Steering stem nut socket

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Noen som vet om denne passer de fleste eller er de som oftest er tilpasset de forskjellige mc merker? Kom gjerne med tips om hvor de kan kjøpes her til lands eller rimeligere enn i denne linken?

https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GSF12 ... %7Ciid%3A1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av cannon »

Du kan enkelt lage en selv. Kjøp passende halvtoms pipe (32 km?) på feks BT og tilpass den med vinkelsliper.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av cannon »

Det går nok helt fint. Bare være litt nøye med sliping, så den ikke glipper. Det går forøvrig helt fin å stramme opp med hakenøkkel, eller med vannpumpetang.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av FredrikE24 »

Skulle skifte pinjongtetning på Beemern og lagde en slik utifra en passende pipe med litt vinkelsliper og smergelskive.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Husker i ungdommen da vi brukte dor og hammer hehe men har vel blitt mer nøye med åra og vil gå etter produsentens anbefalinger med f.eks. 45 nm og 1.1/4-1.1/2 tørn tilbake. Gikk jo greit med dor og hammer og resten på feelingen men det var den gang med rimelige lette tohjulinger eller kanskje vi bare trodde det gikk bra :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Takk for svarene. Skal se om jeg har en gammel pipe i rette str. å prøve det 🙂
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 628
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Ketil »

Bilde

Jeg kjøpte en slik nøkkel på eBay av et tyrkisk firma, de har laget hakenøkkel lik den Yamaha selv selger. Brukte denne når jeg strammet til min styremutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Ketil skrev: 22 apr 2019, 19:06 Bilde

Jeg kjøpte en slik nøkkel på eBay av et tyrkisk firma, de har laget hakenøkkel lik den Yamaha selv selger. Brukte denne når jeg strammet til min styremutter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den svarte jo på noe av det jeg lurte på som at en passer til de fleste :prf
Det å få strammet er ikke problemet men det å få dratt til med et visst moment og da bruke momentnøkkel så da blir det å bruke pipe( i dette tilfellet 45nm og 1/4-1/2 tørn tilbake, ikke 1,1/4 som nevnt først) . Går sikkert fint uten og sjekke med en fjærvekt satt på styret etterpå men ser for meg litt ekstra prøving/skruing før det blir perfekt 🙂
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 304
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Ronning »

Kawagutten skrev: 22 apr 2019, 14:15 Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Rune75 »

Ronning skrev: 22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: 22 apr 2019, 14:15 Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)

Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av Kawagutten »

Rune75 skrev: 22 apr 2019, 20:10
Ronning skrev: 22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: 22 apr 2019, 14:15 Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)

Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.
Riktig som Rune sier bør en dra til med dette momentet og så vri styrebrakketten noen ganger frem og tilbake før en løsner igjen for at lageret skal sette seg ordentlig . Kan være noe forskjell fra sykkel til sykkel men ikke stort tror jeg.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4913
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Steering stem nut socket

Legg inn av FredrikE24 »

Rune75 skrev: 22 apr 2019, 20:10
Ronning skrev: 22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: 22 apr 2019, 14:15 Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)

Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.
Stemmer. På koniske hjullager på bilen er min regel å rotere og stramme til man kjenner det får litt tregere(med hjulet på), deretter slakke opp igjen til man kjenner litt hjullagerslakke, deretter stramme så lite som mulig for at slakken borthører.

Svar