Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg bestillt meg «Syphon speakers» (søk på google)
Fikk 30 dagers full returrett, så da velger jeg å prøve :)

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez skrev: 27 apr 2019, 07:52 Nå har jeg nettopp vasket og skrubbet MC støvlene mine, samt satt dem inn med skinnbalsam. Jeg er regelrett imponert over hvor godt de har holdt seg gjennom 4,5 år og ca. 60.000km. uten å ha blitt vedlikeholdt overhodet før nå (bortsett fra å bli tørket av med fuktig fill ett par ganger)

Dem er fortsatt vanntette (var vertfall det etter 4-5 timer i regn i fjor) og bortsett fra noen små riper i selve plastbeskyttelsen ser dem regelrett nye ut... nesten...

Ingen sømmer som er revnet, borrelåsen er like fin, glidelåsen like så. Alt er som det skal. Dem knirker en del når man går, men det er bare sånn dem er. Litt silikonspray fikser den biffen, men det har jeg ikke akkurat nå...

IMG_1462.JPG

IMG_1461.JPG

IMG_1460.JPG
Hei :vs
Mine støvler trenger nå en liten spa behandling . Hva slags vidunderbalsam brukte du Ove ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av cannon »

Legg dem i litt sterkt grønnåpevann en halvtime og vask dem med en oppvaskbørste. Lufttørkes, gjerne med avispapir inni over natten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av Bjerknez »

Solo-rider skrev: 28 apr 2019, 00:36
Bjerknez skrev: 27 apr 2019, 07:52 Nå har jeg nettopp vasket og skrubbet MC støvlene mine, samt satt dem inn med skinnbalsam. Jeg er regelrett imponert over hvor godt de har holdt seg gjennom 4,5 år og ca. 60.000km. uten å ha blitt vedlikeholdt overhodet før nå (bortsett fra å bli tørket av med fuktig fill ett par ganger)

Dem er fortsatt vanntette (var vertfall det etter 4-5 timer i regn i fjor) og bortsett fra noen små riper i selve plastbeskyttelsen ser dem regelrett nye ut... nesten...

Ingen sømmer som er revnet, borrelåsen er like fin, glidelåsen like så. Alt er som det skal. Dem knirker en del når man går, men det er bare sånn dem er. Litt silikonspray fikser den biffen, men det har jeg ikke akkurat nå...

IMG_1462.JPG

IMG_1461.JPG

IMG_1460.JPG
Hei :vs
Mine støvler trenger nå en liten spa behandling . Hva slags vidunderbalsam brukte du Ove ?
Jeg har ikke så mye greie på hva som er bra når det kommer til balsam til skinnsko, men jeg kjøpte det på XXL. Det funket vertfall og støvlene gikk ikke i oppløsning :)

Jeg tror de fleste skobutikker har dette også. Ja, til og med matvarekjedene.

Kan godt være at metoden til cannon fungerer like bra. Men jeg er av den oppfatning at grønnsåpe brukes på gulv og Zalo til oppvasken etc. Den boksen kostet 79 kroner, å det er vel noe jeg fint kan spandere på et par støvler som skal holde beina mine tørre gjennom sommeren, samt at dem ser bedre ut (støvlene altså). :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av FredrikE24 »

Grønnsåpe er fine greier å vaske støvlene med. Vasker alt av skotøy med det jeg også. Vernestøvler, fjellstøvler, mc-støvler.. Jeg har aldri vasket mine oppsprukne Alpinestars-støvler, så det har ikke noe med grønnsåpe de problemene jeg har med de som tidligere nevnt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern er ute av hiet!

Legg inn av Bjerknez »

Man kan sikkert bruke bilshampo, zalo, avfetting etc. Også, men til vask av skinnstøvler til 2-3.000 kroner bruker jeg kun lunket vann og ren fille. Etterpå setter jeg dem inn med noe som er beregnet for skinn som skal trekke seg inn. En boks koster 79 kroner og den varer leeeenge...

Det er nok andre steder jeg vil spare penger tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Sommerferien nærmer seg sagte men sikkert å jeg har fått innvilget 4 ukers sammenhengende ferie i juli. Planen er å tviholde på tradisjonen og ta turen til familie i Molde og något attått.

På vei opp skal jeg også besøke vår venn "Cutless" eller Andreas som an heter på privaten. Han bor på STatsbygd utenfor bartebyen, så det blir en liten omvei på vei oppover, inkludert overnatting.

Det frister å gjøre det samme som jeg gjorde i fjor og legge kursen fra Fredrikstad via Kongserg/Gol/Øvre Årdal og overnatte på Utladalen Camping, før jeg beveger meg via Tyinnvegen/Sognefjellet/Lom/Oppdal/Bartebyen.

Når jeg kjører fra Fredrikstad er derimot ikke spikret og blir nok ikke spikret før i siste liten heller, men jeg ser for meg rundt 10.juli. Da tenker jeg også det blir alt fra en til to-tre overnattinger hos Cutless før jeg drar videre mot Molde. Ser ann været litt. Forrige gang kjørte jeg i konstant pøsregn hele veien fra Bartebyen til Molde og det var mildt sagt veldig slitsomt, selv om jeg ikke ble våt gjennom klærne.

Det skal sies jeg trives alene på tur. Jeg kommer alltid i prat med andre uansett når behovet dukker opp. For to år siden tok jeg to turtelduer på fersken når dem hadde seg i sengen da jeg fikk beskjed om å gå inn en en av hyttene på Utladalen Camping av betjeningen i kiosken for å snakke med han som var ansvarlig den dagen angående utlevering av nøkler.

En meget klein situasjon for dem, og en lettere interresant opplevelse for meg. Helt uten å måtte betale for det. Dama så ikke så verst ut heller så det var ingenting å skamme seg over. Dem får lære seg å låse døra når dem skal kjøre i gang med elskov på høylys dag :lol

Bimmern skal på årlig service 1.juli på Speed MC og nye dekk er allerede bestillt og er på vei fra Dekkonline til MrPitlane. Disse blir også byttet i førsten av juli eller der omkring vil jeg tro.

Så dette ser igjen ut til å bli en vellykket sommer! Måtte været bli på min side! :vs

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

De fleste nyere støvler er ikke ekte skinn heller, så ikke nødvendig å sette de inn med alslags lurifiks. Kanskje for å få litt bedre utseende, litt shine, men det er en form for mikrofiber syntetisk skinn for å unngå naturlige "defekter" ved ekte skinn.

Kan naturligvis være at noen bruker ekte skinn, men greit å sjekke materiale for hva som er nødvendig av vedlikehold :)

Mine Dainese Torque RS er laget med slikt mikrofiber "skinn", muligens de kaller det Lorica.

Blir også forklart her på eksempelvis TCX S-Speed ved 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=4Hmdct49Rn4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 02 mai 2019, 10:11 De fleste nyere støvler er ikke ekte skinn heller, så ikke nødvendig å sette de inn med alslags lurifiks. Kanskje for å få litt bedre utseende, litt shine, men det er en form for mikrofiber syntetisk skinn for å unngå naturlige "defekter" ved ekte skinn.

Kan naturligvis være at noen bruker ekte skinn, men greit å sjekke materiale for hva som er nødvendig av vedlikehold :)

Mine Dainese Torque RS er laget med slikt mikrofiber "skinn", muligens de kaller det Lorica.

Blir også forklart her på eksempelvis TCX S-Speed ved 3:20
https://www.youtube.com/watch?v=4Hmdct49Rn4
Godt poeng.

Men jeg tror uansett støvlene har godt av litt vedlikehold. Man får myknet opp "skinnet" litt. Jeg merket det når jeg dro igjen glidelåsen på siden. Den var litt lettere og dra igjen, og grunnen er nok fordi skinnet har tilpasset seg litt. Men som du sier, så ser dem også bedre ut og dem repellerer vann bedre med ekstra beskyttelse. :thumleft

Toven

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Toven »

Poenget er vel at dette "skinnet" ikke trekker til seg det man legger på, som ekte skinn vil gjøre. Noe som er syntetisk og ikke vil trekke til seg seg balsmam o.l. Skal ikke være super bastant på denne påstanden, men sammenlignet med ekte skinn som er "åpent" og har den egenskapen at det mister litt stoffer og behøver en påfyll en gang i blant.

Du skal selvfølgelig få lov av meg å fortsette å smøre inn som du måtte ønske da, hehe :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kunne vertfall merke at skinnet trakk til seg det jeg smurte på. Det var et tynt belegg der men det har nå trukket inn.... eller fordampet...? :scratch


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av cannon »

Grønnsåpemetoden kan brukes på møkkete kjøredresser i skinn også. Både for rengjøring, bedre lukt og mer smidighet i kjøredressen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Ny sesong, nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Kan godt være det funker cannon, men jeg tror jeg koster på meg en boks med skinnbalsam uansett. 79 norske riksdaler skal jeg klare og avse en gang hvert 10'ende år :)

Svar