Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Road 4 GT er w-merket, dvs maks 270 kmt.
Road 4 er et ZR-dekk. Skjekk vognkortet.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av haakeik »

Waterman skrev: 26 apr 2019, 06:01 Har en Yamaha TDM 900 som jeg skal bytte for-dekk på. Har nå Michelin pilote Road 4 120/70 zr18
som jeg har vært veldig fornøyd med. Har bestilt nytt og makent dekk, trodde jeg. Men har bestilt
Michelin pilote road 4 GT. Denne er beregnet på store/tunge sykler. Er dette greit å bruke på en TDM?
Hadde ikke vært bekymret i det hele tatt :thumleft
Siden GT er forsterket dekk, betyr det bare at du får enda flere km ut av dette dekket en vanlig PR4.
Jeg kjører også et forsterket dekk og bekymrer meg ikke et sekund.
Kjøpt med viten og vilje.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av haakeik »

haakeik skrev: 26 apr 2019, 08:24
Waterman skrev: 26 apr 2019, 06:01 Har en Yamaha TDM 900 som jeg skal bytte for-dekk på. Har nå Michelin pilote Road 4 120/70 zr18
som jeg har vært veldig fornøyd med. Har bestilt nytt og makent dekk, trodde jeg. Men har bestilt
Michelin pilote road 4 GT. Denne er beregnet på store/tunge sykler. Er dette greit å bruke på en TDM?
Hadde ikke vært bekymret i det hele tatt :thumleft
Siden GT er forsterket dekk, betyr det bare at du får enda flere km ut av dette dekket en vanlig PR4.
Jeg kjører også et forsterket dekk og bekymrer meg ikke et sekund.
Kjøpt med viten og vilje.
Et kjapt søk hos Michelin viser at de anbefaler både PR4 og PR4GT til din sykkel. Du er på veldig trygg grunn :twothumbs:
https://www.michelin.co.uk/motorbike/br ... 00/tdm-900

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev: 24 apr 2019, 22:20 Angel GT II og Pilot Road 5 er to sett meget populære sportstouring dekk. Disse bør klare minst 10.000km.
Spørs 😁. Med mye hk og aktivt bruk av de på lave gir... Ja da røsker det godt i dekka, men med en kjørestil som ligner på noe som er tilnærmet lovlig, bør de holde 10k ja 🙂
Dog synes jeg Angel GT blir fort utslitt foran, mulig 2'ern er bedre,sammenlignet med Z8 og Roadtec 01. Observert på min K1300S,samt i dekktest utført av Motorrad.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Mulig jeg prøver Road5 neste gang, men jeg var sørs missfornøyd med PilotRoad3 jeg hadde før.. Siden jeg fra før er særs glad i Metzeler var det ikke vanskelig å gå over på dette. Da først Roadtec Z8 og Roadtec01. Har kjørt et sett Z8 på K1200en og et sett på K100en, aldri noe problemer der, samt to sett Roadtec01 på K1200en. Fattern har kjørt to sett Roadtec Z8 på sin K1300GT og får ikke rost det dekket nok.

Jeg har inntrykk av at PilotRoad er litt flatere i fasongen enn Metzeler. En kollega hadde en R1200RS med nye PR4 og jeg hadde Roadtec01. R1200RSen med PR4 var mye tyngre å legge ned i kurver. Kjørte dog mye mer retningstabilt rett frem..
Jeg er imidlertid overrasket over hvor overstyrt og leken K1200en er..

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

... legger til at jeg kjører alltid med mc- fabrikantens anbefalte trykk, på K1300S sier BMW 2.5/2.9.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Latest & Greatest mhp Sportsdekk :scratch

Kjørt med Mezeler M7RR noen år og for så vidt vært veldig fornøyd så i utgangspunktet tenkt å kjøpe dette igjen.

Men verden går videre og ikke så flink til å holde meg oppdatert som før, har M7RR stått stille mens konkurrentene har gått forbi? Prioriterer grep/følelse på tørr landevei (også når moderate temperaturer), men selvfølgelig ingen ulempe med lang levetid og bra grep på vått.

Gjerne links til tester :prf
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Sakkle »

Himmel... mye å tenke på :scratch

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av THagen80 »

Jeg har virkelig falt for Metzeler Tourance Next på min V-strom 1000. De er slitesterke (mitt forrige sett var brukt av forrige eier når jeg kjøpte, og jeg fikk 15k km ut av de), har fantastisk grep på vått føre og virker utrolig gode på ulike underlag. Jeg har aldri vært usikker på grep og stoler 110% på at de gjør jobben.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

ZZR-Erling skrev: 26 apr 2019, 11:54
Dog synes jeg Angel GT blir fort utslitt foran, mulig 2'ern er bedre,sammenlignet med Z8 og Roadtec 01. Observert på min K1300S,samt i dekktest utført av Motorrad.
På sykklen din skal/skulle du brukt angel gt A spec. dette er for sykler som er lit "tyngre" i front.
dette funker bra på cbrǹ.
skal garantert kjøpe nytt Angel Gt (2? muligens)til Bastarden også når den tiden kommer.
liker kjørefølelsen på de.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TrondA »

Kawasaki Versys 1000 ble opprinnelig montert med Bridgestone Battlax T30. Retningsstabiliteten var ikke god nok. Bike testet sykkelen slik og påsto den var følsom for sidevind... Jeg har nå slitt ut to sett med Metzeler Roadtec 01. Fantastisk! Stødig som fjell, selv med kjempesvær vindskjerm fra Madstad. Metzeler er gode på dårlig asfalt og våt veibane også. Ingen testvinner lenger, men har planer om å skifte til mitt tredje sett.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 16 mai 2019, 14:03
ZZR-Erling skrev: 26 apr 2019, 11:54
Dog synes jeg Angel GT blir fort utslitt foran, mulig 2'ern er bedre,sammenlignet med Z8 og Roadtec 01. Observert på min K1300S,samt i dekktest utført av Motorrad.
På sykklen din skal/skulle du brukt angel gt A spec. dette er for sykler som er lit "tyngre" i front.
dette funker bra på cbrǹ.
skal garantert kjøpe nytt Angel Gt (2? muligens)til Bastarden også når den tiden kommer.
liker kjørefølelsen på de.
:thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Sakkle »

Jeg har støtt på en uventet problemstilling ifm. kjøp av nye dekk. Tenkte bestille på nett, men...

Byttet framdekket på tampen av sesongen i fjor og nå er bakdekket klart for bytting. Har forstått det slik at det er lurt å bruke samme dekk foran og bak. Ideelt sett skulle de vel ha vært byttet samtidig men det ble de ikke. Det som ble montert foran i fjor er et Metzeler Sportec M7 RR og vil da ha dette bak også.

Eksisterende dekk bak har dimensjon 170/60 ZR 17, men denne dimensjonen finnes ikke i Metzeler M7 så vidt jeg kan se. De nærmeste alternativene i følge Metzelers nettsider er 160/60 ZR 17 eller 180/55 ZR 17. Kan jeg bruke noen av disse?

Om ikke bør jeg bytte framdekket også da eller, slik at jeg får noe som "matcher" og har riktig dimensjon både foran og bak?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av haakeik »

Sakkle skrev: 04 jun 2019, 18:23 Jeg har støtt på en uventet problemstilling ifm. kjøp av nye dekk. Tenkte bestille på nett, men...

Byttet framdekket på tampen av sesongen i fjor og nå er bakdekket klart for bytting. Har forstått det slik at det er lurt å bruke samme dekk foran og bak. Ideelt sett skulle de vel ha vært byttet samtidig men det ble de ikke. Det som ble montert foran i fjor er et Metzeler Sportec M7 RR og vil da ha dette bak også.

Eksisterende dekk bak har dimensjon 170/60 ZR 17, men denne dimensjonen finnes ikke i Metzeler M7 så vidt jeg kan se. De nærmeste alternativene i følge Metzelers nettsider er 160/60 ZR 17 eller 180/55 ZR 17. Kan jeg bruke noen av disse?

Om ikke bør jeg bytte framdekket også da eller, slik at jeg får noe som "matcher" og har riktig dimensjon både foran og bak?
Tar jeg ikke mye feil, kan du godt bruke 180x55x17. Jeg har brukt samme dim.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av haakeik »

Etter en langhelg i Hardanger med tildels våt asfalt, hårnålssvinger og meget inspirerende kjøring, må jeg si meg meget fornøyd med mine Avon Storm 3D X-M dekk. Ikke antydning til slipp, selv ikke i våte hårnålssvinger med fotpegg skraping :twothumbs:

Svar