TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 18 apr 2019, 21:55
Bjerknez skrev: 18 apr 2019, 20:57 Jeg har vertfall opplevd fordelene med bukseseler for første gang i mitt liv da den nye dressen jeg kjøpte har dette. Utrolig behagelig egentlig... :)
Jeg sjekka ut en BMW-dress også. Den hadde seler. Jeg er litt sånn bob bob til seler. Men den dressen var så tung at seler var nok smart på den. Fikk litt sånn snøscooter-vibber av hele dressen, tung, tjukk, stiv. Droppa den. :)
Man kan jo ta av selene på den jeg har da, hvis man ønsker det. Men jeg fant fort ut at disse var ganske behagelige faktisk. Beste kjøpet jeg har gjort. :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 18 apr 2019, 22:17 Har du fått kjørt noe LT da?
Nei, ikke enda. Har vært så travelt opptatt. :-k

Men altså, i dag har jeg gjort ei greie her..... :thumleft

For snart 3 år siden bestemte jeg meg for at jeg måtte skaffe meg en mc igjen. 6 år uten var liksom nok.

Utgangspunktet var at jeg ville ha en rimelig mc, til ca 30-40 lapper. Jeg har ikke anledning til å kjøre så mye, og ønsket ikke å ha en kostbar mc stående. Dessuten er jeg jo nå ekte pensjonist (i alder), og tenker å trappe ned virksomheten sakte men sikkert. Da er det dumt å ha en dyr mc stående, som nesten ikke blir brukt. Fort gjort å bli fristet til å selge den, hvis feks seilbåten trenger ny seilgarderobe, og eneste inntekt er pensjonen.

Men så har jeg handla litt forskjellig de siste par årene, prøvd meg frem litt, og mista utgangspunktet mitt av syne. Så nå står Norges minst kjørte LT i garasjen, med markedsverdi ca 120-130 k. Det er betydelig mer enn 30-40, og altså ikke det jeg egentlig hadde tenkt meg.

Dette har plaga meg litt en stund, og jeg har tenkt på det stadig oftere. Så i dag tok jeg grep. Fra tanke, til handling. :crazy:

I dag har jeg kjøpt en eldre sykkel, til kr. 39.000,-. Usett. Står på Fosen. En 2001 modell K1200LT. Den har gått 92000 miles, men det tåler de. Den har feil på ABSen, men det finnes å få tak i brukt. Om jeg må skru litt, det er ikke noe problem.

Dette kjennes veldig riktig og godt i sjela. Nå er jeg tilbake der jeg hadde tenkt meg å være i utgangspunktet. Og det er ikke en hvilken som helst mc, men en LT, med krompakka. En sånn som jeg blir i godt humør bare av å se på :twothumbs:
Skjermbilde 2019-04-18 kl. 21.59.03.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Skal si du kjøper og selger! Nå ble jeg overrasket! :crazy:

Jeg støtter imidlertid tankegangen. Å kjøpe sykkel til mange penger forplikter bruk! Litt som å ha båt. Nå er vel du i full gang med stoffing og polish?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Ja, har blitt litt mye handling. Har bare blitt sånn, men nå stemmer det, trur jeg :lol
Men har kommet greit ut av det, har i store trekk fått tilbake det jeg har gitt :)

Ikke helt der med båten enda, altså stoffing og polering. Har hatt voldsom pågang med jobb, så har ikke hatt tid. Men er så vidt i gang med å bytte motor på den. Skal på sjøen i år :)

Og så må jeg jo snart til Fosen å hente LT :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg vært i Trånnjæm og hente den nye gamle LT'en.... :thumleft

Det er litt rart å gå fra en mc som oppleves som helt ny, til en tilsvarende som har rusla 150.000 km.

Men når det er sagt, så var det ikke så voldsomt stor forskjell. Den nyeste maler som en katt uansett turtall, mens den gamle serverer "box of rocks" på tomgang. Men det forsvinner så fort man rører gassen.

Den nye skal etter sigende ha litt forbedret styregeometri, med endret rake for enklere handtering i lave hastigheter. Men jeg har ikke kjørt den så mye at jeg med handa på hjertet kan si at jeg merket noen forskjell. Den nye har også 18 hk mer enn den gamle, men det må vel et lyskryss til med begge på startstreken for å se forskjellen. Samme for meg, skal bruke den til å kjøre tur. Akter ikke å svi av clutchen på guttestreker med et beist som denne.. :crazy:

Det jeg merker mest til, er å akseptere mitt eget valg, om å redusere kapital bundet i mc til et minimum, når jeg står midt i mellom disse to i garasjen, og det synker inn at den fineste skal vekk, og jeg sitter tilbake med den der gamle.... Det trengs litt ryggrad for å snobbe ned, for å si det slik.

Men det er jo mitt eget valg. Jeg vil ha en mc som ikke utgjør en stor verdi, som det aldri vil være påtrengende å selge av økonomiske hensyn. For meg er det en del av det å legge til rette for å kunne tillate meg å være pensjonist på heltid, dersom jeg skulle falle for den fristelsen. Så da blir det sånn :twothumbs:

Men tilbake til turen fra Bartebyen. Denne gamle har et ABS-problem, noe jeg var klar over det da jeg kjøpte den. ABS'en oppfører seg litt merkelig. Av og til kommer servoen på når tenninga slås på, andre ganger ikke. Noen ganger så står servoen og går, i stedet for å stoppe etter selvtesten. Mistenker at en bryter eller sensor har hengt seg opp eller er kaputt, og at servoen da trur den skal bygge trykk. De gangene den virker, så er det snakk om en km eller så, og så kutter den ut. Da må man være våken, for da er bremsene kleine, for å si det mildt. Da må bremsefingeren erstattes med hele hånda, og full innlevelse. Det er greit nok, i store trekk, hva angår trafikken. God avstand, kontinuerlig scanning av grøfter, stikkveier og jorder, full kontroll med mindre noe spinnvilt skulle inntreffe. Men det man aldri har kontroll på er jo vilt. Jeg vet hvor svær en elg er, og en sånn ville jeg helst ikke møte på vei hjem i vått og mørkt utover kvelden. Så da valgte jeg den lange veien hjem, altså E6. Mindre skau helt inn på veien, bedre oversikt, bredere vei enn alternativene osv. Brukte ca 11 timer på å kjøre 750 km hjem. Helt greit.

Så nå må jeg bare få solgt den strøkne, få fixa ABS'en på den gamle, og så blir det noen turer med den as is i år :thumleft
IMG-1771.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Er bildene av den gamle eller dn strøkne ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Det er den "gamle", altså den jeg beholder. 2001 modell.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Den ser ganske strøken ut . 150 000 km og snart 20 år .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Joda, den er helt grei for alderen. Bærer litt preg av å ha levd i friluft, når man kommer nærmere. Litt korrosjon og noe småtteri er det, men i store trekk bra. Går pent, ikke noe oljesøl eller andre synlige ting å bekymre seg om. Fornøyd jeg, prisen tatt i betraktning :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Hvordan er kjøreopplevelsen på en sånn en? Må være relativt komfortabel skyss dette her?

Følg litt med på oljeforbruk og slakk i kardangen. Noen rep.historikk å se tilbake på?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 03 mai 2019, 12:15 Hvordan er kjøreopplevelsen på en sånn en? Må være relativt komfortabel skyss dette her?

Følg litt med på oljeforbruk og slakk i kardangen. Noen rep.historikk å se tilbake på?
Dette er jo så komfortabelt som det får blitt. Nesten ikke vind på hverken ben, hender eller kropp. Avslappet rett opp og ned sittestilling, og komfortabelt sete. Har også kjøpt en ryggstø jeg skal sjekke ut, så blir det kanskje ytterlige komfortabelt :)

Ikke noe dokumentert service-historikk. Ikke noe dokument i det hele tatt faktisk. Men i flg han jeg kjøpte den av så hadde den fått ny clutch på et eller annet tidspunkt før han kjøpte den, samt ny starter, ny dynamo og nytt lager i kardangen rett før han kjøpte den. Ca 5 år siden, og da hadde den gått ca 75 k miles. I tillegg har den fått en Øhlinare bak, pluss at han jeg kjøpte den av har byttet hjullagere på begge hjul. Bortsett fra ABSen så virker ting greit. Tenker jeg får bytte bremselsanger, fixet bremsene, og så bruke den as is i år. Så får jeg ta en skikkelig gjennomgang til vinteren, med filtere, ventiler, kamkjedesleider osv. Er noe annet småtteri også, blant annet har den ene armen til vindskjermen knekt. Pluss litt kosmetisk, litt korrosjon osv. Men det er helt greit, mtp prislappen :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Da høres det ut som han har fått oljelekkasje ut i kløtsjhuset. Det er jo veldig bra for din del, for da er ikke simringene der 20 år gamle. Det som er dritt med disse er "rear main seal leak". Da må man enten lage seg et helt verksted hjemme med nok plass til å lagre alle bitene man plukker av, og jobbe seg kirurgisk innover bakfra, eller sette det på verksted. Verkstedet vil bruke enorme mengder med tid på dette. Det er jeg helt sikker på. Når han da tok seg bryet med å bytte starter og dynamo samtidig er det tydelig at utførende tenkte at man ikke skulle trenge å gå inn der noe mer på en god stund. Jeg går selv og venter på dynamo-havari og slurende clutch. For første gang i mitt eie ser jeg spor av svart gørr mellom girkasse og motorblokk. Noe som forteller meg at giret åker ut til høsten og simringene skal byttes. Det tar like lang tid å komme inn til clutchen som det tar å få ut dynamoen..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jeg håper du har rett, at det er slik det har gått for seg 👍😊 Må få orden på bremsene snart, og så satser jeg på at den tusler og går uproblematisk i sommer

Så får jeg ta en grundigere gjennomgang til vinteren. Kler av all tupperware i garasjen, får fatt i tre gubb til, og så får jeg lirket den opp ei lang trapp fra nedsida av huset og inn i varm kjeller 👍😊

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg omsider fått av det meste av plastikk, og tatt beistet i nærmere øyensyn.... :-k
Jeg må nok bare innrømme at jeg nok en gang føler meg en smule dum, som har handlet usett.... :redface

Det første jeg oppdaget, var to sprekker i kåpa, pluss en bøyd veltebøyle. Det irriterte meg ganske kraftig, for jeg spurte selger helt konkret om den hadde noen plastikkskader, hvilket han hevdet at den ikke hadde. Han har eid sykkelen i 5 år, så det burde han jo vite. Da jeg kontaktet ham om dette, så var han helt uinteressert. Han hevdet sågar at sykkelen var solgt billig, som et rep-objekt. Heldigvis har jeg screenshot av annonsen, hvor det står "fin LT", osv. Men han var altså helt uinteressert, så jeg bestemte meg egentlig for å bare glemme hele greia. Skrive det på snøen og la sola kvittere lissom....

Men i dag fortsatte jeg med litt avkledning. Av med sidedeksler, festeplatene til fothvilere bak, hjelperamma over tanken, av med bensintanken, osv. Da måtte jeg tukle litt med en del kabler osv, og plutselig fikk jeg øye på en kontakt som var løs, og det så ikke helt bra ut. Ikke koblet. Konsulterte Mr. Clymer, og mistanken ble bekreftet. Kontakten til oljetrykksføleren var av. Jeg har altså kjørt 750 km fra Trondheim og hjem, uten å vite om jeg hadde oljetrykk.

Den kan naturligvis ha løsnet av seg sjøl. Men den kan også være tatt av, for å skjule et lavt oljetrykk. Så nå må jeg på igjen med tanken og batteriet, for å få startet den og sjekket om den har oljetrykk. :sorry

Akkurat nå er jeg litt usikker på om det blir noe mc-kjøring i år, for jeg har egentlig ikke særlig tid til å mekke. Skulle egentlig bare få nappa ut ABS-modulen og få sendt den til Italia for overhaling. Men akkurat nå fremstår denne LTen som et litt mer omfattende prosjekt.

Ble litt desillusjonert, føler meg litt blåøyd, litt "lurt" kanskje....
Slo av lyset, lukket garasjeporten, og gikk.

Surfer litt på Finn ....... :-k
IMG-1857.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av AJ »

Dette høres slett ikke særlig trivelig ut. må jeg si... :-k

Selv har jeg aldri likt å kjøpte brukt bil eller MC privat og har heller tatt det økonomiske tapet ved å gjøre innbytter.
Kjøpte en brukte Alfa Romeo for litt over to år siden, som det viste seg å være flere feil på enn eieren påsto han kjente til.
Orket ikke lage noe fuzz ut av dette av forskjellige årsaker og fikk feilene fikset.
Men hadde jeg visst disse tingene på forhånd ved f.eks. en NAF test, så kan det hende jeg ikke hadde kjøpt bilen. I hvert fall ikke til den prisen jeg ga for den, selv om den ikke var avskrekkende i utgangspunktet.

Kjøpte så en gammel Hyundai Elantra gjennom forhandler, som hadde solgt bilen som ny i sin tid, i 2004, og fikk en bil som var gjennomgått samvittighetsfullt og grundig og som jeg ikke har hatt en eneste feil med det året jeg har eid den.

Jeg vet mange gjør gode private bruktkjøp, men jeg vegrer meg heretter for å gjøre dette igjen, må jeg bare innrømme.
Dette med "hestehandel" henger for mye igjen fortsatt. Å stole på en "hestehandler" sitter dessverre litt for langt inne.
Burde selvfølgelig ikke være sånn, men sånn er det altså blitt med de erfaringene man har gjort...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar