i virkeligheten.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Snikendeugle »

KåreDump skrev: 03 mai 2019, 13:03
Alle mennesker har et behov for tilhørighet, hvor man finner det er individuelt. Alle har noe eller noen de føler tilhørighet til, om det er et fotballag, en arbeidsplass, en mc-klubb eller en syforening.

Og tro meg, HD-gutta flirer like godt av "spradebassene" på R-sykkel med posørpukkel og knepucker som aldri har vært (og aldri kommer til å komme) i nærheten av asfalt, utenom ved en støttevelt utenfor Esso'n! :lol :lol
Eller gutta på adventuresykkel med halve Touratech-katalogen påmontert, som aldri har vært på en tur på mer enn 15 kilometer... :lol

Uansett hvordan du kler eller beter deg vil det speile hva du er eller hva du forsøker å fremstå som.
Og ofte er det de som prøver å fremstå som noe de ikke er som er mest utspjåka!

Jeg er med i en HD-dominert klubb og går rundt med massevis av norønne symboler (dog ikke solkors og ss-runer!!!), syns det er supert med samholdet og alle avdelingene vi har nedover hele norskekysten.
Supert å kunne hive seg på sykkelen og ha husly (og noen å ta seg en øl sammen med) hvor enn man kommer. Om andre syns jeg ser ut som om jeg er skummel, kriminell, barnslig eller harry, er vel mer deres enn mitt problem!

Sannheten er vel at gjennomsnittsnordmannen og kvinnen ser på oss alle motorsyklister som avvikere, uansett om vi kjører plastrakett eller støypejernskomfyr.
Godt resonement! Helt enig.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av tormodg »

Vi trenger en MC-klubb for dem som ikke vil være med i MC-klubb. No Club MC, eller NC MC. Med en stor null som symbol.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 03 mai 2019, 15:27 Med en stor null som symbol.
:twothumbs: :knegg

Brukeravatar
Jmk
Innlegg: 20
Registrert: 04 okt 2018, 01:48
Motorsykkelen din: 98 Kawasaki Zx-9r

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Jmk »

tormodg skrev: 03 mai 2019, 15:27 Vi trenger en MC-klubb for dem som ikke vil være med i MC-klubb. No Club MC, eller NC MC. Med en stor null som symbol.
Ja der kunne jeg følt meg velkommen 😀
98 Kawasaki ZX-9R

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Nomade »

KåreDump skrev: 03 mai 2019, 13:03 Jeg er med i en HD-dominert klubb og går rundt med massevis av norønne symboler (dog ikke solkors og ss-runer!!!), syns det er supert med samholdet og alle avdelingene vi har nedover hele norskekysten.
Supert å kunne hive seg på sykkelen og ha husly (og noen å ta seg en øl sammen med) hvor enn man kommer. Om andre syns jeg ser ut som om jeg er skummel, kriminell, barnslig eller harry, er vel mer deres enn mitt problem!

Sannheten er vel at gjennomsnittsnordmannen og kvinnen ser på oss alle motorsyklister som avvikere, uansett om vi kjører plastrakett eller støypejernskomfyr.
Thorsmen kanskje? ;)

Svar