LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av LarsE »

Hei hei! Eg har egentlig våre medlem her i to sesongar no, men siden det no har vorte "in" med biker loggs, fann eg ut at det kanskje var på tide med min eigen ;)

MC-karriera mi starta med at pappen foreslo å ta Lett-MC lappen i staden for moped lappen, og vipps så var ein hekta. Eg hadde egentlig ikkje hatt so mykje interesse for tohjulingar før det (fekk tilbod om å sitte på med ein ven av familien då eg var liten men torde ikkje) men då "alle" dei andre gutane i klassa skulle ta moped lappen måtte sjølvsagt eg og hive meg på. Etter ein dårleg start på opplæring med ein veldig useriøs trafikkskule og mange utsettelser fekk eg endeleg sleppe til hjå ein veldig hyggeleg lærar på Voss (kor eg og tok klasse B, A2, og A) stod eg til slutt der ein nydelig Juli dag for nesten seks år sidan med mellombels køyreløyve i handa og ein flott, blå Yamaha mellom beina. Det vart etterkvart mange mil, ikkje minst etter den også vart med til storbyen Bergen medan eg gjekk på vidaregåande, med påfølgande vekespendling på E16 eller Fv7 når været og tida tillet det.

Då ein til slutt også fekk lov å køyre ting med fire hjul dabba MC-interessen litt av, som den ofte gjør. Lett-MCen ble beholdt, men vart no berre brukt på fine sommarsdagar i ny og ne. Planen var allikavel klar: Eg skulle tilbake til større tohjulingar seinare. Men så kom jo livet som det ofte gjer litt i vegen for planane, med litt ufrivillig opphold i utdanninga og den altfor tidlige døden til min kjære far. Pausen fekk derimot ein brå slutt då ein kompis plutselig foreslo at me skulle ta motorsykkellappen medan me sat og drakk øl i leiligheita mi. Eg var so sjølvsagt ikkje vanskeleg å be, og nokre dagar seinare var eg påmeld overgangskurs A1-A2, og i Juni 2017 kunne eg hive beinet over salen og køyre for å hente ut eit nytt mellombels køyreløyve, denne gong påskrevet med A2.

Sidan den gong har det nok skjedd for mykje til å ta med her, men i store trekk har eg no flytta til storbyen og blitt student, men syklane har fått bli med. No er neste store høgdepunkt å få henta ut klasse A i Juni, for deretter å kunne kjøpe seg endå større sykkel. Ja, om ein skulle klare å bestemme seg for kva den sykkelen skal være for noko då...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, her kommer du til å få like mange forskjellige svar som det finnes medlemmer her inne. Du sier ingenting om hva du ønsker, hvilke krav du har, hva du liker etc.

Men du er student og lever således på budsjett vil jeg tro. Da vil jeg anbefale deg å velge noe trygt, men morsomt. Er du på utkikk etter ny eller brukt sykkel?

Yamaha har du jo hatt fra før. Yamaha er også i føle statistikken den mest driftsikre motorsykkelen så vidt jeg vet. Derfor blir det naturlig for meg å anbefale Yamaha MT07. En liten morsom sykkel med tøff lyd og fin motor.

En annen sykkel jeg kan anbefale er den nye Suzuki SV650. En prisgunstig og morsom sykkel. Personlig liker jeg faktisk denne bedre enn MT07 rent estetisk. Jeg har kjørt den gamle versjonen av SV650 og den har den samme motorkarakteristikken og samme motortype som MT07.

Vil du ha noe som er litt heftigere av merket Yamaha, så har du jo MT09. Dette er en helt annen "ball game". Mer motor for pengene tror jeg ikke du får i dag. Vertfall ikek av de syklene jeg har testet i den klassen. Men vi snakker ca. 50.000 kroner opp i pris fra MT07.

Vil du ha noe mer "spennende" så mener jeg Triumph Street Triple RS er en kick ass sykkel. Uten tvil den tøffeste sykkelen rent estetisk i mine øyne i den klassen. Jeg har eid en Street Triple og kjørt 24.000km. på en slik. En herlig sykkel. hadde ingen problemer med den under mitt eie.

Så kan man jo bare fortsette og ramse opp til krampa tar en, men nå har du vertfall fått en start. Skriver du mer om hva du tror du ønsker og hva du liker etc. så blir det nok lettere og anbefale noe mer konkret :)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av HeHy »

Flott å se at flere studenter beholder sykkelen under studier. Det er ikke alltid lett med et så stramt budsjett og det går fort utover penger mange studenter vanligvis bruker på drikke. Etter min mening er mc et bedre valg for bruk av pengene :D
Blir kult å se hva slags sykkel du faller ned på, bare vær oppmerksom på forsikringspremien kan være høy på noen sykler, som igjen kan gå hardt utover budsjettet. Lykke til med sykkelkjøp!

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 111
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200 GS Adventure

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Maschev »

Kan støtte SV650 som en flott sykkel for nybegynnere i tungsegmentet. Det er en artig sykkel med flott lyd som er helt innafor for en student rent budsjettmessig. Jeg, i likhet med folk her inne og mange ute på internett vil kunne støtte opp om den sykkelen. Ellers må du rett og slett tenke på hva du vil bruke sykkelen til og deretter korte inn søket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man ikke er så veldig opptatt av motor og duppeditter, men bare vil ha en driftsikker motorsykkel man kan ta med på lange turer, så trenger man ikke å grave så dypt i lommeboken.

Men med større motor så øker prisen samt avgiftene og generelt sett forsikringspremien. Skal man ha premium dempere, en potte som bråker mer, varmeholker, quickshift, Brembo bremser og fandens oldemor så går prisen fort oppover. Mange av de rimeligste syklene gir heller ingen mulighet for slike oppgraderinger.

Men vet man ikke hva man går glipp av, så er det heller ikke så farlig. Det som er litt kjipt, er hvis man en vakker dag går fra sin SV650 eller lignende sykkel og setter seg på en sykkel til den doble prisen. Først DA, merker man at man gradvis ønsker og bytte ut gamlesykkelen. Å slik går no dagan :knegg

Med dette så mener jeg selvsagt ikke at SV650 eller MT07 er dårlige sykler. Bare så det er sagt. Man får stort sett etter hva man betaler.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av zarni »

Jeg oppdager at det er trend og bestemme seg for å ta motosykkel lappen i fylla, hehe. Har endel kompisser som sier det samme etter ett par pils, men er som regel kun snakk. Drit kult at noen gjør alvor av "fyllepraten". Jeg er student selv så jeg vet at det ikke alltid er all fun and game når store deler av budsjettet går til sykkelen, spesielt med forsikring i vinterhalvåret. Men synes at hver eneste øre er verdt det så fort våren titter frem. :D
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Bjerknez »

For fem år siden så tok jeg steget som 37 åring. Jeg hadde i mange år før dette innimellom drømt om å kjøre MC, men det har liksom aldri blitt noe av. Føltes som mye styr. Men brått en dag så bestemte jeg meg for å stå han ut og bare hoppe i det. Å slik går no dagan :)

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av jalekss92 »

Er selv student for tiden, og har en MT-07. Ingen skumle overraskelser av økonomisk sort foreløpig :)

Og fantastisk morsom sykkel, mye morro for pengene!

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av LarsE »

Oi, her var da komt ein del svar ja! Lyt berre begynna på toppen då :)
Bjerknez skrev: 04 apr 2019, 01:46 Hehe, her kommer du til å få like mange forskjellige svar som det finnes medlemmer her inne. Du sier ingenting om hva du ønsker, hvilke krav du har, hva du liker etc.

Men du er student og lever således på budsjett vil jeg tro. Da vil jeg anbefale deg å velge noe trygt, men morsomt. Er du på utkikk etter ny eller brukt sykkel?

Yamaha har du jo hatt fra før. Yamaha er også i føle statistikken den mest driftsikre motorsykkelen så vidt jeg vet. Derfor blir det naturlig for meg å anbefale Yamaha MT07. En liten morsom sykkel med tøff lyd og fin motor.

En annen sykkel jeg kan anbefale er den nye Suzuki SV650. En prisgunstig og morsom sykkel. Personlig liker jeg faktisk denne bedre enn MT07 rent estetisk. Jeg har kjørt den gamle versjonen av SV650 og den har den samme motorkarakteristikken og samme motortype som MT07.

Vil du ha noe som er litt heftigere av merket Yamaha, så har du jo MT09. Dette er en helt annen "ball game". Mer motor for pengene tror jeg ikke du får i dag. Vertfall ikek av de syklene jeg har testet i den klassen. Men vi snakker ca. 50.000 kroner opp i pris fra MT07.

Vil du ha noe mer "spennende" så mener jeg Triumph Street Triple RS er en kick ass sykkel. Uten tvil den tøffeste sykkelen rent estetisk i mine øyne i den klassen. Jeg har eid en Street Triple og kjørt 24.000km. på en slik. En herlig sykkel. hadde ingen problemer med den under mitt eie.
Her var da mange gode råd, og har vel sagt mykje av det same før sjølv. Den siste setningen der var vel egentlig ikkje meint som eit ønske om råd, men heller frustrasjon over valgets kval.

Har køyrd MT07 og det er ein super sykkel, men er litt feil bruksområde for meg. Er og usikker på korleis eg hadde passa på den på lengre turar.

Den sykkelen som eg egentlig hadde valgt meg ut var KTM sin 990 SMT, men med dårligere økonomi enn først antatt og stor mangel på sykler her til lands så har eg begynt å sjå på andre syklar. Den som då kanskje står sterkast er R1200GS frå rundt midten av 2000-talet. Men har også titta på Triumph Tiger, F700/800GS med meir. Men, no vert det forhåpentligvis snart jobb, så då er kanskje muligheten der for å hente inn noe fra utlandet? :yeyeye
zarni skrev: 04 apr 2019, 09:38 Jeg oppdager at det er trend og bestemme seg for å ta motosykkel lappen i fylla, hehe. Har endel kompisser som sier det samme etter ett par pils, men er som regel kun snakk. Drit kult at noen gjør alvor av "fyllepraten". Jeg er student selv så jeg vet at det ikke alltid er all fun and game når store deler av budsjettet går til sykkelen, spesielt med forsikring i vinterhalvåret. Men synes at hver eneste øre er verdt det så fort våren titter frem. :D
Ja, gjekk vel derfra med min tvil om at det skulle verte noko ut av fyllepraten, men eg var i vert fall fast bestemt. Alle tre endte opp med motorsykkel, sjølv om han eine kjøpte seg ein med belte, som jo er litt dumt for han får bare brukt den på vinteren :-k Men så har han omtrent tre gonger so mange hester som det me hadde og då :knegg

Men, me fekk påverka litt andre og. Etterkvart var det to andre kameratar som også heiv seg på og tok lappen og kjøpte sykkel. Faren til han som kom med detta forslaget kjøpte seg og sykkel etter lengre pause pga familielivet. Veslesyste mi holdt og på å bli tatt med i dragsuget men ombestemte seg i siste liten :lol

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av zarni »

@LarsE, Ja imponerende hva ett par pils kan føre til både på godt og vondt :knegg
Men ser ut til at dere er en god gjeng allerede da, alltids gøy å ha bekjente å kjøre med. Har man begrenset med penger så er det vell bedre med enn litt gamlere sykkel enn den nyeste tenker jeg. Så lenge man er på tohjul så ha man vell det stort sett gøy uansett hva man kjører! :thumleft
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Bjerknez »

Ja, hva du kjører spiller liten trille. Det hender det dukker opp noen diskusjoner og vennskapelige ørepirk her inne fra tid til annen vedrørende "traktor" "moped" etc. Dette er dog et større problem vinterstid :knegg

Men jeg har kjørt sammens med veldig mange her inne. Med tanke på kjørestil, så passer selvsagt noen sammen bedre enn andre. På langturer (gjerne over flere dager) så synes vertfall jeg det er viktig å ha en noenlunde lik kjørestil. Å kjøre på langtur med noen som notorisk holder fartsgrensene er ikke noe som passer meg. Litt sunn aktiv kjøring i god driv er det jeg liker.

Det er enkelte jeg har kjørt samens med som ikke frister til gjentakelse for å si det pent. Overseriøse forståsegpåere med gul vest styrer jeg lett unna hvis jeg kan ;)

Tror jeg befinner meg ganske midt i mellom og der tror jeg de fleste av oss er.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Dansekris »

LarsE skrev: 04 apr 2019, 11:03 Oi, her var da komt ein del svar ja! Lyt berre begynna på toppen då :)
Bjerknez skrev: 04 apr 2019, 01:46 Hehe, her kommer du til å få like mange forskjellige svar som det finnes medlemmer her inne. Du sier ingenting om hva du ønsker, hvilke krav du har, hva du liker etc.

Men du er student og lever således på budsjett vil jeg tro. Da vil jeg anbefale deg å velge noe trygt, men morsomt. Er du på utkikk etter ny eller brukt sykkel?

Yamaha har du jo hatt fra før. Yamaha er også i føle statistikken den mest driftsikre motorsykkelen så vidt jeg vet. Derfor blir det naturlig for meg å anbefale Yamaha MT07. En liten morsom sykkel med tøff lyd og fin motor.

En annen sykkel jeg kan anbefale er den nye Suzuki SV650. En prisgunstig og morsom sykkel. Personlig liker jeg faktisk denne bedre enn MT07 rent estetisk. Jeg har kjørt den gamle versjonen av SV650 og den har den samme motorkarakteristikken og samme motortype som MT07.

Vil du ha noe som er litt heftigere av merket Yamaha, så har du jo MT09. Dette er en helt annen "ball game". Mer motor for pengene tror jeg ikke du får i dag. Vertfall ikek av de syklene jeg har testet i den klassen. Men vi snakker ca. 50.000 kroner opp i pris fra MT07.

Vil du ha noe mer "spennende" så mener jeg Triumph Street Triple RS er en kick ass sykkel. Uten tvil den tøffeste sykkelen rent estetisk i mine øyne i den klassen. Jeg har eid en Street Triple og kjørt 24.000km. på en slik. En herlig sykkel. hadde ingen problemer med den under mitt eie.
Her var da mange gode råd, og har vel sagt mykje av det same før sjølv. Den siste setningen der var vel egentlig ikkje meint som eit ønske om råd, men heller frustrasjon over valgets kval.

Har køyrd MT07 og det er ein super sykkel, men er litt feil bruksområde for meg. Er og usikker på korleis eg hadde passa på den på lengre turar.

Den sykkelen som eg egentlig hadde valgt meg ut var KTM sin 990 SMT, men med dårligere økonomi enn først antatt og stor mangel på sykler her til lands så har eg begynt å sjå på andre syklar. Den som då kanskje står sterkast er R1200GS frå rundt midten av 2000-talet. Men har også titta på Triumph Tiger, F700/800GS med meir. Men, no vert det forhåpentligvis snart jobb, så då er kanskje muligheten der for å hente inn noe fra utlandet? :yeyeye
zarni skrev: 04 apr 2019, 09:38 Jeg oppdager at det er trend og bestemme seg for å ta motosykkel lappen i fylla, hehe. Har endel kompisser som sier det samme etter ett par pils, men er som regel kun snakk. Drit kult at noen gjør alvor av "fyllepraten". Jeg er student selv så jeg vet at det ikke alltid er all fun and game når store deler av budsjettet går til sykkelen, spesielt med forsikring i vinterhalvåret. Men synes at hver eneste øre er verdt det så fort våren titter frem. :D
Ja, gjekk vel derfra med min tvil om at det skulle verte noko ut av fyllepraten, men eg var i vert fall fast bestemt. Alle tre endte opp med motorsykkel, sjølv om han eine kjøpte seg ein med belte, som jo er litt dumt for han får bare brukt den på vinteren :-k Men så har han omtrent tre gonger so mange hester som det me hadde og då :knegg

Men, me fekk påverka litt andre og. Etterkvart var det to andre kameratar som også heiv seg på og tok lappen og kjøpte sykkel. Faren til han som kom med detta forslaget kjøpte seg og sykkel etter lengre pause pga familielivet. Veslesyste mi holdt og på å bli tatt med i dragsuget men ombestemte seg i siste liten :lol
Hvilken storby er det snakk om? Du er hjertelig velkommen til å titte litt på min hvis det er Oslo det er snakk om :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av LarsE »

Bjerknez skrev: 04 apr 2019, 13:38 Ja, hva du kjører spiller liten trille. Det hender det dukker opp noen diskusjoner og vennskapelige ørepirk her inne fra tid til annen vedrørende "traktor" "moped" etc. Dette er dog et større problem vinterstid :knegg

Men jeg har kjørt sammens med veldig mange her inne. Med tanke på kjørestil, så passer selvsagt noen sammen bedre enn andre. På langturer (gjerne over flere dager) så synes vertfall jeg det er viktig å ha en noenlunde lik kjørestil. Å kjøre på langtur med noen som notorisk holder fartsgrensene er ikke noe som passer meg. Litt sunn aktiv kjøring i god driv er det jeg liker.

Det er enkelte jeg har kjørt samens med som ikke frister til gjentakelse for å si det pent. Overseriøse forståsegpåere med gul vest styrer jeg lett unna hvis jeg kan ;)

Tror jeg befinner meg ganske midt i mellom og der tror jeg de fleste av oss er.
Ja, har jo køyrd ein gammal F650GS no i to sesongar so har fått høyrd litt av kvart :roll Preller fint av, slenger gjerne frå meg nokre kommentarar sjølv, er jo berre gøy.

Trur gruppa har ganske lik køyrestil, nokre køyrer gjerne litt fortare enn me andre, men tek de lett att ved neste stopp (fortrinnet med å ha komfortabel sal og stor tank :knegg ) Som du seier so skal det være litt aktivt, som han Torkelsen sa så er det jo litt feilmargin på speedometer og litt på laseren så kan fint ligge i 150 uten å miste sertfikatet :lol
Dansekris skrev: 04 apr 2019, 14:06 Hvilken storby er det snakk om? Du er hjertelig velkommen til å titte litt på min hvis det er Oslo det er snakk om :)
Tusen takk for tilbodet Kris! Diverre held eg til heilt her borte i Bergen. F800GS har eg vel og bestemt at e ganske uaktuelt pga 21 tommers framhjul og diverse klagar på vindbeskyttelse.

Men kan ha gjort ein liten bommert i dag: Var innom Triumph forhandleren i dag for å se an ståa i tilfelle det skulle bli noe britisk (fant en Tiger 1050 til salgs her i byen på Finn i dag) og der stod det jaggumeg ein Tiger 1050, rimelig lik den som eg hadde sett på! Så då vart det jo å snakke litt med selgaren der og prøvesitta litt, sykkelen var øveraskande stor, i vert fall når eg stod på sidan av den.

Det vart ikkje noko salg i dag, den som han hadde inne var litt for dyr, og å kjøpe sykkel to månadar før eg får lov å køyre den skal eg ikkje gjer igjen :roll Men får den allikavel ikkje heilt ut av hovudet, så får håpe den som ligg på Finn er litt tungsolgt ;)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: LarsE - Hjelp meg å planlegge sommarens MC-tur!

Legg inn av LarsE »

Då var da vel på tide å oppdatera litt her?

No er samtlige eksamenar unnagjort (og utruleg nok også bestått! Jippi!), og studiekvardagen har gått over i fulltids taxi-kjøring. For at eg ikkje skal gå heilt frå vettet har eg fått innvilga ca. ei vekes ferie frå fredag av. Helgo går med til å henge med gamle vener i heimbygda og så går startskuddet for sommarens store MC-tur på mandag :D

I den anledning har eg lagt opp ramma til ei rute rundt sørlandet, men her trengs det å kutte kraftig ned på motorveiene:
Bilde

Dei stoppa som er lagt inn her er plassar kor eg har planlagt å møte vener/familie, så eventuelle andre ruter må gå mellom dei. Tek også veldig gjerne imot tips til rimelige overnattingsplasser (tek ikkje med teltet denna gong, sliter nok med søvnen som det er no som eg jobbar nattskift kvar dag)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: LarsE - Motorsyklist på studentbudsjett

Legg inn av Snikendeugle »

Lang og fin tur det der!

Her er noen knakende gode veier du kan kjøre mellom Porsgrunn/Skien området og opp til Drammen om du ikke vil ligge på motorveien:
(Rute fra Mekkern. Denne kjørte vi sammen på 17. Mai i år)
https://www.google.no/maps/dir/59.70422 ... shorturl=1
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar