Surr med Sakkle

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

(Working title)

Jeg er ingen blogger, ei heller noen ord-kunstner, så vi får se hvordan dette går. Jeg starter denne loggen aller mest for å holde orden på mine egne tanker ift. testkjøring av nye sykler. (Kommer tilbake til det.) Kanskje noe av dette blir interessant, kanskje ikke. Anyway... here we go... :twothumbs:

Ca. 1996
Optimistisk og full av pågangsmot enterer jeg kjøkkenet for å "informere" mor og far om at jeg skal velge "mopedlappen" som valgfag. Det gikk ikke helt som forventet. Man kan si mye om mine foreldre, men risikovillige er de ikke. Etter litt krangling, "alle de andre gutta får lov", og tenners gnissel ble det oppnådd enighet i lokalet. Mot at jeg sa fra meg alle forsøk på mopedlappen skulle de sponse bil-lappen og operere som privatsjåfør frem til fylte 18 år. I etterpåklokskapens lys tror jeg at jeg ble lurt. Jeg tror de hadde snakket igjennom dette på forhånd, noe vel også fadern har innrømmet en gang han var godt nede i en flaske vin (eller to), og lagt en felles strategi. Uansett, noen moped ble det ikke.

2017
Jeg har ved flere anledninger de siste 20 åra (HERREGUD tida flyr) stått å siklet på motorsykkelen til kolleger eller venner. Snakket litt løst med en kamerat om at vi skulle ta mc-lappen og dra på Europa-tur, et sted rundt 2005. Det ble aldri noe av. Ferier, stadig nyere bil og andre innkjøp har blitt prioritert over MC og kl. A sertifikat. Drømmen forble en drøm, lagt bak i hodet.

I 2017 begynte jeg i ny jobb og her var det mange som kjørte MC til jobb. Veldig mange. Gikk forbi alle syklene hver dag og fikk mer og mer lyst. Begynte å sette av litt penger. På sensommeren kontaktet jeg en kjøreskole og begynte å ta timer. Det gikk forsåvidt greit. Jeg var ikke så veldig imponert over kjørelæreren. En del brutte avtaler, mye surr. Prisene var gode, men det viste seg at det jeg evt. sparte i timepris, kokte bort i mer eller mindre skjulte gebyrer osv. Men oppkjøring ble bestilt sent i august. Teoriprøven gikk som en drøm. Oppkjøringen ikke fult så bra. Jeg var veldig opptatt av krypkjøringa før oppkjøringa og insisterte på å bruke mye tid på dette. Når oppkjøringa var i gang gikk banekjøringa, inkludert krypkjøring, kjempebra. Svarte rett på det tekniske og vi kjørte ut i trafikken. Her tror jeg at en blanding av eufori etter å ha klart krypkjøringa som jeg var så nervøs for, påfølgende dårlig konsentrasjon og en kjørerlærer som ikke har terpet på de rette tinga førte til et par store feil. Jeg strøk. SVV hadde ingen ledige timer resten av året. Crap...

Mens alt dette pågikk trålet jeg naturlig nok Finn.no etter sykkel. Mye research på nett og Youtube. Artikler og videoer som "Choose your first bike", "The best beginner bike" osv. Jada... Uansett falt jeg for en eldre KTM Duke 690 2008 modell. Denne ble prøvekjørt av en venn (kunne jo ikke teste selv uten lappen), sendt til tilstandsrapport på verksted, kjøpt og parkert i påvente av våren. Det var den sesongen...

2018
Med godt mot kontaktet jeg ny kjøreskole så fort de startet sesongen på våren. Etter opplevelsen med den andre skolen var det ikke aktuelt for min del å ta opp tråden der. Noe kjøretimer ble det. Terping på et par ting som min gamle kjørelærer ikke en gang hadde nevnt. Plassering i veibanen før kryss og rundkjøring osv. Mindre nervøs før oppkjøring denne gangen. Og det gikk betraktelig bedre. Lappen i labben medio mai. Da var det bare å hente sykkelen i garasjen og starte sesongen. Dette gikk ikke... helt som planlagt.

Sykkelen var trøblete. Kvelte seg ofte, og det var helt bingo om jeg fikk start på den igjen ila. rimelig tid. Med det været som var og sykkel som ikke spilte på lag, var jeg lettere frustrert. Det hjalp ikke at verkstedet knapt hadde tid til å hjelpe og brukte evigheter på å finne feilen. Dersom du vil ha hele historien kan du lese denne tråden.

Resultatet var at jeg var uten fungerende sykkel hele sommeren. Med unntak av noen prøvekjøringer hos forhandlere ble det ikke noe kjøring før sykkelen omsider var reparert mot slutten av august. Heldigvis fikk jeg inn noen gode turer i godværet på slutten av sesongen, så bare mørkt var det ikke.

Utpå høsten ble sykkelen behørig kontrollert av undertegnede, olje byttet, vedlikeholdslader montert osv. Som innehaver av 10 tommeltotter og med litt til ingen mekanisk kunnskap var dette en utfordring.

2019
Før påske ble sykkelen hentet ut av hiet. Start på første forsøk. Kjenner jeg er litt rusten. Men sykkelen går tilsynelatende som en klokke og følelsen blir bedre. Får noen kjempeturer i påsken. Fint vær og bar vei.

Men alt surret med sykkelen i 2018 har lagt igjen en litt sur smak i munnen. Visste selger om problemet? Ble jeg lurt? Stoler jeg på sykkelen? Jeg har derfor brukt mye tid i vinter til å se på nye sykler. Det frister med nyere, kanskje helt ny sykkel. Duken er morsom, særlig nå som den fungerer, men jeg har lyst til å dra på lengre turer. Kanskje til og med over flere dager eller uker. Der tror jeg ikke Duken er sykkelen å satse på. Komforten er så som så og det blåser orkan rundt nepa i alt over 90 km/t. Til bykjøring er den heller ikke ideell etter min mening. Den karakteristiske, sjarmerende, en-sylindrede motoren, liker virkelig dårlig å ligge i 20-30 km/t. Man ligger liksom et sted mellom første og andre gir og det funker ikke helt. Også etter at jeg drevet om i fjor, selv om det hjalp litt.

Og her er vi da... i dag. Duken funker og vokser på meg, men jeg er på utkikk etter noe annet også. Vi får se hva det blir til...
Sist redigert av Sakkle den 25 apr 2019, 17:32, redigert 7 ganger totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 25 apr 2019, 00:16 (Working title)

Jeg er ingen blogger, ei heller noen ord-kunstner, så vi får se hvordan dette går.
Det var vel en smule understatement... ;)

Veldig artig lesning, så absolutt! Og godt skrevet :thumleft .
Velkommen som MCsidistblogger.
Denne blir det interessant å følge med på videre :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Olav K »

Kanskje ikke en ordkunstner, men "ordsmed"... Det er du iallefall. Lett å lese det du skriver, uten at jeg kan si nøyaktig hva som gjør det... :)

Blir spennende å se om du bytter sykkel, livet er for kort til å ha kjedelige og/eller upålitelige motorsykler.

Og til langtur er nok ikke Duke'n det aller beste valget, men du kan lett kjøre langt med en sånn også.
Sønnen min hadde en 125 Duke, og vi øvekjørte veldig mange kilometer med den, uten problem.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Olav K skrev: 25 apr 2019, 11:59 Og til langtur er nok ikke Duke'n det aller beste valget, men du kan lett kjøre langt med en sånn også.
Sønnen min hadde en 125 Duke, og vi øvekjørte veldig mange kilometer med den, uten problem.
Mhm... det har riktignok skjedd en del med duken over årene. Om sønnen din hadde en nyere modell er de nok en del bedre å sitte på. Min 2008 modell er til forveksling lik en cross sykkel i ergonomien. Veldig høyt og smalt sete osv.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Jakten på ny sykkel er i gang. Jeg har prøvekjørt en del sykler de siste dagene, henholdsvis på demodag hos Monsterbike i Drammen og CBP i Skien. Her følger mine raske tanker om disse syklene, for de som evt. måtte være interessert i det.

Monsterbike - Drammen
Honda CRF 1000L Africa Twin DCT
Sykkelen er ganske høy, men ikke for høy for mine 176 cm på sokkelesten. Synes den rød, hvite og blå rally grafikken kler sykkelen godt. Blått sete er litt rart, men passer jo fargemessig til resten. Sykkelen er utstyrt med DCT automatgirkasse. Denne fikk jeg heldigvis forklart hvordan fungerte. I stedenfor hånd-clutch har man et håndbrekk håndtak på venstre hånd. Knapp setter sykkelen i gir. Etter det går alt automatisk, akkurat som i en bil med automat. Litt uvant, men dette kunne jeg vendt meg til. Om det er verdt priser er jeg ikke sikker på riktignok.
Sykkelen er god å kjøre. I spesielt mye vind på hodet i 100 sonen. God lyd i potta og fin lyd fra den 2-sylindrede (?) motoren. Førsteinntrykket er positivt, men prislappen er i høyeste laget synes jeg.

Honda CRF 450L
Denne prøvde jeg egentlig mest for moro-skyld som litt avveksling. Veldig høy for meg. Ekstremt hardt og smalt sete. Dette viste jeg forsåvidt på forhånd. Veldig lett og svingvillig. Føles ikke så stabil. Veldig twitchy gass ift. det jeg er vandt med. Hadde vært artig å prøve sykkelen i sitt rette element, men ikke noe for meg. Muligens som en sykkel nr. 2, men da lurer jeg på om 250 utgaven hadde vært mer interessant for meg.

Kawasaki Versys 650
Denne likte jeg forsåvidt godt. Alt var liksom veldig "smooth". Girskift, motor, gassrespons. Motoren er veldig stillegående og jevn og fin i lave fart også. Ikke nevneverdig lyd når du drar på heller. Såpass jevn over det hele at jeg nesten lurer på om den kan bli litt kjedelig. Utseende er jo også noe som folk enten elsker eller hater med Kawasaki-nesa osv. Ellers satt jeg godt på setet og vindskjermen virker veldig effektiv. Den mest avslappende og ergonomiske av syklene jeg har prøvd så langt.

Suzuki DL-650 V-strom
Her satt jeg ikke godt. Mulig jeg er for kort i armene, men jeg ble liksom liggende litt over tanken. Kjente det veldig fort i skuldrene. Mulig dette kan justeres men resten av sykkelen imponerte ikke nok til at det er så interessant for meg. Ellers virket det som en grei sykkel forsåvidt.

Aprilia Shiver 900
Dagens mest racer-aktige sykkel. Morsom og sprek som bare det. Fin lyd i eksosen. Tror sittestillingen, som er litt sånn halv-aggressiv men ikke, ville blitt slitsom i lengden for meg. Liker utseende på sykkelen men ellers ikke så interessant for min del.

Aprilia Dorsoduro 900
Det så for meg ut som denne har samme motor som Shiver har, men der stopper likhetene føler jeg. Dette er en supermotard type sykkel eller noe i den duren. Litt høyere og smalere. Denne minner meg mer om min egen Duke 690. Sitter bedre på denne en Shiveren, men ikke på langt nær så bra som Honda AT eller Kawa Versys. Meste en dagstur-sykkel etter min mening. Ikke helt det jeg er på jakt etter, men forsåvidt morsom nok.

CBP - Skien
Triumph Scrambler 1200
Jeg synes den nye Scrambleren er kjempefin å se på, men ellers falt den ikke helt i smak. Denne sykkelen var mye høyere en jeg trodde. Det gir jo mening når man tenker på at Triumph hevder den skal funke bra off-road, eller i det minste på grus. Høyden er likevel ikke noe problem. Fin å kjøre osv. men jeg irriterte meg over at eksosen går forbi låret på høyre side. Dette gjør at sykkelen er og føles assymetrisk når du sitter på den. Man får eksosrøret i låret når man skal forankre skikkelig. Dette likte jeg ikke i det hele tatt.

KTM 790 Duke
Kjører jo en eldre 690 Duke nå og å sammenligne den nye 790en med denne er nesten som epler og bananer. 790en er en spenstig naked sykkel. Veldig spenstig. Lå helt nydelig i svingene. Quick-shifteren, som vel en inkludert på Duken, fungerer kjempebra både opp og ned. Lyden er helt fantastisk fra Akra anlegget som er montert. Ikke i overkant, men frekk nok. Prisen er heller ikke noe å klage på. Jeg liker denne sykkelen. Veldig. Det eneste jeg lurer på er sittestillingen over tid, mangel på vindskjerm osv. Tur-potensialet rett og slett.

KTM 790 Adventure
Jeg er vel ikke den enste som har vært veldig spent på denne. Hadde litt uflaks med været under prøveturen da det begynte å regne noe veldig. Motoren virker omtrent like kjapp som Duken, selv om den har noen hester mindre. Girkassa er den samme og fungerer like bra her. Sitter kjempegodt. Litt lenger frem med armene enn jeg er vandt med, men det føltes ikke ubehagelig. Det som ble umiddelbart klart var at lyden i denne her helt annerledes enn i Duken. Det er vanskelig å si hvor mye av det som skyldes at ADVen hadde originalanlegg mens Duken hadde et Akra anlegg. Fikk litt turbulens på toppen av hodet ved høyere hastighet. Butikken hadde montert en spoiler-sak på vindskjermen så hadde vært interessant å prøve uten denne. Ellers er førsteinntrykket veldig bra.
Dette er vel den sykkelen, av de jeg har prøvd, som jeg har mest lyst på. Tror den må prøves i godt vær også... :P




Av disse syklene er det KTM 790 Duke og Adventure, Honda Africa Twin og Kawasaki Versys som falt best i smak hos meg så langt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 29 apr 2019, 23:26 Jakten på ny sykkel er i gang. Jeg har prøvekjørt en del sykler de siste dagene, henholdsvis på demodag hos Monsterbike i Drammen og CBP i Skien. Her følger mine raske tanker om disse syklene, for de som evt. måtte være interessert i det.

Monsterbike - Drammen
Honda CRF 1000L Africa Twin DCT
Sykkelen er ganske høy, men ikke for høy for mine 176 cm på sokkelesten. Synes den rød, hvite og blå rally grafikken kler sykkelen godt. Blått sete er litt rart, men passer jo fargemessig til resten. Sykkelen er utstyrt med DCT automatgirkasse. Denne fikk jeg heldigvis forklart hvordan fungerte. I stedenfor hånd-clutch har man et håndbrekk håndtak på venstre hånd. Knapp setter sykkelen i gir. Etter det går alt automatisk, akkurat som i en bil med automat. Litt uvant, men dette kunne jeg vendt meg til. Om det er verdt priser er jeg ikke sikker på riktignok.
Sykkelen er god å kjøre. I spesielt mye vind på hodet i 100 sonen. God lyd i potta og fin lyd fra den 2-sylindrede (?) motoren. Førsteinntrykket er positivt, men prislappen er i høyeste laget synes jeg.

Honda CRF 450L
Denne prøvde jeg egentlig mest for moro-skyld som litt avveksling. Veldig høy for meg. Ekstremt hardt og smalt sete. Dette viste jeg forsåvidt på forhånd. Veldig lett og svingvillig. Føles ikke så stabil. Veldig twitchy gass ift. det jeg er vandt med. Hadde vært artig å prøve sykkelen i sitt rette element, men ikke noe for meg. Muligens som en sykkel nr. 2, men da lurer jeg på om 250 utgaven hadde vært mer interessant for meg.

Kawasaki Versys 650
Denne likte jeg forsåvidt godt. Alt var liksom veldig "smooth". Girskift, motor, gassrespons. Motoren er veldig stillegående og jevn og fin i lave fart også. Ikke nevneverdig lyd når du drar på heller. Såpass jevn over det hele at jeg nesten lurer på om den kan bli litt kjedelig. Utseende er jo også noe som folk enten elsker eller hater med Kawasaki-nesa osv. Ellers satt jeg godt på setet og vindskjermen virker veldig effektiv. Den mest avslappende og ergonomiske av syklene jeg har prøvd så langt.

Suzuki DL-650 V-strom
Her satt jeg ikke godt. Mulig jeg er for kort i armene, men jeg ble liksom liggende litt over tanken. Kjente det veldig fort i skuldrene. Mulig dette kan justeres men resten av sykkelen imponerte ikke nok til at det er så interessant for meg. Ellers virket det som en grei sykkel forsåvidt.

Aprilia Shiver 900
Dagens mest racer-aktige sykkel. Morsom og sprek som bare det. Fin lyd i eksosen. Tror sittestillingen, som er litt sånn halv-aggressiv men ikke, ville blitt slitsom i lengden for meg. Liker utseende på sykkelen men ellers ikke så interessant for min del.

Aprilia Dorsoduro 900
Det så for meg ut som denne har samme motor som Shiver har, men der stopper likhetene føler jeg. Dette er en supermotard type sykkel eller noe i den duren. Litt høyere og smalere. Denne minner meg mer om min egen Duke 690. Sitter bedre på denne en Shiveren, men ikke på langt nær så bra som Honda AT eller Kawa Versys. Meste en dagstur-sykkel etter min mening. Ikke helt det jeg er på jakt etter, men forsåvidt morsom nok.

CBP - Skien
Triumph Scrambler 1200
Jeg synes den nye Scrambleren er kjempefin å se på, men ellers falt den ikke helt i smak. Denne sykkelen var mye høyere en jeg trodde. Det gir jo mening når man tenker på at Triumph hevder den skal funke bra off-road, eller i det minste på grus. Høyden er likevel ikke noe problem. Fin å kjøre osv. men jeg irriterte meg over at eksosen går forbi låret på høyre side. Dette gjør at sykkelen er og føles assymetrisk når du sitter på den. Man får eksosrøret i låret når man skal forankre skikkelig. Dette likte jeg ikke i det hele tatt.

KTM 790 Duke
Kjører jo en eldre 690 Duke nå og å sammenligne den nye 790en med denne er nesten som epler og bananer. 790en er en spenstig naked sykkel. Veldig spenstig. Lå helt nydelig i svingene. Quick-shifteren, som vel en inkludert på Duken, fungerer kjempebra både opp og ned. Lyden er helt fantastisk fra Akra anlegget som er montert. Ikke i overkant, men frekk nok. Prisen er heller ikke noe å klage på. Jeg liker denne sykkelen. Veldig. Det eneste jeg lurer på er sittestillingen over tid, mangel på vindskjerm osv. Tur-potensialet rett og slett.

KTM 790 Adventure
Jeg er vel ikke den enste som har vært veldig spent på denne. Hadde litt uflaks med været under prøveturen da det begynte å regne noe veldig. Motoren virker omtrent like kjapp som Duken, selv om den har noen hester mindre. Girkassa er den samme og fungerer like bra her. Sitter kjempegodt. Litt lenger frem med armene enn jeg er vandt med, men det føltes ikke ubehagelig. Det som ble umiddelbart klart var at lyden i denne her helt annerledes enn i Duken. Det er vanskelig å si hvor mye av det som skyldes at ADVen hadde originalanlegg mens Duken hadde et Akra anlegg. Fikk litt turbulens på toppen av hodet ved høyere hastighet. Butikken hadde montert en spoiler-sak på vindskjermen så hadde vært interessant å prøve uten denne. Ellers er førsteinntrykket veldig bra.
Dette er vel den sykkelen, av de jeg har prøvd, som jeg har mest lyst på. Tror den må prøves i godt vær også... :P




Av disse syklene er det KTM 790 Duke og Adventure, Honda Africa Twin og Kawasaki Versys som falt best i smak hos meg så langt.
Av de syklene du nevner her har jeg kun prøvekjørt Africa Twin.

Du kan lese om mine erfaringer med etter prøvekjøring av Honda Africa Twin her: :)
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 30 apr 2019, 06:19 Av de syklene du nevner her har jeg kun prøvekjørt Africa Twin.

Du kan lese om mine erfaringer med etter prøvekjøring av Honda Africa Twin her: :)
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/
Du er betraktelig mer kritisk en meg ser jeg. Det skal sies at jeg bare rakk 15 minutter med sykkelen (det gjelder alle testene med unntak av Duken forsåvidt), noe som jo er i snaueste laget for å få en skikkelig følelse for sykkelen etter min mening. I tillegg mangler jeg nok erfaring til å sette ord på alt jeg opplever på en ny sykkel. Det blir mye magefølelse og generelt totalopplevelse som teller for meg...

Tror nok også at jeg, som relativt fersking, kjører litt mer som en "bestemor på tur" enn det du gjør (Jeg har i alle fall til gode å miste lappen :P ) så mulig det er derfor jeg ikke var like skeptisk til automatgiret. Er faktisk usikker på hvilken modus den stod i... Og giringa med knappene rakk jeg heller ikke prøve.

Mener de selger Africa Twin også uten den DTC kassa. Kanskje det hadde vært noe å prøve. Den er jo billigere også.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 30 apr 2019, 07:02
Bjerknez skrev: 30 apr 2019, 06:19 Av de syklene du nevner her har jeg kun prøvekjørt Africa Twin.

Du kan lese om mine erfaringer med etter prøvekjøring av Honda Africa Twin her: :)
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/
Du er betraktelig mer kritisk en meg ser jeg. Det skal sies at jeg bare rakk 15 minutter med sykkelen (det gjelder alle testene med unntak av Duken forsåvidt), noe som jo er i snaueste laget for å få en skikkelig følelse for sykkelen etter min mening. I tillegg mangler jeg nok erfaring til å sette ord på alt jeg opplever på en ny sykkel. Det blir mye magefølelse og generelt totalopplevelse som teller for meg...

Tror nok også at jeg, som relativt fersking, kjører litt mer som en "bestemor på tur" enn det du gjør (Jeg har i alle fall til gode å miste lappen :P ) så mulig det er derfor jeg ikke var like skeptisk til automatgiret. Er faktisk usikker på hvilken modus den stod i... Og giringa med knappene rakk jeg heller ikke prøve.

Mener de selger Africa Twin også uten den DTC kassa. Kanskje det hadde vært noe å prøve. Den er jo billigere også.
Blir jo mye smak og behag detta, samt at man jo blir litt farget av hva man er vant til fra før etc. Jeg synes bare hele sykkelen virket "svampete" og lite "effektiv". Det er kanskje slik disse syklene skal være, men jeg opplevde den mer som om jeg jynget meg avgårde på tur med automat. Men bremsene og den myke fremdemperen samt automatkassa er de tre tingene jeg beit meg mest merke i som negativt.

Men skal du sitte oppreist hvor hovedargumentet er komfort og du vil slippe å gire, samt ikke bryr deg så alt for mye om bremsene biter så alt for hardt så er nok ikke dette noen dårlig sykkel. Men jeg ville glatt valgt den uten automat ja hvis JEG skulle valgt en slik. Jeg ville strammet opp fremdemperne en god del også.

Utseende blir en smakssak... men jeg må ærlig inrømme at selv om jeg ikke ble bergtatt, så ble jeg faktisk imponert over enkelte detaljer mener jeg å huske. Til å være Honda leverte den litt over pari på detaljer. men ikke nok til å vinne meg over. :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Testa et par sykler til på Smia på søndag som var. Hadde håpet å få teste BMW F850GS, men karen fra Speed Motorsenter hadde vært litt stressa på morgenkvisten og tatt med feil sykkel (ikke demo-sykkelen?), så det ble det dessverre ikke noe av. Tok meg isteden en tur på...

Yamaha Niken
Vet ikke helt hva jeg skal si om den... Var artig å prøve. Fronten ser jo vanvittig tung ut, men jeg oppfatter den ikke slik. Sykkelen virker smidig nok, om en ikke noen "supermoto". Ligger veldig stabilt og fint i svingene. God å kjøre. Motoren er vel den samme som MT-09 men oppleves ikke like spretten(?). Antar sykkelen er litt tyngre. Om jeg skal nevne noe negativt, utover utseende, fikk jeg veldig mye turbulent vind rett i hjelmen. Det er mulig vindskjermen kan justeres, det spurte jeg ikke om.
Snakket litt med representanten fra Speed og spurte om de hadde solgt noen og hva han tenkte om potensialet til modellen. Mener han sa de ikke hadde solgt noen, og han kunne fortelle at Yamaha ikke har noen ambisjoner om å selge noe stort volum av Niken. Han synes det var fint at Yamaha likevel turte å satse på ny teknologi selv om det kanskje ikke ville bli noen suksess. Det må jeg si meg litt enig i, selv om jeg ikke helt forstår tanken til Yamaha med den strategien.
Alt i alt var den liksom litt annerledes, men fremdeles ikke, om det gir noen som helst mening. Morsomt å prøve. Ikke interessant for meg...

Harley Davidson Fat Boy
Synes fremdeles HD lager lekre sykler, men vet ikke om det er mer en utseende jeg faller for. Fat Boyen føles som akkurat det. Tung. Jeg sitter godt med føttene solid plantet på fot-brettene. Jeg liker "forward" pedalene (hva kaller man det på norsk?) når man vel er i fart, men det var veldig uvant å skulle sette igang sykkelen med clutchen så langt fram etc. Antar det bare er en vanesak. Sittestillingen ellers kjennes god, men jeg er ganske sikker på at jeg ville blitt sliten i ryggen etter relativt kort tid. Jeg kjenner allerede en liten antydning til at det knyter seg i korsryggen etter 30 minutter. Ikke noe ubehag direkte, men en indikasjon på at sittestillingen kanskje ikke passer min rygg.
Sykkelen er pen å se på og lyden er selvsagt upåklagelig, selv med det jeg bare kan anta er standard eksosen. Motoren drar mer en godt nok for mitt behov, selv om det helt klart ikke er noen R-sykkel vi snakker om her. Men her slutter vel det positive for min del...
I svingene føles det som jeg må tvinge den rundt. Må liksom legge stadig press, og faktisk litt muskelkraft, på styret for at den skal bli med. I tillegg føles det som om fot-brettene er ubehagelig nær asfalten. Dette er igjen sikkert en kombinasjon av at jeg ikke er vandt med sykkelen, og har de 15.000 kr i egenandel, skulle jeg drite meg ut, i bakhodet. I tillegg virker det som sykkelen har svingradius som et slagskip og er vanskelig å manøvrere i trange områder og i lav fart. Igjen, mulig dette er en vanesak.
Inntrykket jeg sitter igjen med er at "HD-faktoren", imaget, utseendet osv. ikke kan bøte på problemene med modellen. Ei heller den sinnssyke prislappen. Dette er ikke en sykkel for meg. Begynner i det store og hele å bli relativt sikker på at cruiser ikke er min greie, selv om jeg fremdeles synes de ser veldig bra ut. Hadde jeg hatt ubegrensede midler ville jeg gjerne hatt en til å kjøre søndagstur på. Men jeg er på jakt etter en sykkel som kan brukes til jobben, på motorveien i noen timer, på langtur og på kose-tur. Her funker ikke Fat Boyen for meg i alle fall.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en Indian, så vil du bli overrasket. Jeg har kjørt littegrann HD og hatet det. Indian var noe helt annet. Bremser som funka, fjæring som ikke kjentes som noe som sitter på en tung lastebil.. motoren var det godt med pønsj i.

Prøvde du ikke R1250GS?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2019, 23:32 Prøv en Indian, så vil du bli overrasket. Jeg har kjørt littegrann HD og hatet det. Indian var noe helt annet. Bremser som funka, fjæring som ikke kjentes som noe som sitter på en tung lastebil.. motoren var det godt med pønsj i.

Prøvde du ikke R1250GS?
Ja, det glemte jeg helt å nevne. Bremsene på Fat Boyen var helt ubrukelige. Hva er greia med det? Klarer ikke HD å produsere eller kjøpe greie bremser?

Kunne forsåvidt tenke meg å prøve 1250GS, ja. Jeg er overbevist om at den sikkert er god å kjøre, men den er strengt tatt litt utenfor mitt planlagte prissegment. Akkurat som Fat Boyen er...

Er rett som det er i Skien, så kunne godt tenkt meg en tur innom CBP for å prøve en Indian. Synes Scouten deres ser helt fantastisk ut og den nye FTR 1200 også.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

KTM 690 stjålet

Legg inn av Sakkle »

Blitt litt stille her i det siste... egentlig bare kost meg med en del litt småturer i sommer, men nå spørs det om sesongen er over for i år. Kom hjem etter helga og sykkelen er ikke å se noe sted. På vei for å melde den stjålet nå :sk?

Så om dere ser en orange/svart KTM Duke 690 fra 2008 med reg. nr. AP6117 og tosidig Leo Vince eksos er det bare å si fra...

Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av AJ »

Uffda!
En klåmark på ferde som fortjener en god omgang juling :bl3 :mrb !
Skulle gjerne kommet over en slik på fersken :evil .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av dypen »

Trøblete start men du har sikkert lært masse av det hele. Africa Twin er min favoritt uten DCT, hva med en pent brukt. Sykkel stjålet det var leit. Lykke til, håper det ordner seg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Surr med Sakkle

Legg inn av FredrikE24 »

Kjenner følelsen! Min gamle BMW 6-serie sto ikke i garasjen en Lørdag jeg skulle ut å kjøre. Man blir stående og tenke litt etter hvor man satt den fra seg sist.. Før det går opp for en at den er stjålet.
Ingen god følelse!

Svar