Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av Jompa »

TGR skrev: 11 mar 2019, 22:44 Ser du har slot i salen din til ryggstø Jompa.
Det har jeg trua på, på cruisere som denne. Har kjøpt til min K1200LT :twothumbs:
Setet er så dypt at det gir tilstrekkelig støtte for ryggen min. Jeg tror også at det blir litt mer knot med å komme meg av og på med ryggstøtte, uten at jeg har prøvd det noen gang.
Forhandleren hadde veldig lyst til å selge med både ryggstøtte og cruiserpegs da jeg kjøpte sykkelen i fjor.
Jeg oppdaga ganske fort at jeg ikke ville hatt noen nytte av fothvilere fremme på veltebøyla, med mine 175 rekker jeg ganske enkelt ikke langt nok frem med føttene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 14 mar 2019, 23:09
TGR skrev: 11 mar 2019, 22:44 Ser du har slot i salen din til ryggstø Jompa.
Det har jeg trua på, på cruisere som denne. Har kjøpt til min K1200LT :twothumbs:
Setet er så dypt at det gir tilstrekkelig støtte for ryggen min. Jeg tror også at det blir litt mer knot med å komme meg av og på med ryggstøtte, uten at jeg har prøvd det noen gang.
Forhandleren hadde veldig lyst til å selge med både ryggstøtte og cruiserpegs da jeg kjøpte sykkelen i fjor.
Jeg oppdaga ganske fort at jeg ikke ville hatt noen nytte av fothvilere fremme på veltebøyla, med mine 175 rekker jeg ganske enkelt ikke langt nok frem med føttene.
Jeg kjørte noen ganger med Electraen til kompisen i fjor sommer. Den har ryggstøtte. Syntes det var knallbra. :thumleft
Og hele Electraen er jo så lav at det var uproblematisk å sette seg opp. Er ca 180, så ikke så veldig mye høyere enn deg.
Men jeg følger deg på dette med highwaypegs, det falt meg helt unaturlig å sitte med beina rett forover sånn. Opplevde det som nesten ubehagelig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

I går fikk æ gjort en skikkelig innsats for klimaet.
Streik ?
Nei, det blir for dumt. Særlig på en lørdag som uansett e fridag.

Det begynte med at æ skulle kjøpe mer parafin til hytta for vel ei uke siden.
Tok med 6 femogtyveliters dunker til Cirkle K bare for å oppdage at de va søkkfri for de edle dråpene.
På stasjonen kunne de fortelle at det kommer inn ei ladning i slutten av måneden, og at det sansynligvis blir den siste de får inn.

Æ fikk uansett tak i parafin hos et annent firma som selger fyringsolje, til 18 kr/litern.
De hadde henta et lass fra Hokksund, sansynligvis det aller siste de blir å ta inn.
parafin_resized.jpg
I går ble fatet på hytta fyllt helt opp, og jakta på en pottebrenner til kaminen er i gang.
Æ har hørt at det skal finnes tilsvarende pottebrennere som vekebrenneren i denne:
parafin2_resized.jpg

Da skal det gå an å fyre med diesel tilsatt palmeolje..... og, bare så det e nevnt, det e snakk om inneklimaet i hytta.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Strålende tiltak for inneklimaet på hytta, utført helt uten streik og demonstrasjonstog. Dette var dagens beste :lol
Jeg vil nok også tro at NOX-utslipp fra hytta di og fra snøscooteren som fraktet drivstoffet heller ikke kommer til å skade luftveiene til dine nærmeste naboer :thumleft

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Godt noen virkelig GJØR noe for klimaet.

Den parafinbrenneren setter minnet i sving.
Mine foreldre har samme. Fytti f hvor mange timer jeg har brukt på å fikse og justere denne. Den virker etterhvert, men det er forskjell på innestilling og utestilling
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 24 mar 2019, 12:04 Strålende tiltak for inneklimaet på hytta, utført helt uten streik og demonstrasjonstog. Dette var dagens beste :lol
Jeg vil nok også tro at NOX-utslipp fra hytta di og fra snøscooteren som fraktet drivstoffet heller ikke kommer til å skade luftveiene til dine nærmeste naboer :thumleft
Scootern har omtrent halvparten i forbruk og utslipp i forhold til den forrige scoteren min, en 2—takts Polaris på 700cc.
Dvs at Yamahaen bruker ca 1,5l/mil med slede etter. Den gamle brukte 3 liter og mer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Jandrea
Innlegg: 1
Registrert: 19 aug 2017, 09:23
Motorsykkelen din: Street Glide

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jandrea »

Ciro 3D har justerbare foot pegs både for montering ved fotbrett og på bøyla. Der finner du en model som passer til dine benlengder. https://www.ciro3d.com/product-subcateg ... peg-mounts

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Vi kom hjem fra fjellet i går ettermiddag, 1.påskedag, 10 varmegrader, sol og bare veier.
Været de siste dagene av påska var helt fortreffelig, med varme, snesmelting, overvann på is og myrer og sne som råtna i et vannvittg tempo. Det måtte bare bli starten på mc-sesongen.
sesongstart20195.jpg
Klar ??

Jeg var litt i tvil om sykkelen ville starte, har ikke lada batteriet på hele vinteren selv om jeg har tenkt flere ganger at det burde vært gjort.
Minuskabelen ble skrudd fast, setet på plass og på med kjøreklær.
Trilla sykkelen nesten helt ut av garasjen. Bare i tilfelle det var for lite strøm.
Litt flaks skal man ha, det var akkurat nok til noen få omdreininger på motoren, og så smalt beistet i gang. :twothumbs:

Like våryr som en nyforelska 16-åring på moped la jeg ivei etter hovedveien.... og kjente et kraftig savn av en hvinende 4-cylindret, luftkjølt motorsykkel med 4/1-anlegg og eksospotte som slutter rett foran bakakselen og lyd som en F16. :sorry
Etter ett minutt kom jeg tilbake til 2019 og tenkte, Ok Jompa. Du har gjort et valg. Slepp ned skuldrene og nyt turen.
sesongsart20193.jpg
Kåfjord rett vest for Alta. Enda hvitt i fjellsidene


Tok først en runde oppover dalen og kjente litt på sykkelen, og ganske snart kom godfølelsen og roen sigende inn over meg.
Etterpå bar det ned til mer urbane strøk.
Som sagt var veiene bare, og tørre uten antydning til grusrester.
De lokale entreprenørene sløser ikke med strøsanda om vintern, de er alt for glade i lommeboka si til det. :P
Jeg møtte 5 eller 6 andre sykler på turen, kom hjem etter en og en halv time med et stort glis.
Fin sesongstart.
sesongstart2019.jpg
Hjemme igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av mekkern »

Godt å være i gang med våren tenker jeg.
Hvordan ble lyden når du kjører i forhold til i fjor?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Nå skal jeg ikke påstå at jeg husker nøyaktig hvordan lyden var i fjor høst, men om ikke hørselen min er blitt veldig mye dårligere er
det blitt vesentlig mindre støy.
Lyd nok i massevis, men den skarpe lyden er borte, særlig på lavere turtall.
Jeg merka godt at det er behageligere å kjøre i jevn fart, med sånn omtrent 2000 - 2500 rpm.

Det meste av skuddvekslinga ved motorbremsing er også borte, så dempinga ser ut til å fungere fint.

En annen ting jeg la merke til etter turen på søndag er at den venstre potta blir mye kaldere enn den høyre.
Jeg regner med at det kommer av y-røret på cylinder nr 2 som gjør at høyre potte får mer eksos enn venstre.
04_1546799555.jpg
Her ser man hvordan cyl 1 og 2 blåser ut i høyre potte. Y-røret bak cyl 2 vises ikke på bildet, men det er der og deler eksosen fra nr 2 på begge pottene.
Vel, jeg regner med at HD har en god grunn til å konstruere en "raritet" som dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av mekkern »

Grunn og grunn..mest design..vet det sitter et spjeld i noen utgaver for å tvinge litt mer eksos over på v side.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av Grendel »

Det må vel være design.
Det ER penest med to (store) potter. Trist at det nå er "moter" med mindre potter.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Etter "sommervarmen" i påska og sesongstart andre påskedag har været gått over til normalt nordnorsk, nordavind med sludd og snebyger,
og innimellom iskald østavind.
Det har mao blitt lite mc-kjøring de siste par ukene, men jeg har i det minste fått byttet til sommerdekk på bilen.... og rakt plenen.

Og så har det blitt litt kvalitetstid i garasjen.
Sykkelen har Fuelpak fra V&H, første verson. Den har samme hensikt som Powercommander m fl og programmeres med tre knapper, ingen autotunefunksjon og hva de forskjellige parameterne gjør er hemmelig.
Man fyller ut et skjema og sender det til Vance & Hines, så kommer det mail tilbake med innstillingene.
Vel, tenkte jeg, det skader ikke å prøve. så jeg fyllte ut skjemaet, la til en beskrivelse av hva som var gjort med eksosanlegget og etter to dager kom ny mapping pr mail.
fuelpak1.gif

Mandags kveld var det i det minste opphold og klarvær selv om det var kaldt, ca 5 grader da jeg kjørte hjemmefra.
Kan ikke si at jeg merka den store forskjellen, bortsett fra at tomgangen oppførte seg mer som den skal iflg "boka".
Starter på ca 1200 rpm, ned mot 1000 etter noen sekunder.
Med den forrige innstillinga ramla den rett ned på 800 rpm og det skal den ikke gjøre før motoren er veldig varm.

I går tirsdag bar det ut på veien igjen, først til fjells.
Sennaland langs E6 mellom Alta og Hammerfest. Det blir nok ikke grønt der med det første.....
DSCF4445.JPG
Og så en tur til benken der jeg traff kjentfolk.
Fin utsikt fra benken :P
Katanaen er en 84 modell.
DSCF44451[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Ei stund siden sist, og jeg får vel begynne med ei setning jeg har brukt før: Det har blitt lite mc-kjøring i det siste.
Årsak, mye overtidsarbeid, svært varierende vær og de fineste ettermiddagene og kveldene er stort sett brukt til å beise huset.

Det har vært hektiske uker på jobb med etpar store havarier og generellt mye mas og styr.
Det er for så vidt greit at det er mye å gjøre, men man kan bli gørrlei av at det først mases om ting som MÅ gjøres og når man er i gang er det minst like mye mas om at man er i veien, når er du ferdig ? Og det passer jævlig dårlig å reparere akkurat nå, for denne maskina skal brukes i morra.
For min del kan folk gjerne jobbe med halvdårlige maskiner så lenge de ikke skylder på oss som prøver å holde julene i gang når skiten havarerer.

Selv om det er travle dager med mye klaging fra produksjonen har vi det ganske artig i vedlikeholdsavdelinga.

En liten historie fra i dag.
Nå er det mulig jeg har en syk humor, det var i hvertfall en av diagnosene jeg fikk fra de andre hobbypsykiatrikerne på verkstedet i dag.

Egentlig begynte hele greia for tre - fire uker siden med at et klosett gikk tett.
Det er et veggmontert klosett med kvern, og tilfeldigvis var jeg den som oppdaget at kverna var potte tett, etter at jeg selv hadde vært og tømt magen. Jeg hadde ikke tid til å begynne med skitarbeidet der og da, men sa ifra både til formann og avdelingslederen vår.
"Ok, vi tar det når vi får tid" var beskjeden jeg fikk tilbake, mao ingen prioritert oppgave.
Ukene gikk, og på morran i dag kommer avdelingssjefen rennende med utskrift av en mail han hadde fått fra en av de andre i bedriftsledelsen. Masse tekst og til og med bilde av et klosett halvfullt av vann og skit.

Har dere kjennskap til dette ? spurte han. Jeg svarte som sant var at det hadde jeg gitt beskjed om for lenge siden, og at det var jeg som hadde låst dassdøra. Lot være å si noe om hvorfor jeg hadde kjennskapen.

Litt utpå dagen ringer en arbeidskompis og spør om ikke jeg kan hjelpe sjefen min med en jobb.
Da jeg lurte på hva slags jobb det var, svarte han at fyren prøver å pumpe innholdet av det tette klosettet over i en dunk mens han brekker seg hele tida.
" Det trengs vel ikke flere til å pumpe ut driten ?" svarte jeg.
"Nei, men siden du var den siste som brukte klosettet, syns jeg det er rett og rimelig at du tar deg av det" fikk jeg til svar.
Jeg ba han bare om å ikke si et ord til sjefen.

Klosettet ble tømt og brakt ned til verkstedet der en av lærlingene fikk beskjed om å få det i orden.
Han brukte det meste av dagen på finne ut av greiene, fikk etter hvert kverna til å begynne å snurre rundt igjen.
Jeg hjalp til litt på slutten av dagen, og spurte om han hadde åpnet kverna for å sjekke at det ikke var noe mer igjen i den.
Det hadde han ikke, så det ble til at jeg skrudde den opp og fant ei stor stoppskive mens lærlingen oiet og bar seg over lukta.¨

"Det lukter da ikke så ille" sa jeg da han spurte om ikke jeg merka noe.
En av de andre lurte på om jeg kanskje hadde noe feil med luktesansen.
" Ikke som jeg vet" svarte jeg og "spør heller hvem som var den siste som brukte dasset"

" Hvorfor i helvete har du ikke sagt det før ?" var det en som spurte.
Jeg svarte bare "gjett hvem som hadde måttet få det i orden da".
Det var da jeg fikk passet påskrevet, pluss noen raske diagnoser av både humor og generell psyke..........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene, sesongen er i gang

Legg inn av TGR »

:lol

Svar